Tara noastra munti si branduri are…

Am fost intrigat sa aud zilele trecute doi tineri, proaspat intrati pe bancile facultatii, discutand cu patos despre cum ar trebui sa fie brandul de tara al Romaniei. Ca orice discutie despre sfera comunicarii venita de la oameni de 19 ani, descrierile abundau de fantezie si notiuni inventate insa am sesizat ceva observabil si la oameni mai grei din industrie. Absolut toata lumea care a participat la licitatii pentru conturi de promovare a brandului de tara, care a vorbit pe tema asta sau a criticat a ajuns la un punct sa se lege de bugetele alocate, de vehiculele media folosite, de modelele din clip, de melodia de fundal si de tot felul de alte prostioare irelevante in final. Da’ strategia baieti, da’ mesajul ?

Suntem cu totii de acord ca Land of Choice a fost o porcarie sinistra si ultra finantata, ca precedentul Fabulospirit a fost ceva mult prea ambiguu si inaplicabil si ca incercarile dinainte de 2000 au fost niste glume morbide. Ciudat este ca in toata armata asta de ”specialisti” platiti au existat si oameni care isi cunosteau bine meseria dar care n-au reusit totusi sa treaca de ”Fabulospirit”. De ce ? Pe de-o parte din cauza presiunii celor pe care-i scuipam zilnic, a  celor de la putere care incearca disperat sa-si justifice gipanul amestecandu-se ca maimutele in cocaina.  Dar oare e suficient sa justifici o campanie proasta dand vina pe clienti ? Clienti cu pretentii exista peste tot si cumva lucrarile cu-adevarat bune tot ies in fata.

Problema este mult mai simpla : Iesiti in strada cu mii de chestionare sau faceti cinci sute de focus grupuri si  intrebati romanul de rand despre ce crede ca ne reprezinta ca natiune. Dati-le  intervievatilor o ora, o zi, o saptamana. Ce veti obtine ? In principal veti fi loviti de un melanj care s-ar putea rezuma intr-o fraza la o super expresie in genul :”Suntemlenesiavemtiganisitiganiistricatotsisuntcainisijegsiscolilesuntprafguvernulvarza”. Dupa o incoerenta defulare a majoritatii populatiei veti da peste extremistii de dreapta, care vor continua pe filonul unui nationalism si al unui crestinism prost inteles si cel mai probabil veti gasi si cativa filosofi.

Apreciez ca vrem sa ne promovam  exterior dar avem o problema serioasa in interior si problema asta nu e doar una de imagine interna ci una de identitate. Tot sondand si citind e greu sa eviti  concluzia ca suntem o natiune mai mult cu numele. Steagul nu se bucura de respectul obsesiv al americanilor si nici de respectul tacit al popoarelor nordice. Stema este pentru unii un scut, pentru altii o cioara dar pentru putini este un simbol al respectului. Constitutia este hartia igenica a unora si sperietoarea altora, nu o lege care sa reprezinte. Lista poate continua dar cert este ca e destul de greu sa apuci un element si sa spui ”asta e romanesc”. Ospitalieri nu suntem, muncitori si respectuosi nici atat. Da, eu muncesc, tu muncesti dar pentru fiecare om care lasa o impresie deosebita pe unde trece mai sunt vreo 10 care cer 500 de euro pentru varuirea unui gard.

Stubborn

Un frumos exercitiu mental ar fi sa ne scobim in creier vreo doua saptamani sa vedem ce anume ne-ar placea sa ne reprezinte ca popor. Repet, ce ne-ar placea, nu ce ne reprezinta. In cazul meu, realizez ca singurul aspect care m-ar satisface si care s-ar plia si pe tumultoasa noastra istorie ar putea fi INCAPATANAREA.  Rar am vazut oameni mai incapatanati decat romanii ”verzi” (adica aia care au o urma de mandrie pentru tara lor).  Postul asta e si asa destul de mare asa ca nu cred ca voi insista asupra analizei psihologice a unor conducatori romani a caror loialitate (incapatanare nobila) sau obsesie (incapatanare patologica) a schimbat cursul istoriei.

