Filme impotriva frigului
Din moment ce simt ca v-am plictisit cu jocurile, simteam ca e necesar sa va plictisesc si cu cateva filme. Acum, daca tot m-am apucat sa scriu…
Filmele vazute in ultima vreme sunt fie alegeri de moment, facute in fata unui cinematograf ferit, fie invitatii. Surprinzator, desi nu mi-am mai cautat singur material de divertisment, multe productii s-au dovedit a fi inspirate.
Real Steel (2011): Un film cu roboti imensi si cu Hugh Jackman (cunoscut si ca Wolverine, intre prieteni), Real Steel ne ofera o combinatie intre Rocky si Iron Giant. Filmul urmareste povestea unui fost boxer de performanta, acum indatorat pana peste cap si constrans sa participe la lupte cu roboti. Aparitia unui fiu dintr-o relatie anterioara si distrugerea robotului competitional, il forteaza pe personajul lui Jackman sa profite de tragica situatie. Pana la urma, filmul se reduce la relatia tata-fiu si, cumva, la ”relatia” om-masina. Apetenta pentru tehnologie a pustiului si trecutul protagonistului duc la o victorie de pe toate planurile, in bunul stil hollywoodian. Chiar si asa, recomand Real Steel oricui are chef de un film relaxant, atragator vizual (dar nu incarcat) si per total, oricui are chef de un film decent.
Cowboys & Aliens (2011): Plictisit de pretentiile regizorilor independenti, am inceput sa apreciez filmele din al caror titlu poti intui actiunea. Cowboys & Aliens e exact genul asta de film. E un film ”la blana”. Bazat pe o banda desenata si avand in distributie cateva nume cunoscute (veteranul Harrison Ford, implacabilul Daniel Craig si zambareata Olivia Wilde), Cowboys & Aliens ne ofera exact ce promite: o confruntare intre cowboy si extratestri, in acelasi fictiv Vest Salbatic al cinematografiei americane. Cowboys & Aliens e un film perfect pentru rontait popcorn si holbat la efecte speciale. Din toata distributia, numai Harrison Ford are momente decente, dar nici nu ma asteptam la altceva. Ce i se poate intr-adevar reprosa filmului nu e superficialitatea, ci schimbarea constanta a tonului. Ba urmarim un film auto-ironic, ba o pelicula de actiune, ba o drama cu protagonisti dubiosi. Totusi, schimbarile sunt greu de sesizat, avand gura umpluta pana la refuz cu floricele si conservanti.
Margin Call (2011): Margin Call este un film despre criza financiara si in acelasi timp un film despre nimic. In spiritul celebrului Big Kahuna, Margin Call ia o mana de actori si-i arunca in aceeasi camera, fara sa le dea neaparat un scop nobil. Printre ei ii numaram pe inegalabilii Kevin Spacey si Jeremy Irons, Demi Moore, Stanley Tucci si Paul Bettany. Bazat in mare pe povestea Lehman Brothers, filmul prezinta una dintre cele mai incordate nopti din lumea brokerilor de pe Wall Street, noapte care ajunge practivc sa declanseze criza. Daca estimarile fictive si vanzarile rapide de obligatiuni nu-i vor impresiona pe cei familiari cu subiectul, interactiunea dintre personaje si dialogurile au sansa sa deschida niste ochi. Recomandat.
The 3 Musketeers 3D (2011): Un film cu Orlando Bloom si Milla Jovovich. Un film care se poate reduce foarte usor la fraza ”WTF?”. Firul epic e complet ilogic si aminteste mai mult de jocul Assasin’s Creed decat de Dumas. Am inteles ca nu se voia o adaptare fidela si am apreciat, dar narativ, filmul e zero. Ce vedem pe ecran e o explozie de efecte speciale combinate cu imagini dintr-un steampunk victorian. Muschetarii joaca pros, iar dialogurile sunt un imens cliseu. Singurul lucru de retinut este Milla Jovovich in rolul lui Milady. Trecand peste Milla Jovovich, filmul are cateva faze absolut memorabile, precum cea in care un zepelin complet distrus si blocat de un alt zepelin, apare inca functional la final. Per total, n-am inteles nimic, dar m-am zgait ca un pusti tembel la efectele speciale. Intre timp, am revazut animatia lui Victor Antonescu cu acelasi nume. Desi e ciudat sincronizata, tot are mai mult sens decat Muschetarii 3D.
Attack the Block (2011): Un comedie neagra britanica, in stilul celor scrise de Simon Pegg (colegul lui, Simon Howard, chiar apare in film). O gasca de adolescenti dintr-un ghetou britanic se trezeste atacata de niste extratertri masculi in calduri, dupa ce in prealabil omorasera singura femela trimisa pe Pamant. Suna stupid? Cam este, dar asta face din film o experienta interesanta. Protagonistii sunt autentici (mahalagii din familii dezbinate), iar dialogurile ne salveaza de dialogul sec si previzibil al filmelor americane. Filmul imi aminteste de frantuzescul La Horde.
Super 8 (2011): Un film de J.J Abrams si produs de Steven Spielberg care urmareste intocmai reteta care a propulsat cu peste doua decenii in urma pelicula E.T. Un grup de copii simpatici si inteligenti cu idei si conflicte potrivite varstei, un conflict social care ii depaseste si evident, un extraterestru. De data asta, creatura si detaliile aparitiei ei sunt ceva mai apasatoare decat erau in E.T. Nu veti avea parte de momente emotionante si de biciclete zburatoare, dar, in schimb, veti cunoaste niste personaje mai puternice si mai umane. Dupa mine, asta-i exact genul de film care sta bine in portofoliul lui Spielberg, fie si in cel de producator. Recomandat.
The Hangover 2 (2011): E Hangover 1, fara tensiunea care a guvernat primul film. Tensiunea lipseste in mare si pentru ca vorbim de exact acelasi film, doar ca Las Vegas se transforma in Tailanda, iar tigrul devine maimuta. Daca cei trei actori principali n-ar fi al naibii de simpatici, ar fi greu de crezut ca Hangover 2 reusea sa trezeasca vreun interes. Nu merita sa detaliez, pentru ca scenariul e aproape scena cu scena preluat din primul film.
Source Code (2011): Un film mai bun decat promite titlul. Jake Gyllenhaal e un fost pilot militar prins intr-o simulare care-i permite sa retraiasca ultimele opt minute din viata victimei unui atentat. Fortat sa-si constientizeze adevarata situatie, dar si sa afle detaliile atentantului din asa zisa ”simulare”, personajul se trezeste prins in mijlocul unei scheme de tip ”Inception”. Spre deosebire de filmul amintit anterior, Source Code e mai putin complex si cu siguranta mai direct. In asta consta si farmecul lui, alaturi de cele doua prezente feminine, Vera Farmiga si aici superba Michelle Monaghan.
Hanna (2011): In ciuda recenziilor elogioase, am gasit Hanna a fi un film destul de slab. Daca Saoirse Ronan e o pustoaica draguta si daca Eric Bana si Cate Blanchett nu joaca rau, nu acelasi lucru se poate spune si despre regizor si scenarist. Ceea ce porneste ca un thriller clasic, cu o fetiscana crescuta de “tatal ei” in padure cu unicul scop de a fi asasin, se transforma pe parcurs intr-un film fara directie. De la incercarile Hannei de a descoperi lumea pana la scenele exagerate de lupta, tot in filmul asta pare lipit cu guma de mestecat. Majoritatea intrebarilor importante raman fara raspuns sau cu un raspuns incomplet, exagerarile pandesc la tot pasul, iar finalul nu e altceva decat o incercare hipstareasca de a fi ”artistic”. Vazand-o pe Cate Blanchett cum se chinuie sa fie ”misterioasa si rea”, mi s-a facut dor de Gillian Anderson si de Dosarele X. Din filmul asta, cel mai ok actor pare Tom Hollander, care timp de o ora si ceva joaca in pantaloni de trening si vopsit in cap. Pacat de aerul murdar, de ghetou european pe care pelicula il suprinde frumos.
