Cum să nu-ți pierzi capul într-un capăt de țară

Acum că epidemia de panică este susținută în teren și de o epidemie autentică, o parte semnificativă a mediului online s-a trezit izolat în casă, cu prea mult timp și prea puțină răbdare.

Având experiența unor izolări la domiciliu care au cumulat mai multe luni, experiență după care mă bucur că nu mi-am aruncat proviziile medicale, m-am gândit să încropesc un scurt ghid de măsuri banale, dar esențiale pentru viața la conservă.

Nu, nu o să vă dau sfaturi despre ce provizii să luați sau la ce să vă uitați pe Netflix. Sunt convins că vă descurcați și singuri, plus că există deja câteva zeci de articole pe tema asta. Tot ce v-aș putea recomanda la capitolul provizii este să aveți o mică „hartă” în care să vă monitorizați cămara, frigiderul și congelatorul. De ce? Pentru a fi siguri că alimentele perisabile sunt consumate primele și că nu rămâneți în ziua 10 cu pere fermentate și resturi de piftie. În plus, orice perioadă de izolare poate veni la pachet și cu o foame anormală, pe fond de anxietate (corpul simte că vine o perioadă mai puțin bună, așa că face provizii).

Ce vă pot oferi totuși sunt câteva sfaturi pentru păstrarea intactă a psihicului, prima victimă a izolării – cu atât mai mult cu cât Covid-19 a provocat o panică sensibil mai puternică decât SARS, MERS, Ebola și virusul Zika la un loc.

Deci, fie că ai rămas singur(ă) acasă sau că sunteți singuri împreună, iată câteva sfaturi pe care le-am aplicat în trecut și care m-au ajutat să echilibrez puțin balanța dintre melancolie și anxietate.

1.Nu încerca să anticipezi cât va dura criza. În cele aproape 2 luni în care am stat în spital (înainte să mai petrec câteva în izolare), cel mai mult m-a chinuit întrebarea „Când se termină?”. Încearcă să consideri situația actuală noul normal, chiar dacă va dispărea în scurt timp.

2.Nu-ți pune mai multe întrebări decât e nevoie. Dacă ai provizii de bază și medicamente pentru măcar 7-10 zile și te simți fizic bine, profită de situație.

3.Nu-ți hrăni anxietatea. Uită-te cât mai rar la știri și doar la cele oficiale. Te interesează stadiul general al epidemiei și măsurile legislative imediate. Nu te interesează declarațiile paranoice ale jurnaliștilor și nici interviurile cu românii care TREBUIE să mânănce miel de Paște.

4.Ține-ți casa curată. Nu, nu e vorba de dezinfectare constantă, mai ales că germofobia și ipohondria sunt la un pas distanță. E vorba de a contracara „Teoria ferestrelor sparte”. Dacă în supermarket e haos și pe-afară suflă vântul, la tine trebuie să fie „numai bine”.

5.Îngrijește-te ca într-o săptămână normală. Poți să sari peste parfumul de pe guler și peste machiaj (sunt sigur că toate femeile așteptau să le spun eu asta😊), dar nu sări peste ritualul zilnic. Barba de părinte și tunsoarea Sarah Jessica Parker nu ajută psihicul. Cu alte cuvinte: nu te neglija, chiar dacă în sfârșit poți să dormi până la nouă.

6.Fă mișcare, de orice fel (stepper, forță, dans, țopăială), fie și doar în fața ferestrei. Nu e vorba doar de beneficii fizice și imunitare, cât și de senzația că faci ceva pentru tine.

7.Gătește. Cât mai lent și mai afectat, de parcă ai fi la Chefi la Cuțite și vine Bontea la cină. Ajută chiar și dacă faci doar gogoși din tonele de făină și ulei pe care le-ai luat din Auchan.

8.Muncește. Dacă lucrezi de-acasă sau faci freelancing, cheia este chiar să lucrezi, adică să-ți construiești un birou sau spațiu de lucru și să te așezi la el la o oră cât mai apropiată de cea la care începi munca. Recomandat ar fi să-ți schimbi și hainele, fără să te împopoțonezi. Nimeni nu vrea să-ți vadă tricoul cu Megadeth în ședințe. Pregătirea psihologică pentru muncă ajută fantastic și la reglarea ritmului intern și la motivație. Chiar dacă nu va mai fi nevoie să faci naveta, când ai scos cămașa aia și te-ai trântit în pat, știi că „s-a încheiat programul”.

9.Fii artist, chiar dacă nu ești. Fă un curs online, desenează, cântă la un instrument sau apucă-te de făcut roboței din Arduino (dacă ai de unde comanda piesele). Orice activitate cu un scop clar, finit, ajută psihicul. Da, chiar și oala aia dubioasă de lut pe care ai scris „Ionel” e tot artă!

10.Fă cursuri și citește. Sunt suficiente site-uri de cursuri gratuite, dar și muzee care acum oferă tururi virtuale. Să nu mai vorbim despre cărți fizice și în format electronic. N-ar fi tare ca după criză să-ți dichisești puțin CV-ul sau să poți porni o discuție aleatorie despre Gauguin?

11.Fă-ți un program de „relaxare”. Problema cu divertismentul, care acum e abundent (Netflix, HBO Go, canale de filme), e că devine obositor în cantități mari. De-aia recomand limitarea lui la o perioadă pe care să o poți privi ca o recompensă, nu ca pe un analgezic.

12.Joacă-te, dacă poți. Jocurile video au de departe cel mai mare potențial terapeutic, după muzică. De ce? Pentru că îți oferă niște obiective ușor de atins și îți dau senzația unui progres spre „ceva”. În plus, îți dau un sentiment de apartenență și comunitate. Până și NASA e de acord.

13.Muzică, evident. Dacă nu-ți plac Spotify sau Youtube Music, coreenii dau și concerte clasice gratuite. La fel și nemții (Filamonica din Berlin merge bine și cu munca).

14.Cafea – la fel de evident, fie și pentru faptul că previne scăderea serotoninei. Dacă n-ai voie, gustă măcar un ceai negru acolo. Poți să ronțăi și câteva dulciuri, dacă ți-ai asigurat nutrienții de bază și n-ai interdicții.

15.Vorbește cu oamenii, fie și online, mai ales dacă n-ai familie sau copii care să se învârtă în jurul tău. Nu mă omor cu vorbitul la telefon, dar asta e o perioadă în care răspund la apeluri. Bine, aici există și riscul apariției unor oameni care se plictiseau oricum și care vor profita de situație pentru a îți povesti TOT ce au mai făcut în ultima vreme.

În final, ca om aflat într-o categorie de risc, nu pot decât să repet: dacă puteți să stați în casă, stați în casă (dar mai deschideți totuși geamurile din când în când). Izolare plăcută!

P.S: Părinții noștri, în anii ’90: “Copii, hepatita e boala mâinilor murdare!” Coronavirusul, în 2020: “Cine, mă? Ia, ține-mi puțin berea…” (Sursa Imaginii din Titlu)

Follow us

We will keep you updated

krossfire
  • krossfire
  • Un simplu haiduc al cuvintelor.

6 Comments

  • Mulțumesc pentru ce ai scris ☺️

  • Hei, cu placere 🙂

  • E momentul pentru generația cu cheia la gât sa strălucească, nu? Și așa eram izolați non stop când ploua pe afară. Cel puțin ai mei m-au lăsat acasă singur fără cheie pana venea sora mea. One fucking year.

    Problema e, ce faci când ai un copil atomic pe lângă tine care n-are stare non stop.

    Ok aici încă e “Take it on the chin” lasam untermenschen-ii sa moara pentru că economia e totul, deci mai putem să respiram aer poteci izolate.

  • Mno, si asta e adevarat, cu generatia cu cheia la gat.

    Partea nasoala cu cei mici e fix aia pe care o indicam mai sus: anxietatea da senzatii de foame, pe langa starea generala de neliniste. Aia mici devin niste bombe energetice care halesc tot…

  • Foarte bune sugestiile, multumesc.

  • Merci si eu 🙂

One Pingback

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *