Jocurile de altadata – John Romero

Sper ca partea asta a serialului fara sfarsit ”Jocurile de alta data” sa fie mai accesibila cititorilor. Motivul este simplu : Nu vorbesc despre jocuri efectiv ci despre un om extrem de influent pentru industrie.

Celalte parti din serial ce prezinta istoria jocurilor sau bijuterii uitate pot fi gasite aici :

Jocurile de altadata (Preistoria, Evul Mediu, Revolutia)
Jocurile de altadata 2 (Epoca de aur)
Jocurile de altadata 3 (Epoca popularizarii)
Jocurile de altadata 4 (Epoca Grafofiliei + Bijuterii uitate 1)

Speciale : Jocurile de altadata – Sam & Max Special

Now on with the show…

La inceputul anilor 90′ genul FPS (First Person Shooter) era inexistent pe PC sau pe majoritatea consolelor de altfel. Exceptia consta in cateva incercari pe Amiga (sistem dezvoltat de Commodore) si pe consolele japoneze. Totul pana sa apara John Romero in schema.

Despre biografia lui si despre faptul ca este casatorit cu o romanca (Raluca Plesca), puteti citi si pe wikipedia. Eu prefer ca de obicei sa aduc alte informatii si sa subliniez impactul pe care l-a avut personajul nostru asupra industriei jocurilor.

Pentru gameri titluri precum Wolfenstein 3D, Doom, Heretic si Quake au constituit pietrele de temelie ale celui mai jucat gen de astazi. Ma refer in mod deosebit la gamerii de scoala veche, multi inactivi de mai multi ani. Asta si datorita transformarilor jocurilor pe PC in niste distractii facile, pentru mase de prostovani care schimba placa grafica la 2 luni. In fine, titlurile amintite se leaga de o singura firma : ID Software.

Firma a fost infiintata clandestin de John Carmack (prezent si acum) si de John Romero care in 1991 avea deja opt ani de programare jocuri si era vazut ca un idol al jucatorilor de pe Macintosh. Dupa ce Wolfenstein 3D, considerat de multi drept primul FPS creat vreodata pentru PC (rol impartit cu Hovertank 3D) le-a adus recunoasterea necesara , ID Software au purces in a scrie Doom, una dintre cele mai importante creatii din istoria jocului pe PC. Dupa Heretic, un modul de Doom de altfel, John Romero a lucrat la ultimul joc din cariera sa de la ID : Quake.

quake-mod-shambler-s-castle640x480713-0.jpg
(O poza dintr-un Quake rulat pe hardware modern)

Quake a fost o revolutie. A fost primul joc in care toate obiectele erau Full 3D. Salile de jocuri din Anglia erau pline de jucatori avizi iar in 1997, cu o jumatate de an inainte de Quake 2, se estima numarul jucatorilor la peste 500 000 ceea ce era enorm pentru o industrie inca nedezvoltata. Quake inseamna ceva si astazi cu o comunitate de modderi care inca a supravietuit si cu numeroasele portari si reformari pentru Linux. Da, primul Quake a supravietuit timpului!

Am patru reviste de jocuri aduse de taica-meu din Anglia. Trei PC-Zone-uri englezesti si un PC Gamer din perioada 96-97. Ati fi cel putin surprinsi! PC-Zone-urile aveau 120 de pagini color iar PC Gamer 170. Ambele contineau recenzii scrise de oameni trecuti de 25 de ani, cu un umor pe care aia de la Level nu l-au avut nici macar in zilele de glorie (cu K’Shu, Snake si altii mai treji). Erau pur si simplu fantastic scrise. Nu aveai nevoie cunostinte PC pentru a vedea ca oamenii erau talentati si inteligenti. Existau forumuri sub forma unor boti care colectau mailuri si existau magazine specializate pe vanzarea de jocuri pentru PC & Console in conditiile in care in Romania patrundeau sisteme 286 si 486 de la unguri. Bine, 486 DX2 a fost cel mai stabil sistem pentru piata consumer, dar asta e alta poveste.

