Jocurile de altadata – Declinuri Vol. 4

Exista pe blogul asta serii pe care s-a pus praful mai rau decat pe un poster cu Van Damme…

Intr-un astfel de cufar uitat zace si seria jocurilor de alta data, un elogiu tardiv adus unor titluri care m-au marcat. Asta e si motivul pentru care am decis sa o scot de la naftalina. Desi seria are mai bine de sapte ani, in ultimii doi m-am ocupat cu declinul unor celebri producatori de jocuri video.

Am vorbit despre creatorii Heroes si Fallout, despre oamenii care ne-au adus Command & Conquer si despre cei care ne-au incantat cu Jagged Alliance. N-am uitat nici despre seriile Caesar sau Age of Empires, iar acum voi scrie cateva randuri despre jocurile adventure, un gen care a dominat piata jocurilor de pe PC de la inceputul anilor ’90.

13.Sierra Entertainment (1979 – 2008)

Ar fi de remarcat ca numele Sierra a fost reinviat recent, desi studiourile de productie au cam disparut in 1999, iar distribuitorul de jocuri Sierra a intrat din 2008 sub umbrela Activision Blizzard. Ma rog, detaliile sunt irelevante pentru cei care-si amintesc inca de epoca schimburilor de dischete. Producatori si distribuitori a caror sigla era peste tot la inceputul anilor ’90, Sierra reprezinta unul dintre cele mai influente nume din istoria jocurilor video.

Desi au activat in cam toate genurile, marele lor aport ramane cel din domeniul jocurilor de tip point’n click (graphic adventures) unde Sierra On-Line a marcat mii de monitoare. De amintit aici sunt pionierul King’s Quest, superbul Space Quest si usor obscenul Leisure Suite Larry. Nici combinatia de adventure si RPG Quest for Glory nu e de trecut cu vederea. Inovatii in termeni de grafica pre-renderizata am vazut si in uriasul (la propriu, pentru vremea respectiva) Phantasmagoria. Ca distribuitori, Sierra au avut la mana titluri precum : Half-Life, Homeworld, Empire Earth sau Aliens versus Predator 2, dar si titluri mai vechi, subapreciatul Detroit aflandu-se printre ele.

Pietre de temelie:  King’s Quest I-VIII, Space Quest I-VI, Leisure Suite Larry I-VII, Gabriel Knight I-III, Police Quest I-IV, Phantasmagoria.

4.Sierra

(Sursa Imaginii: Cateva cautari Google si Photoshop rudimentar)

14.LucasArts (1982 – 2013)

Desi, la fel ca in cazul Sierra, numele LucasArts inca mai exista (dar nu in domeniul jocurilor video), decesul creativ al companiei a survenit acum multa vreme. LucasArts ne-au adus cateva bijuterii rare precum Afterlife, Outlaws sau ciudatul Loom, insa ei vor ramane in memoria gamerilor pentru seria Monkey Island, pentru Sam & Max Hit The Road, Day of the Tentacle sau Full Throttle. Sa nu uitam nici de genialul Grim Fandango, un joc complet din toate punctele de vedere, bijuterie care, datorita transferului unor drepturi de autor, nu a primit nici pana acum un remake decent pe Steam sau Gog.com.

Tot LucasArts au fost responsabili si pentru productia si distributia unui puhoi de jocuri bazate pe filmele lui George Lucas, in principal pe seriile Star Wars si Indiana Jones. Nu strambati din nas, ca n-au fost toate rele. Din fericire, o talentata parte a oamenilor de la LucasArts a plecat la Telltale Games de unde ne loveste cu serii precum The Walking Dead sau The Wolf Among Us. Tim Schafer, creatorul Grim Fandango ne-a mai oferit cateva titluri notabile sub sigla Double Fine Productions. Psychonauts si Brutal Legend sunt printre ele.

Pietre de temelie: Grim Fandango, Loom, Afterlife, Maniac Mansion: Day of the Tentacle, Full Throttle, Star Wars: TIE Fighter, Monkey Island 1-3, Sam & Max Hit The Road, Indiana Jones and The Fate of Atlantis, The Dig, Outlaws.

4.LucasArts

(Sursa Imaginii: Cateva cautari Google si Photoshop rudimentar)

Aveam de gand sa vorbesc si despre Accolade (un nume pe care fostii posesori de 486 sigur si-l voi aminti), dar si sa analizez putin caderea Apogee Software/3D Realms. Tema este insa putin mai complexa, avand in vedere ca ultimii si-au cam facut-o cu mana lor si ca nu sunt chiar “decedati”. Am insistat pe jocurile adventure pentru ca, in ultimii ani, categoria asta a inviat si a inceput sa cucereasca treptat mediul digital, lucru care nu poate decat sa ma bucure. Am insistat pe jocurile adventure pentru ca am pierdut weekend-uri in copilarie incercand in zadar sa gasesc “obiectul ala”.

