POSTUL DE FATA ERA O CRITICA LA ADRESA UNEI MENTALITATI, NU A UNEI MASINI. MA SIMT NEVOIT SA-L INCHID DATORITA IZVORULUI NESECAT DE PROSTI CARE UNEORI IMI MAI STROPESTE BLOGUL.

Stiu, am promis un articol insa nu pot sa-mi refuz acest rant, pur si simplu nu pot. Sfantul Dumitru, asa zisul protector al Bucurestiului nu mai poate face nimic in acest moment pentru un oras care se inchina sfantului Matiz.

De ce sfantul Matiz ? Pentru ca preotii lui, masinutele din trafic care misuna pe kilometri de beton, sunt peste tot. Nicaieri in provincie (inclusiv Craiova) nu am vazut atatea Matizuri cate mi-a fost dat sa vad in Bucuresti : zeci si sute de Matizuri la intersectii. E indeajuns sa scoti capul pe geam si pac, un Matiz!

Nu zic ca e ceva rau in asta, insa cel mai bine se vede contrastul din alaturarea Matiz\Tico si 2-3 SUV-uri care ocupa 40% din spatiile de parcare din Bucuresti, desi apartin unui maxim de 1% din populatie.

Pana la urma, apare intrebarea logica : ce are asta cu bietele masini si cu bucurestenii ? Nu am absolut nimic cu masinile in sine…ca de obicei, pe oameni am boala.
Concepute ca o urmare la modelul Tico (se numeau chiar Tico 2 in prima faza) masinutele Daewoo au avut partea lor de inovatie la momentul respectiv. Erau mici, ieftine si se potriveau noii clase ”city car”.  Ba mai mult, ele  au cam inventat clasa. Pana la arestarea directorului Daewoo, cand trustul era inca foarte puternic, Matizurile s-au vandut intr-o veselie. Preluate ulterior de Chevrolet si alte branduri, Matizurile se vand si astazi. Matizul original (fabricat doar in Romania si Khazastan dupa decesul Daewoo Automobiles) nu este o masina competitiva, dar e o masina ”simpatica”. Are un motor slabut (L3 pe benzina, la 48CP), stabilitate nu foarte mare (garda mare la sol si roti subtirele) si nici cu siguranta nu se omoara (pasagerii din spate mai merg). Cu toate acestea vehiculul este de preferat Daciilor mai vechi, Tico-urilor si altor masini low-budget. Este spatios, usurel de parcat si nu-ti va creea probleme (desi izolarea lasa de dorit).

matiz.jpg

(The evil froggy)

Problema cu bucurestenii este ca multi au sarit in Matiz din dorinta de a avea o masina, nu pentru ca le-ar fi trebuit. Intre 5300 si 7000 euro noua si variind intre 2000 si 4000 la second, Matizul este o alegere foarte ok pentru distante mici. Daca insa aceasta nevoie nu exista si vrei masina ”sa fie”, apare si problema. Curbe luate in viteza, parcari aiurea si injuraturi.

Repet : Nicaieri nu am vazut atatea Matizuri ca in Bucuresti. Parcarile si strazile par a fi pline….broscoiul viu colorat te pandeste de peste tot. Intersectii blocate de doamne la volanul Matizurilor (care in general vorbesc la celular), familii inghesuite in Matiz si plecate la supermarketul de dupa colt…Matiz, Matiz, Matiz. Ma intreb sincer: oare cati oameni exista care iubesc intr-adevar masina asta si cati au luat-o in virtutea unui val de reduceri?

In conditiile in care Daewoo Romania a cam falimentat de la inceputul anului trecut (fabrica piese si vand ce au in stoc pana se decide legalitatea licitatiei Ford) exista inca oameni care cumpara Daewoo Matiz nou. Cu un consum destul de mare (7.5l urban !) si fara dotari suplimentare de siguranta, Matizul nu pare a fi recomandat drept o masina de familie. Si totusi este…de oras, familie, calatorii in afara : Matiz, un sfant care nu se lasa ! Faptul ca au murit atat de putini oameni in accidente cu Matizuri (fata de Peru, unde Ticourile si Matizurile vandute la falimentul Daewoo au facut mult mai multe victime) arata ca Bucurestiul este intr-adevar protejat de un sfant.

Repet : Nu am nimic cu masina in sine sau cu soferii insa iresponsabilitatea celor care cumpara aceste masini si care nu le conduc sau care blocheaza cu ele intersectiile ma irita…

P.S : Daca articolul de fata, de care si mie imi e putin rusine, nu va place, va invit sa cititi o recenzie de carte scrisa pe fuga.