Bonus: Am dat curs simpaticei invitatii de a urmari prima parte a seriei documentare Adio Tovarasi, o serie care a fost si va mai fi probabil difuzata pe TVR1. Daca aveti cum face rost de ea, v-o recomand. Daca naratiunea pare dubioasa, faptul ca seria nu insista exclusiv pe comunismul romanesc poate ajuta la contextualizarea celor traite de multi inainte de 1989. Altfel, ar putea ajuta la explicarea rolului trupei asteia in contextul muzical si p0litic international.
P.S: Stiu ca articolul asta e imens, dar, daca nu revin cu ceva mai scurt zilele astea, sper sa va tina de lectura pana la Anul Nou!
Perfect ( sau nu ). Nu am văzut niciunul din lista de mai sus.
De ce sunt filme de vreme rea ?
Le-ai vazut cand ploua sau cand ningea ?
Nu avusasi inspiratie in seara asta ?
Romania Inedit: Nu, dar zilele astea a fost destul de frig pe unde sunt, asa ca na..am zis sa bag nasul in ce am vazut zilele astea 🙂 (Hai sa-i zicem vreme rece…)
Madalin Blidaru: Sunt ceva mai recente decat ce recomand de obicei.
Multumesc de recomandari!
La categoria “Recomandari” as include si “Hanna” si “The Three Musketeers 3D”. Primul pentru ca actiunea totusi prinde, iar ultimul pentru ca e atat de absurd, incat e o placere sa-l privesti fara sa-ti fortezi nici macar un neuron. 🙂
Da, Hanna prinde prin actiune, dar sunt atatea intrebari si disconcordante incat dupa o vreme deja filmul nu te prea mai intereseaza.
Intr-adevar la The Three Musketeers nu mi-am folosit deloc neuronii. Plus, Milla Jovovich…’
P.S: Te mai intrebasem…ce-i cu site-ul cu Iisusi 😛 ?
Ce-i cu tine si cu filmele comerciale, te stiam mai “hipster” :)). Glumesc. N-am vazut niciunul dintre astea, dar as recomanda Drive cu Ryan Gosling si Warrior cu Nick Nolte.
Pe primul l-am vazut, e foarte misto 🙂
Imi plac productiile obscure, dar nu hipstaresti. Cum mai si scriu si mai fac si game design, sunt de parere ca daca structura narativa nu e, nimic nu e. Nu suport filmele independente despre ”trairi” si ”autoreflectie”. Ambele sunt niste mijloace excelente de a transmite ceva, daca servesc unui scop mai inalt.
@krossfire: e posibil sa-mi fi scapat ceva: site-ul cu Iisus-i?
P.S. O, da, Milla Jovovich…
Ce afisezi tu de cateva comentarii bune la link 🙂
Ce tare!… Nu se putea mai tare de-atat!… 🙂
Am zis ca, deh, spiritul Craciunului… 😀
”Blogpsot” eh?
Amin!
O sa incerc si eu Real Steel, Cowboys and Aliens, Source Code si Attack the Block. In perioada asta merge ceva mai relaxant.
Real Steel si Attack the Block chiar merg. Cowboys & Aliens l-am vazut si intr-o atmosfera care-mi permitea sa fac mistouri, deci e posibil sa imi fi placut si din motivul asta 🙂
@Garm: nu-ti pierde vremea cu “Cowboys and Aliens”.
Spre rusinea mea (sau nu) pana acum nu am vazut nici macar un film lansat in 2011 (daca nu contabilizam si serialele) dar mi-ai dat cateva idei…Cel putin Margin Call e pus pe lista de asteptare.
Domeekus: Pentru mine Margin Call = Kevin Spacey si restul (bine, si Irons e foarte tare).
Super [naspa] 8…
Pe cuvant daca inteleg cum se face ca in ultima vreme ma uit doar la filme proaste. Am Super 8 de vreo doua luni prin calculator. Cititnd aici niste recomandari, am zis ca e timpul si pentru el. Mare greseala. Filmul e foarte prost. De cand incepe, can…
hmm, “Hanna” a fost un film pe care l-am asteptat dupa ce am ascultat coloana sonora de la Chemical Bros pe iutuub. Plus ca imi si placuse Saoirse Ronan in City of Ember (un film dragutel, imo) si auzeam numai de bine de regizorul Joe Wright. Din pacate, cred ca ar fi mers mai bine ca miniserie – partea de road-movie mi-a placut mult si actorii si-au facut treaba, dar rolul lui Eric Bana trebuia sa se incheie dupa “antrenament”. Iar Cate Blanchett – naspa. Nu stiu unde ai vazut tu hipstareala pe final, mie mi s-a parut ca scena evadarii suferea de asa ceva (prefer sa numesc fenomenul “david lynching”). Coloana sonora, totusi, e tare de tot, iar filmul merge ca videoclip – nicidecum ca fairy-tale modern, asa cum a dorit regizoru’.
Attack da Block a fost un omagiu dragut, iar ideea de a pune indivizii aia odiosi sa se lupte cu alieni e geniala. Yoda s-ar distra cu protagonistu’ ala de culoare.
restu n-am vazut. Un “Source Code” poate-o sa bag curand.
Finalul mi se pare hipstaresc pentru ca filmul lasa o groaza de intrebari neraspunse si nu-s genul de intrebari “in coada de peste”. Ok, la finalul lui Inception nu vreau efectiv sa aflu daca personajul principal visa sau nu. Dar in Hanna vreau sa stiu mai multe despre proiect, vreau sa stiu ce perspective are Hanna, vrea usa stiu ce s-a intamplat cu familia care a adapostit-o (a macelarit-o sau nu Isaacs?). Vreau sa stiu daca proiectul a fost dat in vilega in interiorul agentiei si tot asa.
In schimb, regizorul face ca filmul sa se incheie cu fraza cu care a inceput, dar aduce si moartea singurului personaj care ne putea oferi o confesiune.
Margin Call a fost chiar bun.
Source Code e cam singurul din lista care chiar merita.
Mi s-a parut unul din putinele SF-uri cu idee originala.
(e drept, acum ca mentionezi, seamana cu Inception, dar o sa il prefer oricand celui de-al doilea)
Eu stiu cel putin 50 de filme mai bune impotriva frigului:
http://camarasdelumini.wordpress.com/category/giuvaericale/page/3/
La multi ani si numai bine!
@krossfire – cred ca esti singurul pe care il aud sa se planga de asta re : Hanna 🙂 Pentru mine n-a fost un film care sa ceara macar un minim de interpretare, deci n-aveam nevoie de vreun raspuns dupa final. Intrebarile de genul asta mi se par MULT mai potrivite pentru un film ca “Inception” (nu zic ca ar trebui sa se si raspunda la ele in film, doar ca inteleg de ce apar) “vreau sa stiu mai multe despre proiect” – era un proiect ca oricare alt proiect – ilegal/imoral/bla bla. Nimeni nu va fi tras vreodata la raspundere, chiar daca totul va fi dat in vileag. Am vazut destule thrillere politice ca sa stiu ca asa va fi. “vreau sa stiu ce perspective are Hanna” – o sa aiba in toamna primul interviu pt un job la o fabrica, banda rulanta. Yoga in timpul liber. Am vazut destule filme cu super-asasini ca sa stiu ca asa va fi. Btw, Ronan o sa aiba un alt rol de asasin in viitorul foarte apropiat, desi mi-e lene sa caut numele filmului. Da, sunt de acord 100% ca finalul a fost o porcarie. A stricat din farmecul initial de rollercoaster-ride/road-film/coming… Read more »
Mircea Popescu: De acord 🙂
D.orin: N-as zice ca-i singurul, dar a fost un film peste asteptari.
Cantemir: Nu apreciez link dropping-ul, dar pentru ca filmele chiar sunt bune, ma las induplecat de data asta. O recenzie nu faci la ele? (vad numai nume+trailer)
Whisperer: La Hanna marea problema a derivat si din criticile prea elogioase la adresa lui. Ma asteptam la un ”dark and gritty story” si am primit o poveste hollywoodiana cu un decor ceva mai realist decat in mod obisnuit.
Source Code (2011) este intr-adevar un film foarte bun si il recomand si eu tuturor!