Separarea Putorilor in Stat
Vă mai amintiți ce bine era acum patru ani când PSD era de vină pentru tot, USR era salvarea și România părea că mai are o șansă? Dar când îndemnam lumea să-l voteze pe Nicușor Dan, să plece Firea și Bucureștiul să redevină „oraș european”? Era simplă treaba: aveam două tabere, unii erau răi și voiau păstrarea actualului sistem de pile și relații și alții erau buni. Dar în pandemie, când eram gata să susținem PNL, doar pentru că păreau pro vaccin, pro restricții și, sincer, cam atât? Începe să-mi fie e dor de anii ăia, pentru că mă scuteau de efortul de a mă uita la sistem și a exclama obosit: “Cred că suntem f**uți!”.
Și nu, articolul ăsta nu este despre cum „sunt toți la fel”. Cred că știați deja asta și de altfel am mai scris-o – problema e că acum se și simte, în coșul de cumpărături, la casă, la rate și la benzinărie. Vedeți voi, când un sistem al unui organism nu funcționează la parametri optimi, celelalte sisteme (în cazul nostru, mediul privat și organizațiile externe) îl pot susține sau acoperi cu succes pentru o perioadă. În momentul în care organele externe cedează și ele, lucru care s-a întâmplat în ultimii doi ani, organismul ajunge în starea de „decompensare”. Ei bine, România se decompensează, iar oamenii care o conduc, în loc să se grăbească la urgențe, fac frecții cu oțet și beau ceai de mușețel. De-asta ni se pare că recesiunea globală pe care o trăim de vreun an se simte mai tare aici – celelalte țări au început tratamentul, pe când noi așteptăm un miracol.
Aproapte toate acțiunile făcute de Statul român în ultimii 2-3 ani, indiferent de cine l-a condus, au fost nu doar inutile, ci de-a dreptul ostile. Acum două săptămâni vă vorbeam despre o ordonanță care ar fi permis statului să controleze prețurile la anumite categorii de produse. Cumva, treaba aia mi se părea un abuz. Păi, în nici trei săptămâni de-atunci, am fost pocniți de cel puțin trei legi abuzive, toate menite să creeze un zid de apărare în jurul averilor și a ierarhiei existente.
Printre ele s-a nimerit și cea mai haotică schemă de impozitare din ultimii ani – una cu impozite selective, taxe pe păcănele și nimic care să afecteze de fapt mediul de Stat, organul bolnav din ecuație. Ea a venit în tandem cu măriri salarile pentru același mediu (asta deși mediul privat, ăla care ține România în picioare, sângerează). Totul după ce același guvern ne promisese că salariile de 7000 de euro vor dispărea. Dar e în regulă, că am înțeles că ANAF-ul, acest FNI al organelor statului, va găsi „adevărații vinovați”. Facem pariu că tot ăia care au un Ford de 3000 de euro achiziționat după muncă la negru în Italia o să fie capi de listă?
Ahh, și era să uit! Știți când ne tot amenințau unii analiști că o să ajungem să fim de acord cu retorica PSD? S-a întâmplat și asta, deși din motive diferite de cele ale omuleților lacomi în roșu. Un punct cu care cred că suntem toți de acord este necesitatea unei reforme reale a justiției, un organism corupt și populat de omuleți înverșunați și de vendete locale. Al doilea punct ar fi ăla cu serviciile și statul paralel, noțiuni de care făceam mișto cu ani în urmă. Cred că legile securității, precum și modul în care neamțul cel vesel voia să le promulge, ne-a lămurit pe toți cine dictează și de ce. Ca idee, nici foști membri ai acelorași servicii nu sunt de acord cu regulile ălea, dar asta nu scuză cu nimic faptul că ele există.
Tot pe aceeași filieră simt că a venit și amendamentul pro-plagiat, cireașa de pe coliva legislativă a ultimelor săptămâni. Același amendament care a creat zeci de generali milionari care n-au ieșit în viața lor din birou. Ahh, iar legea aia fusese votată de aproape toate partidele, USR făcând aici o timidă notă discordantă…
Să recapitulăm deci: suntem în mijlocul unei recesiuni globale, cu un război la cinzeci de kilometri de graniță, suntem amenințați atât de hiperinflație, cât și de penuria datorată subțierii lanțurilor de aprovizionare. Peste toate astea, se adaugă consecințele încălzirii globale, cu o vreme haotică ce faultează agricultura și cu pandemii care se răspândesc necontrolat. Ce am făcut pentru asta în ultima perioadă? Am mărit semnificativ cheltuielile de stat, am încercat să oprim piața liberă, să legalizăm plagiatele și să dăm puteri discreționare unor organisme care ar trebui să fie în slujba Statului, nu invers.
