Jocurile de altadata – Declinuri Vol.3
Printre mici suparari si filosofii de blog, iata-ma revenind la o serie promisa: Jocurile de altadata
In incarnarile precedente ale capitolului “Declinuri” am vorbit despre studiouri foarte cunsoscute, dar si despre studiouri al caror nume fusese ingropat sub praful istoriei. In al treilea volum voi scoate de la naftalina studiouri ale caror titluri era imposibil sa nu le gasesti ratacite pe calculatoarele din laboratorul de informatica sau pe la vreo sala de net din provincie. Sa curga, deci, putina istorie:
9.Impressions Games (1989 – 2004)
Impressions Games ajunsesera aproape singuri pe nisa simulatoarelor economice, asa ca e aproape imposibil sa nu le fi jucat titlurile. Au fost printre singurele jocuri pe care si fetele le butonau cu entuzisam in liceu. Cunoscuti in principal datorita seriei de Caesar si a favoritului anilor 99-2001, Caesar III, Impressions au lasat in urma o mostenire mai puternica si mai putin repetitiva decat spun gurile rele. Pe langa seriile Caesar, Pharaoh, Zeus si Emperor, compania a fost si in spatele seriei Lords of the Realm, a unicului simulator de piata auto, Detroit, si a subapreciatului Lords of Magic (ca o nota, Lords of the Realm 2 a fost strategia mea favorita timp de vreo 5 ani). Dupa lupte interne, urmasii Impressions se chinuie sa continue opera inceputa cu ani in urma de oameni ca David Lester sau Chris Beatrice. Firefly Studios produce seria Stronghold pe cand Tilted Mill Studios a continuat cu Caesar IV.
Pietre de temelie: Caesar I-III, Pharaoh, Zeus, Emperor, Lords of the Realm I-III, Lords of Magic, Detroit.
10.Ensemble Studios (1995-2009)
Sincer, cand am auzit ca Ensemble Studios au strans cortul mi s-a parut un zvon rau intentionat pornit de la vreun game designer rival. Studioul detinut de Microsoft este responsabil pentru o serie pe care orice gamer a incercat-o macar odata: Age of Empires. Pe langa jocul care a ridicat brusc stacheta strategiilor in 1997, Ensemble au creat si Age of Mythology, un superb joc bazat pe sistemul facut celebru de Aoe. Halo Wars a fost ultimul joc la care li s-a permis sa lucreze in echipa originala. Unul dintre capii studioului, Tony Goodman, a infiintat ulterior Robot Entertainment, producatorii lui Orcs Must Die!. Daca nu stiti ce au facut Ensemble pentru genul RTS, apucati la nimereala un titlu din seria AOE sau AOM.
Pietre de temelie : Age of Empires I-III, Age of Mythology
11.Core Design (1988-2006)
“Uite, in jocul asta poti vedea si sani!” . Cam asta a fost reactia mea in clasa a treia cand am jucat pentru prima data Tomb Raider. Desi responsabili pentru multe titluri, Core Design au ramas in istoria jocurilor video pentru creatia lui Toby Gard si anume sexoasa arheoloaga Lara Croft. Succes au mai avut si pe console cu Fighting Force si cu un joc subapreciat, portat si pe PC, pe numele lui Project Eden. Chiar daca o parte din membri echipei originale au continuat sa produca jocuri, ultimele titluri din seria Tomb Raider au fost produse de Crystal Dynamics.
Pietre de temelie : Tomb Raider I-III (jocurile ulterioare Tomb Raider nu s-au bucurat de aceeasi apreciere).
