Jocurile de altadata (Partea 1)

They don’t make ’em like they used to …

Ce sa spun ? Ca am avut calculator (a se citi ”PC, Desktop, Computer” – dupa preferinte) cand altii inca erau incantati de ”Terminator 7” (o varianta chinezeasca, modificata, a legendarului NES – Cateva erau clone de SNES) – nu-i ”vina” mea, ci a viziunii progresiste a parintilor.

Odata cu aparitia PC-ului in lumea mea (suna cam bizar si patetic, dar asta e), pe langa multiplele posibilitati oferite de acesta (nu aveam inca net, dar aveam destule alte activitati la indemana) au aparut si jocurile. Mai avusesem un Sinclair (varianta pe 128kb !) si un Amiga (Home Desktop – facea concurenta PC-ului pana in 1994 – extrem de avansat pentru timpul lui, insa marketing-ul slabut si falimentul gigantului Commodore l-au ingropat). Nu am fost niciodata genul de ”obsedat” care sa se inchida in casa pentru a se juca (I’ve had my moments though) insa au fost cateva titluri care mi-au ramas intiparite in creieras.

Jocurile electronice\virtuale (sa nu spun pe PC , pentru ca piata a fost dominata multa vreme de console) reprezinta o evadare din cotidian poate la fel de placuta ca o carte sau o muzica buna. Evident, bagajul cultural si emotional pe care ti-l transmite o carte e mai mare, insa exista jocuri care pot transmite si solicita enorm (de la strategii clasice pana la RPG-uri). Problemele pe care le creeaza aceasta activitate sunt lipsa de socializare, pierderea simtului realitatii si afectiunile fizice. (Numai de a doua afectiune am suferit, pentru ca socializam si ma simteam deosebit de bine fizic 🙂 )

Din ce am jucat (intre 1995-2004, mai toate titlurile mari si titlurile mai vechi, sub emulare) si din ce am citit, m-am gandit, pentru o mai buna asimilare, sa grupez jocurile in ”epoci’. Epocile si perioadele de timp imi apartin. (evident, copyright). Voi adauga si consideratiile mele si le voi astepta evident si pe ale voastre.

1.Epoca ”preistorica” (1970-1980)

Apar primele console primitive de jocuri si primele jocuri ”clasice”. De mentionat aici ar fi probabil cel mai influent joc din istoria gaming-ului : Space Invaders (1978) lansat pentru console primitive dar in primul rand pentru jocurile de tip arcade (de sala). Jocurile de sala au inregistrat cei mai multi jucatori pana prin anii 90′, deci nu sunt de neglijat. In aceasta epoca au inceput sa aiba succes aceste tipuri de jocuri !

spaceinvaders.png
2.Evul mediu ”intunecat” (1983-1990)

Nici aici nu se poate vorbi despre jocuri pe PC in adevaratul sens al cuvantului. Jocurile pe consola dominau piata, PC-urile nefiind inca suficient de populare pentru a fi considerate platforme de jocuri.

Nu voi insista prea mult asupra acestei perioade, insa in cadrul ei este de remarcat : Criza jocurilor din 1983-1984 (criza care i-a aruncat pe cei de la Atari de pe piata consolelor pe piata distributiei) si ”revolutia Nintendo” cu sistemul NES. Acum s-au incetatenit personaje ca Zelda, Sonic si nu mai putin celebrul Mario. A fost o ”epoca” dominata in principal de console si de jocurile de tip jump’n run (sidescrolling games).

mario.png

In aceasta perioada s-au creat si cateva jocuri pentru PC, insa nu au fost indeajuns de relevante pentru gen.

3.Revolutia (1990-1995)

Probabil cea mai relevanta perioada pentru jocurile PC. Totul a inceput prin cateva ”portari deosebite” de pe consola pe PC, cea mai cunoscuta fiind cea din 1990 a jocului Prince of Persia. Probabil jocul asta a atras pe multi, insa au existat multe incercari deosebite de a porta sau crea jocuri mult mai complexe precum Power Monger, al celor de la Bulfrog (rest in peace), un joc de strategie 3D, creat in anul 1990 !