Incapatanarea functioneaza in ambele sensuri si un slogan precum ”Romania – We’re so fucking stubborn” nu ar fi tocmai varful de gama al brandurilor de tara. Pe de alta parte nici ”Germany – Land of Ideas” nu exclude partea mai putin frumoasa a ”ideilor noi”. As prefera incapatanarea in detrimentul unei false tarii a alegerii sau a unei alegeri false. Sa fim seriosi : Romania – We had no choice…

P.S : A inceput sa ma sperie obsesia marilor lanturi de farmacii pentru programele de fidelizare, adica pentru carduri. Nu poti lua un Coldrex sau Theraflu fara un bonus de hartii care o sa-ti aduca un minunat card de reducere. Cum medicamentele sunt si vor fi cautate, pentru omul de rand a inceput sa conteze destul de putin amenajarea ”selecta” a vreunui supermarket farmaceutic. Faptul ca la Bayer-ul din colt gasesti cu 50 de bani mai ieftin este argumentul suprem. Asta daca n-ai o bucata de plastic care sa-ti ofere aceeasi reducere la farmacia din centru…

krossfire
  • krossfire
  • Un simplu haiduc al cuvintelor.

Subscribe
Notify of
guest

42 Comments
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
Messa

Incapatanarea este un pas important pentru cei care vor mai bine. Ori romanii vor mai bine, dar sa nu faca ei. Eu zic “Ne sufoca lenea”.

Bezbojnicul

http://i35.tinypic.com/35jxp2q.jpg
O dedicatie speciala pt tine :))

zamolxis

Romania: a few ideas and mostly fixations

fixate = To attach (oneself) to a person or thing in an immature or neurotic fashion.
In classical psychoanalysis, to cause (the libido) to be arrested at an early stage of psychosexual development.

Marius Ola

Aş propune ţara unde totul e… posibil, dar nimic nu se face. Adică, un fel de… “We are no dead, like it seems, we have no initiative! Please come and see us, and learn to scramble”:)

Raluca Hritcu

tinere, eu mi-am făcut lucrarea de licenţă pe branding de ţară, o analiză comparativă între Olanda şi România şi m-am crucit de câte campanii şi tentative de campanii am tot avut noi. Toate scăldate în sume fabuloase de bani, majoritatea decedate înainte de lansare, dar nu înainte de sugerea unor fonduri şi toate murdărite de scandaluri politice. Nu e campanie despre care sa nu se fi descoperit ulterior cel putin ceva in neregula cu alocarea fondurilor. deci, emigram?

brightie

:))))) “we’re so f^&%$#( stubborn, I’ll go for that.

nu-s de acord cu presupunerea ca n-am fi ospitalieri, nu cred ca existe probe in sesul asta, ba dimpotriva.
de munca si respect nu zic nimic ca m-apuca plansul, s-abia ma binedispusei…

Messa

Oh… nu te lua de topica unui om obosit. 🙂 🙂 🙂

brightie

apai asta li se intampla turistilor, indiferent in ce tara pica. rili.
strainul inseamna posibilate de frauda. hoti nu suntem doar noi, zau.

Grădinariu

Nu-s de acord cu încăpăţânarea. Turistul, când e el turist, ce-i place să facă cel mai mult? Să lenevească! Şi-atunci, hop!, cu placa cu românul leneş! Să faci bani din lene, asta chiar ar fi ceva ingenios… curat Aurel Vlaicu!

Razvan

Eu l-aş face pe Make brand de ţară, e şmecheraş de cartier, tupeist şi cam obraznic, cultură ioc şi mintea-i stă numai la ţepe şi la o viaţă cât mai uşoară.

razvanserbu

Corect, de ce nu. Si Pacala s-ar califica.

romania inedit

Pai cardurile astea de la farmacii nu prea folosesc la nimic , atata timp cat la o farmacie de fite un paracetamol costa 3,5 lei , iar la una fara pretentii costa doar 3 lei .

Cred ca brand ar putea fi si gunoaiele aruncate peste tot si sutele de mii de bugetari care traiesc cu salarii mari pe munca noastra .

