Branduri moarte din media romaneasca

*In urmatorul articol se va vorbi mult despre brand si branding. Daca nu va place genul asta de expresii, puteti ocoli articolul sau inlocui cuvantul brand cu ”imagine & recunoastere publica a numelui” *

Am incercat acum mai bine de un an sa notez asa numitele ‘‘evolutii descendente” din media romaneasca. Atunci am ales cateva personalitati\grupuri de divertisment ale caror stele nu mai straluceau atat de tare sau care pur si simplu nu ma incantau. Nu stiu daca am procedat bine in conditiile in care o parte dintre vedetele prezentate acolo au reusit sa-si revina partial.

Imi propun prin acest post sa subliniez cateva branduri (nume celebre) pe care le putem considera eliminate in forma lor actuala de pe micul ecran sau din presa. Nu este vorba neaparat de ”cei care nu mai au emisiune” sau nu mai scriu ci de cei pe care publicul nu mai vrea sa-i vada.

1.Politic\Social

a.Andrei Gheorghe : Andrei Gheorghe le-a facut pe toate, de la injuraturi live la pseudoemisiuni politice. In articolul asta l-am criticat dur la o intalnire a facultatii mele. Nu am procedat corect din punct de vedere al practicilor din PR. Nu am procedat corect atunci dar opinia mea despre specimen se pastreaza : este un fals. De asta s-a prins si Vantu cand l-a scos pe linie moarta deoarece emisiunea lui facea cele mai mici audiente la un post cu audiente oricum mici. Asta se poate verifica online. Brandul Gheorghe nu mai inseamna mare lucru, cu exceptia infatuarii. Multi o sa spuna ”emisiunea lui nu era pentru oricine”. Intr-adevar, emisiunea lui era pentru cei care n-aveau nicio treaba cu politica dar voiau sa critice, asemeni lui Gheorghe. Brand mort !

b.Ion Cristoiu : E trist ca in ziua de astazi exista lume care inca il mai crede pe Cristoiu. Individul isi spune analist politic, mai ales de cand Tuca i-a platit aia 500 de milioane pe care-i datora pentru calomnie (Cristoiu a pierdut vreo trei procese de calomnie, cel mai celebru fiind cel cu ”gainusa”). Acum legat pentru inca vreo cinci ani de trustul Intact, Cristoiu incearca sa se foloseasca de rezonanta numelui sau pentru ca sincer, credibilitate nu mai are inca din 1996, de la articolul ”Gaina care naste pui vii”. Cristoiu a fost o figura a anilor 90′ si raman o umbra a anilor 2000.

c.Marius Tuca : Aici situatia este mai delicata. De la un taran care-si taia in direct invitatii, Marius Tuca a ajuns sa fie chiar pertinent in anumite momente. A demonstrat ca poate sa scrie si bine atunci cand vrea insa conflictele cu patronul l-au blocat pe post de director la Jurnalul National si la cateva emisiuni pe Antena 3. Brandul ”Marius Tuca”, brand care deja si-a pierdut bretelele este un brand aflat in moarte clinica nu neaparat datorita pierderii credibilitatii purtatorului ci a lipsei de promovare. Castiga bine, dar isi tine gura.

d.Robert Turcescu : Scos odata cu Gheorghe din grila Realitatea, Turcescu sufera de acelasi sindrom ”Marius Tuca” : lipsa de promovare. Turcescu este inca un brand si exista inca oameni care-i citesc cu placere interventiile de la Dilema si uneori din Cotidianul. Faptul ca a cam dat-o in bara in ultima vreme si ca nu-si poate recunoaste uneori limitele tinde sa-l discrediteze. Cu toate astea, brandul Turcescu o sa moara din lipsa de promovare, nu din lipsa de fani.

e.Cristian Tudor Popescu : El este exemplul de nume care a imbatranit. Daca de multi jurnalisti este vazut ca o pata de culoare in peisajul presei, publicul l-a cam izolat pe CTP in ultima perioada. Nu stiu daca ar fi corect sa dau vina numai pe public in conditiile in care CTP a preferat sa se izoleze singur, intai plecand de la Adevarul si infiintand Gandul, apoi retragandu-se treptat si de la Gandul si ulterior si din Clubul Roman de Presa. Vazut de multi ca un individ dubios cu opinii puternice dar nestatornice ,Cristian Tudor Popescu ramane in gala deschizatorilor de drumuri in jurnalismul postdecembrist (desi la baza nu avea nicio treaba cu jurnalismul).