Intr-una din revistele alea era un interviu cu John Romero. Vreti sa stiti cat de ”tare” era ? Ei bine , Romero era privit de gameri ca un star rock, nici mai mult nici mai putin. Era salutat pe strada cu ”Hey ! It’s that programmer guy” si nici imaginea nu-i strica : Solid, cu parul lung si cu o privire aroganta. Cand a fost invins de o fata (devenita gamerita celebra : Stevie Case ”Killcreek”) intr-un joc deathmatch (termen inventat de el) de Quake, London Times a scris despre asta. Inchipuiti-va cum ar fi aratat in presa romaneasca din 1996 un articol gen ”John Romero invins la propriul joc de o fata”. Respectiva i-a devenit lui Romero partenera de viata pentru o perioada.

img_2010.jpg
(John Romero in anii de glorie)

Dupa infuzia asta de succes neasteptat pentru un programator (la naiba, omul dadea autografe !) John Romero si-a luat-o in cap. A plecat de la ID ca sa-si infiinteze propria firma impreuna cu alti doi amici. Firma s-a numit Ion Storm si a fost considerata unul dintre cele mai mari esecuri financiare din industrie. Distribuitorii i-au asigurat totul lui Romero pentru ca jocul anuntat de el , Daikatana, sa fie perfect. Ion Storm adunase nume mari din industrie de la toate firmele si promitea foarte mult. Conditiile erau similare cu cele oferite de Google angajatilor : Cei de la Ion Storm aveau saloane de masaj, sali de relaxare in care sa poata juca altceva, etc. Daikatana nu a fost neaparat un joc prost dar imaginea lui Romero l-a transformat intr-un esec. Initial anuntat pentru 1998, jocul a fost amanat continuu, de fiecare data Ion Storm imprastiind afise de prost gust gen ‘‘John Romero is about to make you his bitch – Suck it down !” (cu o sageata spre lansarea Daikatana). Nu a fost designul lui, dar simpla aprobare a unui astfel de afis este o greseala.

Declaratiile lui Romero nu ieseau din tiparul ”This game will kick ass, it will change the world of FPS forever”. Evident nu s-a intamplat asta, jocul fiind un esec financiar, esec care a dus si la destramarea principalului studio Ion Storm. Nu deranja ca jocul era prost ci ca era plin de buguri care-l faceau dificil. Pe de alta parte, o subdivizie a Ion Storm ghidata initial tot de Romero, a dus la crearea jocului Deus Ex, titlu de succes in perioada. Respectiva ramura a continuat sub egida Ion Storm Austin pentru inca vreo patru ani, condusi fiind de un alt veteran al industriei : Warren Spektor.

Desi Deus Ex a fost excelent nu a putut contrabalansa dezastrul financiar Daikatana. Daikatana nu a fost singurul esec al Ion Storm, jocul mediocru de strategie Dominion (Storm over Gift 3) in care s-a investit imens a fost primul semn al declinului studioului. Romero nu a avut treaba cu respectiva creatie insa pana in 1999 Eidos pompase deja 44 milioane de dolari in intregul concept Ion Storm. Smecheria a scufundat si mult mai popularul studio Looking Glass ai carui angajati s-au transferat la Ion Storm Austin, divizia care a supravietuit.

Dezastrul Ion Storm nu a fost neaparat vina lui John Romero cat a imaginii sale si a faptului ca ea a fost intens folosita in marketing. Ideea lui originala era simpla : Un studio unde designerii sa-si poata pune in valoare creativitatea fara presiunea unor proiecte la comanda, sub egida ”Design is law”. N-a fost sa fie…

Ce s-a mai intamplat cu Romero dupa ce fanii jocurilor l-au declarat dezamagirea anului ? Dupa ce intrat intr-un con de umbra si a lucrat la cateva jocuri pentru mobil , Romero a mai schimbat vreo doua firme pentru ca anul 2008 sa-l gaseasca profesor universitar si lider al unei noi firme in care se investeste mult. Declaratiile lui ? Oh well, nu prea mai exista pentru simplu fapt ca omul s-a decis sa pastreze tacerea asupra oricarui proiect pe care il mai considera ”revolutionar”. Buna alegere !

small_romero_head.jpg
(John Romero in 2007)

Daca va intrebati de ce am facut un episod special pentru Romero este simplu : Daca majoritatea programatorilor de jocuri erau niste idoli printre hoardele de geeks ai anilor 90′, John Romero era altfel : El era mainstream deja, era o imagine a industriei in perioada. Desigur, industria nu era inca sifonul de bani din ziua de azi ci mai mult o metoda de relaxare creata de oameni pasionati.

Am mai spus ca Romero are o sotie romanca iubitoare de indie pop ? Da, dar n-am spus ca blogul lui John Romero este gazduit in Romania. Puteti citi si blogul sotiei, daca sunteti curiosi.

