Cronica plictisului: episodul ”Turism”

Intors dintr-o vacanta scurta si ieftinuta pe litoral (da, stiu, de ce  in tara ?) m-am trezit captat intr-o discutie inutila despre brandul de tara al Romaniei. Lipsa de inspiratie , prostia si incapacitatea de a defini o tara fara reguli au mai fost tratate in articolul ”Tara noastra munti si branduri are’.  Ce ma irita in este atentia inutila acordata unui logo furat, in raport cu probleme mai sanatoase.

O prima intrebare ar fi : cat aduce turismul in Romania la PIB, incat sa existe un intreg Minister al Turismului in detrimentul unei simple comisii ? Desigur, imi veti spune ca de anul trecut, turismul a fost integrat unui Minister al Dezvoltarii Regionale si Turismului. Daca de prima parte (dezvoltarea regionala) e imperioasa nevoie, chiar putem face ceva cu turismul ? As zice ca nu, iar motivul va fi explicat mai tarziu.De la Dracula Park-ul lui Agathon pana la cele doua branduri de tara ratate de Udrea, evolutia traseului turistic al Romaniei a urmat acelasi curs :  o descompunere pestilentiala. Chiar are importanta cine conduce un organism care nu ar trebui sa existe ?

Sa presupunem ca manualul de brand al Romaniei este intr-adevar o capodopera a planningului si marketingului, una care merita investitia. Sa presupunem ca logo-ul si sloganul nu suna precum rebuturile unei agentii autohtone. Sa presupunem ca lumea pune botul la ”gradina carpatica” (desi numai Transilvania si Slovacia se potrivesc descrierii) ?  Turistii vin si gasesc ce ?  O mare de mizerie si tepe alaturi de ramasitele a ceea ce trebuia sa fie candva o statiune balneara, o plaja sau o partie de schi. N-ar fi mai bine sa facem, eu stiu, niscaiva educatie ofertantilor de servicii. Am putea baga lejer in puscarie cateva mii de oameni. De ce  ? Pentru ca merita. Pentru ca ocupa spatiul public cu gheretele, sezlongurile, cabanele si gunoaiele lor chinezesti vandute la suprapret. Pentru ca sunt suficient de imbecili incat sa creada ca 2-3 tepe pe zi fac cat 20 de clienti serviti cinstit.

Da, stiu ca s-a mai scris pe tema starii deplorabile a turismului romanesc. Da, stiu ca ce spun e repetiv si plictisitor. Ce mai stiu insa e ca oricat ai incerca sa le umfli virtual botul resturilor umane care practica bisnita inca din 89′, deseurile mentalitatii lor sunt puternic imprimate in mentalul colectiv. Nu, nici daca vindem toate statiunile austriecilor nu se va rezolva mare lucru. Nici daca bagam sute de milioane sa facem din Delta (apropo Nuti, stiai ca-i unicat ?) un loc care poate fi vizitat in conditii umane, nu vom reusi. Nici daca mergem si copiem la milimetru sistemul bulgaresc sau grecesc si-l aplicam pe litoral, nu va merge treaba. De ce ? Pentru ca vom fi tot in Romania, nu in Austria. Pentru ca la un supermarket dintr-o statiune banala, tot vreo 2-3 euro vei da pe o sticla de suc care face 0.80. Pentru ca oricat ar baga statul in statiuni, tot smecherasii locali isi vor renova terasele construite ilegal.

Da, sunt lucruri care merita vizitate in Romania. Deunazi am avut ocazia sa vad nou renovata salina din Valcea (Ocnele Mari), cea mai mare salina naturala amenajata din Romania. Pe langa beneficiile terapeutice , in subteran se pot gasi spatii de relaxare, terenuri de baschet , mese de ping-pong, sali cu foosball si airhockey, un restaurant, o biserica si cateva constructii cu specific local. Spuneti sincer, ati auzit de salina asta sau de zeci de alte locuri ascunse de mancatorii de mici si de vanzatorii de bilute colorate ? Ele exista, insa promovarea lor duce la un efect de tip Vama Veche. Efectul este numit simplu : ”infectia cu romani”.

Ce ne-ar mai putea salva ? Clar , nu un minister. In prima faza, cateva arestari pe viteza cu sentinte mari si vizibile : de la Dorel Barosanu’ care are toate magazinele non-stop din statiunea X pana la Gigel, care vinde shaorma la suprapret in conditii neigenice. In al doilea rand, preturile. La nivelul serviciilor oferite, preturile ar putea fi vizibil mai mici decat in Bulgaria. Cateva pachete turistice inteligent gandite ar fi un inceput. Criza a mai scazut putin preturile, insa efectul este destul de slab in raport cu calitatea oferita. Da, am putea fi o Bulgaria mai ieftina pentru ca, sa recunoastem, cam asta si suntem.

Cum apare o tampenie, sar si hoardele de anti-pedelisti care arunca cu rahat in blondina pafarista. La scurta vreme, apar ”expertii” in publicitate (care evident, nu lucreaza in publicitate), expertii in turism si alte categorii neinspirate de homo sapiens. Eu zic sa lasam naibii frunzele si Carpatii pe care i-am chinuit destul cu existenta noastra ca popor. In afara de vreo cateva bucatele unicat, Romania e o tara relativ monotona. Unii au stiut cum sa transforme monotonia in magie. Noi reusit sa o transformam in rahat.

P.S : Intr-o nota diferita, cand ma uit la rezultatele concursurilor destinate aspirantilor la industria publicitara, ma ia cu friguri. Mi-ar placea sa impartasesc hipstareala visatoare a unora, insa criza a cam demonstrat ca publicitatea romaneasca e praf si pulbere. Serios, concursurile si lucrurile destinate ”cunoscatorilor” chiar nu conteaza cat timp tanti Maria este considerata o decizie exceptionala de branding.

60 Comments

  • Hehe ! Eram sigur ca ai sa ataci subiectul, chiar ma intrebam ce e cu tine.
    Un exemplu clasic de car inaintea boilor, de forme fara fond, de exact ce ne caracterizeaza pe noi cand e vorba de dat cu bata in balta. Frate, am schimbat 3 sloganuri si logouri pana acum. Land of choice, Spirit fabulos, Mare ti-e gradina carpatica, etc. Lasand la o parte ca toate suna cam de cacao, m-as fi impacat si cu asta daca si-ar fi dovedit in vreun fel eficienta. Daca am fi avut o industrie a turismului, o civilizatie a serviciilor, ceva, si tot ce mai ramanea de facut era sa ne facem reclama, atunci as fi inteles. Pana mea, e ca si cum n-ai avea masina, dar ce stema frumoasa de mertzan ti-ai tras.

  • Eu cred ca nu este inutila o discutie despre brandul de tara al Romaniei , iar atentia acordata unui logo furat cred ca este foarte buna , pentru ca toate astea arata ca Elena Udrea a vrut doar sa sifoneze niste bani .

    Sa dai 800 000 de euro pe ceva ce face 80 de bani e o performanta remarcabila .

    Dupa parerea mea , pana cand peste 90 % din “investitorii in turism ” din Romania nu o sa dea faliment , nu o sa avem un raport pret/calitate acceptabil .

    Si eu am contribuit luna trecuta la cresterea PIB-ului judetului Valcea .

  • Tocmai, ca nu-i vina lui Udrea aici…nu e numai vina ei (ca are destule magarii la activ pana acum). Fenomenul il vad ca fiind mai generalizat.

    Ai luat vreo amenda in oras :)) ? (zic asta pentru ca amenzile chiar intra direct la buget :P)

  • M-am ferit si ma feresc cat pot de mult de genul de contributie la PIB pe care o mentionasi tu .

