Justitiari, revolutionari si…haiduci
In increngatura unor deadlineuri pe care intr-un final le-am onorat am iesit cu un post despre o mai veche pasiune de-a mea : obsesia romanilor pentru haiduci.
Cand aveam vreo zece ani, bunicul meu, un bunic clasic din zona Olteniei (curte, pamant si povesti la limita basmului – desi aici avea bunica-mea monopol) repeta cam la vreo saptamana povestea lui cu Iancu Jianu, motiv pentru care primise porecla ”Haiducu”. Istoric vorbind, bunicul nu avea cum sa-l fi cunoscut pe Iancu Jianu , cu atat mai putin sa-i si pregateasca armele, dar un sambure de adevar exista in toata anecdota astea, strabunicul lui fiind intr-adevar mentionat intr-un document legat de activitatea haiducului oltean.
Iancu Jianu a fost un comandat de gasti haiducesti (mult supraestimate ca numar) care pe langa stapanirea locala a atacat de multe ori si ostile turcesti pentru a sfarsi la randul lui ca un boier minor dar respectat. Povestea lui nu este unica : Anghel Panait (Saptecai) , dupa ceva violuri si atacuri asupra boierilor a sfarsit casatorit cu o bogatasa si otravit intr-un final de aceasta. Andri Popa, dupa o istorie de vandut foste sclave ale turcilor se retrage la randu-i spre o viata mai linistita, sau cel putin ferita. O masa a haiducilor a intrat intr-adevar in randul pandurilor lui Tudor, unul dintre motivele pentru care multi dintre ”soldatii revolutiei lui Tudor” aveau tendinta dubioasa de a iesi constant la violat si furat.
De-aici am putea deduce, la fel ca intr-un studiu prezentat in liceu (pe care as vrea sa-l regasesc) ca haiducia era mai degraba o boala a tineretii, o revolta a unor tineri cu un viitor rapit de diverse interese politice. Romanii sunt insa mult prea entuziasti in ceea ce priveste fenomenul asta , fie datorita filmelor ultra cosmetizate (multumita lui Dinu Cocea) fie datorita unei istorii la fel de putin credibila pe alocuri. Wikipedia in limba romana are un articol pe tema scris de un pasionat, articol deschis cu : ”Haiducii sunt prezenţi în toate ţările din Balcani ca luptători pentru dreptate, împotriva boierilor locali şi ai străinilor asupritori. Trecuţi sub tăcere de manualele din epoca regilor, consideraţi elemente care provoacă dezordine, priviţi cu circumspecţie de comunişti, pe de o parte consideraţi bunicii luptei de clasă, pe de altă parte, consideraţi un exemplu nu tocmai potrivit pentru societate, în pericol de a cădea în uitare azi, haiducii şi pandurii, au reprezentat pentru popor, adevăraţi eroi”
Desigur, Balcanii au fost o zona tumultuoasa bantuita de revolte salbatice si aproape imposibil de stapanit. Instabilitatea politica si administrativa si-a lasat defnitiv amprenta asupra mentalului colectiv din zona. De mentionat ar fi ca haiduci au fost mai tarziu considerati si susmanii anticomunisti insa asta deja este alta perioada. Defnitia de haiduc este incredibil de larga in cultura populara, de la Robin Hood la justitiarii din satele de munte romanesti pana la gangsterii ”buni” de la inceputul secolului XX – cam orice individ care incalca legea in numele unei libertati proprii si ataca sistemul poate fi considerat ”haiduc”. Acum inchipuiti-va o gasca din asta de ”luptatori pentru libertate” care vin peste tine in casa, te bat mar si-ti fura banii munciti pentru a ”submina sistemul”. Un hot ordinar, fie el un voinic de 21 de ani care din cand in cand mai omoara si turci, tot hot ordinar ramane.