Li recomanda si e-book-ul Masters of Doom (merita citita).

P.S : Voi continua seria asta cu un episod dedicat unor jocuri mai noi – va fi mai greu de creat pentru ca nu ma prea mai joc de vreo 3-4 ani.

P.S 2 : Mi-am pierdut parola de la contul de RoBlogFest. O fi bine, o fi rau ? Oricum nu l-am folosit niciodata dar sistemul antic pe care este bazat site-ul nu permite recuperarea ei.A

34 Comments

  • Ai uitat sa precizezi esentialu… 😀

    Omu’ are domeniul in .ro: rome.ro

  • God…chiar lasaem o linie in draft si am uitat 🙁

    Sorry !

  • Am pus si link la blogul Ralucai Romero !

  • Ah si inca o chestie:

    QUOTE:
    Cand a fost invins de o fata intr-un joc deathmatch (termen inventat de el) de Quake, London Times a scris despre asta. Inchipuiti-va cum ar fi aratat in presa romaneasca din 1996 un articol gen ”John Romero invins la propriul de o fata”. Respectiva i-a devenit lui Romero partenera de viata pentru o perioada.

    Dude?!?!?!

    O fata? Respectiva? Partenera de viata?

    plm, respectiva asta e nimeni alta decat Killcreek. Ultimu care a scris despre Killcreek a fost Fulgerica si s-a terminat destul de urat sub asaltul digg. 😛

  • Stiu despre cine este vorba dar nu voiam sa insist. In fine, i-am pus acum numele daca asta voiai.

    In ce sens s-a terminat urat ? Fulgerica scrie articole scurte si nu extrem de informative, desi sunt simpatice.

  • Am gasit articolul : Pai la cate poze cu Killcreek semidezbracata are era normal sa ucida serverul ablog 🙂

    Programaresociala : Ai oarecare probleme cu site-ul 🙁

  • Wohoo…John Romero !

    Pai frate-miu care era in Anglia la facultate si pierdea seminarii jucandu-se imi povestea ca aia aveau si postere cu Quake\John Romero 🙂

  • Ce vremuri! Nu vrea să ştiu câte nopţi am pierdut, oricum este irelevant, dar John Romero şi-a luat tributul de la mine 🙂

  • Hmm, Raluca Romero are doar 23 de ani?

  • stau şi mă întreb dacă am jucat vreodată vreun joc adevărat sau am urmat trendul vremurilor 3D…
    frumos articol!

  • Machiavellian : Dap…si Ionica al nostru are 40.

    A.Faith : Inca mai poti juca jocurile din lista aia :))

    DeMaio : Si l-a luat de la toti..daca nu era el nici FPS-urile nu prea erau in forma actuala. (Ar fi fost, dar poate ar mai fi intarziat putin evolutia)

  • Offtopic: Stiu, e un bug. Cand imi e lumea mai draga sterge recorduri din vreo 2 tabele, mai exact tabela de plugins si cea de templates. De aia, cand nu merge… nu merge. 😛

  • Data viitoare sa te documentezi mai bine.

    – Primul FPS produs de iD Software a fost Hovertank 3D care a aparut inaintea lui Wolf.

    – Afisele de la Daikatana nu au fost creatia lui Romero ci ale lui Mike Wilson.

    In rest e bun articolul. Thumbs up.

  • Am corectat. Mi-a fost lene sa citesc tot ce era in PC Zone pentru ca initial voiam sa ma apuc sa scriu despre bijuterii uitate si despre declinul unor mari studiouri de jocuri 🙁

    John Romero si-a dat acordul si chiar le-a promovat pe site-ul de-atunci ! Ma gandeam ca nu el le-a facut dar cand cineva se ocupa de brandul tau si al studioului ar fi ok sa fii lucid.

    Hovertank 3D e FPS la incadrarea larga a genului. E discutabila treaba. Eu l-am prins pe un 286 si imi amintesc ca mi-a omorat rapid imaginatia 🙁 – oricum, am corectat.

  • Inca ceva : Articolul cu declinuri va fi mai bine documentat si mult mai interesant.

  • Romero nu prea a avut ce sa comenteze in legatura cu posterele. Bine, firma era controlata de el, dar experienta lui in marketing era zero. Si tu si eu si altul ar fi mers pe mana celui care se pricepea cel mai bine.

    Hovertank 3D nu e First People Shooter 😀 dar iti ofera posibilitatea sa shoot din perspectiva first person 😛

  • Da, asa puteam lua si Descent sau chiar Cyberia daca fortam nota dar au aparut 3 ani mai tarziu.

