Postmodernism si Prostmodernism

[Atentie : Post kilometric]

De ceva vreme, tinerii romani s-au intors la vorba lui Heliade Radulescu , ”Scrieti orice, numai scrieti” . Tinerii romani scriu si scriu si nu-i citeste nici dracu’.

Nu sunt singurul care considera ca arta, in special literatura si artele plastice au ajuns intr-un punct mort.Cum aberatiile cromatice nu sunt domeniul meu de activitate ma voi lega putin de incercarea de a ”reduce la esente” si de a abstractiza\ermetiza din poezia si proza (in special eseistica) contemporana.

Problema cu literatura post-post-modernista este ca putinele valori sunt sufocate de masa de falsuri. Pana la urma, acest tip de arta poate fi considerat o evolutie logica a poeziei. Chiar acuzasem pe cineva de partizanat la ideea lui Lovinescu cu acel ”spirit al realului”. S-ar parea ca a avut omul partea lui de dreptate. Exista un mic grup care simte ce scrie insa este sufocat de mediocritatea si fitele generale. Mi s-a intamplat (de putine ori) sa citesc o poezioara in general aruncata pe vreun blog sau plasata intr-un spatiu de care autorului pare sa-i fie rusine uneori si sa spun ”Exact asta am simtit si eu !”. Si da, pun accentul pe ideea de seniment. Tind sa consider de multe ori liricul inferioar epicului si dramaticului la nivelul efortului (nu al produsului final) pe motiv ca in poezie esti liber pe cand in cadrul epicului esti fortat sa te dedublezi (excludem eseul si dizertatiile). Spun esti fortat, pentru ca autorii fac un efort imens, constient sau nu.

In momentul de fata suntem invadati de zeci si zeci de ”creatii artistice” care nu fac altceva decat sa alature inutil cuvinte sau in cel mai bun caz imagini, cu un inteles accesibil doar autorului sau lipsite complet de substanta si valoare. Lipsa de valoare ? Da, pentru ca majoritatea poetilor se citesc intre ei. Sunt anulabili prin comparatie. Cum spunea Prof.Soare ”Ma bucur nespus ca tinerii autori au inceput sa iasa treptat din ceata postmodernismului”. Mai exista si oameni a caror imbecilitiate si incoerenta in legarea propozitiilor trece drept atitudine ”postmodernista” insa nu despre ei e vorba.

Cine iti da valoarea ? Pai simplu : valoarea ti-o da publicul – fie el un public restrans si mai putin potent comercial (dar avand totusi posibilitati), fie el un public masiv care-ti va aduce catalogarea de ”autor comercial”. Ahh, elitismul, dulcele elitism ! Toti suntem elite, nu-i asa ? Care e valoarea ta, daca esti citit doar de oameni care o fac pentru ca si tu ii citesti pe ei ? Scrii pentru tine…foarte bine…dar dupa Pratchett si dupa multi altii , nu esti scriitor pana nu incepi sa fii apreciat critic la scara larga. ”Intelectualii romani” (sau acele pseudo-elite cu pretentii de care nu a auzit nimeni pentru ca nu publica dar mai ies din cand in cand si latra la tv sau prin reviste) critica vehement literatura comerciala. Nu-mi place de nicio culoare Coehlo dar cand aud cate unul care a publicat cinci poezii in revista ”Literatura de ieri si de maine” ca spune ”Coehlo e o nulitate” ma gandesc : Fata de cine e o nulitate ? Fata de Umberto Eco si de Marquez (intamplatoare analogia) sau fata de un individ a carui valoare literara este pe moment zero ?

La naiba, toti am scris poezii. Da ! Toti am scris poezii !!! Nu am cunostinta care sa nu fi scris sau care sa nu scrie in intimitate poezii. Eu insumi am scris doua volume insa mi-am vazut valoarea si le-am lasat naiba la timp . Toti am scris poezii insa nu suntem poeti si nici nu vom fi pentru ca nu putem. Poetii au reprezentat mai mereu un mic grup de ”alesi”. Acum grupul s-a marit si sa umplut de idioti si pusti care-si defuleaza incapacitatea literara aruncand tone de gunoi si distrugand sute de copaci in incercarea de a-si ilustra constipatia mentala.

Nu o sa dau un exemplu concret, pentru ca nu este nimic personal ci o atitudine generala. O sa compun ”o poezie” in acest moment, cu efecte fortate evident si o sa-mi exprim mai clar punctul de vedere.