Existau rare ocazii cand seful vreunui sat, nedreptatit de stapanire se ridica alaturi de ai lui ”viteji” si sabota inteligent planurile stapanirii insa cel mai des haiducii erau mai aproape de literara descriere a preotului-haiduc (ziua sfant, noaptea violator) sau de cea a psihopatului Vasali Terente. Faptul ca ddmiratia de multe ori venea si din partea cronicarilor, oameni ai stapanirii, nu poate decat sa spuna ceva despre noi ca neam, despre fascinatia pentru libertatea talhariei si incapacitatea de a respecta niste reguli. Ar putea fi si nevoia e escapism a unor oameni inchisi intr-o rutina sfasietoare : haiducii traiau periculos si erau ”periculosi”. Sunt convins ca uneori birurile insuportabile si abuzururile boierilor faceau tinerii idealisti sa se ridice insa numarul imens al haiducilor din Tara Romaneasca spune ca nu despre lupta pentru libertate era vorba de cele mai multe ori.
Admiratia pentru tarani justitiari, violatori gentili si hoti romantizati nu a disparut nici acum. Degeaba se tot plangea Vali Sterian ca s-au dus ”anii de sus ai gloriei lor”. Haiducii s-au mutat in media, unde-si fac dreptate singuri urland ore si ore la OTV. Apropo, regula de baza in condamnarea unui haiduc nu era sa-l prinzi in toiul activitatii ci sa-l prinzi oricum ar fi.
P.S : N-as putea sa omit ca alalteieri am vazut un om care a lesinat de doua ori in RATB pana cand pasagerii au cerut soferului sa opreasca magaoaia. In conditiile in care soferul iritat urla ”Pai si ce mai cauti dom’le in autobuz ?” ca un retardat mintal in timp ce ceilalti pasageri incercau sa-l elibereze pe captiv, am avut timp sa pozez aceasta geniala imagine care reflecta calitatea serviciilor noastre de transport.
Sa inteleg ca pentru conducerea RATB suntem toti o gramada de ”fete zambitoare” ?
Mai aveam de adaugat si un nou multumesc lui sorin pentru placutele RAM 🙂
haiduc = bandit = pirat de uscat.
Orice altă relație matematică între aceste 3 variabile este pur subiectivă. 🙂
Dacă facem un film cu Pirații din Caraibe, Robin Hood sau Iancu Jianu, o facem doar pentru a mai îndulci puțin realitatea.
Ma pregateam sa-ti aduc aminte de Vali Sterian, dar ma bucur ca ai facut-o tu. 😀
Mi-am mai amintit si de Zdob si Zdub, cu superba “Doina Haiducului”, care au o interepretare vizuala mai aproape de realismul articolului tau. 🙂
“Visul langa izvor”- normal ca haiducii, asa cum sunt pastrati in memoria colectiva, au alte coordonate, si e normal, pentru ca proiectiile sunt menite, pe de o parte, sa releve o parte din ce nu avem curaj sa manifestam (opozitionism, activism, etc.), si pe de alta parte sa acopere, sa oculteze dar si sa completeze o parte din realitatea pe care o respingem.
Pana si tu te-ai inscris in tabloul “haiducului”.
Haha, pai ditamai preludiul pentru concluzia asta? 🙂
“Haiducii s-au mutat in media, unde-si fac dreptate singuri urland ore si ore la OTV.”
(Dar nu pot sa te contrazic) 😀
Romanii au fost mai amarati, probabil ca de aici apare o nevoie de “dreptate” prin haiduci.
Krossfire, suna bine. Si corect, daca tinem cont de modul in care sunt pozitionati bloggerii (de catre ei insisi sau de catre altii) in raport cu alte forme de comunicare, informare, si nu in ultimul rand influenta. Deci, haiducii cuvintelor sa fie!
Programare Sociala : Haiducii lui Sapte Mari ?
Catalin : Concluzia ar fi ca suntem un neam cam caca, dar e implicita.
Ciolanus : Toate paturile sociale din epoca au fost, romanii au fost ”another brick in the wall”.
Feeria : Bloggerii, haiducii cuvintelor ? Asta merge de motto sincer si s-ar putea sa-l arborez daca-mi dai voie 😛
Istoria-i ca o artă ce trebuie descoperită şi retrăită, la fel ca şi geografia.