  • Pai parca era vorba de primul FPS de la iD Software pentru pc >_>

  • this brings back memories 🙂 ma bucur sa vad ca exista inca persoane care apreciaza jocurile de pe vremuri si nu fuge dupa un geforce 8800 ca dupa aur 😉 thumbs up, amigo !

  • Phaze : Inca mai am de lucru. Daca citeste celelalte parti o sa vezi ca am trecut prin mai toate titlurile importante dar sunt multe joculete faine care merita tratate pe larg.

    Lulu : Da, dar explicam perspectiva din joc 🙂

  • frumos bărbat! rome.ro? adică rom din România, nu?

  • Asta m-a mirat si pe mine la inceput…titlul nu foarte inspirat 🙂

  • eu stiam ca primul fps a fost spear of destiny, da-n fine.
    Quake. jocul vietii mele. Am facut rost de el cam cu o luna inainte de “lansarea oficiala” si l-am jucat nonstop aproape doi ani. La un moment dat il aveam in autoexec bat 😀

    Da, majoritatea jocurilor acum sunt idioate, dar faptul ca se investeste mult in industrie permite si aparitia de capodopere. Decat sa moara…

    Aia de la Level n-au avut niciodata nici o perioada de glorie. Game Over s-a, scuzata sa-mi fie expresia, kkt de sus pe toata concurenta, si toti o stiu bine. Cand au inceput sa ii imite cei de la Level s-a ajuns la un nivel de penibl greu de crezut. Umorul nu se poate emula. Eu consider inca Game Over cea mai buna revista din Romania EVER. RIP.

    Daca stai si sapi pi net cum am facut eu intr-o zi lipsita de activitate, si nu esti tentat sa sari pe bandwagonul “romero a distrus ion”, iti dai seama ca el a avut toate bunele intentii..avea doar nevoie de un manager mai bun. si un project manager. Plus, mie reclamele cu “jR is about to make you his bitch” mi se par supercool. Goddamit vbim despre omul care a facut Doom… atitudinea e perfect consistenta. Pacat de finalizare.

    Va recomand Masters Of Doom – ze book, o gasiti ebook, free excerpt aici

    http://www.randomhouse.com/catalog/display.pperl?isbn=9781588362896&view=excerpt

  • Spear of Destiny era un add-on sau ma rog un mod pentru primul Wolfenstein 3D. Actiunea din el se petrecea inaintea primului joc dar jocul in sine a aparut dupa Wolfenstein.

    Game Over erau intr-adevar tari. La un timp intrasera cativa redactori foarte ok la level dar au disparut repede.

    Pai nu am spus ca numai Romero a distrus Ion dar ca totul i-a cazut lui in cap ulterior !

    Stiu cartea, cum naiba am uitat ea ?

  • Ti-am pus un byline pentru link 🙂

    Am mai adus niste corecturi articolului cu privire la Dominion si la cat a afectat Romero Ion Storm.

  • Doar nu uita o treabă, totul la Id Software a început cu Commander Keen, nu cu Wolf3D 🙂 Commander Keen a fost jocul care a sponsorizat toate nebuniile 3d 😉 Băieţii au pornit de la ceva pe tărîm cunoscut, după care au experimentat.
    Dealtfel, dacă ţin bine minte, Romero a dat drumul la sursele de la Keen de ceva vreme 😉

  • Nu uit..ca la cat am frecat jocul ala..

    Wolfenstein 3D le-a pavat totusi drumul catre ”gloria FPS”.

    Oricum, o sa scriu in curand despre studiourile pierdute, de la Bulfrog, la Black Isle si Looking Glass 🙁

  • Wolfenstein 3D .. ah ce vremuri , multe ore pierdute in directia aia . Cateodata mi se face dor de jocuri , nu am mai pus mana de aprox 2 ani din lipsa de timp

    Oricum , bun articol 10x

  • Carmack>>>Romero 🙂

  • Ohh…come on 😛

  • Ca tot ie plin internetul.ro de experti cu trei ani de experienta, sa fim putin rai : where were you in 2003, bitch ?

  • Sincer, l-am cam ignorat pe Romero dupa Daikatana, cum a facut si restul lumii de altfel 🙂

  • Aparent s-a recasatorit. Din pacate, cariera maestrului a cam urmarit-o pe cea a lui Axl Rose.

5 Pingbacks

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *