The Romanian Dot.com Bubble
Mi-ar fi placut sa scriu acum un post despre cum sa ai succes in online si alte bazaconii care chinuie mintile unor personaje cu net prin cablu de 2 luni dar nu o voi face. Despre ceva istorie , evolutia bloggerului roman tipic si gradele de toleranta in privinta comentariilor am mai scris si nu cred ca vrea nimeni sa citeasca remixuri.
Inca din primele luni ale inceperii blogului am sesizat o evidenta paralela intre fenomenul online romanesc si seria de falimente rasunatoare din onlineul american, reunite sub eticheta ‘‘Dot.com Bubble’‘ . Pe scurt, ce s-a intamplat la finalul anilor 90′ in America a fost o crestere imensa a investitiilor in sectorul online, in siteuri si trusturi media exclusive , crestere alimentata de speculatiile bursiere , nu de o nevoie clara pentru astfel de servicii. Astfel, dupa vreo trei ani de laudat si incurajat consumul au urmat niste caderi rasunatoare, de la siteuri vizionare precum Kozmo sau Flooz pana la siteuri pur si simplu proaste. Ideile nu lipseau, nu lipseau nici investitiile. Lipseau in schimb oamenii pregatiti pentru noul mediu si un public cu acces constant si suficient de instruit incat sa inteleaga oportunitatile. Dupa maretele ratari ale perioadei, industria online americana a inceput sa se dezvolte incet si sigur si companii precum Google sau Amazon au preluat rapid stindardul.
De ce s-ar face o paralela cu Romania si cu nu tari mai destupate unde s-a investit mai mult in online ? Pentru simplul motiv ca la nivel de utilizare constanta a Internetului nu ne aflam departe de America anilor 2000 cand la ei o treime din populatie avea PC si luase contact cu Internetul (nu constant). La noi numarul posesorilor de PC este mai mare dar al utilizatorilor de Internet este mai mic. Astfel, in timp ce ne contram pe bloguri, ne luptam la seminarii, dam sfaturi despre bloguri si antreprenoriat online, o buna parte din populatia Romaniei intelege in continuare din Internet messenger, mIRC , Hi5 si bineinteles pornografie gratuita. Cand intr-adevar vad ca ar fi rost de bani, intra in ”afaceri” pe aceleasi principii pe care se ghideaza si cand vand telefoane furate in fata blocului : lasa ba, eu sunt destept, ii fac eu pe-astia. Astfel, fie infiinteaza siteuri sau bloguri de spam, fie trag cate o teapa pentru a fi numiti pe nedrept hackeri . Nu mai insist.
Ne plangem ca mediul online romanesc este imatur, ca investitiile in publicitate sunt nu stiu cum, dar intai trebuie sa ne gandim daca exista cu-adevarat un mediu online romanesc stabil. Vedem regiile care se agata cu ultimele puteri de inutilele bannere, bloggerii care alearga dupa advertoriale si contracte stabile si nou intratii care umplu 3/4 dintr-o pagina cu reclame aiurea. Nu-i vedem in schimb pe aia care cred ca ortografia corecta e ”Sidiu de joace”, care stau pe net maxim o ora in care vrajesc minore si care sunt o majoritate covarsitoare dintre utilizatorii de Internet si asa putini in raport cu populatia. La educarea lor trebuie sa lucram.
Ca sa revin la problema ”balonului romanesc online” si la spargerea lui. Desi investitiile online s-au marit vizibil iar departamentele online par a fi cele mai profitabile pe timp de criza in agenda unora, pot intelege reticenta generala a agentiilor si investitorilor. Pana la urma, cui vindem si cu cine vorbim ? Faptul ca ne citim intre noi si avem acces la statistici interne ne face sa fim mult prea optimisti cu privire la raspandirea fenomenului online in Romania si Europa de Est in general. Extinderea este mult prea rapida pentru cat poate piata sa inghita si de-aia razbat doar nou venitii cu-adevarat dedicati.
Balonul nu se va sparge si nici nu vom vedea bloggeri plecand cu plasele de fursecuri de la conferinte. Bloggerii si micii proprietari nu vor face preinfart cand vor vedea scaderea cifrelor. Oricat ar fi vrut unii ca toata vanzoleala cu Web 2.0 sa fie doar un vis urat, nu se va sfarsi asa. ”Blogosfera” se contracta , asa cum s-a intamplat si cu forumurile si fenomenul va continua insa asta se va intampla doar pentru a lasa loc unor viitoare metode de ”user generated content”. Cine trebuia a prins gustul iar exprimarea in online a devenit pentru multi un drept de baza. Nu se pune problema ca milioane de oameni sa puna mouseul si tastatura jos si sa spuna : Gata, ma intorc la a trimite scrisori cu pamflete la Curierul de Ramnic !