” Am mangaiat pleoapa infinitului
Am sfasiat carnea universului
In vis ma plimbam in soapta
Cu tine ma plimbam urlat
Pierdut. Zdrobit ”

Ce am facut eu aici ? Simplu. Am creat doua cadre unde am dus metafora\personificarea in extremis iar apoi am aruncat doua verbe la final. Am plasat niste imagini (primele doua merg spre postmodernism, ultimele doua spre neomodernism, adica spre Stanescu) am facut sa para ”relativ inedit” si gata poezia ! Ce lipseste ? Sentimentul efectiv si substanta poetica. E poezie ? Evident ca nu…. Sa presupunem ca eram in clasa a zecea. Sa presupunem ca intru pe mess cu o poezie construita in stilul asta. Hai sa marim miza : cu doua ”poezii”. Eu imi intreb toti colegii ce parere au…unii din nestinta, altii din bun-simt imi spun ca poezia este faina, sa continui. Ma duc la doamna profesoara (bine, adevarata mea profesoara ar fi fost franca) si ce-mi spune ? Esti pe un drum bun, continua ! Ce sunt eu acum ? Exact, sunt POET.

E clar ca o problema este a celor ce promoveaza si reprezinta un filtru prost. Mai exista si problema ”interpretilor”. Sunt unii care vad poezie si acolo unde nu este. Li se pare poetica o structura pe care autorul a pus-o ca sa pastreze coerenta sau pur si simplu pentru ca-i placea cum suna cele doua cuvinte alaturate. Apar oameni care incurajeaza non-artisti sa scrie pentru ca undeva, exista o tematica sau niste combinatii de cuvinte ce se repeta ”interesant”.

Sunt mai multe variante de creatie (cumparati cateva volume la nimereala sau intrati pe agonia.net, pentru ca acolo sunt cel putin 30 de oameni care se autodenumesc in profil ”poeti de meserie” !) . Variante de creatie : Stilul Nichita Stanescu (”Respir poezie”) – adica te apuca mazgalitul in orice moment si in ansamblu il copiezi pe Stanescu pentru ca ”simti la fel ca el”\ Stilul Arghezi – poezie implica efort fizic si psihic. Te pui la masa de scris si cizelezi imagini pana par chestii gandite \ Tendinta de a-i copia aproape mot-a-mot pe : Ileana Malanciou, Leonid Dimov, Florin Iaru..si mergem asa in panta ascendenta. Ar mai fi si ”intoarcerea la dadaism ” : Se iau cuvinte si se arunca pe foaie. Evident, exista si ideea creatiei originale (nu complet originale pentru ca suntem indirect influentati). Dar parca vorbeam despre prostmodernism, nu ?

Evident mai avem si proza de tip eseu-auto-reflexie unde se amesteca ceva fraze aruncate aiurea si lipsita de orice urma de fir epic, fir ideatic (pentru ca da, poti avea o idee sau un sentiment mentinut) si cu acel visage de poem epic va fi primul lucru pe care-l vor recicla cand rezervele de copaci nu ne vor mai permite sa folosim hartie igenica. Adevaratele creatii din domeniu au un caracter mult prea intim pentru a le publica sau pentru a provoca o autentica spovedanie literara. Nu sunt impotriva ideii de a scrie pentru tine, ca ”spovedanie” insa daca nu publici nimic din ce scrii si daca parerea despre operele tale se bazeaza pe unghiul tau de vedere si al mamei nu te poti numi scriitor !

Voiam sa citez dintr-o cunostinta care tine o revista online insa nu am primit inca o confirmare ca as putea cita direct. Pe scurt, ce zicea omul intr-o revista online destul de citita : Noua generatie (din care face parte si el) trebuie sa invete sa scrie pentru public ! . As adauga : Si sa priceapa ca nu da nimeni doi bani pe oamenii care graviteaza numai in propriile sfere inalte, sfere inalte care nu au legatura cu societatea reala).

O structura coerenta a textului, o interogatie pusa la momentul potrivit si mai ales O IDEE (fie ca e vorba de un seniment dominant, fie ca e vorba de o observatie) pot salva coerenta poetica si o pot transforma in literatura. Nu sunt reguli generale pentru ca postmodernismul refuza sa confirme formele fixe si normele insa daca nu exista idee, nu exista arta.

Cine ma contrazice sa-mi enumere zece poeti consacrati valorosi si inca zece din underground cu sustinere puternica. Curentul s-a retras treptat in afara si a ramas accesibil unui public specializat, nu neaparat select. Am sesizat ca pe unele site-uri de poezie din afara a reinviat tema cyber-punk. Nu am generalizat problema la nivelul ”poeziei contemporane” pentru ca inca se mai scrie bine in anumite locuri.