De remarcat totusi ca Prince of Persia a reprezentat contactul multor ”copii” cu lumea PC-ului. Alte jocuri de tip jump’n run (arcade sidescrollers) foarte cunoscute in perioada respectiva : Commander Keen, Dangerous Dave and The Haunted Mansion si Prehistoric 1&2 .

princeofpersia_computer_game.png

Nu cred ca as putea uita de Midway si de portarea lor celebra , ”criminalul salilor de jocuri ” : Mortal Kombat (Daca Street Fighter a dominat consolele, Mortal Kombat s-a impus mai rapid pe PC – mai tarziu l-a avut ca rival (dar fara succes) pe domnul ”Super Street Fighter 2 : Turbo”.)

mortal_kombat.png

Publicul isi indrepta din ce in ce mai mult atentia asupra PC-ului, aparitia sistemelor de operare grafice si a interfetelor prietenoase permitand inflorirea unor serii precum Wizardry sau Might and Magic. Totusi, cateva jocuri au facut ”totul sa evolueze”. Dune II (desi si primul Dune fusese un succes) – strabunicul jocurilor de strategie in timp real (RTS) si nu mai putin celebrul Doom (care venea dupa ”Castle Wolfenstein”, insa aducea multe in plus la nivel grafic si la nivel de control).

Dune II… (Nu avea el selectii multiple si alte nazuri, dar era frumos…si avea si muzica frumoasa 🙂 )

dune_2_screenshot_attack_on_base.jpg

Si Doom… (Doom II, din 1994 arata cam la fel si e aproape identic, deci nu-l voi mai mentiona). Doom a fost primul shooter first person (FPS) 3D – Castle Wolfenstein era isometric, deci doar simula cele trei dimensiuni. Nu era complet 3D insa era destul pentru perioada respectiva

doom_ingame_2.png

Epoca aceasta a fost definita si ca o epoca de inflorire a genului adventure, mai precis a ramurii point’n click (jucate exclusiv cu mouse-ul). Lucas Arts si Sierra Online erau experti in astfel de jocuri, dintre care amintesc : Leisure Suit Larry , Simon the Sorcerer si genialul Day of The Tentacle.

fotomaniacmansion-dayofthetentacle.jpg

Cateva jocuri prerendered precum Zork sau Myst si-au facut aparitia in perioada respectiva. Grafica prerendered se baza pe redarea electronica a unor imagini reale. Interactivitatea era mica…multe jocuri semanau cu niste ghiduri virtuale 🙂

m_image3.jpg

Seriile precum Wizardy, Might and Magic, Shapeshifter , adica CRPG-urile (Computer RPG – viziune first person) au inflorit extraordinar la inceputul anilor 90′.

Eye of the Beholder – Un ‘clasic al genului’ (poveste frumoasa, joc frumos) :

eye-of-the-beholder-3-ss4.gif

Si extrem de celebra creatie a celor de la Looking Glass – System Shock (o combinatie deosebita intre un shooter, un adventure si un ”survival game”)

dfss7.gif

Primul Heroes of Might and Magic a aparut in 1995, insa nu a avut succes, desi predecesorul sau, King’s Bounty avusese o primire destul de buna

title.gif

Si ca sa nu neglijez fanii jocurilor ”cu masini” o sa amintesc aici si Grand Prix, Lotus : The Ultimate Challenge (la inceputul anilor 90′) si de ce nu, Need For Speed. (Formula 1 Grand Prix a fost probabil primul joc ce a beneficiat de o comunitate online activa)

O poza cu ”Lotus” :

lotus-3-the-ultimate-challenge4.png

Si una cu NFS :

nfs.gif

Voi aminti aici si un joc care a facut istorie, scandalizand – Syndicate (si mai tarziu : Syndicate Wars) – un joc violent bazat pe un univers distopian, in care controlai o serie de patru ”luptatori pentru libertate” si…pe scurt…macelareai in draci :

syndicate.gif

Nu se poate sa nu amintesc si de jocul care a reusit sa sporeasca enorm popularitatea strategiilor in timp real : Warcraft (I) – Orcs and Humans :

ss02.jpg

Desi cele mai originale jocuri in perioada aceasta au aparut, o sa inchei perioada cu jocul care a definit strategiile in timp real (RTS) si anume : Command and Conquer. Este vorba despre primul joc din serie, nu de Red Alert sau de altceva. A mai fost numit si ”Tiberium Dawn”.