Bloggarim, twitterim si tinem conferinte pentru si cu aceeasi oameni si lunar apar experti online care sa se atace pe tema nu stiu carui articol din nu stiu ce blog. Bine mai baieti, dar aia care chiar au forta de cumparare unde sunt ? Ajunge sa presupunem ca vor aparea pe parcurs ? Apreciez initiativele unora de a deschide diverse siteuri, mai mult sau mai putin inovatoare dar ma sperie presupunerea lor ca publicul se va forma pe parcurs. Romanii sunt reticenti la cumparaturile online iar recent o ruda m-a luat in deradere cand i-am spus ca am scapat de o mica problema prin intermediul unei consultatii pe site medical online. Pentru oamenii astia, Internetul este ceva neserios, pentru pusti, nu un mediu in continua expansiune. Nea Marin de la parter nu stie de ”tuitar” dar are pensie marita, un mic magazin si cumpara saptamanal mult mai mult decat studentii care stau cu gura cascata pe la conferintele despre SEO marketing.
Later Edit : Am gasit si aici o referinta la fenomen (cautati separat clipul).
P.S : Vreau pe aceasta cale sa-l felicit pe vecinul meu de la trei. Este un imbecil perfect, atat de aproape de spatiul ancestral. Cum se poate sa stai de la 8 dimineata la 9 seara singur in apartament si sa bocani continuu, sa bagi circularul si bormasina fara sa respecti un minim de pauza ? Cat de mic si de anchilozat sa ai creierul incat rutina si zgomotul sa nu-ti ceara pauza, mai ales daca lucrezi singur !?!
Ceva mai light, de digerat pe vacanta asa, n-ai ?
Mai incolo putin, sa mi se mai relaxeze creierul.
poate ca vecinu’ e si el expert online, si e obisnuit cu munca de 12-16 ore pe zi 😀
Ma gandesc, acum ii scriam o frumoasa reclamatie spre politia comunitara 😀
@krossfire – nu stiu cum o fi pe acolo politia comunitara, la noi … fii fara de nadejde. Io as vorbi cu omul.
Am vorbit dar am constatat ca e compus din 140′ de kile de nesimtire 😀
Auzi eu zic sa ii dai vecinului o carte de vizita cu linkul asta.
Faptul ca romanii nu cumpara online nu ma mira. Suntem mereu bombardati cu stiri despre “tepe” pe internet. Eu unul nu am incredere in siteuri gen okazii.ro si nu am chef sa ma complic cu Amazon. Prefer sa cumpar direct din magazin. Atunci stiu exact pe ce dau banii ;).
Despre “cum se fac bani online” am cam obosit sa discut. Acea “explozie .Net” de la inceputul anilor 2000 a fost o iluzie. Te intreb o chestie: Cum se face ca firmele alea au disparut in anonimat in timp ce Microsoft, Adobe, BMW, Sony, Mercedes, Nokia etc o duc bine si azi?
Garm : Eu am mai luat de pe okazii dar numai in conditiile : 1.Sa aiba o firmulita (sunt mici firme de export) 2.Sa existe predarea la fata locului in Bucuresti (cu intalnire in spatii deschise – Universitate ,etc).
Acum nu prea mai ai nevoie de Amazon.com pentru ca exista Anthony Frost 😀
Garm – pe Okazii am cumparat si am vandut din 2004, cu doi dintre clienti am ajus lanivelul de colaboratori&prieteni. Altfel, nu aveam cum sa dau de ei.
Poate am avut noroc dar, ma declar mai mult decat mutumit.
Si eu am vandut o camera foto prin okazii.ro, am cumparat un electrosoc si intentionam sa-mi cumpar un elicopter cu telecomanda (don’t ask) 😛
Nu prea cred ca online-ul romanesc conteaza pe partea de bani. Cand trecem de un miliard de euro cifra de afaceri cumulata pe online, atunci avem ceva de spus, pana atunci, pentru straini, romania cea de pe net e ceva intre scrisorile lant ugandeze si hackerii din Oltenia. Avem prostii, inclusiv site-urile mari gen e-jobs pica la sql injection cu 1,6 milioane de cv-uri la liber, cu numere de telefon si parole in text citibil. N-avem corporate/social responsability, n-avem investitii. O sa urmeze si la noi un dot-com bubble, incepand cu momentul in care o sa iesim din criza economica, pentru ca la noi se intampla totul cu un decalaj de cativa ani fata de cei civilizati. Tre’ sa iasa bani rapizi de undeva, ca asa-i cutuma.
Pe plan global nu prea conteaza dar sa stii ca cifra regiilor si agentiilor cumulata se apropie destul de ce ai vehiculat tu.
CSR avem si pe online, dar doar la Petrom am mai vazut ceva fainut.
Noi suntem inca in preistoria internetului !
