Fauna de supermarket

Intotdeauna m-am declarat fascinat de ”speciile” de oameni care populeaza supermarketurile si hypermarketurile autohtone. Edificii fascinante ale capitalismului, supermarketurile au reusit sa reuneasca sub aceleasi acoperis mai toate tipurile de oameni atat de satirizate in trecut si sa le transforme in animale noi si fascinante.Daca publicitatea (BTL) a trecut de ceva vreme de la comportamentul consumatorului la comportamentul cumparatorului (realizand ca majoritatea deciziilor de cumparare se petrec la raft), antropologia romaneasca nu a ajuns inca sa studieze acest nou biosistem. In naivitatea mea, ma gandesc sa le dau un imbold.

1.Obisnuitul : In postura obisnuitului se afla majoritatea consumatorilor, acea majoritate pe care publicitatea o agreseaza prin reclame si promotii dar care are o particularitate decisiva : cumpara. Faptul ca vine dupa servetele de masa si ajunge sa cumpere bomboane cu vodka si un fruct papaya nu are importanta la fel cum nu are nici fapul ca lista de cumparaturi ajunge sa acopere cam 20% din cosul final.

2.Pustiul : Probabil una dintre cele mai rare dar interesante specii din supermarket, pustiul este exact ce-i spune si denumirea – un pusti. Cum in general ”mama” face cumparaturi, prezenta unui om de 14-18 ani grabit si haituit poate insemna un singur lucru : baiatul a reusit in sfarsit sa convinga vreo pustoaica si are nevoie de prezervative. Cum tanti Leana de la casierie ar putea sa ii informeze parintii, omul trebuie sa faca in asa fel incat sa mascheze ciudata achizitie. Prin urmare, trece si pe la raionul alimentar iar prezervativele le cumpara fara sa se uite. La casa observa in mod ciudat ca a cumparat unt degresat, un castravete urias si prezervative roz cu striatii.

3.Inmarmuritul : Cu totii avem probleme de decizie la raft  – in fond, asta spera sa rezolve cei din zona comunicarii integrate. Problema cu omul nostru este ca se opreste la un singur raft la care sta pana la 20 de minute si ca in general este vorba de un raft fara vreun produs de interes pentru el precum sectiunea ”articole de gradinarit & diverse”. Comportamentul lui e fie generat de mahmureala\jointuri dubioase fie de faptul ca in momentul holbarii creierul lui se cearta din greu cu nevasta-sa care tocmai l-a facut imbecil cu patru ore in urma.

4.Zombie : Il stiti. In goana pentru a aduna provizii vitale precum gelul de dus , sucul la reducere sau porumbul la conserva observati mereu un om ciudatel. Merge fara directie printre sectiunile supermarketului si are aceleasi doua napolitane in cos. Pentru el hypermarketul este ca spanacul pentru Popeye , un remediu eficient pentru lipsa gandurilor relevante din acel moment. Stadiul de zombie e mai degraba o faza decat o stare permanenta dar la anumite persoane trecute de o varsta deja se permanentizeaza.

5.Perversul : Sarit direct din autobuzul unde a avut ocazia unica de a se freca ciudat de o minora, perversul isi foloseste cameleonica abilitatile in supermarket.  Poate imita orice specie insa cel mai des foloseste tehnica ”Ooops, mi-am impins accidental caruciorul\cosul in fundul dumneavoastra, pot sa va scutur de potentiala mizerie ?”.

6.Omul ”clipboard” : Fara a fi un angajat al supermarketului, omul iti recomanda inutil diverse produse sau pur si simplu vocalizeaza alegerile facute incercand sa-si autoconfirme capacitatea de a alege o conserva de fasole. De multe ori, ajutorul lor nesolicitat este bine platit in spatele cortinei de vreo agentie sau firma producatoare. I-am atribut denumirea de ”clipboard” in amintirea agasantei agrafe din Microsoft Word.