  • Cunoscand destul de bine Spania, o tara care realizeaza venituri importante din turism, pot sa spun ca Romania merge intr-o directie total gresita, nu se tine cont absolut deloc de clima, pozitia pe harta si de ce vecini avem. Culmea este ca in ceea ce priveste un titlu suntem cei mai norocosi, avem Transilvania, e cunoscut in toata lumea, oricine ar vrea sa o viziteze macar o data in viata, din pacate nu prea exista facilitati, eu de exemplu habar nu am ce sa recomand cuiva care vrea sa stea o saptamana intr-o casa taraneasca, sa manance produse traditionale si sa bea pana crapa, eventual si sa fumeze ceva usor, iar in acelasi timp sa aiba acces spre cateva castele unde sa se zica ca ar fi stat Dracula. Simplu!

  • Pai ce e mai grav e ca foarte multi ofera doar cazare fara mancare , plus ca in Romania te ratacesti destul de usor .

  • De ani de zile ne facem concediile in strainatate. Cunosc mult mai bine Berlinul sau Munchenul decat Bucurestii, din simplul motiv ca o plimbare din Timisoara spre capitala, pe drumurile noastre, este mai neatractiva decat iesirea din tara si intrarea pe autostrada. La mare avem “abonament” la croati etc. In urma cu multi ani am vizitat si zone din Romania. Pe cand nu aveam asa un “turism” bun. Este o tara frumoasa. dar numai frumusetea nu tine de cald. Pentru ca sunt si alte locuri pe lumea asta la fel sau mai frumoase. Diferenta o face infrastructura, bunul simt, servirea si conditiile. Chiar si pretul. Atat timp cat oriunde altundeva am parte de un sejur mai placut, chiar mai ieftin (culmea), voi prefera acel “altundeva”.

    In loc sa dam bani pe rahaturi, ar trebui sa punem la punct turismul. Si atunci nu ne mai trebuie nici macar un logo. Pentru ca oamenii vor veni din recomandari.

  • Drace : Pentru multi turisti, exista si un soc cultural legat de traditii si religiozitate (si de modul in care sunt tratati daca incalca norma)

    Romania Inedit : Altii nu se prea feresc – au prins vreo trei masini pe centura Valcii saptamana trecuta 😛 – si da, in Romania te ratacesti pentru ca nu exista ”drumuri principale” spre care sa iesi.

    Bugsy : Am vazut si oameni de gen dar intru-catva ii inteleg pe unii. Chiar n-au timpul si resursele psihice pentru a pleca din tara.

  • Dojo : Nici nu ma intereseaza atat de mult zambetul de pe fata chelnerului cat timp imi aduce ce am comandat la timp !

  • Cu turismul stam prost , am avea ce vedea dar lipsesc acele elemente de bun simt, autostrada, toalete in parcari sau benzinarii.
    Eu plec in a doua tura de concediu in munti , am cateva observatii notate deja , in mod sigur in 7 zile se vor mai ivi o gramada, ce imi place ca nimeni nu isi da seama ca poate fii eroul unui articol de blog 😛 (din smecherii cu care am avut de-a face)

  • Cartim : Nu-si da acum seama..dar daca se prinde, sa vezi ce maimuta infecta devine respectivul 😛

  • AI punctat cam tot ceea ce4 era de punctat. Cred că meeahna noastră se rezumă la mentalitate. Întâi trebuie construită mentalitatea şi abia apoi infrastrctura. Cred că sunt interstiţiare. Şi lipsesc amândăuă, cu desăvârşire. La citirea primelor rânduri ale articolului tău mi-m reamintit o idee de aseară de la meateo, când Busu exalta pe tema temperaturii apei Mării Negre care m-a dus spre concluzia că rebuie intervenit: Mă duc şi eu să fac un pipi mic pe acolo să răcesc un pic spuma litoralului:)

  • Inca ar mai fi de punctat…dar ce sa-i faci, daca nu vin cu umbrela unui brand de tara 😛