cc3.jpeg

Perioada aceasta a fost cea care a transformat jocurile pe PC intr-o industrie. Ar fi multe de amintit aici (jocuri si sub-perioade) insa pe scurt : totul a inceput de aici…inclusiv grafica 3D. Ce a caracterizat per total epoca : ORIGINALITATEA – In gameplay (modul de joc) si in poveste. Rest in Peace, epoca dulce de sustragere din realitate 🙂

Ce va asteapta in partea a II-a ? Tratarea celorlalte trei perioade ale gaming-ului : Epoca de Aur (Warcraft II, Master of Orion II, Quake, Heroes II, Carmaggedon…terminand cu GTA si Half-Life), Epoca de Popularizare si Epoca Grafofiliei (si a lipsei de originalitate – o traim) precum si mici recenzii la cateva ”bijuterii nedescoperite” ale jocurilor pe PC, precum Master of Magic, Birthright, Power Monger, Jagged Alliance, Deadline si multe multe altele…

Cred ca voi trage si concluziile tot atunci, invinuindu-i pe cei care sunt de invinuit !

Cand vine partea a doua ? In maxim 3 zile, pentru ca deja este ”in plan”.

Nu mai insist cu copyright-ul : Se intelege – drepturi de autor.

26 Comments

  • Cred ca eram prea mic ca sa apreciez epoca primitiva, desi imi amintesc de toate jocurile de mai sus, desi nici unul nu ma facea sa-l joc la disperare, de obicei jucam putin si ma plictiseam.

  • Clasicele raman clasice. Daca ai jucat intai copiile, e normal sa nu-ti mai placa originalul 🙂

  • Dupa cum zicea si TiSi, pe vremea aia eu nu stiam decat ca Andra de la 4 avea joc pe televizor si vroiam si eeeeeu…

    Misto articol si felicitari pentru efort 😉 Astept partea a doua, sunt tare curioasa…

  • in timp ce tu butonai la 486-le tau, eu ink bagam casete audio si asteptam 5 min sa se incarce un joc…

    si pentru ca nu ai amintit prea mult de spectrum age : http://tisi.sitesled.com/Spectrum.rar (care termina Rebel star 2 ii dau un premiu – joc superb, incredibil de greu pana il intelegi)

    pentru mai multe jocuri spectrum (adik vreo 6000+) http://www.worldofspectrum.org/

  • De data asta m-ai dezamagit 🙂 Poate n-am vazut eu bine, dar parca ai uitat de Supaplex. :)Genial jocu. Obsedant in acelasi timp. Desi incepusem cu mama si tata Snake’ului (Nibles pe atunci), m-am adaptat repede la urmatoarea generatie de jocuri 🙂 Supaplex a fost apogeul jocurilor pe care le-am jucat (nu-s extraordinar de multe, ce-i drept). Oricum, restu’ jocurilor mentionate aici mi le amintesc cu mare placere .. parca imbatranesc prea rpd :)) Anyway, nice .. review .. brought back memories.

  • chiar tare, cred ca am jucat 70% din cele mentionate mai sus. Sa nu uiti de jocul Star Craft, inca se mai joaca iar cel mai asteptat joc al tuturor timpuriolor (vazusem pe un site pe undeva) este star craft II iar cei de la blizzard ezita sa il faca de frica ca nu se va ridica la ceea ce se asteapta fanii.
    Nu prea ai mentionat de rpg/adventure. Diablo II a fost cel mai vandut joc al tuturor timpurilor 🙂

  • 1.De Supaplex nu am amintit pentru ca nu s-a vandut in perioada respectiva. A devenit mai celebru ulterior. Il voi pune la ”undiscovered gems”.

    2.Din cate vedeti, mai am trei epoci de tratat iar Starcraft este din 1998 si Diablo II din 2000. Diablo II nu m-a impresionat, insa evident ca-l voi aminti.

  • Imi aduc aminte cum jucam pe vremea aia Dune 2, Tiberium Dawn, Warcraft si Lotus (doar o mica parte din cele care mi-au mancat tineretea)… cat de faine erau… am incercat de curand sa rejoc o parte dintre ele, si nu inteleg cum puteam sa deosebesc atunci sprite-urile care desemnau unitatile… la standardele de azi arata… dureros… si totusi ele au constituit baza a ceea ce e azi.

    Great post!