Pentru ca online-ul sa conteze , trebuie sa existe si niste utilizatori de internet , care sa caute si altceva decat stirileprotv .
Este trist , dar foarte putini utilizatori stau pe net pentru altceva decat Messenger , citit horoscopul , eventual un ziar sau mai multe , hi 5 , si cautat pe google fel de fel de tampenii .
Nu suntem ”noi” in nicio preistorie, suntem chiar mult peste altii la nivel de utilizare personala si intelegere. Doar ca acest ”noi” formeaza un procent foarte mic din populatie. Daca zici ”noi romanii” atunci intr-adevar apare o mare problema.
Netul e o societate in societate, ca povestirea in rama, asa ca, daca suntem o natiune de manelisti cocalari si nu avem habar de fineturile vietii de ce am avea habar de fineturile internetului?
Mi s-a parut ca esti un pic indignat de modul in care romanu priveste webu… mie mi se pare doar normal. Trist, dar normal.
Apropo de SEO ->
E plin Internetul de SEO experts.
Creca cei mai buni SEO-isti ar fi niste psihologi destepti, scoliti un pic in ale on-line-ului si invatati sa scrie un meta tag si un description. Aia ar rupe mufarina pe Google.
Leul de oras : Pai e normal si e si trist, ca orice lucrur care implica nationalitatea noastra. Am mai scris despre expertii in online, ma sperie numarul lor. Chiar m-am gandit sa studiezi mecanismele umane pentru a vedea cum vede prostu’….ahh..romanu o cautare. De ce cand vrea poze porno cu Laura Andresan cauta ”laura andresan cu fofoloanca dezvelita”.
By the way, cred ca voi scrie un post mai detasat despre tara, ca vad ca nu prinde discutia despre online.
pfff… in Romania intalnim cel mai mare numar de cunoscatori si experti in orice domeniu
form doesn’t follow function there’s only form 😀
Krossfire, astept cu interes postul tau despre Romania si valorile noastre. Sunt curioasa daca exista macar o persoana care sa nu fi plecat din Romania si totusi sa nu foloseasca termeni gen “necivilizat”, “suntem in urma cu 50 de ani” si alte expresii prin care ne auto-impunem inferioritatea asta fatalista care intr-un final e o doar scuza pentru a nu schimba lucruri pe care multi spun ca le vor schimbate. And with that mouthfull, mi s-au parut interesante si gandite aspectele subliniate de tine aici, insa nu sunt de acord cu a ta concluzie. E putin prea idealist sa crezi ca poti sau ca merita sa investesti resurse in a convinge oamenii ca produsele online au valoare. Ca pe orice piata, exista acei cativa care ar incerca orice tocmai fiindca e nou, insa succesul pietei vine doar daca o majoritate covarsitoare vede “limpede ca lumina zilei” valoarea unui produs. Sunt regulile capitalismului pur si simplu. Cand site-urile vor deveni atragatoare indeajuns si modalitatile de plata usoare, vor urma si clientii. Cat timp inca ti se cere comision la retragerea din cont si la plati online, nu te poti astepta ca Nea Giga ca nu mearga pana jos la bloc sa-si… Read more »
Poate lucrurile nu-s asa negre. De pilda, in ultimul an o ruda de a mea de la tara, o educatoare de 50 de ani, a invatat sa foloseasca netul si acum nu o mai opresti, cauta pe net informatii pentru proiectele cu copiii, si asa mai departe. Eu cred ca nu e un caz izolat, iar cei de care vorbesti tu sint mai curind o categorie – poate inca mare in rumeinia, dar nu cred ca e atit de grav.
Chiar daca romanii sunt in preistoria internetului , totusi recuperam destul de repede decalajul fata de ceilalti !
Ktx : Intr-adevar, daca n-am fi atat de microbisti si buni politicieni, am putea fi probabil varful de lance al astrofizicii din Europa.
R.Inedit : Cum spuneam, nu suntem in preistoria Internetului , doar in ce a a utilizatorilor de internet.
Julesie : S-au imbunatatit vizibil si platile si conditiile de livrare. Bataia de cap vine cu un pret prea mare uneori. Responsabilitatea ar cadea tot pe capul nostru, utilizatorii ”premium”, care din cand cand ne-am putea ocupa si de altii in loc sa ne autogratulam si ridicam in slavi.
O lectura placuta si un articol de bun simt… nu stiu de ce de fiecare data cand le citesc am impresia ca acelasi lucru as vrea sa spun si eu…
Atunci e bine, devenisem cam nesigur de necesitatea articolului astuia 🙂
S-a pornit (nu la noi, noi am aparut mai la urma) de la Knowledge Is To Be Shared; where Knowledge Shared Is Power… Daca pot sa zic asa.
