A avea si a nu avea…

In mod deloc exceptional, la doua zile dupa ultimul articol, o discutie in tramvai mi-a confirmat banuielile : romanii apara cu mai multa pasiune ce nu au decat efortul depus pentru a avea.

Dialogul surprins a fost unul tipic, auzit de zeci de ori in spatii publice. Doi tineri (le-as fi zis pustani, dar ma depaseau ca varsta) imbracati in antice treninguri de firma, discutau. Niciunul nu parea sa fi fost miliardar sub acoperire. Tema :  Este BMW X6 o imbunatatire fata de X5 sau nu ? Abordarea : Bai esti dobitoc, cum sa fie bai ? Ia-ti ma tu de-aia si te vad dupa cum plangi p-aci ca te omoara la consum ! Desi cei doi pareau sa fie cel putin amici, se ajunsese aproape de agresiune fizica iar ceilalti pasageri din tramvai se alertasera.

In prima faza ai spune ca e vorba de vreo fidelitate de brand sau de expertiza. Cam asa cum un posesor sau viitor posesor de telefon HTC s-ar putea certa cu un posesor de iPhone. Da de unde ! Niciunul dintre ei n-avea cunostinte reale (experimentate sau dobandite) despre respectivele modele. Argumentele lor se invarteau in jurul ”culturii populare” raspandite de anturaj si de diverse personaje din jur. Pentru ei masina nu era o masina efectiv ci un obiect al statutului, unica masura a reusitei sociale.  Mai rau e ca , dupa atitudine, niciunul nu sesiza diferenta intre a obtine masina prin mijloace dubioase si a avea statutul necesar pentru a si-o permite.

Cam la aia se reduce totul : la a avea sau a nu avea obiectul etalon. Cum pentru primul tanar BMW X5 era incununarea suprema a milenii de viata umana, era imposibil ca el sa accepte suprematia unui alt obiect similar. Undeva spre coborarea mea din tramvai, se ajunsese la o mai calma discutie despre Porsche Cayenne. Foarte serios, unul  dintre ei concluziona : ”E misto, dar e scump bai !”.  Am inteles, Porsche-ul e scump dar BMW X6  nu! De fapt, Cayenne-ul parea a fi o masina destinata pentru alt tip de pustani cu aspiratii, unii cu ”gusturi mai rafinate”.  Daca unul dintre ei ar ajunge in posesia masinii visate, n-ar putea accepta niciodata ca respectivul model ar putea sa fie unul prost pur si simplu. Iata de ce uzinele astea pe patru roti sunt vazute in cartierele sarace.

Judecand la rece, mi-ar fi greu sa-i condamn pe cei doi, pana la un punct. Mai toti avem aspiratii de gen, de la Aston Martin pana la avioane Maverick. Diferenta vine din abordarea subiectului. Pasionatii adevarati vorbesc inflacarat, aproape cu sfiala, despre obiectul adoratiei. Mai mult, ei spera cumva ca prin propria munca sa ajunga la obiectul dorit. Obiectul nu este o ”medalie a vietii”,  ci pur si simplu o dorinta, satisfacerea unui hobby prea scump de intretinut.  Cand se face insa trecerea de la pasiune la fetis, atunci apar problemele. Nu pentru ca vrei , ci pentru ca vrei dar nu pricepi ca trebuie sa dai si dovada ca meriti…

P.S :  In cazul in care articolasul asta v-a plictisit peste masura, am reusit sa surpind si ceva mai putin stresant. E vorba despre doua ceaiuri ale caror nume par a fi alese intentionat drept pretext de gluma : Ceaiul Etern Masculin si Ceaiul Etern Feminin.

33 Comments

  • Concluzia geniala a postului ar fi fost:
    – Sar’nea Elefantu’!
    – Prost e fiu’ lu’ ma-ta bre!

  • Genul acesta de discutii sunt singura pasiune a multor romani. Acum romanul nu stie numai politica si fotbal… e si bun de Top Gear.

