”Marketing” agresiv

Nu despre marketing direct, network marketing sau alte notiuni din programa de ASE as vrea sa va vorbesc. Notiunile mele de marketing sunt elementare si au legatura cu PR-ul si publicitatea asa ca nu voi incerca sa va prezint un articol semidoct despre comportamentele consumatorilor.

”Marketingul” despre care vorbesc eu, derivat mai degraba din troc, este o alta mostenire romaneasca de tranzitie. Scenariul este mereu acelasi : Tarabe jegoase, chioscuri de ziare si mai ales mese cu flori de unde vanzatoarele te agreseaza cu marfa. Agresiunea este cuvantul cheie. Ei trebuie sa vanda si tu trebuie sa cumperi pentru ca ”asa au zis ele”.

Exemplu : La Eroilor, langa gura de metrou dinspre parc un tanar inspecta oferta florariilor inteligent botezate ”Ana”, ”Maria” si ”Mariana”. Victima face necuvinciosul gest de a privi mai mult o floare rosie. In momentul ala vanzatoarea, o  tuciurie baliza de semnalizare de vreo 50 de ani se indreapta cu ochi bulbucati spre el : Hai ma ca e eftin ! E eftiiiiiiiiiin !  E doar o suta firul ! Tanarul descumpanit incearca sa-i explice ca pe moment doar se uita insa baba nu se lasa : Saptej’ ciiiiiiinci  ! Mai ieftin ca asta nu gasesti, ia-l acum ! Vanzatoarea deja il tine de mana. Complet confuz, tanarul cumpara floarea ofilita si dispare cat mai repede din zona periculoasa.

Tipete, iesiri in fata si incercari de a induce in eroare – cam asta inseamna comert pentru multi ”intreprinzatori independenti” din Romania. Pietele, perdantii bataliei sistemului economic, sunt locuri in care esti agresat constant de marfa.  Agresiunea incepe inca din strada de la primele ”Doriti ceva” (desi tu nici nu te-ai uitat spre respectiva taraba) si continua in momentul in care te-ai lasat prins in capcana mortala a interesului.

Sa dam vina numai pe tranzitie ar fi prea usor. Avem apucaturile astea inca din Evul Mediu cu diferenta ca alte neamuri au scapat de ele. Parca si vad o descriere Sadoveniana gen ”vanzatorii te imbiau cu marfa” transpusa in realitatea acelor vremuri, intr-o realitate unde vanzatorii aproape ca iti bagau bucata de carne in gura numai sa o platesti.

Tranzitia, mai precis perioada de dupa 89′ a adus in atentia publica marfa de o mare diversitate si de o minima calitate. Dupa zeci de ani in care gaseai aceleasi si aceleasi produse, kitschurile vandute prin intermediari au ajuns si in minunata noastra tara. Era clar : Plecai la piata – riscai sa te intorci fara bani.

Supermarketurile sunt mult mai subtile. Aici ofertele speciale te fac sa crezi ca ai nevoie de trei sampoane ale unei firme pe care nu o cunosti. Diferenta pana la urma tine de coercitie : Un om cu un intelect ok, un smart shopper, isi va face plinul dintr-un supermarket\hypermarket si rar va intra in jocul vreunei promotii. Pe de alta parte, de vanzatorii stradali nu ai cum sa scapi. Daca te departezi risti o injuratura sau ceva urlete. Daca le intri in joc risti sa pierzi cat cinci oferte speciale.  Intr-un magazin modern nu-ti da nimeni in cap daca nu cumperi iepuri de ciocolata la oferta.

Degeaba sarisera unii in sus in momentul aparitiei unor elogii ale supermarketurilor . Ne indreptam spre o societate sistemica iar hypermarketurile\supermarketurile si habitaturile numite mall sunt un pas spre aceasta. Singura metoda de supravietuire a vanzatorilor stradali ar fi sistematizarea , sistematizare care costa si care ar insemna sa-si lase publicul sa aleaga.

flori_pregatite_pentru_8_martie_152_20070307120016_994.jpg
(Hai nene ia floarea mova ! Aia movaaa ! E ieftina, ti-o dau la juma de pret !)

P.S : O viroza m-a impiedicat si inca ma impiedica sa stau prea mult in picioare asa ca nu am prea mai avut timp sa citesc alte bloguri. Poza a fost preluata de pe arad.net.

17 Comments

  • asta e. daca americanii au inventat marketingul, noi am inventat “marchetingul”.
    cum ai zis si tu, ai grija sa nu iti scape ochii spre taraba cu flori si poate “scapi”, desi prefer niste injuraturi decat sa cumpar florile “ca asa vrea vanzatoarea”. cum a facut tanarul din exemplul tau.

    cat despre hypermarketuri … trebuie sa profiti de oferte sau de promotii, dar mai intai sa te asiguri ca INTR-ADEVAR sunt oferte sau promotii.

  • Da, in general sunt doar lichidari de stoc mascate, dar asta e deja alta discutie.