Nicio încercare de plafonare a unor prețuri, de subvenționare a unor bunuri de strict necesar, de încurajare a producției locale și a exporturilor. Nu am avut nicio tentativă de a reorganiza piața energetică și de a lua puterea din mâinile distribuitorilor, cei care tocmai i-au pus în fund pe cei mai vulnerabili consumatori. Să nu mai vorbim despre încurajarea mediului privat: Dacia dă prime de demisie și mută cât mai mult din producție în Maroc (doar Logan și o parte din Dustere se mai fac în Ro), iar Ford trece sub pavilion turcesc, urmând să devină mai degrabă un centru de asamblare pentru uzinele Ford-Otosan.
Și, peste toate astea, ne apasă și o tăcere suspectă a tuturor politicienilor din mai toate partidele. Asta în condițiile în care toți liderii europeni încearcă să-și încurajeze populația și să o țină departe de protestele care pe moment au izbucnit doar în SUA (nu doar pe tema avortului), la Munchen (summit-ul G7) și în Franța (unde oamenii au început deja să-și dea în cap cu poliția). Următoarele luni arată destul de sumbru la nivel economic și social și am impresia că protestatarii de la pompă vor fi cea mai mică grijă a noastră. Să vă mai amintesc că singurul politician cu-adevărat vocal din ultima vreme rămâne George Simion, un om care se compară voit cu Codreanu și al cărui partid extremist va fi moștenit de noi, nu de Iohannis?
Poate de-asta sunt pline toate centrele de limbi străine și de-asta avem cel mai mare exod de personal calificat de la Mineriade încoace. De-asta fiecare mică victorie românească e celebrată vocal (fie ea și sportivă) și fiecare problemă minoră devine un mic război online. Cine poate să plece, pleacă și cine nu, preferă să-și ocupe mintea cu orice altceva numai nu cu elefantul din cameră, Statul (un elefant nesimțit, supradimensionat și foarte bine plătit, aparent).
Și știți ce-i mai trist? Că România chiar avea ocazia de a face ceva fantastic în contextul actualului conflict. Pe lângă ajutorul oferit țării de peste Nistru (și așa micuț), am fi putut să facem cumva să captăm din refugiații veniți de-acolo, din investitorii plecați din țară și din exporturile atât de necesare multor regiuni. Ce am făcut? Am dat declarații și luat poziții la 2 luni distanță de țări cu mize mult mai mici. Efortul nostru a fost echivalentul diplomatic al unui „La mulți ani!” scris pe Facebook, la două săptămâni după aniversare. Ne scuzați, noi acum am văzut!
Totuși, cum am putea ieși din inerția care va sfârși prin a ne îngropa? Soluția nu e una tocmai confortabilă. Mai mai știți când vă vorbeam eu despre cleptocrație și corporatocrație și vă spuneam că avem nevoie de un management externalizat de țară? Cred că m-am înșelat. Cred mai degrabă că avem nevoie de un faliment răsunător și de o reorganizare generală și de-abia apoi putem vorbi despre management. Partea proastă e că tot noi am suferi cel mai mult. Partea „bună” e că aproape acolo…
P.S: După o lună mai obositoare decât un discurs de-ale președintelui, am decis să mai întorc un ochi și la blog. Sursa imaginii.