  • Mie mi se pare ca ai surprins o conversatie cat se poate de banala , mai ales ca este evident ca BMW X6 e mai slab decat BMW X5 .

    In timp ce Porche s-a impus in constiinta populara ca o masina de fite , BMW-ul a devenit o banalitate , asa ca nu trebuie sa te surprinda faptul ca toata lumea are parere despre acest subiect !

  • E ceva ce aud mai putin prin tramvaiele din Timisoara :)).

    Acum pe bune prin Timisoara lumea isi vede in general de treaba ei iar daca nu se pricep la ceva prefera sa nu discute aiurea sau macar sa intrebe. Iti dai seama ca nu toti sunt asa, pentru ca gasesti tineri de ce genul oriunde prin Romania (mai putin prin TM).

    Cat despre ceaiurile eterne, e ceva normal. Eu acum am ceva proiect si trebuie, fiind o parte a proiectului, sa fotografiez o groaza de produse dintr-un magazin naturist. Pun pariu ca si acolo o sa gasesc ceva interesant 😛

  • DeNebun : Aia ar putea fi o buna concluzie pentru viata.

    Kiwi : Evident, de-aia au si sarit toti de fund in sus cand au prezentat ”aia” o emisiune in Romania.

    Marius : Cred ca totul variaza si cu marimea orasului. Nici prin Valcea nu auzeam asa pareri date in vant dar in Bucuresti libertatea de a fi prost permite multora sa se exprime.

  • RInedit : Discutia nu era despre masini ci mai mult despre idealuri. Una e sa ai o parere despre o masina si alta e sa fii extrem de violent, de parca cineva iti spune ca masina ta e de rahat.

  • Eu sunt fericit ca aia de la Top Gear au spus lucrurilor pe nume.

  • “The most important part in listening to metal is explaining other metalheads why their favourite bands suck.”

    asta tot de la tine e si nu cred ca e atat de departe de exemplul dat in postul asta. discutiile de genul au loc prin toate paturile sociale, sub o forma putin modificata 🙂

  • Kiwi : De fapt, ne-au facut un favor. Se putea mai rau.

    Tudy : Da, voiam sa spun care-i diferenta dar acum daca ma gandesc, nu-i chiar atat de mare. Singura chestie e ca metalul nu e o chestie ”aspirationala” ci mai degraba una de grup (de referinta sau nu).

  • Buei, sa nu te iei de HTC! Da?
    Acum serios, problema este ca oamenii se simt si ei un pic importanti cand discuta despre insemne ale puterii. De parca s-ar rasfrange si asupra lor o scanteie.
    Diferenta de calitate umana este ca unii si le doresc cu atata inversunare incat s-ar prostitua pentru ele, iar ceilalti balesc pe margine, stiind ca nu au destula vana sa intre in competitie.
    Nu stiu de ce, asta imi aduce aminte de mosii din Muppets.
    A treia categorie isi baga picioarele rapid in el de X5 sau Iphone. Sau putere.
    Si aici imi amintesc vorbele unui batran ofiter: Mai taicule, mai tre’ sa fie si din astia, care sa ne traga cizmele….

  • Nu ma iau, ca si eu is fan 🙂

    Intr-adevar, ultima replica descrie pe larg o categorie eterogena 😀

  • la un moment dat am auzit o discutie asemanatoare care s-a concluzionat cu replica “ce ba, tu nu ai pierdut niciodata 6000 de euro?” 🙂

  • ALa ar fi fost cazul ”fericit” pentru ei.

  • Gata cu socialul, vrem recenziii 😀 (Nu glumesc, tot zici de vreo luna ca bagi pe Eluveitie)

  • Le-am trimis deja spre Byb. Le pun si pe blog duminica 😀

  • Mereu m-am gandit sa imi iau fie Aston Martin, fie Rolls, dar mi-e frica de consum. Am auzit ca ar fi nesimtit de mare. Stie cineva de aici la cat se duce? Exista si varianta diesel? Daca nu, merge sa ii pun GPL?

    I look forward for your answer.