Bancheru : Istoria e arta, nu adevar.
Feeria : Deja imi vin idei de comunitati.
Nu am studiat subiect dar nici nu aveam o idee romantata despre haiduci insa o concluzie care se trage din articol ar fi ca in Romania (poate e valabil si in alte tari) nu au existat oameni care sa lupte contra conducerii asupritoare din convingere, din dorinta de justitie. Pacat 🙁
Cred ca a te re-imprieteni cu conditia de a fi roman necesita actul primordial de a te re-imprieteni cu tine insuti.
Măi, dar grele subiecte îți alegi și tu acuma când e vremea de îmbuibat cu potol și drincăleală… Bucură-te și tu de apă, aer și …. soare, și încarcă-te de energia haiducească.. Eventual fă rost de-un grătar de cela industrial, cu diverse tipuri de chestii aromate pe el, și răzbună-te adoptând stilul haiducesc. Mai ales mielul cela copt haiducește, în blană… O durere… 😛
Hai no, apăi sărbători fericite, dragilor…
De câte ori vrea, după mine.. Și eu îs neserios, dar mă tratez. Cu bere, țuică din 96 și vin (dacă mai am). No hai, moderație, să te văz… 😛
Logosfera : Se poate sa fie existat, doar ca nu de-asta erau admirati !
WhiteWolf : Dar oare avem timp ?
Ehh, era subiect datorie de pe vremea cand eram prea ocupat sa mai postez.
Sarbatori frumoase si Iisus sa invie si mai vartos decat data trecuta 😛 (Ok, sunt neserios)
Haiduci, la modul idealizat, chiar au existat si vor exista mereu, dar e foarte adevarat ca printre ei isi gaseau loc si multi infractori care imbracau doar de forma “camasa mortii”, ca o acoperire pentru jafurile comise. De exemplu in decembrie ’89 multi “revolutionari” au profitat de moment, militia era cam in corzi, pentru a sparge librarii si tutungerii, chipurile pentru a distruge portrete si omagii, astia au fost hotii marunti, insa altii au furat mult mai mult sau au devenit “boieri”.
Posibil ca mai multi dintre soladatii lui Tudor s-au refugiat in Valcea dupa ce au fost infranti, am si eu o radacina de acolo, cu poveste asemanatoare.
Vlad, ce crezi despre ce se intampla in moldova?
acum ca tot vine chestia cu lumina, n-o fo si JC un haiduc? mai bland si mai spiritual, da’ tot haiduc, nu?
Drace : Eu nu vorbeam de Valcea ci de o zona din apropierea Craiovei. Valcea era ”olteneasca” atunci, da…acum nu prea mai are treaba daca e sa analizezi oamenii din zona.
Zamolxis : Asta incercam sa sugerez prin fraza despre prinderea unui haiduc.
Ghost : Las ca merge tratamentul
Sanda : Am evitat putin subiectul pentru ca toata lumea a scris despre, si-a dat cu parerea dar nu-mi amintesc sa fi fost cineva la fata locului sau macar in zona. Mi s-a parut o rabufnire lipsita de program sau idee clara (aici s-a asemanat cu Romania), o rabufnire a unor oameni care isi cereau dreptul la normalitate. Lipsa unei junte militare si a interventiei altor puteri s-a vazut – asa s-ar fi finalizat si in Romania revolutia – toate blindatele pe care le-a chemat Stanculescu inapoi ar fi intrat in Piata Universitatii.
Cred ca, de buna credinta incercand sa repari o gresala, comiti o gresala egala, desi poate de sens opus, prin anacronism.
A aplica categoriile zilelor noastre activitatilor si organizarii sociale a oamenilor din alte timpuri nu poate duce la nimic rational respectabil. A aplica categorii prescriptive faptelor deja petrecute nu poate duce la un spor de intelegere. Istoria se cere inteleasa, si deci descrisa. Critica ei e o chestiune foarte gingasa, care se poate realiza, bineinteles, dar necesita un aparat destul de complex.