Un nou articol ar merita si jocurile “casual”. Am mai scris pe tema asta, dar ar merita sa vedem putin cum din mediul jocurilor de carti si a cazinourilor online au luat nastere actualele fenomene Facebook. Multe dintre artificiile de design din jocuri precum Candy Crush de-acolo vin, chiar daca producatorii lor nu si-ar asuma asocierea. Desigur, elementul de “noroc” este trecut in plan secund, dar tentatia de a reveni in fata ecranului ramane. Altfel, cred ca prin 93’ era plin de experti in Candy Crush…

Video Poker 2

(Sursa Imaginii: http://www.casinojuggler.com/starburst-slots-on-mobile/)

Asta, sau am putea discuta la infinit pe tema discriminarii femeilor in jocurile video. Pare a fi o tema care ocupa mai mult din timpul gamerilor decat o fac jocurile propriu-zise. O tema care sincer nu are ce cauta in anul 2014, an in care comunitatea jucatorilor contine un procentaj urias de femei care se joaca din ce in ce mai mult si se vaita din ce in ce mai putin.

P.S: Cand fac genul asta de topuri, imi dau seama ca multe companii din lista asta au fost extrem de norocoase, desi angajatii lor n-ar spune acelasi lucru. Daca apucau sa ajunga ca Bioware, o fantoma a unei legende, captiva in portofoliul unui distribuitor lacom, erau mult mai greu de iertat. Eh, macar avem joculetul asta enervant.

15 COMMENTS

  • “se joaca din ce in ce mai mult si se vaita din ce in ce mai putin.”

    Presupun ca nu vorbeai despre cele din Romania, nu ? Ca daca nu, la partea cu “nu se vaita”, cel putin, nu prea ai dreptate….

  • Eu nu prea m-am jucat, dar imi place cum scrii.

  • Alin: N-am idee care-s statisticile pe Romania 🙂

    Romania Inedit: Eh, nu era obligatoriu 🙂

  • Mie mi-a placut mult jocul Hercules.

  • Circula la maxim cand au aparut primele CD-uri (daca-i vorba despre Disney’s Hercules).

  • Prin 1996 era o chestiune de onoare să te joci adventure / questuri, de-alde Ultima Underworld II. Era la fel de popular pe cât era Counter Strike la mijlocul anilor 2000. Heroes Of Might And Magic, Panzer General, Warcraft II, Transport Tycoon şi DOOM 2 erau mai aşa, pentru cocalari 😛

    Cu toate astea, cocalarul Nautilus n-a reuşit niciodată să înţeleagă frumuseţea şi atracţia questurilor şi s-a mulţumit cu jocurile de cocalar.

  • Ma rog, in Romania nu era chiar atat de popular. Nu de alta, dar computerul si prietenii cu astfel de “dispozitive” erau destul de rari prin provincie (eu aveam, vecinul din blocul din fata avea etc).

  • Altfel, sa joci CS bine si sa intelegi ideea de echipa (sau macar ideea de recul) nu e atat de “cocalaresc”. Nu de alta, dar echipele de Counter Strike “de bloc” joaca teribil prin campionate.

  • Nu stiu de ce nu m-au pasionat niciodata jocurile. Cred ca pt discrimineaza pe gay, adica nu exista prea multi eroi de jocuri gay, decat daca faci un fff mare efort de imaginatie asa de gen daca iti zici ca Angry Bird bleu o fi gay sau SuperMario o fi un pic gay la fel cum fusesera si Mighty Mouse si Superman gay sau si Teletubby-ul ala mov poate, cativa din Muppets, o gramada de personaje create de Sanrio, plus si piticul ala Dopey din Alba ca Zapada de Disney. Ma rog, R2D2 + C3PO precis erau gay. Ha ! Ha ! Glumesc, desigur, ca asa toate personajele de desene animate si intreaga literatura universala sunt gay ! Asa ca de ce nu ar fi si toti eroii din jocurile de calculator ? Insa am citit ca multi fani de jocuri pe calculator sunt chiar homofobi de-a dreptul ! Insa cred ca e un zvon pt ca eu cunosc si gay pasionati de jocuri de calculator si pt ei petrecerea timpului acolo e la fel ca si la Disneyland, adica nu sunt alea mari cuiburi de homofobie extremista…insa ce-i drept precis exista si jocuri cam violente si suboptim educative, insa altfel cred ca e cam ca la un parc de distractii. Dar efectiv nu stiu de ce nu am fost ff atras…cred ca poate la fel cum nu am fost ff atras de literatura SF sau fantasy a sec 20 aproape de loc, in afara de cateva carti, efectiv numarabile pe degete, desi pe de alta parte sunt superfan Jules Verne plus si al povestilor populare nemuritoare medievale si antice ale multor popoare.

  • “Dar efectiv nu stiu de ce nu am fost ff atras…cred ca poate la fel cum nu am fost ff atras de literatura SF sau fantasy a sec 20 aproape de loc, in afara de cateva carti, efectiv numarabile pe degete”

    Asta e destul de ciudat, fiindcă majoritatea fantas… fanteziştilor din sec. 20 sunt soooo gay and lame.

    Adică îl imită pe Tolkien în modul la fel de lame în care o drag queen imită femeile.

  • Poate, dar fac bani si au si ceva baze de fani 🙂

    Ma rog, Tolkien a fost lingvist la baza, iar scopul lui nu cred ca era sa “spuna povesti frumoase” (apropo de ce raportam intr-un alt articol).

  • Sunt fan joc Hercules. Un joc foarte simplu dar distractiv

  • Joc super frumos din punctul meu de vedere este StarCraft, iar ca o nostalgie pot sa spun ca quake a fost jocul copilariei mele

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

krossfire

Un simplu haiduc al cuvintelor.