12.Simtex (1988-1997)
Pe-astia de unde i-ai scos nene? vor urla unii. Exceptia de la regula amintita in introducere, Simtex au intrat intr-o nemeritata groapa a istoriei, productiile lor ramanand accesibile doar pentru fanii inraiti. Despre ce productii este vorba? Despre legendarul Master of Orion si mai celebra sa urmare, Master of Orion II. Sa nu uitam nici despre epocalul, dar neoptimizatul Master of Magic. Daca primele sunt sinonime pentru multi cu strategia spatiala pe PC, Master of Magic nu a avut nici pe departe renumele meritat. E pacat din moment ce MoM avea o mecanica de joc atat de captivanta si inteligent constuita, incat Heroes of Might and Magic nici acum nu a reusit sa o atinga. Daca vreti, Simtex sunt trupa aia care a scos doua albume de care nu-si mai aminteste nimeni, dar pe care toti o citeaza ca fiind “influenta”.
Pietre de temelie : Master of Orion I&II, Master of Magic
P.S: Nu, seria nu e nici acum completa. Companii mari precum Sierra sau Accolade inca n-au fost mentionate, dar nici firmele inca functionale unde schimbarile de management au reusit sa elimine orice urma de originalitate.
De departe cel mai bun Tomb Raider este TR2 – e un joc lung și plăcut, un pic repetitiv, dar pentru vremea respectivă venea cu o grafică deosebită și cu un game engine simplu, robust și ușor de abordat și de începători. A fost primul joc pe care l-am terminat de unul singur fără walkthroughs și cu aproximativ 90% din secrete găsite. A fost jocul pe care l-am terminat de mai mult de trei ori (singurul), și singurul joc pe care l-am terminat fără Save file (în afară de începuturile de nivel).
Tomb Raider 2 e primul joc pe care l-am cumpărat.
Mi-e dor de Lara Croft de la Core Design. Mi-e atît de dor încît în momentul ăsta îmi instalez TR2. Crezi că o să meargă pe W7/64bit? 🙂
Jocurile de altadata — Declinuri Vol-3 – Krossfire-s Blog…
Pentru ca unele jocuri chiar sunt arta. PS. No Thief ? Da’ nu stie ce vorbeste, nubu’……
Caesar, Pharaoh, Emperor, Zeus – adevarate enciclopedii. Pe langa jocurile in sine, mi-a placut foarte mult sectiunea de info despre toate elementele cu care aveai de-a face. Nu de putine ori, in referatele pentru orele de istorie antica ori de latina m-am folosit de aceste jocuri pentru informatii si idei.
Cat despre AOE, nu pot sa spun decat atat: Doamne, ce batalii!
P.S. Venind vorba de Pharaoh, cum ti s-a parut Children of the Nile (daca l-ai jucat)?
Trilema: Thief e in partea a doua 🙂
Dorin: De acord cu Tomb Raider 2. Ar trebui sa mearga daca iei o versiune Gog.Com
Intuneric: Am jucat la Zeus de am turbat. Sistemul de colonii mi se parea absolut bestial 🙂
Am jucat Children of the Nile, dar din varii motive nu prea m-a prins. Nu am apreciat nici grafica 3D facuta pe jumate. Prefer un 2D cinstit si desenat manual, decat un 3D semi-terminat.
Le-as mai juca si eu, dar nu am de unde sa le mai downloadez .
Gog.com, pentru un pret modic 🙂
Din păcate TR nu a apărut încă pe gog.com. Deși sper să apară. Să vedem, să vedem. 🙂
Si eu il astept 🙂
In fiecare vara imi rezerv timp sa joc Zeus din nou, de la capat la coada. Uneori chiar si cu expansion-ul. A fost genial, de departe cel mai bun joc din serie in opinia mea. Dar si celelalte au fost interesante(am pierdut cateva luni cu fiecare).
Din pacate pe GOG decat Caesar 3 apare, pe care l-am cumparat acum ceva timp. Vreau sa apara si restul, sa-mi fac si eu datoria de a le fi cumparat.
Iar Age of Mythology a fost o capodopera. Pacat ca nu a fost mai mediatizat, cum au fost jocurile Age of Empires. Stii ca mare parte din jocurile de acum sunt penibile cand pana si un RTS are povestea mai buna si mai captivanta decat RPG-uri de acum.