  • Am avut multi clienti care doreau sa-si promoveze site-urile invechite sau care nu spuneau nimic, ori aveau atata informatie in ele incat ar fi incaput intr-o singura propozitie.
    De fiecare data am fost extrem de cinstit si le-am spus ca-si arunca banii pe geam.
    Fa-ti inainte produsul la nivelul maxim la care poti sa-l faci, pune-i un site modern care sa te reprezinte si dupa aceea promoveaza-l. Altfel, caruta inaintea boilor si se duc banii pe apa garlei. Cam asta e si cu turismul romanesc. Sunt multe de spus, dar mi se face dor de Vlad (baiatul cu tepele) ca sa vina sa mai faca un pic de curatenie.

  • Baiatul cu tepele era cam diliu de felul lui si nu facea complet curat. Cred ca e nevoie de ceva mai eficient si organizat 😛

  • Puterea lui de educare era mare.
    Gandeste-te cum ar fi o tragere in teapa la ora de maxima audienta pe toate posturile de TV pentru o infractiune minora ca furtul din buzunare.
    In 3 minute, tara ar fi curata. Picior de infractor nu se va apropia la mai mult de 300km de granite.

  • Infractorii nu, ONU si diverse grupuri mai mult sau mai putin agresive…da.

  • Perfect adevarate toate cele mentionate de tine. Si este inca foarte foarte foarte mult de discutat pe aceasta tema. Dar poate ca punctul de plecare ar fi: avem la ora actuala o persoana sau o echipa capabila sa se ocupe de acest subiect (brandul de tara) sau ne lasam pe mana Elenei Udrea?
    O zi minunata iti doresc

  • Sunt destule, dar la ce bun ? E nevoie de inca vreo 2-3000 care sa puna pe picioare turismul propriu-zis !

  • Sa vina, ii asteptam cu drag, mai bine cu ONU decat cu infractorii. 😉

  • @Cristian Ioan: problema nu e brandul de tara, ci….tara! mai precis cei care o populeaza si o polueaza. sa presupunem ca apare din haos, din neant din…whatever, un geniu al comunicarii si acesta va face un excelent branding de tara. la granitele romaniei stau autocarele la coada sa intre in new wonder land, TUI si alti mari operatori si-au deschis birouri si oficii in toata tara, de la oltenita pana la sanicolaul mare. ok, deci vin turisti vrajiti de brandul lu’ geniul acesta. si ce fac/vad ei aici? isi iau o mare teapa (infrastructura nu exista, nesimtire in servicii, mizerie, etc, etc). a doua ora nu mai vin. la ce bun brandul de tara atunci?

  • Mai e o chestie : Daca ai ucis un brand de tara bun (nu o tampenie), nu prea mai primesti o a doua sansa. Se cam vede prin publicitate cand odata facut praf un brand, rebranduirea este dificila sau aproape imposibila.

  • Mie sincer mi-a placut brandul si ideea in sine, este necesar si asa ceva, din pacate a aparut si acea problema cu furtul frunzei, cu toate ca si aici am cateva suspiciuni. Sa stiti ca nici in alte tari nu sunt servicii ireprosabiloe, eu am avut senzatii tari in Bulgaria de exemplu, in turcia mereu incercau sa ma insele.

  • Stiu, si la Greci umblau tepari prin statiunile mai slabute gen Paralia…daaar…existau mereu alternative corecte si curate. Pe litoralul romanesc n-am vazut. Un suc de 4 lei e 7 lei in toate supermarketurile, camerrele de hotel au cam acelasi pret si acelasi nivel de jeg (in functie de stele), sezlongurile sunt la fel de scumpe si de murdare peste tot..etc.

  • Eu te-as intreba altceva: daca tot desfiintam un minister fiindca nu contribuie la PIB, de ce n-am face asta cu tot guvernul, stiut fiind ca suge mult mai mult decat produce-n bere la gard.. 🙂

  • Pai tocmai, ca Guvernul suge pentru ca e infestat cu incompetenti de mai bine de 20 de ani, dar multe Ministere isi au rostul.