Dacă te uiți de foarte de sus ajungi la următoarea problemă: țara aceasta nu produce suficienți bani. Oamenii cred în bani, sunt dresați să crească în bani, să viseze bani. Cei mai capabili dintre ei (nu vorbesc de competență profesională ci de inteligență nativă) se vor orienta spre sursa principală de bani. Care este sursa principală de bani? Exact. Bun, ca aia să nu mai fie sursa principală de bani avem nevoie de oameni care să creeze alte surse de bani. Ei pot veni din exterior (deși în ultima vreme pleacă, majoritatea multinaționalelor au redus personalul la minim) sau din interior. Ai zice că e nevoie de o politică să susțină producătorii de bani din interior, prin legislație. Ei bine, acea politică există, e ușor să-ți faci o firmă și e rezonabil să faci profit cu ea. Problema vine din ostilitatea angajată și asumată a cetățeanului față de stat. Cumperi de la firma privată care înjură constant statul. 50% din clienții tăi sunt angajați la stat. Ești unul care înjură și amenință că-i va da afară și singura lor soluție, când vor fi dați afară, e să vină să lucreze la unul care înjură și amenință. 50% din oameni nu… Read more »
Cam cum zice și Eftimie, tu acum încerci să construiești un dușman nou în lipsa PSD. „Statul”. Or, „statul” nu sunt doar alde Ciucă, Ciolacu sau Johannis sau ce alte fețe vremelnice mai sunt. Realitatea descurajantă este că în momentul de față mult mai ușor rezolvi o problemă cu „statul” – că e ANAF, că DITL, că e primăria, inclusiv ca PJ – decât cu Vodafone, Enel (din nou, fie PF, fie PJ).A durat un an ca Enel să închidă „dosarul” prin care mi-am tras o priză în parcarea subterană. Un an.
Eftimie: De acord pana la “Ei bine, acea politică există, e ușor să-ți faci o firmă și e rezonabil să faci profit cu ea.” – pur si simplu nu prea exista momentul ala in care oamenii Statului te ajuta sa-ti faci o firma :)) Nu ca nu se poate si nu ca nu exista oameni buni la Stat, ci pur si simplu ca mediul public nu e cu nimic investit in succesul celui privat.
Cristian Banu: Nu incerc sa construiesc un inamic, cand el era deja acolo. Statul roman in sine nu e inamicul, cat structura din spate si, sa recunoastem, cam tot capitalismul salbatic care ne-a adus aici. Nu propun vreo oranduire socialista, ci doar o regandire mai serioasa economica si politica la nivel global si poate o mica revolutie la nivel local :))
Ideea este ce înțelegi prin „ajutor”. În momentul de față faci o firmă în România cu 200 de lei, atâta e limita minimă de capital social. Se poate face integral online, durează 2-3 zile. Nu ai nevoie de avocat (maxim 200 de lei și ăla), e suficient să ai semnătură electronică – de care oricum vei avea nevoie, plus că sunt bănci care ți-o oferă gratis, nu că ar fi vreo avere, parcă 100 de lei/an, ceva de genul) și să completezi formularele la ONRC online. De asemenea, suntem paradis fiscal, singurul impozit fiind de 3% pe cifra de afaceri (1% dacă declari un angajat, dar se mai adaugă contribuțiile pentru acesta). Ai internet, te poți informa de cerințele de bază pentru domeniul în care vrei să-ți faci o afacere (de exemplu, ce domenii necesită autorizații suplimentare), cu toate că aici, iar vorbim de folclor. Pe site-ul fiecărei instituții ai lista documentelor necesare pentru autorizațiile respective, costurile și majoritatea au fie serviciu specializat de consiliere, fie „suport tehnic”. Dacă vrei să faci o afacere, fie ai ceva experiență în domeniu, deci cunoști bazele, fie ești investitor „de capital” și atunci te interesează altceva. Altfel, dacă cineva visează să facă o… Read more »
Da, pai poate aia e si problema: ca nu te baga nimen in seama, nici pe tine nici pe aia care poate ar trebui sa fie bagati. Legat de folclor, din pacate sunt cam prea multe povesti despre controale inopinate si extrem de multe adevaruri legate de plata impozitelor si incasarea lor. Acum, ca “nu te verifica nimeni la acte” e cumva alta poveste.
Tot alta poveste e si ca poti face o firma, dar ca oameni minim calificati, rezultatul sistemului de educatie, nu prea gasesti, ca infrastructura e pulbere (o responsabilitate directa a statului) si ca multe din programele care te-ar putea ajuta sa cresti sunt ascunse sub o avalansa birocratica.
Poti avea o afacere cu relativa usurinta in Romania? Cu siguranta. Poti avea una de succes? Discutabil.
Care este parerea ta despre bacul de anul acesta? Scrie un articol despre neobisnuita rata de absenteism de anul acesta (sau despre ce crezi tu de cuviinta).
