Codul rutier – Top incalcari

*Lipsa netului si iminenta mea vacanta m-au facut sa postez mai rar in ultima perioada. Ma voi revansa imediat ce ies din aceasta perioada*

Cat inca mai am proaspat in minte minunatia de cod rutier , m-am gandit sa insir cateva prevederi care sunt in topul incalcarilor pe la noi. Poate ca pentru unii va parea ceva pueril (in fond si la urma urmei, cate legi nu se respecta la noi) dar ar fi interesant de vazut de cate ori suntem indreptatiti sa ne plangem pentru abateri minore dar agasante.

Presupunand ca politia de proximitate ar veni de fiecare data cand vecinului de la trei ii porneste porcaria de alarma, iata si topul meu :

1.Alarmele pentru masini . Alarmele pentru masini – prietenele zilelor de odihna. Daca ar fi sa ne luam dupa Cap. II , Art.28, o alarma pentru masini : nu trebuie sa depaseasca un minut si un anumit prag fonic dar mai ales nu trebuie sa se declanseze la trecerea sau apropierea altor vehicule.Penalizarile sunt foarte mici asa ca nimanui nu-i pasa.Cel mai mult ma distreaza alarmele alea ultra iritante plasate pe Opeluri din 70′. Pentru o astfel de alarma declansata inaintea primului meu examen a fost nevoie de brutalizarea usii nesimtitului care dormea dus, la parter, langa masina….dupa o ora si un sfert de ”Piu piu piu”.

2.Claxonatul . Daca ar fi sa ne luam dupa litera legii, un sofer nu are voie sa claxoneze decat la 25 de m de obiectivul vizat (daca nu exista vreun indicator de interzicere) sau pentru evitarea unui pericol imediat. Acum sa vedem unde se incadreaza taranii care claxoneaza din fundul unei coloane de masini blocate zilnic in aceeasi intersectie…

3.Parcarea si iesirea din parcare. La noi e simpla regula : Nu exista indicatoare de interzicere a stationarii => Parcare. Evident ca lipsa indicatorului care sa permita asta sau a amenajarilor nu constituie o problema.  Mai faina e prevederea art.66 (cap.VI) care ne spune ca ” Este interzisa ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor trebuie sa fie de cel putin un metru”  .  E aproape ilara prevederea asta avand in vedere ca zilnic trebuie sa ma strecor prin cel putin 10-15 masini parcate ”regulamentar”.

1216_05_54-stop-sign-beatty-nevada-usa_web.jpg

Nu mai zic de iesirea din parcare unde nimeni nu da prioritate pe motiv ca ”Ies io bah, care io sunt cel mai tare si ies din parcarea mea, cu masina mea”.

4.Prevederile dedicate pietonilor : Ca pieton sunt constient ca in momentul in care trec prin mijlocul strazii nu am prioritate si ca va fi strict vina mea daca voi fi lovit de unul care are dar n-ar strica sa mai stiu si ca in general cand merg pe strada ar trebui sa ma ”incadrez” pe stanga iar noaptea sa port vesta reflectorizanta. Si daca tot suntem la capitolul asta, ma mir ca nu s-a gandit nimeni sa forteze pietonii sa poarte si palarii cu elice si mini claxoane care sa le arate imbecililor care nu dau prioritate pe trecere ca prin fata lor trece un om , nu ”un fraier fara SUV”. In fine, cert este ca majoritatea conducatorilor nu le pasa, iar pietonii au aceeasi atitudine.

5. Cam tot ce tine de ”circulatia mopedelor”. Prin mopede, bravii nostri aparatori ai patriei inteleg scutere si cam tot ce nu depaseste 50 cmc la nivelul puterii motorului (inclusiv masinutele alea pentru pusti si persoanele cu dizabilitati si ATV-urile).Problema cu oamenii astia este ca ei nu sunt mai deloc protejati prin codul actual rutier si cam trebuie sa dea prioritate in majoritatea situatiilor din moment ce circulatia lor ar trebui sa se faca numai in ”locuri special amenajate” si pe drumurile publice daca ”nu deranjeaza circulatia”. Din pacate, conducatorii de astfel de vehicule sunt in principal pustani pe care-i doare undeva de legislatii si prostii si care incurca la maxim circulatia in zonele aglomerate. Repet : Partea nasoala pentru ei este ca pot foarte usor fi facuti praf de soferi fara prea multe repercusiuni.