Nu vreau sa ma ma leg nici de poemul vizual. Am vazut putine, deci nu am competenta. Nici in poezia prostmodernista nu am competenta insa simt nevoia sa ma pronunt. Desi dupa cateva imagini m-am plictisit, gaselnita poemului vizual asta ar putea evolua in arta la un punct. (Inca ceva : Pentru poetii vizuali care folosesc fotografii – va rog sa invatati regulile de baza in compozitia foto si sa nu ne mai mancati cu poze de un amatorism perfect)

Nu e totul pierdut ! Inca mai avem un Claudiu Komartin , Octavian Soviany , un Bogdan Perdivara si altii. (primele nume care mi-au venit in minte care se disociaza de masa). Chiar in orasul natal aveam un om care promitea enorm pe partea de poezie (participase la multe concursuri nationale si daca un juriu este format din imbecili cu pretentii de intelectuali rasati, posibilitatea ca noua jurii sa fie formate din aceeasi oameni este totusi mica). Deci, se poate ! Dar nu se vrea, nu se promoveaza corect si nu se deschide gustul pentru poezie adevarata nu pentru fraze scuipate pe hartie.

Multi dintre poetii noi cu acces la net nu pricep ca exista bloguri ! Aici pot defula in voie ! Domnilor ”poeti” : Puteti posta pe blog tone si tone de creatii magnifice ! (Chiar pentru postul asta, in faza de ”documentare” am dat peste un blog cu un layout similar alui meu…omul respectiv nu are pretentii de publicare. Ma bucur nespus). Lasati suficienta la o parte si sincer spun : daca mai vad vreun pierdut din asta la tv cum da lectii pe tema ”tinerii nu mai citesc”, imi iau zece cunostinte care-mi impartasesc parerea (ele exista) si punem de-un mars de protest.

Pe scurt : Nu fiti prost-modernisti 🙂

P.S : Este articolul meu o defulare ? Probabil ca este, dar macar defulez in numele unei categorii care m-a si sustinut in scrierea postului. (nu ma refer la citatul anterior ci la alte persoane care mi-au sugerat sa comentez fenomenul)

krossfire
  • krossfire
Subscribe
Notify of
guest

50 Comments
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
krossfire

Si inca o adaugare. Cineva spunea ca poetii ”noi” nu sunt tradusi. Presupunand ca noii poeti ar fi printre putinii valorosi, demersul ar fi aproape imposibil. Traducerea poeziei autentice este foarte grea pentru ca universul semnificantilor e diferit (chiar daca semnificatul este acelasi) Mai bine zis- cuvintele sunt doar forme insa mediul face ca asocierile cu obiectele concrete sa se faca diferit. Asa iesi mai bine cu proza. (daca ai fir epic).

Croco : Iti mai faci blog 🙂 ?

croco

Nu ti-am mai citit de mult blogul din cauza lipsei de timp. Vad ca tot incisiv ai ramas. Good !

P.S : Poezia aia e simpatica ;))

krossfire

Da…de-aia amintisem partea ”neomodernista” pentru ca Nichita Stanescu a preluat la greu din simbolisti, chiar daca a interpretat complet diferit norma.

krossfire

Si ce se intampla cand intreaga arta tinde sa se omogenizeze in cel mai prost mod posibil ? Sper sa se ajunga la un timp la dezideratul lui Vlad, cel cu aparitia unor noi forme de arta, evoluate.

wpolitika

Ohhh, imi aduci aminte de disputa cu profa de romana dintr-a 9-a sau a 10-a cand ii spuneam ca postmodernismul este o porcarie.
Ti-am povestit faza aia cu Nichita Stanescu. O cunostinta de a mea l-a intrebat o data, in bar fiind:” Ce vrei sa spui prin poeziile tale?” nu mai tin minte exact raspunsul dar a fost ceva in genul: “Nici eu nu stiu, scriu ce-mi vine in cap”. Ma face sa rad ca noi la romana mereu o dadeam cu “ce a vrut sa spuna poetul”.

Problema cu post-modernismul mi se pare mai adanca si este mai repde o reflexie a starii spirituale generale a societatii moderne. In principiu n-ar trebui sa fie o problema, uneori societatea merge in jos, alteori in sus, numai ca mereu se vede la orizont speranta, alternativa… doar ca acum nu prea se vede, si din rau am mers in mai rau…

Ioana Sima

Pai chiar ma gandeam cum ar suna poeziile noi traduse…sau macar titlurile…A Zeppelin over the Bucur-Obor square; Bacovia Style; Give me your paw (you’ll give the mouth); 🙂
“Am sfasiat carnea universului” – asta e catre simbolism, nu? 😀

baghy

trebuie sa aiba si cititori poetii.si mai nou au cam disparut

Emma

Stii cum e vorba aia…”Daca nu-ti place, schimba canalul/da foaia/culca-te”.

krossfire

1.Chiar am compus pe loc versurile (foarte serios).

2.Revista se numeste Arcada (www.revistaarcada.lx.ro) si parerile respective se pot gasi in editorialul si in ”specialul” numarului curent. Nu sustin invs revista pentru ca nu am avut timp sa o citesc.