  • de acord cu tine, dar poți să nu mai zici la fiecare post ”despre asta s-a mai scris”? la un moment dat devine deranjant și, în fond, dacă tu însuți recunoști că s-a mai scris, de ce aș mai citi eu blogul și nu alelalte chestii scrise înainte?
    nu te supăra, doar părerea unui cititor.

  • Incerc sa atrag atentia ca nu consider subiectul unul de deosebita importanta si ca nici n-o sa ma supar cand cineva vine si zice : bai, cam nasol post 😛

  • rebrenduirea se face… in timp si cu multi bani

  • De ce incerc o senzatie asa de puternica de “talk show” prafuit cand citesc comentariile aici ? De ce ma incearca aceeasi senzatie cand citesc pe la altii ? – indiferent, pro,anti (sau ,la fel de bine, pretinsi echidistanti si echilibrati Udrea dar la fel de subiectivi ca oricare dintre noi). Pe bune, nu aveti senzatia ca seamana tare-tare ce “dezbatem” pe aici cu o portie de “chestiunea zilei” sau “fabrica” unde se aduna mereu aceeasi priceputi la tot si toate gen Tatoiu, Ciuvica si emit judecati de valoare sau sentinte ?
    Asa. Si se schimba ceva ? Dupa dezbaterile si zbaterile lor sau ale noastre, ale “bloggerilor”?
    @ Dojo, I don’t give a f**k vis-a-vis de germanii care sunt uber anosti, isi tund iarba fir cu fir si te amendeaza din orice pozitie sau croatii care nu-s catusi de putin ieftini sau fara greseala. Comparati cu ,de exemplu, Tenerife unde (stiai ?!?) totul e in regim de duty free.
    @ Krossfire, I don’t give a f**k vis-a-vis de tantarii din Delta in care indiferent cate meleoarde sau autostrazi acvatice ai pompa in ea tot neatractiva ramane cate vreme localnicii o rup doar in romana, rusa si lipoveneasca.
    @ Razvan Serbu, jos basca , bre ! Law enforcement in toate situatiile si imprejurarile abrupt si sustinut; pana la sange, de la disciplina in constructii si pana la curatenie. Cativa ani in sir. Si abia apoi sa incepem sa ne uitam spre turism si frunze sau cine ori pe ce cheltuie banii mai mult sau mai putin aiurea. Cata vreme toti fura si te fura, n-ai de ce chema musafirii chiar si daca tii cusma in mana
    Dojo, cat e amenda la croati pentru depasirea limitei de viteza cu 50 km la ora ? Dar nemtii cat cer pentru muzica tare in “orele de liniste” si in cat timp apare politia forestiera langa tine daca faci focul aiurea in padure ?
    N-am iubit si nu iubesc nici politia ca si institutie si nici ideea de coercitie cu orice pret. Insa cei despre care zicem ca sunt civilizati nu au inceput sa mearga “pe linie” din cauza ca i-a suflat duhul sfant si nici pe motiv de prea multa coonstinta ci, dupa o rugaminte si un avertisment, fortati.
    Arde-l la modul definitiv pe ala care ma fura la nota si atunci cand stiu ca nu isi mai permite sa riste, nici eu nu mai risc daca astept nota la masa lui. Zau, mi se pare simplu
    Turismul e fabrica de vise in 3 schimburi. De la promovare si pana la stampila de pe pasaport, imprastie si face comert cu vise. si da, normal ca trebuie sa o faca cei care se pricep dar in limite clar stabilite. Si de necalcat
    Sunt prea multi hoti de vise care misuna liberi acum ca sa avem pretentia ca avem o fabrica de vise functionala sau rentabila. Ori pentru a avea macar sens sa disctam despre ea

  • Sunt total de acord ca-s anoste discutiile pe tema dar in mare cam asta voiam sa si subliniez : are vreun sens discutia in momentul de fata ?