Violul, furtul, tineretul, proprietatea, politica scl sunt toate notiuni al caror sens a fost fie inventat, fie re-inventat, fie semnificativ schimbat din epoca. Aplicarea lor diferita atunci fata de acum nu poate fi adusa drept argument unei presupuse macule structurale, de exemplu.
In particular : toate femeile erau violate in epoca, diferenta intre casatorie, ibovnicie, siluire scl fiind mai degraba data de relatia in care barbatul copulator se afla cu restul barbatilor ce compuneau societatea, decat cu femeia submisa. Toate armatele furau si violau (o forma de incalcare a proprietatii ca oricare alta), ca parte structurala a ceea ce insamna a fi armata.
Mircea : Sunt de acord, comparatia mea poate parea anacronica insa eu nu raportez haiducii de-atunci la legislatia de-acum ci haiducii de-atunci la parerile unor oameni de-atunci. In cazul povestirii cu Iancu Jianu de exemplu, am auzit si lucruri destul de urate despre individ, spuse tot din ”batrani”.
Una peste alta, se cam stia si legea pamantului de atunci deci nu este imposibil sa analizam atitudinea haiduceasca. Asta in contextul in care ce am scris eu in post nu are caracter de notare istorica sau de demonstratie pentru ca nu sunt singurul care o afirma.
Tudor Vladimirescu a interzis clar orice forma de ”faradelege” in cadrul armatei sale, unul dintre motivele pentru care se spune ca a fost tradat (lasand la o parte Eteria si pe fanariotul Iordache Olimpiotul). Or fi fost ele comune in epoca dar pentru unii luptatori pentru independenta erau chiar o ratiune de a fi.
Pai recrutarea in armata a fost vesnic o “hai cu noi sa futem si sa halim pe spinarea taranilor”. Din principiu, ca idee. Ea se mentine pana in epoci foarte tarzii, Napoleon avea un intreg serviciu organizat de negustori care sa cumpere diverse obiecte furate de soldati. “Prada de razboi” cum ar veni. Despre oricine poti auzi lucruri urate spuse de batrani, ca de exemplu, despre Ion Iliescu, despre Adrian Nastase, despre Traina Basescu, dar si despre Andrei Plesu, Patapievici, Liiceanu, si din contra, lucruri frumoase despre Ceausescu, etc. Astea sunt mai degraba notari de etnologie si folclor decat de-a dreptul material istoric. Tu propui o interpretare extensiva, si faci afirmatii categorice, precum “nu poate decat sa spuna ceva despre noi ca neam, despre fascinatia pentru libertatea talhariei si incapacitatea de a respecta niste reguli.” Ele sunt cu necesitate gresite, si interpretarea si afirmatiile, din mai multe vicii de metoda si din mai multe vicii de continut. Asta nu inseamna ca sunt neaparat si false, doar ca articulatia ta u le demonstreaza adevarul (si nici nu le constituie in ceva care ar putea, in principiu, sa fie adevarat). Mi se pare neinspirat ca discursul descriptiv, explicativ, eminamente stiintific (istoric, antropologic)… Read more »
In cazul lui Iancu Jianu existau ambele tipuri de pareri, ceea ce-l aduce mai aproape de o potentiala realitate.
Pai in cazul ala, chiar intentionam ca afirmatia sa fie categorica deoarece nu m-ar mira ca atitudinea pe care o avem acum fata de ”justitiari” (Becali & others) sa fie exact aceeasi atitudine cu care taranii urlau ”eliberatii haiducii” (presupunand ca faceau asta). Sunt exemple mai recente decat cele ale haiducilor care ne arata ca e o atitudine constanta, nelegata de atitudini politice. Antropologic, cred ca e o atitudine umana, o proiectare a propriilor frustrari si neimpliniri.
Apropo, esti din nou ”moderat” si nu ma prea prind de ce.