3.Blogul cu un layout similar alui meu, pe care l-am criticat…a fost gasit prin intermediul unui site ce promova ”poezia tanara”. Nu il mai gasesc si ar trebui sa-l caut prin cache ceva. Il voi posta mai tarziu insa e indeajuns sa cauti ”bloguri poeziepoezie postmodernista…etc” si vei da peste zeci de artisti.

radugo

1. Nu cred că un poet scrie pentru public. Emily Dickinson este una din cele mai mari poetese care au existat vreodată şi n-a publicat la viaţa ei decât două-trei poeme.
2. După cele cinci versuri (e de crezut că le-ai făcut pe loc), zic eu (însă nu mă pricep) că ai talent. Mai încearcă!
3. “Chiar pentru postul asta… am dat peste un blog cu un layout similar alui meu…omul respectiv nu are pretentii de publicare. Ma bucur nespus”… “o revistă online” etc. De ce nu ne dai adresele?

Miruna Vlada

nu voi interveni deloc cu argumente aplicate pe text deoarece acesta nu e un punct de vedere in cunostinta de cauza, ci o opinie parca rostita asa, la o bere. cam asta e stilul blogului deci e ok, nu critic. insa nu ma pot abtine sa va atrag atentia> faceti o mare confuzie cand vb despre postmodernism si cred ca sunteti cu totii la varsta la care ar trebui sa folositi termeni pe care ii stapaniti, nu doar asa auziti la cine stie ce prof de romana care de cand a iesit din facultate n-a mai citit nimic. ce m-a indignat e ca nu inteleg ce cauta nichita stanescu ]n discutie? bine, e cam cel mai recent poet pe care il auzim la scoala, da nici chiar asa sa-i punem pe umeri o responsabilitate pe care nu o are…
oricum , krossfire, sper sa fii constient de propria “incoerenta” din acest text datorata unor grave confuzii si sa nu-i acuzi pe altii neaparat de prostmodernism

balauru

“Tinerii romani scriu si scriu si nu-i citeste nici dracu’.”

Daca esti Dracu’ citeste-ma pe mine mocofane. 🙂

radugo

Doamna Miruna Vlada, Krossfire e blogăr şi nu poet, cu atât mai puţin un teoretician literar sau mai ştiu eu ce. Marius Ianuş e însă poet şi e un poet foarte bun (nu zic eu asta, eu n-am treabă cu poezia). Ce-aţi zice însă dacă bietul Krossfire ar veni la dvs. cu un poem ca “Pentru Rapid”, al lui Ianuş:
http://hyperliteratura.reea.net/?p=77
Nu l-aţi trimite la plimbare? Sau vi se pare că versul “Rapidul iradia iubire” poartă marca inconfundabilă a vreunui stil nemaiîntâlnit până acum în poezia română? Să fim serioşi.

krossfire

Pai l-am adus pe Stanescu in discutie pentru simplul motiv ca neomodernismul promovat de el a fost disecat si reformat. Sunt de acord in privinta propriilor incoerente (in textul de fata) insa nu si in privinta postmodernismului. Daca vrei, te voi da exemplu pe tine : De cand am tot inceput discutia asta, am inceput sa te si citesc pentru a sti cu cine stau de vorba. Unele poezii mi-au placut (InainteDupa si Entropie imi vin acum in minte) in altele am gasit sexualitatea plictisitoare si repetitiva. Oricum, nu era vorba de poezii recente ci de ce am gasit pe Club Literar. Anyway, am dat aceleasi poezii (pe care eu le gasisem ok) unui coleg (care a determinat initial sondajul). Reactie : ”Postmodernism…da ce-ai cu mine ?”. Acum nu vreau sa jignesc (mai mult decat am facut-o deja) insa in mare asta cuprind cand spun post-modernism – genul asta de poezie + dadaism de tip nou + inca vreo 2 tipuri (enumerate de mine si pe care nu le-ai abordat). Devine din ce in ce mai greu sa distingi valoarea de non-valoare si sustin in continuare demolarea pentru instaurarea unor noi genuri. Radu : Nu-l aduc pe Ianus in discutie… Read more »

wpolitika

Asa e, de ce arta trebuie muncita?… in suflet, in minte, transpirata cand putem vomita pe foaia de hartie, fara nici un stres, tot ce vrem noi. Vlad a spus un lucru pe care nu l-ati inteles… “ideea”. In spatele artei trebuie sa fie ideea, simtirea, sufletul. Din punctul meu de vedere arta vine din suflet, este creatie a sufletului pentru suflet. De aceea, daca citesc ceva, aud ceva, sau vad ceva si nu simt nimic pentru mine inseamna ca nu s-a simtit nimic cand s-a facut acel lucru. Ca X-ulescu a simtit ceru si pamantul cand a creat si eu nu simt… va las sa va ganditi ce inseamna asta. Unii oameni simt foarte mult dar n-au talent sa transpuna, altii nu simt dar vor sa spuna o gramada si sunt si unii care simt foarte mult si pot sa si transmita iar aceia au trecut intre clasici (Mozart, Beethoven, Kafka, Bacovia, Walter Scott etc…). Cum zicea cineva, ca de cate ori asculta o piese de Franz Liszt nu simte altceva decat ca sta pe un deal de langa Viena si priveste imprejurimile. Acum 2 ani a reusit sa ajunga pentur prima data la Viena si a urcat pe… Read more »

krossfire

Ma lasi cu regimul ?