Fascinant

7.Evaluatorul : Omul asta nu a venit la cumparaturi pentru a achizitiona ci pentru a studia piata. Cutii de iaurt, conserve, pateuri, toate ies lejer din raft sub atenta ingrijire a evaluatorului care cauta un atuu esential si atat de greu de gasit la produse din lumeareala : naturaleteo-concentratia-culoarea-grasimea vegetala-numar de calorii (NCCGN). Uneori, pentru a fi sigur de alegerea facuta oricum irational, hartuieste fie alti consumatori fie angajatii supermarketului pe principiul ”Bai, astia daca sunt aici sigur au mancat pateu Bulbucel !”.

8.Pedepsitul : Daca va lua bere, nevasta-sa nu-l va lasa sa se bucure de ea. Daca va lua scutece si tampoane, masculinitatea lui va muri incetisor pentru a mia oara. Chiar si cand e vorba de cumparaturi ceva mai relevante (precum mezelurile) ochii pedepsitului cer libertate…si bere.

9.Hotaratul : Omul asta cumpara din ura, din ura pentru produse, pentru nevasta-sa, pentru casa si pentru consumerism si capitalism. Daca esti promoterita si-l vezi cum impinge caruciorul din pozitie de viol ai putea avea noroc – poti sa-i vari pe gat tot felul de tampenii pentru ca in cazul lui cumparaturile sunt oricum sclavie imperialista.

10.Tata Floarea : Nu e neaparat femeie, si nici de varsta a treia. Vine la cumparaturi sa socializeze. Cum prinde vreun pusti ciudat sare pe cel mai apropiat cumparator cu teoria ei despre nesimtire. In general vaneaza orice tip de reducere si o poti auzi tragand concluzii sociopolitice din gama :  S-a scumpit toate , doamna !

11.Demolatorul  : Viata e un meci iar hypermarketul este arena. Coate, carucioare lovite de standuri si de ceilalti cumparatori. Nimic nu mai conteaza cand vrei sa cumperi un baton de Snickers si o bere . Nimic nu-ti poate sta in cale iar casa de marcat este linia de final.

12.Neo : Departe de a fi un erou al unei lumi virtuale, Neo , in cazul nostru barbat sau femeie, are capacitatea incredibila de a se misca in reluare. Capacitatea lui devine cu-atat mai iritanta cu cat sansele lui de a ajunge la casa fix inaintea ta sunt mai mari.

13.Studentul : Studentul admira, traieste si simte odata cu supermarketul. El analizeaza atent produsele , cantareste alternativele si invariabil tot cu o sticla de bautura ieftina si doua pungi de covrigi iese.

Nu am pretentia de a-i fi prins pe toti la un loc.  Mai sunt si cei ce fac parada modei printre rafturi dar ei nu sunt locatari obisnuiti.Jungla consumerismului ramane inca neexplorata de o minte avizata si multe specii se pot usor camufla printre locatarii obisnuiti.

P.S : In dimineata asta m-a lovit si pe mine ca pe 99% din restul blogosferei vestea mortii lui Michael Jackson. Nu stiu exact ce m-a oprit sa nu scriu un post furios impotriva celor care-i tot dadeau ca omul nu a insemnat mai nimic pentru muzica.

P.S 2 : Probabil motivul  domolirii furiei a fost reactia la cel mai retard spam primit in ultima vreme si rezident in directorul Bulk , spam cu titlul ”This girl is the ANALconda”.