    Ar merge cu law-enforcement dar treptat si subtil. Oricum, dovada ca functioneaza am primit-o si in orasul natal : dupa 3-4 amenzi de 40 RON in 2005, parcul local a ramas curat constant.

  • Chiar cred ca nu prea. Din pacate
    Si nu neaparat din cauza turismului in sine, nici din cauza calitatii oamenilor sau serviciilor insa, daca stai sa te gandesti macar pe termen mediu, daca intreaga Romanie nu se va reinventa rapid si major, daca vom continua sa stam pe loc proptitzi in bota mioritica si sa concluzionam tot ca-n copilaria lui Preda,… “pãi, de”, e zadarnic fie si sa discuti
    Invatamant – canci
    Sanatate canci
    Dezvoltare – canci
    Predictibilitate – canci
    Sanse pentru cei ce vin – canci
    Lege si logica – canci
    Lumea a plecat, pleaca si va continua sa plece. Si nu-i departe ziua cand, repet, pe termen mediu, probabil ca in Romania vor mai veni doar cei de la Descopery sa mai filmeze cate o serie din “Colonia”.
    Si la ce sa-i mai chemi pe turisti cand ai pus lacatul pe usa ?

  • Există discuții destul despre ceea ce au de făcut alții pentru turismul din România. Însă întrebarea mea e următoarea: în urma unei experiențe turistice la o pensiune, într/o zonă oarecare, clientul o va recomanda ulterior sau nu? Până la urmă cea mai bună reclamă e un client mulțumit. Și astfel cred că sunt zone cu potențial turistic destul de mare, iar dacă cei de acolo ar accepta acest lucru atunci am avea mii de turiști transformați în agenți de marketing. Eu unul am fost în câteva locuri și nu pot să spun că statul m/a făcut să nu le mai recomand, ci oamenii de acolo, felul lor de a fi, de a mă trata și minți înainte să ajung. Statul poate să reglementeze e drept, statul are un rol foarte important, însă dacă operatorului unui serviciu turistic deschide bine ochii și vine în întâmpinarea directă a dorințelor și nevoilor clienților are mai șanse de reușită (în ciuda frânării de către stat). Cred așadar că în parte o problemă e dată de dificultăți legate de statul român (inclusiv drumurile atât de proaste, mai ales, la noi în vest, e mult mai ușor să mergi să faci o plimbare până la Viena decât să mergi până la Brașov) iar o altă problemă e dată de comerciantul de turism român.

  • Lasa bre turismul, pregateste-te de petrecere 😀

    LA MULTI ANI!!!

  • Saru mana 🙂

  • Daca nu eram mai conventional, faceam un Blind Guardian party 😛

  • Acele persoane destule de care vorbesti exista dar nu au sansa sa arate acest lucru. In ceea ce priveste brandul de tara exista doar Elena Udrea…
    O zi minunata iti doresc

  • Blind Guardian Party?!?!?!? Daca nu imi era lene iti cautam faza aia cu 101 rules of power metal :)).

    Sa inteleg ca albumul e de nota 10?

  • Nu e, dar imi place si e mult peste ce s-a scos in zona in ultima vreme. Blind Guardian nu prea mai pot sa ”kick it into full gear”. Parca se simte batranetea 🙂

  • Hmmm… nu prea am inspiraţie la comentat azi, dar iţi pot ura un “La mulţi ani!” şi mult succes în ceea ce faci. Hugs. 😀

  • Thanks , I will 🙂

  • Am aflat!
    La Multi Ani!

  • Am dat ieri in reader de un review si, dupa ce am dat click pe titlu, stateam si ma uitam ca tampita si nu intelegeam de ce n-am ajuns aici 😆

  • Razvan : Thans.
    Badday : Nice
    Brontozaurel : Si eu mai fac chestii de gen 😀

  • Nu e chiar asa… mie de data asta mi se pare ca perspectiva e corecata adica nu mai incercam sa promovam un litoral care ofera conditii mult inferioare celor din orice alta tara european si ne axam pe ideea de turism rural, de turism facut cu rucsacul in spate… pana la urma sa nu uitam ca merg oamenii si in Africa la un safari sau la o calatorie prin desert… nu au aia hoteluri si autostrazi mai bune ca ale noastre…

  • Pai in cazul ala, trebuia ales sloganul ”Not for tourists, only for travellers”. Era mai explicit si era pe lista 🙂

  • Pai na, stiam ca lucrezi la el, m-am gandit ca l-ai pus deja pe blog 🙂

  • E acolo, dar nu i-am dat inca publish 😛

  • @ WhiteWolf
    Poi.. ce are basca me’ de tre’ so dau mai jos?
    Auuu… acu’ mă lovii de stâlp că o am pe ochi și nu mai văz nimicuța!

  • La Multi Ani! 🙂

  • Sa fie sii din aia, ca tot vad ca se aduna. Merci 🙂

  • Intrebare: Oare nu era mai potrivita o poza cu Elena Udrea NUD ca si logo sau ca imagine a brandului de tara?
    O zi minunata iti doresc

  • M-am scremut si mi-a iesit si brand-ul de tara. Krossfire, iti place? E la mine pe blog. 🙂

  • Udrea asta toarna gaz pe foc cu tampeniile sale legate de brandul de tara. Cu o statiune ca Mamaia ce reuneste tot tarele Romaniei si o lipsa de coerenta grasa, preturi fabuloase, conditii jegoase nu ai cum sa atragi un numar crescut de turisti straini. Mai vine cate o turista din Germania si peste aia dau salvamari sa o omoare nu sa o salveze cum a fost cazul prezentat la tv.

  • E simplu si s-a spus de multe ori: ca sa creezi un brand, trebuie sa ai un produs. Noi nu avem produsul, sau daca el exista, este extrem de slab construit. Treaba asta Udrea n-o intelege nici de-a naibii. De fapt, nici nu are cum pentru ca nu are un minimum de cunostinte in domeniu si nici consultanti cat de cat priceputi.

  • Emil : Si inca Mamaia e ok 🙂

    Silvy : Hmm, acum depinde. Poti incepe creerea brandului odata cu produsul. Din pacate e vorba de un produs care nu va aparea prea curand pe piata (traseul turistic al Romaniei).

  • Aici nu sunt deloc de acord cu tine… turismul poate aduce bani… si daca bagand X euro se obtine un plus de venituri de X+1 euro atunci inseamna ca se merita… nu zic acuma ca toate campaniile si brandurile astea de tara sunt bune, dar nici intr-un caz nu cred ca este mai bine sa stam cu mainile in san si sa ne complacem ca asta e situatia… spune-mi ca sunt naiv sau prost, dar mie chiar imi place de Udrea asta ca incearca… ca o fi proasta, ca o fi pe interes, ca o fi curva marinarului – poate… dar pentru ca incearca sa faca ceva, orice, spre deosebire de altii care nu fac nimic, si-a castigat aprecierea mea…

  • @Bogdan Epureanu: inainte de Udrea au existat: “Eterna si fascinanta Romanie”, “Fabulouspirit”, “Romania- Land of choice”. Toate cu aceleasi efect. As fi mers pe ideea ta daca as fi vazut un progres cat de mic in urma tuturor astea. Eu zic ca o idee mult mai buna ar fi fost sa promoveze Romania in fata romanilor, si pe urma a strainilor. Sa fi zis asa: bai nene, suntem praf, n-avem autostrazi, avem 3 aeroporturi, avem niste hoteluri vai mama lor pe litoral… o sa le facem si pe astea la vremea lor pt straini, dar pana una alta mai mergeti si voi la Prejmer, la Harman, la Putna, Piatra Craiului, ca sunt locuri de care multi din voi habar n-aveti si e pacat, ca sunt ale voastre. Eu asa as fi facut.

2 Pingbacks

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

krossfire
  • krossfire
  • Un simplu haiduc al cuvintelor.