Post-modernismul si post-post-modernismul va fi uitat pentru ca nu are substanta (ceea ce bine puncteaza si wpoolitika) pentru ca reprezinta un maldar urias de aiureli din care stralucesc 2-3 diamante uitate…si cam atat.

De ce nu se studiaza in scoli ? Nu pentru ca este greu curentul ci pentru ca este greu in sine sa distingi valoare de non-valoare astfel ca ceea ce tu ai interpretat ca fiind artistic ar putea fi doar un gunoi literar care nici pentru autor nu a avut sens, dar una dintre imagini a rezonat cu tine 🙂

Miruna Vlada

poemul lui ianus cu rapisu e super tare. iar versul ala face tot poemul!! cine poate spune despre o echipa de fotbal ca iradiaza iubire (mai ales integrata in atmosfera de copilarie si amintire a poemului) decat un poet?? ce ma deranjeaza e ca incerci sa dai o proprie definitie postmodernismulului producand niste aberatii. noul dadaism? wtf?? faptul ca distingem mai greu valoarea de nonvaloare e un semn al democratizarii. si vad ca nu prea iti place dar asta e consecinta unui regim politic ne autoritar. in perioada comunista valoarea era una singura, aia stabilita de partid (de aia Nichita e acum reconsiderat si tratat ca un poet minor pt ca el era Cel promovat de partid, pe langa un Mazilescu care era ignorat si e mult mai gustat acum).deci relativizarea de care vorbesti, imposibilitatea de a mai distinge intre genurile literare, personalismul sunt consecinte firesti ale unui regim politic democratic, liberal axat pe individ si nu pe centru, axat pe periferie si nu pe centru (de aici importanta data sexualitatii pe care toate culturile mari o au pentru ca arata o forma profunda de introspectie pe care daca o pui in paranteze din pudibonderie sau din plictiseala cum invoci… Read more »

Miruna Vlada

iar ianus e unul dintre cei mai buni poeti actuali.

krossfire

Eu nu sunt poet insa l-am citat pe Stanescu pentru ca invariabil s-au inspirat multi din el. Daca ar fi sa-i urmarim toata cariera, am gasi peste tot puncte de plecare pentru diverse curente ce au urmat. Este un fel de ”Led Zeppelin” al poeziei 🙂

E interesanta perspectiva criticilor. Ce mi se pare mai interesant la unii este lipsa de verticalitate. In Anglia (si o spun din vizionarea a mai multe materiale cu acces exclusiv) mentalitatea pare a fi ”prezumtia de vinovatie”. Daca cineva a scos un roman bun, exista sansa ca urmatorul sa fie mai slab datorita unei serii de factori psihologici. La noi pare a fi invers.Un exemplu ar fi si Alex Stefanescu care a scris prefata unei carti fara a o citi, doar in baza textelor anterioare citite. Evident ca a cam dat-o in bara…

Ca o idee generala : Eu nu cenzurez niciodata comentarii si nici banez accesul pe blog nicicui, exceptie fac mesajele care contin injuraturi folosite in sens propriu. Discutia asta imi pare chiar constructica pentru ca se emit multe pareri.

radugo

1. “poemul lui ianus cu rapisu e super tare. iar versul ala face tot poemul!! cine poate spune despre o echipa de fotbal ca iradiaza iubire (mai ales integrata in atmosfera de copilarie si amintire a poemului) decat un poet??” – frazele astea ar fi lipsit din discursul doamnei Miruna Vlada dacă n-ar fi fost vorba de Ianuş, întemeietorul fracturismului. E şi aici o solidaritate de breaslă (ca să nu zic de gaşcă), care face ca unora să li se aducă osanale chiar şi când mâzgălesc nişte inepţii. Dacă eu sau Krossfire publicam pe hârtie aşa ceva, ne linşau criticii literari. 2. “relativizarea… personalismul sunt consecinte firesti ale unui regim politic democratic, liberal axat pe individ si nu pe centru” – poate n-aţi înţeles propriile dvs. cuvinte (care exprimă altminteri o idee valabilă), doamnă Miruna Vlada. Deci dacă dvs. simţiţi nevoia să vă prosternaţi înaintea lui Ianuş, nu înţeleg de ce obligaţi şi pe alţii să o facă, atâta vreme cât nu sunteţi partidul care pe vremuri ne dicta. E blogul lui Krossfire şi are dreptul la propriile opinii şi să creadă în cine şi în ce vrea. Iar dacă eu spun că Ianuş (pe care îl consider un poet… Read more »