  • eeh,..daca e mov o iau…defapt o primesc…hi hi

  • am o alergie fata de super… oferte, market, visor,

    fiti atenti la cozile care se fac la raionul de plangeri si stilul in care se rezolva
    mai puteti observa neconcordantele intre ce scrie in pliant, ce se gaseste la raft si ce platesti la casa 😀

    oricum, la ce va asteptati? la super angajati?
    pustani si amarastani angajati cu 500 ron si tratati cu curu’

  • am fost odata cu o colega sa-si cumpere un sac de grau. eram pt prima data in viata mea in acea piata. ma uitam eu la graul de-l vindea un nene si asta imi zice “uite dom’ne ce grau frumos, n-are nici pe naibii. hai ia, ca ai mai cumparat tu de la mine” :))

  • Bine ca nu ti-a spus ca abonamentul tau la vanzatorii de grau iti da dreptul la o reducere 😛

  • “Domnisoara, sa-ti dau o floare, asa, frumoasa? Sau buchetu asta cu trei fire?” —> cand sunt singura.

    “Domnu, nu iei un buchet de trandafiri la domnisoara? Hai ca ie ieftini si frumosi” —> cand sunt cu el de mana.

    “Flori pentru fete? Hai sa va dea mama cate-un fir la fiecare” —> cand sunt cu prietenele prin oras.

    Si-apoi cu castravetii, cu bilete loto, cu sosete de nailon, cu startere si beculete cand e sezonul, cu seminte la pahar direct din cos, cu telefoane, cu valuta………..si hai sa punem punct aici.

    Deci ai dreptate.

  • Da, mai e si faza : E pacat sa nu-i iei flori…

  • Moshule aici nu prea sunt de acord cu tine. Prefer de 1000 de ori magazinele mici si pietele acestor hiper/supermarketuri.

    Tu chiar crezi ca daca te duci la hipermarket alegi cu adevarat? Aleg altii pentru tine. Probabil stii ca si la marketuri se platesc fel si fel de taxe pentru pozitia in raft, pozitia in raion si asa mai departe.

    In plus preturile odata ajunse la un anumit nivel (in urma taxelor de hipermarket) sunt impuse ca preturi minime pentru distribuitori astfel ca preturile de la hipermarket sa apara a fi mai mici decat cele de la micii distribuitori.Mai mult ca sigur ca mai fac si alte magarii pe care noi nu le stim :).

  • Cel mai agresiv marketing l-am întâlnit în Rhodos, în Grecia. Te plimbi pe o stradă cu birturi în stânga şi în dreapta şi de pe fiecare parte iese lumea până în mijloc să te convingă să intri la ei, că primeşti nu ştiu câte shot-uri gratis, că băutură ca a lor nu mai găseşti…

    O să ziceţi că şi grecii seamănă cu noi, dar o mare parte a celor care te agăţau erau englezi, pentru că oricum staţiunea era plină de turişti din UK. Probabil că au învăţat obiceiurile locului. 🙂

  • Garm : Stiu si de ele dar eu in general folosesc vreo cateva branduri si putine substitute. Prin urmare, atunci cand merg intr-un magazin prefer sa cumpar doar marcile preferate, indiferent de pret. Nu vreau si o gogosica la pachet pe langa 😛

    Tiberiu : Si la turci era similar din ce imi spuneau multi.

  • Cred ca m-am obisnuit cu sistemul lor vulgar de a-si vinde orice fel de marfa si de ceva vreme pot trece indiferenta la ce aud in spatele meu. Ma mai deranjeaza doar de sarbatori, gen 1, 8 martie, cind devin de-a dreptul disperati.

  • am facut o tura de super-hiper marketuri si piete locale

    cred ca e o confuzie ivita intre en-gross care inseamna pret mic/ cantitate mare cumparata si lant mare de magazine cu specific retail – care inseamna vanzare cu amanuntul.

    ps: ce se intampla cu preturile din supermarketuri e o politica impotriva pietei libere si o palma data tuturor celor care cumpara. voi ce parere aveti?

  • La noi se sustine in acea “vanzare de bazar”. Mall-urile la noi sunt un bazar cu gresie pe jos si cu preturi mari. Singura diferenta e ca romanu` e in halul asta de prost incat se imbraca absolut extraordinar numai ca sa mearga la cumparaturi in mall…ca deh,e mare, e cu etaje..si e curat.
    Cunosc persoane care lucreaza in vanzari si care incearca sa aduca schimbari in modalitatea de promovare a magazinului/produselor. Sunt foarte greu acceptate. Ca orice alta idee noua in orice alt domeniu. Tind sa cred ca romanii au ajuns din ce in ce mai limitati. Deja au depasit ideea de incapatanare, e o prostie mare care cu greu va putea fi schimbata.

  • daaaaaaa! prostia e problema acum. mai e pana o depasim si p-asta.
    strategiile mele de marketing preferate sunt cele practicate de tigancile care zbiara prin fata magazinului unirea “bretele avem bretele” sau “sosete! un leu soseta”. nu stiu cine cumpara bretele de sutien de pe strada… iar sosetele… inca nu ma prind daca un leu costa o soseta singura sau o pereche :-??

  • am observat şi eu chesta asta, mai ales în cazul tarabelor. iniţial, eşti primit cu un zâmbet frumos, apoi ţi se fac oferte peste oferte, care mai de care mai tentante şi pe măsură ce observi calitatea îndoielnică încep abuzurile şi schimonoselile celor care vând. Ce-am observat eu, e că prin Ardeal nu-i aşa. Vara trecută am făcut test-drive la 5 maşini până s-o aleg pe-aia pe care vruiam eu (de fapt tata) şi nu s-a supărat nimeni că am plecat să vedem şi alte oferte.

  • Nu in toate zonele din Ardeal dar ai dreptate. Mi s-a intamplat ceva similar intr-un market de-acolo cand cautam un cadou.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

krossfire
  • krossfire
  • Un simplu haiduc al cuvintelor.