  • 1995- Starcraft -1998 Broodwar expansion. Un RTS care a aparut acum 10 ani inca face concurenta
    si bate cu usurinta in popularitate si calitate orice RTS aparut din 2000 pana in 2007. O legenda si sport national cu un sistem de ligi profesioniste, sponsori si sume de zeci de milioane $$ implicate in Koreea de sud.Jucatori profesionisti carora Starcraft le-a adus peste 3.000.000 $.
    Peste 15000 fani live la finalele sezoanelor celor 2 ligi profesioniste.Milioane care urmaresc non-stop meciurile in direct la televiziunile create si dedicate jocului. Ciudat este cu cat trece timpul universul starcraft broodwar devine mai puternic , desi la prima vedere este un banal RTS 2D scos la vremea cand pentium 3 era inca un lux.

  • Nu stiu despre ce fraza vorbesti tu exact.

    E vorba de RTS-urile cu selectie multipla si cu limitare de unitati – de un sistem de joc, nu neaparat de un engine. Starcraft a fost initial creat pe un engine mult modificat de Warcraft II 🙂

  • @12

    starcraft din cate stiu eu a aparut in 1998-99 😛

    nu cred ca se putea vorbi in 1995 despre enginul cu care a fost facut starcraft!

  • “Clasicele raman clasice. Daca ai jucat intai copiile, e normal sa nu-ti mai placa originalul.”

    Din pacate asa e la mine. stiu ca acesta sunt clasicele si ca jocurile noi s-au inspirat din ele si le respect , dar nu le-as juca, if you know what I mean…

  • Ah, cate nopti am pierdut traducand ce vorbeau aia la Dune 1 pentru maniacul de tata…
    Am gasit de curand si Tentacle si Dune in cosul de gunoi al internetului, dar nu mai merg, n-au sonor pe calculatorul meu si mor de ciuda!

  • Wow ! Traducand Dune…

    E vorba de placa de sunet. Exista niste emulatoare gen DosBox care pot remedia partial problema dar nu mai e acelasi lucru 🙁

  • Super articol! Le’am cam jucat pe toate cele mentionate si plus multe altele: Centurion, Titus the Fox, The incredible machine… vremuri, frate… cand stiu k mergeam la var’miu infiecare week’end sa apuc si yo sa joc (n’aveam calc)… stiu k si acum tot mai caut ceva programe sa le pot juca din nou pe XP’ul asta afurisit 🙁

  • Da…ar mai fi si Xbox.

  • Vai de mine ce amintiri imi evoci ! Acum sti ca nu plec de pe blogul tau pana nu citesc toate articolele despre jocuri, nu ? Ai uitat sa mentionezi Elite-ul care era in stare de 3D pe un HC cu 48kb memorie. Eh, daca poti sa-i zici 3d ca de fapt majoritatea timpului era un ecran negru, insa aveai orientare in spatiul 3d.

  • Ah, si mai aveam un joc care tot in perioada asta s-ar incadra si care-l jucam la greu : REUNION.

  • Vezi ca sunt patru articole mari + vreo 2 speciale si vor mai urma : Declinurile marilor studiouri + Cateva jocuri mai contemporane.

    Elite este istorie. A fost un joc superb. Au incercat de nenumarate ori sa-l refaca dar probabil singurul care se apropia a fost Freelancer 🙂

    REUNION a fost refacut prin 2005, recompilat codul 🙂

  • Te astept sa le scoti ! deja m-am abonat la rss si te bag si in blogroll obligat, fortat.

  • buna ,

    stie careva daca sunt coduri la jocul DUNE2000?

    Am gasit ceva sfaturi cu calculatorul scientific si functia hex, dar nu ma descurc. pls help

  • sunt sigur coduri, dar cred ca nimeni nu le mai stie pe de rost. cel mai bine ai cauta pe Dirty little helper

  • isi aminteste cineva de un joc de acum vreo 10 ani in care era vorba de un dragon bolnav care trebuia ingrijit?

  • I’ll have to browse some more in the subject here. It is great!

  • Imi place blogul acesta.Ar trebui un pic mai mult umor.

  • Leisure Suit Larry [In the land of Lounge Lizzards] nu era point & click in sensul ca se juca numai cu mouseul, pentru ca se baza pe comenzi tastate. Dar era practic tot in genul ala, la momentul respectiv cred ca se folosea denumirea “quest”.

7 Pingbacks

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • krossfire