P.S : Am bagat si pe Twitter – Fara legatura, de-acum incolo, vinerea dinainte de ziua mea (3 august) se va numi Vinerea Foarte Mare. Daca cele doua sarbatori coincid, vorbim de Vinerea Imensa !
Daca vrei sa-l aduci pe Becali in discutie, iti voi spune doua chestii, una, ca pe cand eram eu in Texas, un individ a vazut ca in casa vecinului sunt doi hoti, a luat pusca, i-a impuscat pe amandoi, dupa care a chemat politia. Nimanui nu i s-a parut ca omul ar fi altceva decat un bun vecin.
Inainte de a ajunge acolo, o batranica de 70 de ani tocmai primise ceva distinctie a orasului, pentru ca, cu 2 saptamani inainte, luand masa intr-un restaurant de cartier, si navalind unu de-asta sa fure, adica, hold-up cum ii zice, ea si-o scos tacticoasa pistolul din poseta (un colt .45 apropo. iti dai seama ?) si l-o imprastiat pe hot prin tot restaurantul in spray-uri fine.
Acum, sunt si texanii structural defectivi ? Sau poate notiunea asta e mai aproape de dreptul natural, si in acest sens, de justitie, decat basina cu “vai dar sa lasam statul sa-si faca datoria” ?
N-ar strica si in Romania un al doilea amendament, zic.
Inteleg ce zici tu, dar nu in sensul asta l-am amintit pe Becali. Am spus ca un haiduc nu trebuie prins jefuind sau furand (in cazul lui Becali afacerile lui mai dubioase cu terenuri) ci doar prins – in cazul de fata a fost nevoie de un pretext pentru a-l prinde, chiar daca unul ilar si in speta coordonat politic.
Deci ca sa ne intoarcem :
Apetitul barbatilor sub arme pentru haleala si femei de prin obste nu vine dintr-o problema structurala a romanilor, fiind prezent pretutindeni si in toate timpurile, si cel mai probabil un rezultat al faptului ca sub arme nu-s femei si haleala.
Prietenia taranului pentru haiduc vine din aceea ca nici o administratie nu poate fi populara, din principiu, fiind mereu silita sa confrunte dorintele oamenilor cu posibilitatile obiective. De aia toti copii cred ca parintii oricaror altor copii sunt preferabili alor lor.
Ideea ca justitia e un act al cetateanului si nu al statului e o idee mai respectabila decat reciproca, cu mai multa traditie istorica si cu mai multa practica si acceptare sociala in prezent.
Deal ?
Aproape, cu singurul adagio ca la romani chestia este mult mai proeminenta. Robin Hood era respectat (si) pentru ca dadea saracilor. Haiducii nu faceau niciodata asta, nu fara un pret si totusi aveau tone de balade de haiducie. O fi o treaba predominant umana dar in Balcani e pretext de preamarire.
Robin Hood nu dadea saracilor atat de mult pe cat iti inchipui tu, mai mult o masa asa, si Iancu Jianu dadea saracilor sigur, ca-i atestat. Plus toata povestea cu Sultana si Ralu, e mai mult acolo decat cat arati.
Toata chestia e ca Jianu n-o trecut prin panza glorificarii trecutului organizata de curtea Victoriei, care sa-l scoata poleit cu aurul coroanei, da-n rest imi par leiti ca doua picaturi de apa, peste ani.
Niste neni care n-aveau chef sa asculte de nimeni, care mai puneau mana si pe-o punga rotunda de galbeni si pe-un fund rotund de demoazela, ea nefiind neaparat impotriva. Cele doua notate drept furt si viol mai mult in virtutea faptului ca nenii respectivi nu se ocupau si cu scrisul.
E greu de spus, furtul exista clar, era ”indeletnicirea”. Violul la randu-i era notat. Ce e interesant e ca mai toti au sfarsit-o lejer daca e sa ne luam dupa listele de haiduci gasibile online si prin diverse surse. Lejer = mici mosieri sau boieri, ajungand de multe ori sa-i oprime pe oamenii pentru care ”luptau”, chipurile.
Ce-i si mai interesant pentru mine e povestea recenta cu romanii ce-au omorat un italian batran si pe nevasta-sa, la vila lor scumpa dintr-un cartier select.
Care italian fusese mafiot, arestat si condamnat, asa, pe la varsa pensiei.
Nu-i tot aia ?
Gangsterii ”buni” despre care vorbeam, adica aia care nu deranjeaza omul de rand, doar sistemul.
E povesti, cum mai, asta fusese regele graului. Adica, belea tarani sa-i dea lui ieftin, infometa lumea ridicand preturile, intr-o vreme colectase banutii si pentru alti mafioti…
Povesti, “buni”. Nu exista mai buni decat altii, e asa, o iluzie.
Nu despre nenea asta vorbeam ci in general, existau gangsteri ”buni” – binefacatori locali. Ca in esenta erau tot niste nenorociti cu ceva probleme la mansarda e altceva…comunitatea locala ii ridica in slavi.
Si piratii somalezi de exemplu, unde i-ai trece ?
La fomisti disperati fara guvern (n-au impotriva a ce sa lupte) ?
Pai poate lupta impotriva noii ordini mondiale ?
Vezi, ce vreau sa zic, vezi cat de fluide sunt etichetele si impartirile ? Strict depinde de afilierea ideologica a povestitorului, si mai nimic altceva.
Si de pozitia lui in raport cu haiducii, in cazul meu ceva mai putin ”implicata” decat cea a stapanirii sau a ”taranilor”.
As zice ca tu esti mai putin implicat in raport cu somalezii decat esti cu haiducii.
Mai stii cand pun de o lovitura de stat (ma rog, stat nu prea e) in Somalia ?
Buna si felicitari ptr articol, stiai ca faci imagologie? ;)Vreau sa confirm (daca mai e nevoie) faptul ca rationamentul dar nu neaparat concluzia- din spatele afirmatiei “Faptul ca ddmiratia de multe ori venea si din partea cronicarilor, oameni ai stapanirii, nu poate decat sa spuna ceva despre noi ca neam, despre fascinatia pentru libertatea talhariei si incapacitatea de a respecta niste reguli.”- este unul valid. Atunci cand cautam suport teoretic pentru un eseu despre bancuri etnice (un scotian, un francez, etc..)am gasit urmatoarea formula : “daca X afirma despre trasaturile populatiei Y (sau un segment al acesteia) -din care X face parte sau nu- acest lucru reflecta intotdeauna informatii despre X, cele despre Y trebuie insa dovedite.” Asadar, daca imaginea despre haiduci este una mai pozitiva decat ar merita spune cred eu ceva despre frustrarea tipic romaneasca de a fi fost mai mereu la cheremul marilor puteri si sub diverse ocupatii de la origini pana de curand 🙂 Faptul ca tu vezi o continuitate pana azi este o idee geniala si daca n-as fi citit la “despre” ca ai alte preocupari ti-as fi sugerat sa scrii mai multe ptr ca asta e subiect de eseu. licenta sau chiar si dizertatie.… Read more »
Merci, acum ma holbam peste niste documente despre imagologie 🙂
trebea sa mai adauge langa semnul ala un semn de “nu lesinati” ca sa fie tacamul complet.
Eu cred ca imaginea buna de care se bucurau haiducii se datoreaza faptului ca fiecare locuitor al Tarii Romanesti , ar fi vrut sa fie un haiduc .
Mircea Popoescu a evidentiat ca femeile din acea perioada erau violate sistematic , asa ca la un moment dat le era indiferent daca violatorul era un turc , un boier , un zapciu , un soldat in armata stapanirii , sotul sau un haiduc .
Nici Robin Hood nu a fost mai breaz , dar imaginea lui a fost reabilitata o perioada lunga de timp .
Katmai : Ma gandeam la un ”Nu muriti, ocupati degeaba doua scaune in RATB iar calatorii platitori stau in picioare”.