Nici macar n-am amintit zecile de mici incalcari ale codului, incalcari atat de mici incat ar trebui sa ti se ia carnetul pentru ele (depasiri aiurea, neacordari de prioritate, etc). Pana si injuratul este teoretic interzis. Faptul ca nu exista penalizari mari sau ca nu exista prevederi clare pentru penalizarea indivizilor astora face totul sa para o gluma.Si de ce n-ar fi ? Daca ti-ai luat SUV, e dreptu’ tau sa-l parchezi sub geam, manca-ti-as !

P.S : Mi-as dori sa mai adaugati cateva abateri la lista nici pe departe completa. Bucurestenii au probabil cele mai intense experiente din trafic, ei simtind intens placerea orasul de zece ori mai mari si de cinci ori mai curate….

11 Comments

  • Depasirea unei coloane de masini pentru care teoretic ar trebui sa ti se ia carnetul. Adica hahahahaah. PE bune, hahah.
    Pe urma..mersul pe linia de tramvai. Din nou, pt asta ti s-ar lua carnetul daca s-ar respecta codl rutier.
    Parcatul langa trecere/pe trecere.
    Pietonii care la trecerea nesemaforizata asteapta sa se opreasca masinile sa-i lase sa treaca, desi legea prevede ca daca pietonul a calcat pe trecere masina tre sa-l lase sa treaca.
    Si-or mai fi, daca-mi amintesc revin

  • Ligia : Nu , daca linia e la nivelul strazii si nu incurci circulatia poti merge si pe ea temporar insa pe linia de tramvai din Bucuresti se merge cu 50 la ora si se depaseste.

  • Tocmai din cauza repetatelor încălcări ale codului, ministrul nostru drag a propus să se schimbe. Pe principiul if you can’t stop it, legalize it.

  • As fi lasat si eu cateva incalcari, dar de vreme ce tocmai am picat sala (21 :)) cred ca mai bine ma abtin, sa nu spun vreo tampenie.

  • Dacă nici legile scrise nu se respectă, atunci chiar nu merită deschis subiectul leiglor nescrise, care În fond există, numai ce-i drept, pentru o specie aparte.

    Am fost recent în Austria şi nu-mi amintesc, deşi eram tare nehotărât în trafic să mă fi claxonat careva. Or când am dat să ies din parcare era tare aglomerat, dar nu trecuse câteva secunde şi mi s-a oferit prioritate, nasol, nu?

  • Nu te mai scuza ca nu postezi, te rog.

  • O, ce tare ar fi sa se taxeze intr-adevar fazele astea. Stau de o saptamana jumate in bucuresti si am facut greseala de a ma culca dupa ce am dat examen. FIX in momentul ala au inceput omenasii sa se claxoneze in modul cel mai nesimtit: nu era nici de atentionare, nici de nevoie ci ca sa se simte tampitu` in propriu ego foarte bine. Minim 20 de secunde de claxonat incontinuu per sofer. Eu o sa tai pe careva la un moment dat!!

  • Inca nu am apucat sa citesc mai nimic, dar cum voi sta 12 ore in moscova pe aeroport, cred ca pot recupera ultimele 6-7 luni destul de usor 😀 . Voiam doar sa spun ca am revenit (pe bune) in blogosfera pentru ca viata mea a devenit din nou extrem de interesanta. Poate ma pui inapoi la blogroll 😀 .

  • Constantin : Da, te voi pune inapoi la blogroll.

    Silvy : O sa te obisnuiesti din pacate.

    Vlad : Roger that.

    Candid : O lege nescrisa ar fi bunul simt, si e principala.

    Ipo : No shame in that. E cam aberant codul rutier in completitudinea sa.

    Darius : Intrebarea simpatica era – Sa-l schimbe cu ce , cu o lada de vodka ?

  • Vlad, da sa-ti zic o chestie pe care probabil putina lume o stie. In Moldova nu te opreste daca n-ai centura pusa (tu-fiind soferul), si chiar daca oficial ar trebui, nimeni nu atrage atentia la asta.

    Si acum a aparut un fel de moda, daca esti cool mergi fara centura,…si eu de fiecare data cand imi pun centura, fiind chiar pe locul de langa sofer, sunt privita de sus in jos, si cateodata mi se rade in fata in taxi-uri(“-Domnisoara, dar nu sunteti obligata…”, “-Stiu ca nu sunt obligata da e vorba de viata mea”).

    Nu e asta oare o prostie mare? (o,rima!)

  • Sanda : Cam asa era si la noi dupa revolutie si era plini de Dacia 1300, masian poporului.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

krossfire
  • krossfire
  • Un simplu haiduc al cuvintelor.