Si s-a ajuns la un mare si mai mult sau mai putin (in)util social networking cu numar de caractere limitate de tip “Tuitãr”. De ce ne mai miram ca explodeaza bulele si nu ramane nimic in urma ?
De ce ne mai intrebam de ce sunt doar bule si nimic dincolo de ele ?
Si uitasme de sloganul asta al ”geeksilor” si hackerasilor dinainte de 2000 🙂
“knowledge advantage” comes not from, say, buying, stealing, or inventing some incredibly new IP, but from relentlessly seeking out and consuming the same information that’s freely “available to anyone who wanted it.
Iar consumatorii sunt tot mai putini si tot mai putin dispusi sa piarda niste minute pentru a deschide usa unui nou orizont.
Pana la urma, cred ca la noi, pacatul cel mai mare tine de faptul ca sunt din ce in ce mai putini oameni dispusi sa invete din ideile si munca altora.
Creativitatea nu mai pare sa aiba valoare, a fi util sau folositor altuia pare o nostalgie aproape periculoasa. Tot ce conteaza e notorietatea , indiferent de pret. Plus falsa impresie ca “eu am de ce privi de sus in jos”
Totul graviteaza in jurul ideilor de un milion de dolari minim chiar daca nimeni nu mai ia in calcul si cat de utile pot fi aceste idei, sau nu, altora.
”Creativitatea nu mai pare sa aiba valoare” – Tell me about it 🙂
Hmmm… Internet. Băi, deci oamenii sunt într-un retardum continuu. Adică de când sunt director de marketing şi relaţii publice (să mă laud) pentru o echipă de cercetare care va deveni organizaţie studenţească, am întâlnit atâtea specimene de oameni cu “pretenţii”, încât m-am crucit. Au urmat încercări eşuate de a le spune cum stă treaba cu offline şi online, de ce putem folosi internetul în avantajul nostru, de ce un blog sau un forum sunt întotdeauna un plus într-ale comunicării. Pana mea, oameni tineri, până în 35 de ani, la care stau să le explic de ce nu poţi folosi culorile aprinse de roşu şi albastru (gigi fani), cum dacă le fac site-ul, îmi trebuie timp ca să iasă ceva bun. Doamne, m-am crucit. Deci nu-s eu experta expertelor, dar ştiu cu muuuult mai multe decât omuleţii ăia care se agită ca un pepsi pentru un logo. (long story) Adică ajung să mă întreb dacă ştiu şi ei ceva mai mult de e-mail şi messenger. Şi nici atât. Am ajuns la cămin să le explic retardatelor de pe palier că logic, nu-ţi “merge netul” dacă faci o buclă în switch. Ah da, să nu mai spun de persoane în opinia cărora,… Read more »
@Roxana : pana la carti gen “Internet for dummies” din pacate mai au de trecut prin carti mai simple ca: “How to use your own brain for dummies” 🙂
@ktx:
A small step for man, but a big step for humanity. Nu? 🙂
Păcat că nu se investeşte mai multă încredere în online-ul românesc.
Românul şi est-europenii sunt sceptici şi paranoici peste limitele admise de Declaraţia Drepturilor Omului. :))
Roxana : Tocmai, zic ca pe aia micii tre sa-i iei de guler, cand inca au curiozitatea si placerea de a explora ca dupa…
Ktx : Sa incepe totusi cu ”What is the brain : 40 differences between the bulb in your head and your penis”.
Kross, te rog nu mai folosi expresia “a lua de guler”. Nu de alta, dar îmi vin în minte numai coca-kids. 🙂
Not such a pretty view.
P.S. Încep să am susţinerea mamei în ceea ce priveşte internetul – opţiune pentru self-developing. A început să se priceapă la licitaţii online la 52 de ani. 🙂
Cum spuneam in alt post : Internetul e inevitabil si indispensabil. Faptul ca exista o lume care-l ignora nu va mai conta pe termen lung pentru ca nu va fi o lume nici bogata , nici informata. E trist din pacate dar cam asa stau lucrurile 🙁
Now don’t start crying.
Like, dacă nu era internetul, eu nu muream de râs la Partly Cloudy de la Pixar. Sau la Lifted.
Şi nici nu mă băgam în seamă pe blogul tău şi-al “dracului”. 🙂
Parcă fac spam sau sfânta băgare în seamă. Dar deh, mă plictisesc şi eu după mult timp şi nu am chef să scriu pe blog. Poate dau un c/p de pe pagina de deviantart, ’cause i don’t feel like writing. 🙁
Unul : Nu ai vazut semnul de la usa blogului cu ”Interzi avortonilor” ? Nu are sens sa te iau cu legislatii si altele, te iau cu ban de pe blog si IP si cu un ”mars in groapa de rahat romaneasca din care ai scos capul”.
Blogul asta a trecut de multa vreme pe politica ”Zero Toleranta”. Ma injuri, esti out definitiv.