Abia astept si episodul cu Sierra, care au fost publisherii mei favoriti, cu developeri ca Papyrus, Synergistic, Impressions, Dynamix si Stainless Steel Studios.
Si mie mi s-a parut ca tot Zeus a fost perla coroanei Impressions.
La Sierra vreau sa insist pe cariera de dezvoltator, nu de publisher (Dynamix, Broderbound, Stainless si altii vor fi si ei intr-un episod mai scurt, unde voi enumera doar niste studiouri si titluri + mini reviews).
RPG-urile de-acum merg spre hack’n slash cu elemente de shooter.
AOM rupea pe calculatoarele din lab-ul de info. A fost absolut superb si a avut o campanie extrem de faina si de bine gandita.
Haha, eu in laboratoarele de info nu aveam decat niste vechituri la 166 Mhz, cu buton de Turbo. Asa ca nu jucam decat Heretic, Skyroads, Chip’s Challenge si Mortar(care era un fel Worms facut in Pascal).
Si da, ai dreptate cu RPG-urile care sunt decat hack’n slash. Noroc ca mai apare din cand in cand cate un Witcher sau cate un Divinity cu muzica superba si ceva inovatie.
Ah, si o intrebare, ce parere ai de Paradox Interactive?
Foarte multe idei bune, dar in continuare foarte multe si nu prea finisate (Magika de exemplu a fost extrem de buguit si neterminat).
Cred ca Magicka a fost singurul joc pe care nu l-am jucat mai mult de 2 ore. In schimb, grand strategy-urile: Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings si Victoria, plus Mount and Blade mi-au ocupat o gramada de timp.
Mount & Blade si Europa Universalis FTW! (aici iti imaginezi poza aia cu “Play all the games!”).
Haide cu Sierra si cu questurile alea frumoase :).
Mai dureaza ceva pana acolo. Am o lansare proprie intre timp 😀
Lords Of The Realm mi-a placut enorm si mie. Imi aduc aminte de cronica din Game Over in care am citit una dintre cele mai marfa glumitze dintr-o revista de gaming:
“-Vecine nu mai am piatra, poti sa ma ajuti si pe mine?
-Cum sa nu vecine, dar trimit baietii cu catapultele.”
Hai si cu Sierra si cu domnu’ Larry.
Da, cam la epoca aia ma gandeam, la Sierra Online (Lucas Arts inca exista, dar nu mai scoate minuni 🙁 )
un Sierra ar fi dragut, mai ales pentru ca acum trec prin seria Quest for Glory. Si pentru ca apar anual destule remake-uri la King’s Quest si Space Quest facute in AGS. Si pentru ca engine-ul ala e o minunatie.
Mai exista AGS? Am facut si eu un joculet numit Nuclear Winter, intr-o versiune f.veche (din pacate nu prea mai merge…am si o versiune text la el).
Stiu ca aparusera recent pe Steam niste remake-uri for real (nu mai zic de cele de pe Gog.com).
Tin minte ca pe la inceput unul din primele jocuri care le-am procesat a fost Caesar III, iar eu ma enervam teribil, pentru ca nu reuseam nici cum sa imi fac un oras serios. Dupa ceva vreme m-am prins cum functioneaza.
Cat despre Ensemble si AOE, nu stiu daca sunt persoane pasionate de genul asta de strategie care sa nu il fi incercat. Personal, prefer campanile din fiecare joc. In toate AOE-urile campanile au fost foarte bune, facute cu stil si o poveste cursiva.
In Cesar jucam uneori pe stilul ala de free mode si tot abandonam bucati imense de oras, pana sa incep sa construiesc modular 🙂
Si eu joc intai campaniile din RTS-uri. AOM, dupa cum spuneam, a avut una dintre cele mai impresionante campanii.
age of mythology este un superjoc, nu prea e el miezul strategiilor, dar pentru anii aia care erau clar ai shooterelor 3d, aom a reusit sa vina cu o campanie foarte diversa si cu niste concepte de joc zic eu foarte originale, pacat ca nu am apucat sa vedem partea a doua…
da’ nu asta e ideea…am jucat de curand planescape torment ca mi-ai facut tu pofta si frateeee, blanaaa, cel mai jmecher rpg ever si io-s fan morrowind inrait adik stiu pe de rost cartile din joc da planescape torment….za shit!