Romania : Cred ca intr-un fel si erau la anumite intervale. Viata ”rutiniera” (pamant – mancare – femeie – platit birul). Robin Hood e mai mult folclor pana la urma, o tipologie. Una peste alta, in carte el nu lupta cu un rege rau ci cu unul incredibil de prost a carui prostie a dus la semnarea Magnei Charta, un pas important spre ”Constitutie”.
Pe 15 iunie 1215, la Runnymede, pe Tamisa, regele Ioan a fost obligat sa semneze Magna Carta ,pentru ca revolta nobilimii engleze impotriva stapânirii sale mai avea putin si-l lasa fara cap .
Asa se intampla atunci cand cresc taxele in mod nejustificat .
Hristos a inviat!
cat despre subiect… acuma ia-o si pe partea ailalta. ai zis ca fenomenul haiduciei apare in Balcani – oare de ce? exista, la noi, institutii care fac dreptate si care nu stau calare pe cel numit cu dispret “omul de rand”? haiducii apar ca o contrapondere privata la jecmaneala de stat si, din pacate, ei nu pot disparea atata vreme cat institutiile statului se comporta ca ultimii pungasi.
are dreptate cantecul; iti vine de multe ori sa spui: “unde-s pistoalele, unde-s pumnalele?…”
Pai nu numai romanii se dau in vint dupa haiduci. Nu ma pot impiedica sa-mi aduc aminte… a fost odata un vrajitor care — eh, era el putin cam neindeminatic, dar reusise sa il faca sa apara pe Robin Hood… si asta era magie adevarata.
Radugo : Iar ? Scuze, gluma nasoala…Adevarat :). Pistoalele si pumnalele sunt la locul lor, dar acum energia investita in trecut in haiducie se pierde in garsoniera lui Maruta.
Romania Inedit : Regele Ioan = King John ! Omul crescuse taxele doar pentru nobilime !
Pinocchio : ?
!
“Ultima licorna”, de Peter Beagle.
Am uitat sa scriu ca haiducia tinea de primavara pana toamna , cand se risipea ceata !
In toate cantecele este invocata primavara !
Si Toma Alimos tot violator a fost ?
Azi citii ca penisul lui Terente s-a degradat si a fost inlocuit cu altul mai mic ! 🙁 Asta-i blasfemie ? 😛
Romania inedit : Se poate, oricum pe original era scris crezul ”haiducului”.
De Toma Alimos nu stiu, ca nu este explicat decat episodul mortii lui, in care un boier ”rau” (dar care se poate sa fi suferit in trecut din cauza lui) ii arde vreo doua.
Pinocchio : I see now. De mult voiam sa citesc romanul.
Krossfire: Ti-l recomand cu toata caldura. Nu este numai o poveste, are profunzime si, nu in ultimul rind, umor. Filmul e OK (desene animate), e facut chiar sub indrumarea autorului, dar simplifica destul de mult, altfel nici nu se putea.
romaqnia inedit: La o inspectie sanitara in mediul rural, un medic itinerant vrea sa stie daca un cioban se spala din cind in cind la penis. Ciobanul nu stie ce-i aia penis. Medicul isi da pantalonii jos si-i arata. Mai tirziu, dialog intre ciobani:
– …si ce vroia?
– Vroia sa stie daca ma spal la penis.
– Da’ ce-i aia penis?
– No, tot asa un fel de pula, da’ mai mica.
Asa si cu penisul lui Terente: logic. In alta ordine de idei, in blogosfera romaneasca gay, un medicinist bucurestean scria odata ca a vazut numitul exponat la Morga si ca a fost cam dezamagit, in primul rind de starea in care se afla.
Nu prea am inteles eu cum vine treaba cu ”blogosfera gay”…e probabil acelasi lucru ca in cazul ”blogosferei feministe” (nu feminine).
Cel mai simplu ar fi sa pun aici linkul si gata. L-as pune daca l-as gasi, eh. “Un blogger gay”, e mai bine asa? 🙂
Daca vrei, putem sa dezbatem (ca aici: http://www.adrianciubotaru.ro/homosexualitatea-este-un-univers-cultural/) statementul ca/daca blogosfera gay exista. Eu zic ca exista, pentru ca exista o linie de demarcatie, iar linia de demarcatie este cea peste care in mod surprinzator, observa Octavian, n-a trecut pina acum niciodata als. Ce zici de asa o logica imbatabila?
Logica asta imbatabila spune exact ceea ce se afirma in general si ceea ce nu inteleg multe organizatii anti-discriminare : homosexualitatea, asumata ca fenomen, nu doar ca alegere sexuala nu este ceva ”normal”. Asta nu implica aspecte negative ci doar o diferenta insa normalitatea e definita de majoritate (si de cultura ei implicit).
In fine, discutia nu prea are sens pe topicul asta doar ca ma distreaza blogosferele gay, feministe, regionale, etc. Mi se par niste separari inutile in conditiile in care oricum blogosfera e o mare de bisericute.
Organul lui Terente era de interes special pentru comunitatea gay, daca cumva aspectul nu este evident. Apoi: Normal in sens de frecventa statistica e neutru. Normal vizavi de patologic nu. Dar divagam.
Ah da, Terente, ce vremuri, domle, ce vremuri…
😀
Dupa cum ai zis si tu un infractor este un infractor punct. Haiducii aveau un aer de “eroi” pentru ca ii atacau pe cei bogati, si faceau astfel ceea ce amaratii ar fi vrut sa faca dar nu prea aveau cum. Erau asa un fel de “role model”. Acuma sincer vorbind cred ca glorificarea lor a fost facuta si cu sprijinul regimului comunist… Deh luptau contra chiaburilor bla bla. Nu stiu cate dintre baladele dedicate lor sunt chiar atat de vechi, si cate sunt inventate, pardon “culese” prin anii ’50.
Era normal sa-i atace pe cei bogati , deoarece ce-i saraci nu aveau decat niste gauri si atat .
Polarizarea sociala din perioada fanariota si dupa perioada fanariota era foarte mare .
Romania inedit :Si totusi cei saraci erau baza pentru averea celor bogati.
Garm : Da, uite ca uitasem de aspectul luptei de clasa promovat de comunisti si prin haiduci (dupa ce in prima faza ii stersesera din istorie – vezi susmanii).
Krossfire, chiar imi place seria ta de articole care demitizeaza istoria noastra. Doar ca ma intreb cu ce o inlocuim.
Sau are o natiune nevoie de povesti eroice prin care sa se valideze?
Nu o demitizam ca sa o inlocui ci doar pentru a o cunoaste. Nu stiu daca e vorba de a o inlocui cu ceva cat de a o completa si a o constientiza.
E grav cand inca vezi oameni care agita pumnii si-l cheama pe Tepes, Stefan sau Inacu Jianu pentru a rezolva problemele FNI.
Da, a constientiza e cuvantul de ordine. A privi istoria lucid. Luciditatea era calitatea cea mai draga a lui Cioran, cel care a scris cea mai trista carte pe care am citit-o, Schimbarea la fata a Romaniei.
Cartea asta vorbea de constientul coloctiv al romanilor si m-a convins ca lucrul asta exista… constientul colectiv. Si ca al nostru e bolnav si ca trebuie sa acceptam asta ca sa-l insanatosim si sa mergem inainte.
Nu a fost Cioran primul cu idei de genul insa a fost primul la o distanta suficient de mare incat sa le scrie. Constientul asta colectiv rar permite dizidenta.
Man la faza cu FNI-ul era bun un Tepes. Vorba aia
“Sa dea foc la puscarie….”. Sincer nu cred ca stii la ce nivel ajunsese excrocheria atunci….
Garm, povesteste-ne: La ce nivel? *sincer*curios*
[…] Justitiari, revolutionari si haiduci – Lumea legendarilor haiduci, sub lupa […]
ce haiduci universali mai stiti?
[…] ciuda faptului că îmi place uneori să scriu articole bizare despre file prăfuite din istoria României, am totuși apucături bizare când vine vorba despre sărbători și […]