krossfire

Cu Led Zeppelin-ul fabricat tin sa sa te contrazic partial. Da, Nichita era fabricat de comunism pe ideea ”Uite bah ca si noi stim sa facem arta” iar ca persoana intra la categoria ”caracter infect”. (Parintii mei si o persoana foarte apropiata l-au cunoscut mai mult decat la nivelul pe care el insusi il promova ”apartamentul meu este intotdeauna deschis”). Lasand la o parte ultimele creatii care dadeau spre nimic, unele poezii folosind eronat mituri si ducand spre fabricare industriala Nichita a avut si partea lui de creatie curata, poetica. Pacat numai ca a durat atat de putin 🙁

krossfire

Hmm, este si asta un adevar. Datorita statutului sau privilegiat si caracterului, Nichita Stanescu nu trebuia sa faca mai niciodata nimic. Era liber sa scrie si tot era un atu.

Daca stau sa ma gandesc mie mi-au placut vreo cateva poezii ale lui Zaharia Stancu foarte mult. Dar datorita poemelor inchinate partidului si inserate printre mostrele de poezie adevarata aveam momente in care mi se facea greata de el.

Un exemplu similar ar fi Mihai Beniuc. Omul are cateva poezii reusite spre finalul carierei dintre care si superba ”Ultima scrisoare”. Chiar in conditiile astea, cand ma gandesc la relatia lui cu Blaga, la modul sau de a fi si la gunoiul pe care-l baga pe gatul parintilor nostri (Marul de langa drum si altele) nu pot decat sa-l dispretuiesc.

Asocierea activitatii cu personalitatea nu este un sofism in toate conditiile, mai ales in cazul filosofilor si a unor poeti. (Falsul si imitatia pot fi usor de certificat in anumite cazuri)

Miruna Vlada

1. K>da discutia e f constructiva admit. chiar mi-ai dat ideea organizarii unor dezbateri pe temele astea in terasa Twice ( colaborez cu ei pe evenimente culturale). de indata ce pun cap la cap proiectul te anunt. 2. domnule radugo ca vad ca va place sa ne domnim, despre Ianus mi-am emis o parere personala nu oblig pe nimeni sa adere la ea. si da, Ianus isi permite sa scrie orice pt la el orice e bun. o asa zic multi nu-mi dau dreptate asta-i viata. Lui Sociu ii place mereu sa fie cool asa ca faza ci nichita, carta si restu e admiratia lui pt cei cool. atat. eu n-as vedea acolo admiratia lui dreapta pt inaitasi (si oricum banuiesc ca v-ati prins cat de mult epateaza din moment ce se pune pe aceeasi treapat cu ei – e oricum poate prea constient de valoarea lui..) din pacate nichita era un Led Zeppelin fabricat. in contextul in care alti zeci de poeti valorosi erau impiedicati sa publice el publica cate 2 carti pe an. si, la fel ca Dali, in ultima perioada scris din inertie, aceleasi chestii mereu, ba chiar si poeme patriotice stereotipe, se credea deja prea bun… Read more »

radugo

în sfârşit, cred că discuţia a devenit ceva mai rezonabilă. eu v-am zis “doamnă” întrucât dvs. sunteţi o persoană publică, un vip, publicaţi cărţi. eu nu mă expun decât blogistic.
îmi pare bine că v-am atins cu numele magic al lui Dănuţ Sociu şi că, în sfârşit, mărturisiţi că Nichita a însemnat ceva şi pentru dvs. ba îl comparaţi şi cu Dali! că nu trebuie să rămânem la Nichita sau că l-au transformat comuniştii într-o unealtă a propagandei, asta e altceva. dar nici nu trebuie să-l aruncăm la gunoi. şi asta pentru că în închisoarea în aer liber în care trăiam, Nichita ne dădea speranţa unei evadări.

krossfire

Uhhm..nu e prea ok insa presupunand ca te vei legitima si vei fi si on-topic, nu voi sterge commentul care anunta un blog cu si despre jocuri.