Am ajuns in aceasta situatie din cauza mai multor decizii proaste luate, respectiv un context nefavorabil. Si pentru a fi cat de cat obiectivi, trebuie sa acceptam faptul ca in situatia curenta am ajuns din cauza faptului ca nu ne-a mai interesat altceva. Principala problema a Romaniei acum o reprezinta banii, insa nu banii ca si idee ci mai degraba lipsa accesului la resurse care acum sunt limitate. Scumpirile si inflatia sunt importate din alte tari mai dezvoltate la care se mai adauga si ce prostii facem noi. Prostii care au inceput mai de mult si care isi au radacina din modelul nostru de dezvoltare ca tara. Vezi tu ideea de baza multi ani a fost sa avem forta de munca ieftina, sa atragem investitori si cu banii adusi de ei plus know-how sa avansam economic cumva. Pentru asta indirect ne-am transformat intr-un paradis fiscal unde capitalul este slab impozitat, insa in munca este impozitata la greu. Ca si idee la un salariu brut intre 1000-4500 euro iesi oriunde in Europa cu o suma mare neta decat la noi chiar si in tarile cu sistem progresiv de impozitare. Chestia asta a adus si o problema mai mare in modul in… Read more »
@krossfire
Parțial de acord, mai puțin la partea cu mâna de lucru calificată despre care am și scris pe blog.
Problema nu este că nu poți avea succes, fiindcă poți avea fără probleme, ci doar că în România ideea de succes este alta, modelele fiind în continuare JR și Becali (side note, nu avem un model feminin de succes).
Ugarit: Întâmplător voi menționa evenimentul (absenteismul la BAC) în următorul articol 🙂 Asdad: Nu contest ca marile corporatii sunt slab impozitate, pe cand munca e impozitata destul de mult, dar sa fim seriosi: Ce altceva le oferim? Nu ne-am transformat in paradis pe piata muncii, ci mai degraba ne-am propus sa o facem, dar ne-am oprit pe drum. Sa zicem ca esti o mare companie care vine in Romania. De ce o faci? Forta calificata de munca n-ai si aia existenta s-a scumpit pentru ca s-a cam scumpit tot. Infrastructura n-ai. Suport real de la stat, dincolo de micile smenuri de la impozite, n-ai. Deci, de ce ai sta, daca n-ai fi tratat preferential? Aici e drama – Polonia a inteles acum vreo 15-20 de ani treaba asta. Sa stii insa ca in Belgia si Tarile Nordice, e posibil ca salariul sa fie impozitat mai grav. Altfel, total de acord cu ce spui legat de maririle de la Stat (la care as adauga si supradimensionarea aparatului de Stat in domenii in care nu e nevoie de asta – medici, politisti si pompieri nu prea sunt, dar consilieri la primarie avem cu duiumul). Nici nu stiu daca as reduce mult numarul… Read more »
@krossfire Calculul sau mai bine zis studiu a fost facut foarte simplist fara sa stau sa intru in zona de deduceri caci ma enervam si mai rau. Belgia are o impozitare mai dura insa pachetul de beneficii la nivel de angajat este net superior, respectiv ai un mecanism cat de cat decent de deduceri. La nivel de tari scandinave prin toate tarile la care m-am uitat ieseam cu mai multi bani acolo fata de aici, Suedia ar face aici o discordanta deoarece se recomanda o asigurare de somaj daca ai un venit peste un anumit prag. Si din nou vorbim de o abordare superficiala unde nu am incercat sa vad cat pot sa mai optimizez. Referitor la zona fiscala nu stiu ce mai poate fi de zis, doar ca Polonia a jucat mai inteligent ca noi si mai ales a avut o strategie mai coerenta pe partea asta. Ungaria joaca la fel de inteligent si mai mult isi asuma faptul ca sunt o tara prea mica unde sa se plateasca salarii mici(asta a spus-o ministrul lor de finante daca nu ma insel). Si asta se vede prin strategia lor externa si mai ales prin faptul ca atrag tot ce se… Read more »
Da, cam aia e de fapt problema: Statul nu da inapoi de “cati bani” ii dai, asta daca ai un salariu decent si-ti platesti toate impozitele. De-aici si frustrarea firavei noastre clase de mijloc.
Polonia a jucat mai inteligent ca noi inca de dupa revolutia lor. Ungaria nu stiu cat de inteligent joaca: pare ca o face, dar la nivel de indicatori financiari nu o duce fabulos (insa populatia se simte destul de safe sub Orban). La nivel de investitii n-a dus-o rau si pentru ca, de cele mai multe ori, s-a luptat cu Romania, o tara extrem de abila in a pierde bani si investitori.
[…] în ultimii ani, ci și cele economice și politice, România mai afectată pentru că ultimele erau deja la pământ. Ca și noi, copiii ăștia au trecut printr-o pandemie, un război, o criză și prin […]