55 COMMENTS

  • Ai uitat Aiuritul – se scarpina mereu in cap privind in sus ca si cum ar itreba ‘io ce caut aici ?’, ofteza des, face ca girofarul (aica invarte benoclatorul in toate directiile) in speranta ca poate o zari si el produsule salvatoare. In cele din urma tipa cat mai multe produse in cos, in speranta ca poate nimereste macar cateva si, de bun inteles ca ajuns la casa, constata ca si-o uitat banii in masina .
    Acolo ma incadrez si io 🙂

  • Neah ,ala tot consumator obisnuit e 🙂

  • Mai e unul. Cam rar, dar exista.
    E cel care merge o data la 2 luni, a citit despre strategia hypermarketurilor si stie ca trebuie sa intri pe la “iesire” (intrarea este unde sunt produsele scumpe), se uita pe rafturile de jos (ca alea de la nivelul ochiului au produsele scumpe), maninca bine inainte sa plece la cumparaturi (sa nu i se faca pofta de ceva).
    Sau ce e sub 1% din populatie nu intra in studiile statistice? 🙂

  • Si eu sunt constient de sistemul de rearanjae al arafturilor in hypermarketuri (al produselor in rafturi mai precis) care e mult mai complexa de-atat. Pe langa eyesight si intrare\iesire se folosesc si strategii de ascundere, pentru a merge inutil de mult printre rafturi cu produse rar cumparate pentru a ajunge la alimente.

    Cu toate astea, prefer sa ma las in voia simturilor si sa deplang ulterior gaura din portofel 😀

  • Foarte bun articolul, cred ca i-ai adunat pe toti 😀

  • Ce scurt si la obiect e descrierea studentului, lol. Da’ mai sunt si stundeti care pleaca cu multa bautura, tot ieftina.

  • Teniescu : Dar tre sa haleasca si gura lor ceva iar covrigii sunt buni din restul de bautura 😀

    Alex : SUnt departe inca 😀

  • … daca sunt sarati atunci da, altfel nu. 😛

  • Mi-a placut foarte mult cum ai scris. Pentru cocalari si pitipoance trebuia scris un post separat- nesimtirea si prostia se manifesta foarte bine si in supermarket/hypermarket- zilele trecute am vazut un cuplu prajit la solar facandu-si poze in Mega Image. Aparent aceasta specie este adaptabila oricarui mediu- din pacate…

  • Cred ca sunt un specimen ciudat 😆 .

    Imi fac lista de cele mai multe ori – desi mai mult din teama ca o sa uit sa iau ceva si dupa aia o sa ma trezesc ca am nevoie (ca am comis-o de prea multe ori 😐 si se lasa cu smuls de par sa ajung acasa, sa ma asez la birou si sa constat ca nu mi-am luat marker mov, nu mai am nici unul cu vreun strop de viata in el si… sunt in sesiune!!!) decat din teama ca voi lua prea multe. Si de cele mai multe ori nu prea iau nimic peste lista. Nici nu am la mine bani multi peste lista. Stiu cat ma costa x si y dupa tura de evaluare (fara bani la mine) din ziua precedenta sau dupa tura precedenta de cumparaturi (asta mai des, ca de obicei sunt muuult prea lenesa sa ma duc doar pentru “a studia piata”). Daca vad ceva interesant si nou, nu iau, trec pe lista pentru data urmatoare. Se intampla insa destul de des sa nu mai gasesc unele chestii de pe lista. Si asta mi se pare asa enervant (ultima data mi-am facut draci dupa ce n-am gasit de 2 ori la rand markere Staedtler cu varf subtire pentru DVD-uri… si ale mele 🙁 sunt pe moarte).

    Studenta tipica nu prea sunt ca am fixurile mele, sunt groaznic de pretentioasa, asa ca prefer mai rar si mai putin, dar macar sa fie ceva care sa corespunda standardelor. Dar cand stau prost cu banii… se gasesc biscuiti ok la 6 lei/kg 😛 La capitolul lichide la fel… pentru ca beau oricum apa de la robinet (desi in luna iunie mi-am luat 2 cutii de Pfanner de mere rosii – funny ca mai incercasem si nu ma impresionase si nu stiu ce drac m-a impins sa iau iar… si, culmea, mi s-a parut mult mai ok acum)… iar la capitolul alcool sunt pretentioasa rau-rau (n-am cumparat vreodata altceva in afara de Limoncello, Amaretto Disaronno, Cointreau, Calvados, Grand Marnier, Remy Martin… astea mergand de la 43 lei o sticla de Limoncello de 0.5l la 158 lei o sticla de Remy Martin VSOP de 0.7l)

  • Simona : Chiar adaugasem de dimineata un mic pasaj in care spuneam despre asta. Coca si pitzi nu sunt locatari obinuiti (deci fauna). Ei vin doar pentru placerea vizitei si epatarii.

    Brontozaurel : Nu esti studenta tipica dar ai fi surprinsa sa vezi ca publicitatea te are si pe tine intr-un sertarel, unul nu foarte interesant pentru producatori (mai ales ca ai fidelitati de brand).

  • Cât se poate de aproape de realitate 🙂

  • Atat de aproape incat sa fii lovit cu un carucior 😀 ?

  • Nu :))

  • “fidelitati de brand”? Damn… sa stii ca ai dreptate 😆 Cred ca asa se cheama “fixurile” mele 😆 Daca incerc ceva si imi place, ma atasez foarte puternic si normal ca pentru o viitoare decizie voi inclina spre acelasi producator. Cu markerele alea a fost dragoste la prima vedere a varfului ala fin, sentiment amplificat acasa in momentul in care am comparat primul DVD pictat cu asa ceva cu DVD-urile pictate pana atunci cu altele.

  • Excelent, ca de obicei 🙂

    Pentru mine shoppingul nu e chiar o corvoada, cu tot cu listuta aia de “necesities” ce trece apoi la “adaosuri” pe masura ce trec si eu printre rafturi. La mine faza cu aranjarea produselor pica aiurea pentru ca in general am “brenduri” din care cumpar: ketchup Heinz, cioco Lindt (cand gasesc) sau after eight etc. Partea buna este ca nu ma doare atat de tare nota de plata, desi este destul de “piperata” uneori.

  • Dojo : Si eu aveam branduri pana sa ajung in situatia – proaspat , absolvent, criza, fara job 😛

  • eu m-as baga in categoria TECH-TEC. Adica acela care inainte de toate in hypermarket merge la raionul IT si Media si pierde timpul pe acolo degeaba doar asa ca sa vada cum un router d-link costa dublu cat la un magazin online, cum laptopurile sunt de la cele mai proast la cele mai proaste + 1, cum un film pe dvd e 49.90 (pret pt fraieri), sau cum boxele nu se ieftinesc odata. Apoi iese linistit cu o cutie de suc si un iaurt.

  • in my experience [bazata 90% pe megaimage] zombie + neo sunt speciile predominante in fauna asta. mai ales neo.

  • La Megaimage e un intreg aflux de batrani cautatori de iaurturi si ”goffre” la reducere.

    Dan : Eh, in uhele hypermarketuri gasesti chestii mai ieftine la sectiunea tech desi conditiile de depozitare sunt aceleasi cu ale lazilor de rosii.

  • Esti cam sarcastic, pe consumatorul trist si lenes l-ai uitat? Sau poate pe cel care vine de placere, evident de placerea de a-si clati ochii cu produsele pe care nu si le poate permite…

  • Oi fi sarcastic, dar in oala asta sunt si eu…cand zombie, cand cumparator obisnuit, cand ”inmarmurit” 🙂

  • din postul de faţă am aflat despre două lucruri esenţiale: prezervativele roz cu striaţii şi oamenii care pun mâna pe fund în supermarketuri. şi asta mă pune pe gânduri.
    în altă ordine de idei,mă declar înmărmurită…de periuţe de dinţi.stau juma de oră în faţa raftului,să aleg una potrivită şi la sfârşit mă trezesc cumpărând din acelaşi fel din care iau tot timpul.şi care nu îmi convine niciodată.: ))

  • Miruna : Ai fi total surprinsa sa vezi cate tipuri sunt…

  • Pentru mine mersul la supermaket e ca spalatul rufelor, in special faza in care trebuie sa le intinzi, iar dupa aceea cand le aduni trebuie sa le impaturesti cu grija daca nu vrei sa trebuiasca calcate (nici nu am fier), ca de pus detergent in masina e usor. Vreau la mamaaaaa!

    Dojo: Cioco Lindt, neagra si cu menta, si After Eight, te inteleg perfect :), dar ultima data cand am fost in tara imi cumparam numai Laura cu tot felul de creme, si cand ma vedea sormea radea de mine “le-ai luat pe cele mai ieftine”… dar chiar imi placeau, sau eram in mare dispozitie de ceva dulce.

    Daca as fi acasa as manaca toata vara numai pepeni, negri sau galbeni, cu paine, si struguri.

  • Drace : Un elvetian venit in Ro la nush ce festival gastronomic se plangea ca a tot cautat si n-a gasit macar o bucatica de ciocolata autentica la noi 😛

  • Cicolata cu rrom! :)))

  • Din aia avem cam multa, execesiv as spune iar cererea e aproape de 0 😛

  • Dar de jumulitul , nu ai auzit ? 😀

  • eu sunt Neo si Inmarmuritul in acelasi timp. si totusi, de obicei, parca ma cronometreaza cineva sa arunc tot in cos si sa ies repede pana nu explodeaza bomba.

    cred ca sunt un om al extremelor.

  • Bre, da’ Piţipoance nu văzuşi? Că-i plin Carfuru’ de ele. Ce-mi place cel mai tare e când se duc la Kaefsi, însoţite cu plăşi de pe la magazinele din moluri. La vedere, of course! 🙂

  • @Neliniştitu’ – Şi papă salată, nu, ca să nu îngraşe şi să fie plăcute în continuare! :))

  • Da, de-aia de “vergeturi” (am copyright pe ea, da?), cu maioneză multă şi cărniţă. :))

  • =))

  • Romania : Nu in povestea asta 😛

    Gia : Cred ca toti facem asa cand vedem lumina salvatoarea a casei de marcat.

    Nelinistitu, Demaio : Da, dar ele nu-s tocmai fauna de supermarket. Sunt cam ca parazitii. Unde le pui, acolo se inmultesc 😀

  • Pustiul ala cred ca se duce la un hypermarket mai indepartat de casa. :)) Intr-adevar, daca ar cumpara de la supermarket-ul din coltul blocului ar afla nu numai parintii. :))
    Dar si la hypermarket… eu n-am patit-o cu prezervative, dar si acolo se trezesc niste casiere studiindu-ti cumparturile: “de ce ai luat aia?”, “cat costa asta?” “da asta e buna de ceva?”, si binecunoscutele comentarii la anumite produse, mai mult sau mai putin dragalase.

    Perversul ar trebui sa se dea la fetele care sunt la standurile promotionale. Alea sunt mereu binesdispuse si gata sa te ajute. :))

    Eu am o problema pe parintii care vin cu copiii de 4-6 ani si ii lasa pe ei sa conduca bineinteles carutele… si trebuie sa fii cu ochii in 4 sa nu intri in copilul care vine spre tine in viteza, in aglomeratie, cu un echilibru nedesavarsit. Pentru ca unii parinti nu sunt multitasking sa aiba grija de copii si sa faca in acelais timp cumparaturi.

  • Eu am patit-o odata cu prezervative, fara a fi pusti si fara a avea nevoie sa fiu camuflat. Chestia a fost ca m-am trezit curier si pentru niste amici alaturi de care venisem si pe langa cateva produse alimentare ajunsesem sa iau doua baxuri de energizante (nu pentru mine) si vreo 4 cutii de prezervative incat femeia aia inmarmurise.

    De cati puradei nu m-am lovit asa, dar si eu sunt un tanculet de felul meu in situatii de genul 😀

  • Comentarii aud mereu cand cumpar animale de plus. Si nu doar de la casiere.

  • De ce ? Esti fata !

  • =))
    am păţit şi eu o singură dată ceva de genu’ ,cu ai mei,când am cumpărat un sac dintr-ăla de 10kg de mâncare pentru câine.casiera,foarte dornică de conversaţie,a început să ne întrebe ce câine avem,dacă îi plac boabele,dacă mănâncă numai dintr-astea;apoi a început să istorisească despre câinii ei şi în tot acest timp zăbovea cu produsele în mână ,fără să le taxeze.abia când s-au ridicat glasuri nemulţumite din spate a încetat;totuşi i-a luat mult mai mult timp decât de obicei.
    dar ,în general,casierele nu manifestă cine ştie ce curiozitărţi în cazul nostru,ori poate cumpărăm noi numai chestii banale.

  • @krossfire: Nu la adresa mea 🙂 La adresa animalului 😛 Sunt chestii de genul “Ce dulce/ dragalas/ frumusel/ pufos/ simpatic este!”, “Cat e unul?”, “Canta?”, “Asta ti-l opresc eu!”

    Am avut parte de comentarii si la cumparaturi chiar banale. “Merge inghetata cu pestele?”, “Ce scump e!” (la un sapun Kappus care e vreo 6 lei), “Miroase bine?” (la un deodorant Fruttini cu aroma de visine)

  • Bronto : What the fuck ? Pacat ca nu esti baiat sa raspunzi la final in genul : Ahhh, despre catelusul de plus vorbeati, deci nu ne vedem diseara ?

  • “Miroase bine?” (la un deodorant Fruttini cu aroma de visine)
    ce întrebare:))din moment ce l-ai cumpărat,normal că ţie îţi miroase bine.

  • Bien ca nu te-a intrebat de compozitia chimica.

  • Hahaha…parca-i vad pe toti cu ochii mintii! Da’ pe cel care sta ca un ghimpe in coasta ta si urmareste ce pui in cos , ca sa puna si el , unde il incadrezi? BTW….dupa prezervative mi-am facut curaj si am trimis-o chiar pe mama…le-a cerut “pe cele mai bune si rezistente”.

  • Vasilica : Iar mie imi da dreptul sa te cenzurez. Eu oi fi bou, dar tu esti un imbecil iremediabil. Sa nu ne mai onorezi cu prezenta, te rog, e un efort sa-ti scriu cinci randuri stiind ca vorbesc cu o leguma umana.

  • Kappa_gio : La mine se intampla sa fie o femeie care face asta, si o face constant (in acelasi hipermarket) 😀

  • cred ca seaman cu inmarmuritul & studentul

    de fiecare data cand vreau sa rad, citesc articolul asta :]]

  • Salutare. As dori sa stiu unde pot gasi produse din gama Fruttini. Sunt din Constanta. Va multumesc.

  • @Jimmy – Ești distrus.

  • Jimmy : Aici clar nu e locul.

  • Să vezi ce specimene se pot aduna şi în bănci, mai ceva ca în hypermarket.
    Conan Cuceritorul nu l-ai trecut? Damn…
    Să-ţi “spui”:
    Conan Cuceritorul e de obicei o gorilă de 2m fără cap pe m2 de muşchi umflaţi cu pompa, ca să pară “mari”.
    Conan Cuceritorul va ochi orice tânără aflată cu vreo colegă de cămin la cumpărături. Odată identificată victima, acesta îi va împinge degajat un cărucior în spate, astfel încât fata să fie pe punctul de a cunoaşte podeaua pe care au păşit atâţia oameni. În momentul următor, gorila cuceritoare se va poziţiona în spatele tău, prinzându-te cu mâinile cam insistent ancorate în zona toracelui şi a … plămânilor.

    Asta a păţit colega mea în Carrefour. De atunci ne uităm mereu în spatele nostru, cine ştie peste ce gorilă mai nimerim. 🙂

  • Deci tu deja o dai in horroruri cu genul de baieti care se freaca de gagici in autobuze .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

krossfire

Un simplu haiduc al cuvintelor.

Related Posts