  • poate erau oameni de o valoare atat de uriasa si totodata subtila, incat se-mbracasera in toale de “disguise” taman pentru a nu atrage atentia asupra-le. oricum, nu seamana discutia cu inceputul povestii lui Dino Buzzati? 🙂

    vroiam sa te invit la un concurs de poezie de nedumeriri. daca ai vreuna si vrei s-o refulezi, feel 3 2..

  • nashu_mare << Apăi mie tare îmi e că indivizii în discuţie ar fi în stare să-şi ia ăsta şi să-i pună GPL. Şi anvelope ieftine. Toate astea în ideea în care maşinuţa asta e street legal 🙂 . Eventual ar putea să vândă rollcage-ul la fiare vechi şi să moară mai repede.

    Asta e o chestie care are de-a face cu mentalitatea şi educaţia. În primul rând dacă vrei să-ţi dai cu părerea despre ceva ar trebui să şi ştii ceva despre lucrul ăla. N-o să mă apuc eu să vorbesc de fotbal doar ca să mă aflu în treabă. Pe lângă asta eu unul nu pricep la ce-mi foloseşte o maşină cât casa dacă stau cu ea toată ziua în trafic. Prin Bucureşti văd zi de zi zecile de SUV-uri de toate mărcile, BMW-uri şi alte vise împlinite stând în aceeaşi coadă de rahat. Vreau şi eu Aston, dar m-aş da cu el mai mult între localităţi.

    My point is: ajungi să ai X5. Now what? Ai bani de benzină? Ai bani de asigurare? Ooooh dar nu ai nevoie de asigurare că oricum abia te mişti cu el, ai dreptate. Ai grijă doar să nu ratezi rata, că dacă ţi-o ia statul ţi s-a dus toată viaţa dracului XD .

    P.S.: Aş putea ajunge să-mi iau Lamborghini, Ferrari şi alte asemenea. De la BMW sau Mercedes nu mi-aş putea permite decât ceva modele mai vechi, clasice sau de-a dreptul istorice. De ce? Pentru că pe toate celelalte le-au transformat indivizii în trening în accesorii cocalaristice. Damn 😐 .

  • Nashu_mare : Au fost doua cazuri de BMW X5 pe GPL (cazuri imortalizate zic)

    Zamo.ca : Iti sunt inca dator cu leapsa muzicala si postul e undeva in drafturi 😀 . Altfel, asa zic si eu…Plesu & Liiceanu in disguise 🙂

    Buster : Asta in Romania. Pe-afara (SUA, din ce-mi zicea un amic) sunt inca un simbol al unui statut social superior.

  • Eu nu cred ca este vreo problema daca proprietarul unui BMW X5 da dovada de responsabilitate si isi baga BMW-ul pe GPL .

    Eu stiu 5 proprietari de BMW X5 pe GPL !

  • La România mă refeream. Afară e fain dacă un BMW M3 sau o limuzină de la Mercedes încă sunt asociate cu cămaşa şi cravata sau tipul la 40 de ani cu familie şi carieră înfloritoare în spate (şi nu cu tipul în tricou alb mulat şi freză linsă de vacă urlând “pe la spate pe la spate” după toate “p*izde*le” de pe stradă).

  • Ma gandeam ca in perspectiva, analizand traficul din Bucuresti, masinile de lux si SUV-urile nu-s tocmai greu de integrat. Cand iti petreci 4 ore din zi in trafic, vrei ca totul sa fie extra confortabil 😀

  • RInedit : Ba da, e una mare, una care spune despre tine ca ti-ai luat o masina peste posibilitati si una care-ti lipeste eticheta de taran. De ce taran ? Pentru ca in momentul in care iei o masina de statut (fie ea BMW, Aston Martin sau Lamborghini) o iei pentru a arata ca ai ajuns undeva, ca ai niste bani si ca-ti ”permiti” sa o afisezi. Cand iei o masina de 70 000 de euro, ii handicapezi complet tractiunea si bagi in spate un rezervor pe care-l vezi pe toate Loganurile, literalmente ai facut praf toata magia. Logica umana spune simplu : N-ai bani de ea ? Vinde-o, ia-ti un BMW mai vechi si mai mic sau ce-ti place tie. Ia-ti pur si simplu o masina in concordanta cu statutul. Daca-s de Ford Fiesta (mistocut modelul nou de altfel), n-are sens sa-mi iau Ford Kouga pentru ca nu-l pot intretine, n-am bani de benzina si nu pot plati parcarea. Poate ca o sa cada 2-3 pitipoance dupa SUV-ul cu GPL, dar orice om intreg ar rade sanatos la vederea lui, stiind ca nu poate urca nici dealul din parcare.

    Cam ala e motivul pentru care in momentul in care vad un SUV de lux cu motorul cel mai mic din serie si absolut chel pe interior, imi dau seama cam din ce aluat e facut proprietarul. Nene, ori esti ”rege”, ori scutier.

  • E cam 6000 de lei un GPL pentru BMW X5 !
    Daca un BMW X5 are GPL asta inseamna ca proprietarul este un om econom , nu un scapatat !

    Naspa e Audi A6 cu motoru de 1900 !

  • De fapt, GPL-ul nu penalizeaza atat de mult puterea motorului, tot proprietarul o face. Consumul mic devine o manie si il vrea mic si mai mic, cat de mic se poate, chiar daca masina nu se poate misca din loc, asa ca regleaza instalatia sa consume cat mai putin si conduce cat mai econom. Teoretic, instalatia se poate regla si pentru putere sporita.

    A se vedea si forumurile de masini dizal (spre exemplu reno megan), unde proprietarii se dau mari cu consumurile lor mai mici decat cele declarate de catre producator. Bine, tot (unii dintre) ei recunosc ca merg doar cu nasul in calculatorul de bord, sa nu creasca consumul instant. Pe astia ii recunosti de la distanta pe sosea si sunt unul dintre motivele pentru care traficul e nasol in Romania.

  • Si totusi, uzura si modul in care arata instalatia aia…

  • Romania Inedit : Un om econom nu-si ia X5. Un taran ”econom”, poate. Nu ai niciun motiv pentru a lua masina aia cu exceptia epatarii. La juma de pret gasesti un Hyundai/Suzuki/ whatever care il face zob in urcari si coborari de pe teren accidentat. Deci nevoie reala de SUV n-ai ,daca ai X5. Il iei ca sa epatezi si daca epatezi ”economic” e ca si cand ai spune : Am un singur testicul, dar vezi ce mare e ? Ceva nu e la locul lui !

  • “ci pentru ca vrei dar nu pricepi ca trebuie sa dai si dovada ca meriti…”

    Concluzie puţin forţată, poate prin idealimsul ei. Tinerii ăia nu erau decât varianta scăpătată a celorlalţi tineri care au deja, pe nemeritate, maşinile la care aceştia doar visau.

  • E mai mult idealizata dat fiindca nici n-am exprimat-o corect. Ideea era ca oamenii ”scapatati” se vad de la o posta.

  • mi se par normale discutiile despre ce n-ai, chiar mai normale si mai interesante decat discutiile despre ceea ce ai… in fond, traim intr-o lume in care virtualul e cel puțin la fel de concret ca și palpabilul. ce e mai interesant? ceea ce avem sau ceea ce vrem? „wir sind nichts, was wir suchen, ist alles” – „nu suntem nimic, ceea ce cautam este totul” (Hölderlin).

  • Depinde pana la urma pana unde mergi. Sunt discutii despre ce n-ai dar e posibil sa ai candva sau discutii despre ce nu vei avea niciodata ?

  • oho, mai ales despre ce nu vei avea vreodata. ceea ce stii ca va costa intotdeauna zero lei va avea valoarea cea mai mare.

  • Would you folks have a facebook enthusiast web page? I sought out 1 on tweets but could not discover 1, I would like to become a fan!

One Pingback

  • 26 mai 2010

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • krossfire
  • Un simplu haiduc al cuvintelor.