Autostrada vieții și frâna de motor
Citeam de dimineață un articol despre nebunii din trafic, cules de tovarășul Mihai, și mă gândeam că, odată cu începerea școlii, poveștile de gen s-au înmuțit mai repede decât fondul clasei. Și dacă tot m-am apucat la rândul meu să aglomerez banda întâi, m-am gândit să arunc și eu o părere în direcția asta.
Vedeți voi, eu sunt într-o poziție oarecum specială în discuția asta. Nu mi-a pus nimeni volanul în brațe de la 18 ani, nu mă consider un șofer bun (pentru că nici nu sunt) și, deși am carnet de multă vreme, am avut o pauză uriașă între primele tentative de a conduce și ipostaza de proprietar de mașină, în care am fost pus recent. Practic, sunt mai degrabă un pieton care conduce, un pasager nimerit accidental pe scaunul din stânga. Tocmai din postura asta îmi permit să vă spun că nimic din ce se întâmplă pe drumurile din România nu are treabă cu mașinile și nici măcar cu starea deplorabilă a carosabilului. Are legătură cu oamenii și atât. De fapt, traficul în sine nu este despre mașini, biciclete, trotinete sau pietoni, ci despre oameni și, mai ales, despre „ceilalți” oameni!
Tot, dar absolut tot ce vă umple de nervi pe șosea în momentul ăsta, este replicat în proporție de 100% și pe trotuare, la metrou, în farmacie sau supermarket. Dacă pare puțin abstract ce vă spun, vă rog să-mi permiteți să vin cu niște exemple.
Știți băieții ăia care se proptesc în fundul mașinii voastre la fiecare semafor, declanșându-vă senzorii de parcare, pentru că pur și simplu nu pot să oprească la 2 metri de mașină? Le este imposibil! Sunt aceiași oameni care, dacă mergeți prudent pe autostradă (la distanță rezonabilă de un tir, să zicem), nu vă vor depăși și nu vor trece pe banda de viteză, ci se vor propti la o distanță foarte mică de spatele mașinii voastre. Că na, dacă apare vreun obstacol în față, să n-aibă spațiu să oprească. Ei bine, oamenii ăștia sunt exact la fel și în viața de pieton. E coadă la casa de marcat? Nicio problemă, ei se vor lipi de tine la limita hărțuirii sexuale. Sunteți patru persoane în lift? Hop și ei, că 150 de kilograme e o limită relativă. Ți-ai găsit un loc ferit în metrou? Imediat ți s-au pus în brațe! Ce fac ei n-are nicio legătură cu șofatul, ci cu imposibilitatea de a respecta spațiul de siguranță al altora. Sunt genul de oameni a căror pisică nu se poate ascunde în cutii, pentru că și-au vârât ei deja curul acolo.
Dacă v-ați nimerit în vreun metrou, fie el bucureștean, parizian sau vienez, probabil ați observat că în stațiile mari există pasaje de legătură între magistrale, mai mereu cu două sensuri. Circulând pe ele ați mai observat și că, dacă te menții pe partea dreaptă a pasajului, ajungi în stație, fără coate și înjurături, chiar dacă ai coloană în spate. Mai mult, dacă vrei la un timp să schimbi direcția, există zone unde poți face asta. Ei bine, în metroul din București (la Unirii și Victoriei în special), există mereu 2-3 disperați care se lovesc de tine din sens opus. Că așa au avut ei chef să scurteze drumul, că pe-acolo i-a dus capul să-ți sară în față. Evident, dacă îi lovești, tot ei fac spume. Ei bine, odată așezați la volan, cum credeți că vor conduce intelectualii ăștia? Vor schimba banda regulamentar sau vor tăia intersecția de câte ori au ei chef să facă la stânga și vor depăși pe linie dublă continuă?
Aceeași regulă se aplică și la indecișii care se opresc brusc în intersecție ca să își aleagă direcția sau uită să plece pentru că sunt ocupați să vorbească la telefon. Mergeți 10 minute pe pietonala de la Piața Romană să vedeți câți oameni fac pauza brusc din mers, cu alte zeci de persoane în spate, pentru că aveau altceva de făcut, fix atunci. Sunt aceiași cu cei care se opresc brusc pe trecerea de pietoni, încurcând atât ceilalți pietoni cât și eventualele mașini care aveau verde intermitent. Tot ei merg extraordinar de încet, mai ales în situațiile în care ar trebui să se dea la o parte. În plus, datul de prioritate, la volan sau în viața reală, e o anecdotă pentru mulți. Iese cineva din clădirea în care aștepți să intri și tu? Năvălește înăuntru în același timp cu el sau ea.
Să nu mai vorbim despre ăia care au obiceiul de a se opri fix în ușă, că e ieșirea din metrou sau intrarea în magazin. Ăia sunt fix idioții parcați pe avarii, iar norocul lor în viața reală e că pietonii nu au claxon.
Iar exemplele pot curge la nesfârșit. Adolescenții sunt la fel de nesimțiți și ca pietoni și ca șoferi. E vârsta și, evident, e lipsa de educație din partea unor părinți foarte ocupați ca ăia mici să aibă carnet și mașină, dar nu și bun simț. Curierii merg ca niște disperați atât în dube, cât și pe scutere, trotinete sau biciclete. Da, știu că au un job greu, dar, cum spuneam, traficul este în primul rând despre alții, nu despre tine. Zilele trecute m-a depășit o trotinetă care avea cel puțin 50 de kilometri pe oră. Un vehicul care în mod normal ar fi limitat din programare la 25km/h și n-ar avea ce căuta pe carosabil unde limita de viteză este peste 50km/h. Am întâlnit o groază de biciclete și trotinete care mergeau nervoase pe constrasens. Cum credeți că vor conduce oamenii ăia, odată ce vor deveni șoferi, indiferent că vor avea o mașină electrică sau una clasică?