Am o serie : Jocurile de alta . Aici poti posta…o voi continua cat de curand..va avea sapte numere cu totul :

http://krossfire.wordpress.com/2007/03/02/jocurile-de-alta-data-iii/

Catalin Z. Alexandru

Si de Poetry Blogu’ meu ce parere aveti? [Click pe nume pt. neinitiati in d’ale .netului]. 😛 Scuzati atitudinea strengareasca, dar nu pot sa fiu serios intr-o discutie despre poezie si cantec.

krossfire

Voiam sa spun ca e cam dificil sa apreciezi din afara. In Uniunea Scriitorilor nu sunt oameni care traiesc din scris, ci din tepe. Similar in Uniunea Compozitorilor unde un om ca Iorgulescu (Ministrul Culturii) scoate anual 30000RON din ”drepturi de autor” pentru cele 4 arii compuse de el de care chiar nu a auzit nimeni.

Tot respectul pentru premiul de la Cannes. Imi place ca in cinematografia romana a inceput sa se renunte la clisee, la diareea aia de metafore si personaje chinuite si a inceput sa se faca film. (fara a apela la compromisurile hollywoodiene). Nu ma refer in mod strict la filmul lui Mungiu.

Asta era si ideea cu banii. Daca ai totusi talent, ar fi ideal sa ai si bani sa-l promovezi.

Care-i problema cu ”tara” ? Am sesizat un impas al bucurestenilor care asociaza provincia cu tara…la modul Ploiesti = Valcea = Timisoara = Iasi = orice oras mediu sau mare = la tara – cand provincialii sunt net superiori bucurestenilor la nivelul gradului de culturalizare. Nu sunt atatia ”autori” prin provincie insa la nivelul culturii tinerilor, as da oricand Bucurestiul pe un oras din provincie.

balauru

Balaur : “Parca erai plecat din tara ”

Nu sint inca de la tara, la Strehaia si imi petrec tot timplul in biblioteca rurala de acolo. 🙂

Care e problema ta? Ca nu se nasc genii, din 10 in 10 ore, pe plaiurile mioritice? Ca romanii nu ocupa toate locurile la premiul Nobel pentru orice? Sau ce?

Uite, incet incet, un premiu la Cannes, or sa apara si genii literare. In clipa cind se vor baga multi bani in promovarea lor. Deocamdata se baga multi bani in buzunarele politicienilor parveniti. Ce ai vrea sa iasa din asta? Shakespeare? 🙂

Nu am auzit de prea multi tineri din Romania sa se intretina din scris. Si in Uniunea Scriitorilor sint doar mafioti. Aia traiesc din scris. Ce pretentii ai? Azi in Romania, daca ai bani scoti ce carte vrei la ce editura vrei si cu prefata de ce critic vrei. Si tu poti sa fii cine vrei. 🙂

krossfire

E foarte serioasa treaba. Facuse Cotidianul un raport in care arata ca nici compozitorii de mozol pe banda rulanta gen Moga nu scot cat scoate ”marele maestru Iorgulescu” pe drepturi de autor !

balauru

“Asta era si ideea cu banii. Daca ai totusi talent, ar fi ideal sa ai si bani sa-l promovezi.”

Ideea e ca daca ai talent si totusi ni ai bani, se gaseste totusi cineva sa te promoveze. Asa ar fi drept si bine. Azi e ai bani, nu conteaza ca ai talent, baga mare si scoate carti.

Asta suna a comunism:

“Similar in Uniunea Compozitorilor unde un om ca Iorgulescu (Ministrul Culturii) scoate anual 30000RON din ”drepturi de autor” pentru cele 4 arii compuse de el de care chiar nu a auzit nimeni.”

Dar se pare ca n-a murit 🙂

Mafie, totul e mafie….

catalina george

Am ajuns aici de pe blogul Mirunei. N-am reusit inca sa citesc tot, dar pot sa spun citeva lucruri: 1. Vad ca pe voi, cititorii, va preocupa mai mult conceptele decit arta, desi declamati chiar inversul. Pe cuvintul meu daca eu cind scriu ma gindesc la postmodernism si altele si altele. Pentru mine, poezia e viata si din cauza asta nici un concept, nici un critic, ba chiar nici un poet n-o poate prinde complet. Pentru ca nu-i de pus in borcan. 2. Tot pe voi va preocupa cine-si spune poet si cine nu. Uite, imi vine sa pocnesc din degete si sa spun: asta-i! asta era problema! De parca atunci cind o prostituata isi spune “artista” nu-i clar ca-i tot o prostituata. Nu ma intereseaza sa-mi spun cumva, ci sa fac ceva. 3. krossfire, pe Ianus il iei pe sus pentru o poezie. Serios, nu se face. Nici un om care scrie nu e egal cu sine insusi nici chiar intr-un singur poem. Din tot ce-a scris un om a carui valoare o recunosti si o recunosc si altii, nu poti sa retii totul si sa spui ca totul e genial. Genialul, inca o problema a romanilor. La noi… Read more »

catalina george

balauru, doar acum am citit ce-ai scris tu cu geniile nascute din 10 in 10 ore. :)) Era sa mor de ris. De fapt, cu postarea de mai sus subscriu intru totul si ma duc sa ma culc, ca-i prea tirziu deja.

catalina george

Plus o erata: “misterul si frumosul nu SUNT intinate”. Clar, era cazul sa ma culc de mult si nu sa postez. Ca fac gogomanii gramaticale.
Noapte buna.

krossfire

Catalina : Eu nu vreau sa salvez poezia pentru ca nu sunt poet (eram cel mult ”prozator”). As prefera sa o salveze cei care au capacitatea de a o face, nu eu. Din pacate filtrele nu mai sunt atat de bune.
Am completat putin expunerea mea cu urmatoarele (apropo de Ianus, pe care nu l-am luat de sus, chiar daca tonalitatea mea a fost un pic aroganta ) :
E clar ca o problema este a celor ce promoveaza si reprezinta un filtru partial functional. Mai exista si problema ”interpretilor”. Sunt unii care vad poezie si acolo unde nu este. Li se pare poetica o structura pe care autorul a pus-o ca sa pastreze coerenta sau pur si simplu pentru ca-i placea cum suna cele doua cuvinte alaturate. Apar oameni care incurajeaza non-artisti sa scrie pentru ca undeva, exista o tematica sau niste combinatii de cuvinte ce se repeta ”interesant”.

krossfire

Poezia ar fi din start subiectiva, dar uneori atitudinile se generalizeaza.

Miruna Vlada

Sunt unii care vad poezie si acolo unde nu este
asta-i ceva de genul sunt si si oameni bolbavi pe lume asta. da evident si?
m-ai omorat cu promovarea. tu chiar crezi ca o mare promovare te face mare artist?? in ochii cui?

krossfire

Nu, dar nici o slaba promovare nu te ajuta sa demonstrezi ceva 🙂

krossfire

Publicul asigura nemurirea.

[…] Ca bine mai zicea Krossfire acilea. […]

[…] prin personaje este mult mai mare decat efortul eului liric de a exprima direct o traire. Poezia prostmodernista nici macar efortul asta nu-l mai face. Sa nu o lungesc prea mult pentru ca nu despre superioritatea […]

[…] Poezie House Filed under: Diverse, Social, Cultural, Politic — krossfire @ 9:05 pm Tags: House, poezie, prostmodernism Ma intrebat cineva de ce nu scriu ”mai multe poezii” pe blog. Intrebarea mea logica este : Am scris vreo poezie pe blog ? Cu exceptia spoof-ului astuia, nu am scris nicio poezie pe blog dat fiindca talentele mele de poet sunt limitate (si limita tinde spre zero) si dat fiindca am o parere proasta despre prostmodernism. […]

[…] prin personaje este mult mai mare decat efortul eului liric de a exprima direct o traire. Poezia prostmodernista nici macar efortul asta nu-l mai face. Sa nu o lungesc prea mult pentru ca nu despre superioritatea […]

[…] luat la rost pe tema : De ce lauzi ”Restul e tacere” si critici Boogie ? De ce ataci postmodernismul ?  Pai e simplu : m-am saturat de ”magna opus” si de invidiualism ieftin. Imi plac […]

t.s.

> Stilul Nichita Stanescu (”Respir poezie”) – adica te apuca mazgalitul in orice moment si in ansamblu il copiezi pe Stanescu pentru ca “simti la fel ca el”.

cool 🙂

anonima

asa este, postmodernismul e o porcarie, scrii primele cuvinte ce-ti vin in minte si ai creat o mare opera =)) asa toti suntem mari artisti =))

[…] internationale si trei fotbalisti mediocri nu inseamna valoare. Nici poetii si scriitorasii prost-modernisti nu impresioneaza in mod deosebit. Critica vehementa a inaintasilor nu este un […]

trackback

[…] randuri luat la rost pe tema : De ce lauzi ”Restul e tacere” si critici Boogie ? De ce ataci postmodernismul ? Pai e simplu : m-am saturat de ”magna opus” si de invidiualism ieftin. Imi plac oamenii care […]

[…] dar stiu cu siguranta ca toti corporatistii sunt infecti. Nu citesc, dar preaslavesc zilnic postmodernismul si sunt absolut convinsi ca Stephen King scrie naspa. Pentru ei valoarea nu se masoara in bani sau […]

Delia

Apropo de Stephen King,el face niste filme de Oscar,cum a fost si ,,The Storm of the Century”si are un stil deosebit.Cei mai buni poeti de pe Net sunt George Bacovia,Gelu George,Edy The Killer,si straini Boudelaire si Edgar Allan Poe.Restul e vax…

[…] obsesia autorilor moderni pentru marea opera si despre prostmodernism am mai scris. Desi nu diger multe curente artistice, nu mi-am oprit ceasul la 1900 pentru a-l […]

50
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x