Problema lui a fost ca era eclipsat de Warcraft 3 in perioada.
Da, pacat ca din Blackisle Studio (Planescape, Fallout, Icewind) au ramas doua firme care nu-s nici la jumate: Obsidian (care a inceput multe RPG-uri, dar n-a terminat efectiv nimic) si Troika care a scos doua jocuri misto Arcanum & Bloodlines, dar ambele pline de buguri.
arcanum e misto, cred ca patchuit cum trebuie merge brici, io aproape ca l-am terminam dar s-o dus dracu laptopul, iara zic, un joc plin de originalitate, chestia cu tech vs magic cel putin mi-a dat batai de cap, acu incerc sa incep iwd2, sper ca merita efortul, zice lumea ca are cele mai bune dialoguri de la torment incoace
Nu are, e un fel de Baldur’s Gate 2 mai lipsit de coaie, dar un joc bun, oricum.
Eu incerc NWN2, peste care am sarit cu buna stiinta, stiind ca e facut de Obsidian. Primul mi s-a parut superb (mai ales cu al doilea add-on), insa NWN2 nu mai are treaba si…ca orice joc Obsidian, chiar si la versiunea Diamond are probleme.
Tomb Raider este TR2 rullz! Am zis! 🙂
nwn 1 e in top, nwn 2 nu mere pe laptop, da nu-i stress, am oblivion cu gamebooster…chiar, gamebooster 3 face minuni pt astia mai saracuti
Nu am incercat Game Booster.
Nwn2 merge ca un fund de ceaun din cauza optimizarii. The Witcher (primul) Enhanced Edition e pe o versiune mult fortata grafic a aceluiasi engine. FPS-ul e mult mai bun, la setari mai mari. Deci bravo Obsidian, alt joc semi terminat!
Eu am fost un mare fan al jocurilor de strategie, incepand cu AOE 1,2,3, Age of Mythology. Am trecut de ceva vreme pe MMORPG-uri din dorinta a ceva nou. Astept cu nerabdare GW2:)
Guild Wars 2?
[…] singuratatii. Voi aduce iar in discutie exemplul jocurilor video, nu numai pentru ca imi e drag game design-ul, ci si pentru ca jocurile se potrivesc contextului. Dupa ani si ani de MMO-uri, MMORPG-uri si alte […]
Prin calitatea graficii, complexitate, posibilitatea creării de scenarii, “modurile” care se pot găsi pe net şi parţial prin acurateţea istorică, Age of Empires II (Age of Kings / Conquerors) nu este demodat, deşi a apărut în 1999.
~Nautilus
Nu are nimic peste jocurile de-acum, dar are farmecul lui (eu mi-am zdrelit mouse-ul vreo doi ani pe primul). Din categoria asta, daca scoatem Age of Mythology din scena (my personal favourite), ar fi Rise of Nations, de departe jocul care a perfectionat la maxim formula Age of Empires (teritoriile erau sublime 🙂 )
[…] si limitarea la aiureli in care competitorii nu au iesit inca din pubertate. Desi sunt jucator cu state vechi, imi e din ce in ce mai greu sa refuz tentatia unei jumatati de ora de impuscaturi zgomotoase sau […]
[…] Promit sa revin cu ceva mai amuzant sau macar inteligent. Ma gandeam sa continui seria asta, dar data trecuta n-am vazut prea mult […]
[…] & Conquer si despre cei care ne-au incantat cu Jagged Alliance. N-am uitat nici despre seriile Caesar sau Age of Empires, iar acum voi scrie cateva randuri despre jocurile adventure, un gen care a dominat piata jocurilor […]