Practic, nu ai cum să te aștepți de la un om care nu-și respectă colegii de oraș, de muncă sau de apartament, să-i respecte pe ăia de șosea. E imposibil. Și nu, românii nu conduc în afara țării mai prudent pentru că-i respectă pe străini sau pentru că se simt complexați de ei, ci pentru că acolo regulile nu sunt negociabile. Din păcate, până când vom avea orașul împânzit de camere de trafic, până când poliția rutieră va avea oameni iar trotinetele și bicicletele numere, nu prea avem ce face. Iar dacă pare puțin exagerat să predai tuturor Codul Rutier, măcar pe cel al bunului simț și logicii elementare tot l-ai putea include în curriculum.
Confirm pozitiv tot ce ai spus. Și aș mai putea adăuga alte sute de lucruri. După 1000 km petrecuți la volan din clipa în care mi-a sosit carnetul acasă pot spune că da, marea problemă sunt oamenii. Restul de mizerii ar fi tolerabile în ciuda faptului că în clipa când intri pe Drumul Osiei parcă-ți vine să spui ceva și de autorități. Sau să le urezi ceva, nu neapărat care să le placă… 🙂
Ohoo, ai făcut deja 1000 de km? Mulți înainte și cât mai puțini idioți în față.
Clar e și vina autorităților că nu ai căi de acces și că trafiul e varză, dar nu Nicușor Dan te înjură că nu-l lași să facă ilegal stânga (ar fi prea moale el, oricum) :))
Ca bine zici! Ar mai fi de mentionat o categorie de inconstienti cu adevarat speciali – mergeam acum doua week-end-uri pe Calea Victoriei cu copilul, pe trotinete (mecanice, nu electrice!!!). Profitand de faptul ca traficul era exclusiv pietonal am zis sa ne msicam si noi, sa-i arat putin copilului orasul, mancat o inghetata … quality time, de-astea. Si, desi era PIETONAL peste tot, am mers DOAR PE BANDA DE trotinete/biciclete. Aia de se foloseste de catre tipul asta de vehicul SI atunci cand pe Calea Victoriei merg masinile. Ce am vrut sa zic – o GROAZA de (grupuri de) biciclisti/trotinetisti gramada sa faca slalom printre pietonii aflati pe strada, alergandu-se intre ei si neaparat urland sau cu muzica “blana” si cu viteza. De partea cealalta, o groaza de pietoni gramada pe benzile de trotinete fara sa se uite, fara sa se asigure. Plus biciclistii/trotinetistii cu “electrice” care, evident, mergeau CU MULT mai repede decat aia cu agregate “manuale” asa ca depaseau pe contra-sensul benzilor de biciclete cu maxima durere-n bombeu de aia de veneau invers circuland corect. Cred ca in timpul in care am mancat inghetata stand pe trotuar am vazut 4-5 accidente gata sa se intample si toate erau… Read more »
Una din marile mele probleme cu trotinetele electrice este ca sunt conduse de copii. Deci nu ai carnet, nu intelegi drumurile si nici macar propria viata, dar ai voie sa mergi cu 30+ la ora pe carosabil si de multe ori pe contrasens?
De aia zic: numar de inregistrare pentru orice vehicul paraseste banda de biciclete (daca lovesti ceva sau cauzezi vreun accident sa poti fi tras la raspundere), rovinieta platita si camere in oras. Cu ultima am o problema pentru ca niciunul dintre alesi nu o vrea – pai cum, sa le bage odraslele care fac linute pe Unirii la puscarie?
Eu pot sa spun ca romanii nu stiu sa conduca pe autostrazi.
Sunt cateva reguli clare care nu sunt repectate: asigurarea inainte sa schimbi benzile, semnalizarea, sa nu circuli pe banda 2, banda 1 este pentru deplasare, banda 2 pentru depasire/devansare. etc…
[…] Autostrada vieții și frâna de motor […]
Dan: Nu numai pe austostrazi 🙂
rovinieta pentru bicla ma?
Circuli pe carosabil, rovinieta – sigur, mai ieftina si asa mai departe, dar tot e necesara o taxa, la fel cum sunt necesare si niste lectii rutiere. Deja am inceput sa ma sperii cand ies din tara si vad toti biciclistii cum semnalizeaza cu mana cand ies de pe pista si intra pe drum.
@animaloo, pentru chestia cu rovinieta pentru bicle, domnu Kross ar trebui legat de un Pegas comunist și împins într-un șanț plin de urzici.
Cu prima ocazie cu care as avea putere legislativa as impanzi orasul de camere si obliga tot ce nu e pieton sa aiba numar. Rovinieta ar fi pentru descurajarea biciclistilor si trotineistilor minori sa se mai apuce de slalom.
Desigur Vlad, multe din angoasele tale sunt comune iar tonul in general nedispretuitor contribuie la succesul blogului tau. Nu-mi pot insa imagina cum o atitudine constructiva, ar fi contraproductiva acestui succes. In loc sa aratam cu degetul, putem da exemplu. Un exemplul pozitiv, nu ca cel in care impui altora masti si injectii cu produse medicale netestate, Vlad.
N-am propus nimic, doar am pus stiinta in fata delirului mistic. Masca o port si acum in aglomeratie, insa vaccinul a fost, intr-adevar, o jucarie tardiva si putin inutila (fapt pe care l-am recunoscut intr-o alta postare).