Gabriela

Ce suparat esti! Dar ai si motive.
Ai descris foarte bine problemele imaginii tarii.
Daca nu se schimba nimic din interior, daca noi nu ne respectam intre noi si muncim cu seriozitate, degeaba se cheltuie sume uriase pe campanii ineficiente.
Peste tot in lume sunt hoti si mitocani, dar in Romania astia fac legea si invart banii multi!
Daca nu se investeste in infrastructura, daca se va inceta cu jecmanirea turistilor straini si cu datul tepelor, poate mai avem o sansa in domeniul turismului.
Cat despre farmacii, e plin de ele!
Sunt medicamente care trebuiesc sa se vinda. Altfel, firmele producatoare ar da faliment.
Tu iti petreci concediile in Romania?

darth

Baga mai bine un Best Of, ia o pauza pentru tine si lasa-le naibii de branduri de tara.

andruska

Ca om care a ales sa traiasca in strainatate, pot sa spun ca elementul de baza al romanilor este non-cooperarea cu proprii concetateni. E de-a dreptul “amazing” sa vezi cum in fiecare tara exista asociatii / grupuri de presiune / partide ale minoritatilor etnice, cu exceptia romanilor. De obicei, orice asociatie romaneasca din diaspora este sfisiata de lupte fratricide. Din cite stiu, situatia nu este de ieri-de azi. Si inainte de caderea comunismului, romanii au fost pretutindeni scindati. Cel mai rau este ca si eu simt aceeasi presiune: prefer sa nu intru in relatii prea apropiate cu alti romani. Poate e teama de a ma face de rusine cu semenii mei, poate e teama de golirea brusca a portofelului, habar n-am. Cred ca brandul de tara REAL exportat in Vest – fie si fara voia noastra – este unul singur: romanii nu sint solidari. Ne place sau nu, asta e realitatea.

Razvan

Dar Pacala e mai bine asimilat in cultura populara.

Vlad Bogos

Identitatea lipseste, ai dreptate. De asta tot facem asocieri de tot felul pentru tara asta. In urma studiului pe care-l propui ar putea fi creionat un portret robot al celui mai roman dintre romani, nu? Cine ar fi mai nimerit sa ne reprezinte decat el?
Cel mai roman dintre romani e Andrei Gheorghe, care momentan e exilat in tarile calde ca pe-aici a facut destule… Am gasit indentitatea, sa vina campania si sampania!
Gata, m-am calmat.

WhiteWolf

Stau si ma tot gandesc….
Oare chiar trebuie iesit in strada si intrebati romanii?
Nu ca nu m-ar interesa sau nu ar conta parerea celor multi doar ca, daca tot vorbim de branduri, vanzarea a cam murit de ceva vreme; si-a ajuns sa conteze cumpararea. Caz in care, posibil ca nici macar daca aduci niste minti neutre din exterior pe care sa le lasi sa misune liber pe aici,o vreme si-apoi sa decida ele ce ar promova nu faci mare branza. Ce vreau sa spun e simplu si citez: “, Festivalul International „George Enescu“ va beneficia de 420 de spoturi pe CNN (cu o cheltuiala de maxim 100.000 de euro)” citat din Financiarul
N-am dat citatul de mai sus pentru o simpla si aberanta comparatie cu Zã lend of ciois ci in ideea ca, poate, ar trebui sa incepem sa cautam nu ce sa vindem ci, efectiv, ce mai cumpara lumea
Si-apoi sa le facem o oferta la un pret corect, cu un mesaj simplu. Nu neaparat super penetrant – va interesa oricum pe respectivul consumator- cat simplu de inteles

ipo

Trebuie sa pornim in primul rand de la o alegere: ce vrem sa promovam? O imagine, desigur, proiectata, nu realitate. Dar a cui? A poporului, a statului sau a tarii? Sunt chestiuni diferite. Desigur, si Mircea Badea cred ca ar fi de acord ca cel mai simplu ar fi sa promovam o imagine a tarii, inteleasa ca locuri si resurse naturale. 🙂

Pe de alta parte e important ca o data identificate punctele forte sau cele pe care campania vrea sa le promoveze, ele trebuie sustinute cu fapte. Bun, ne axam pe natura-mare-munte-ce frumos. Dar atunci banii, aia putini pe care-i avem, ii mutam de la industrie si mai stiu eu ce si ii bagam in cateva chestii punctuale, simple: cai de acces la natura (read: rute de transport), ecologizare, turism, servicii adaugate turismului. Dar romanul are si talentul sa nu se poata concentra sa faca macar un lucru calumea cap-coada.

Cat despre legaturile slabe ale natiunii romane, inteleasa ca natiune moderna (care mai are mult pana sa ajunga la granita post-modernitatii ca in Vest sau in SUA), cred ca merita o discutie separata.

WhiteWolf

@ipo, esti mult prea optimist. Mirecea Badea n-are cum fi de acord cata vreme ii este interzis prin fisa postului sa aprobe ceva
Si probabil ca fraza de mai sus ramanea nescrisa daca n-as fi dorit sa iti cer o lamurire. Atunci cand afirmi ‘romanul are si talentul sa nu se poata concentra sa faca macar un lucru calumea cap-coada” e corect sau eronat sa presupun ca atat tu cat si eu plus cei care mai obisnuiesc sa citeasca si sa comenteze pe aici suntem doar niste “chestii” ne-ca-lumea comise de parintii nostri ?
Sau cei in cauza nu avem parinti romani ? – caz i ncare, presupun, cunosti chestii pe care noi nu le stim 😛
Sper sa nu te superi insa, uneori, generalizarile au efecte nocive rau
😛

alex mazilu

Spuneam si pe la mine…
Sa muncim pana la moarte si sa vedem noi atunci, la speranta de viata a romanilor, cand si cati vor bate lumea cu aparatul foto la gat sa se bucure de ce si-au dorit sa vada o viata…
Romanii au sanse din ce in ce mai putine 🙁

ipo

@WhiteWolf: generalizarile au rostul lor. Nu sunt de acord cu chestii de genul “romanul e avid dupa cumparaturi, uite ce coada e la supermarket”, pentru ca romanul trebuie substituit cu “omul”. Dar fiind vorba de un post pe subiectul “tara noastra”, o anumita generalizare se impune.
Da, romanul, spre deosebire de alte neamuri, are hiba asta, sa nu se poata concentra pe un anumit lucru si sa lucreze pana il epuizeaza. Banuiesc ca e un lucru vizibil, nu-i nevoie sa dau exemple. Poate de aia nu suntem campioni in nici un domeniu.
Faptul ca, prin generalizare, te includ si pe tine si pe mine, nu ar trebui sa fie o jignire. Daca toti romanii ar recunoaste propriile defecte, ca popor, poate ar fi un prim pas facut in a le remedia. Sau, cum ziceam, macar pe unul, pe care sa ne axam.

Mircea Badea e si el roman, dar asta-i cu totul alta poveste, alt defect al natiunii romane. 😀

Cora

Bai apropo de farmacii… N-am putut sa iau de la Help Net un sirop de tuse pana nu mi-a facut card. Era singura farmacie din zona si nu mi-am permis sa plec. Asa ca mi-a dat card si acum am 5% reducere la medicamentele necompensate. Zdaiseama ce profit pe capul meu?

Skag

Apropo de proiecte facute aiurea,
http://beliveit.ro/

Noul brand al judetului Brasov. Daca il vezi, iti vine sa crezi ca brasovul este undev pe coasta de azur, cu plaje intinse…

Plus ca logotipul e facut dupa un font gratuit, nu a fost lucrat deloc handmade….

Diana

Eu am o nelamurire… de ce intrebam roamnii care sa fie brandul de tara?
Nu noi suntem grupul tinta. Brandul de tara trebuie sa fie unul atractiv pentru straini… nu pentru noi.
Din dilema asta banuiesc ca nu o sa ies.

[…] Tara noastra munti si branduri are – Brandingul de tara […]

[…] Tara noastra munti si branduri are – Brandingul de tara […]

[…] judecand dupa comentariile de la episoade. Pur si simplu avem aici suficientele elemente pentru un branding sanatos de tara : lupi, ursi si mult paranormal. Romania – The Land of Ghosts & Monsters […]

[…] , prostia si incapacitatea de a defini o tara fara reguli au mai fost tratate in articolul ”Tara noastra munti si branduri are’‘.  Ce ma irita in este atentia inutila acordata unui logo furat, in raport cu probleme mai […]

42
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x