2.Umor/Divertisment

a.Vacanta Mare : Dupa ce s-au mutat la Kanal D si au pierdut o parte din componenti, Vacanta Mare au disparut de pe harta cu audiente minuscule ce-l puteau face si pe Gheorghe sa se simta lider. Perioada de ”glorie” a acestui grup de ”umor” ramane perioada anilor 90′, cand Dan Sava inca traia si inceputul anilor 2000. Decizia de a-i urmari sau nu tine de preferinta dar verdictul este acelasi : brandul Vacanta Mare a expirat.

b.Divertis : Dupa ce cativa dintre oamenii talentati au parasit grupul, Divertis s-au complacut in materiale reciclate si in impresia ”elitista” a unora ca daca urmaresc Divertis sunt cu ceva mai buni decat cei care urmaresc Vacanta Mare. Gresit, Divertisii au ramas fara inspiratie de vreo trei ani, deci diferentele sunt insesizabile. Fara Gyuri Pascu si cu specimene gen Buzdugan, Divertis nu pot supravietui numai din talentul lui Cristian Gretcu si a amicilor si din impresiile lui Toni Grecu.

c.Tociu si Palade\Doru Octavian Dumitru\ Voua : Cu exceptia ultimilor care au fost la un timp amuzanti, primii doi mentionati sunt cel mult o gluma. Brandurile lor au fost moarte inca din anii 90′.

d.Florin Calinescu : Asta este genul ala de brand mort si ingropat. Nimanui nu-i mai pasa, nimeni nu mai stie ce facea (vag isi mai aduc unii aminte de Chestiunea Zilei). L-am amintit pentru ca-l vazusem la o televiziune online recent.

e.Teo : Teo si-a pierdut fanele si credibilitatea odata cu mutarea la Romantica si ulterior la Prima. Gospodinele care o urmareau (in perioada non-manelistica) au decis ca au lucruri mai bune de facut decat sa auda aceleasi glume. Destul de simpatica de altfel, Teo nu va putea sa-si recapete forta numelui.

Branduri ”dubioase” :

Mircea Badea : Oricat mi-ar repugna individul asta, trebuie sa recunosc ca se tine bine si inca are public. Norocul lui…dar pana cand ? Mircea Badea este genul de fenomen intre tineri care se precipita repede dar se stinge la fel de repede. Ii mai dau maxim un an, dar nu decid eu. Sa vedem cat ii da publicul.

Dan Diaconescu : Dubios cum a devenit individul asta atat de popular. El si colegul Lazarus reusesc sa ne zdruncine si mai mult increderea in umanitate. Vom vedea cat mai rezista OTV-ul.

P.S : Sa nu se inteleaga ca simpatizez cu cei prezentati aici pentru ca o parte dintre ei chiar merita scosi pe linie moarta.

48 Comments

  • Eu consider ca ai dreptate, sunt multe nume care si-au pierdut farmecul de odinioara. Unii dintre ei si-au gasit alt drum, altii mai putin, sau chiar deloc. In ceea ce o priveste pe Teo este foarte adevarat. Ma mir ca n-ai scris si de Tatu, sau pe ea n-o consideri brand?
    Mircea Badea ramane pentru mine un mister; la cat musca baiatul asta nu stiu cum de nu s-a inecat pana acum cu o bucata de ceva tare.

  • Mihaela Tatu chiar nu a fost niciodata un Brand. Fiind amanta unuia dintre producatorii adjuncti, zbura de la ProTV la Acasa. Mai mult au facut-o Carcotasii brand decat era de la sine…

  • Nu stiu despre tine insa eu una il apreciez pe Badea,pentru ca are tupeu sa spuna lucrurilor pe nume si are un simt al umorului,deseori ironic,care mie imi place. Si face exact ceea ce este pus sa faca,sa comenteze…si nu o face rau deloc.

  • Cristoiu are credibilitate inca… aproape niciodata nu se inseala in ceea ce zice.
    Eu cred ca Badea o s-o mai tina mult si bine si-or sa mai apara multi ca el. Daca te uiti pe televiziuniile din strainatate e plin de emisiuni in genul celei tinute de Badea.

  • Despre Divertis pot spune, ca un ex-fan, ca s-au degradat de la nivelul in care practicau un umor inteligent, special facut pentru acei oameni cu minte, pana la glumele adresate marei mase de guri cascate in fata televizoarelor…
    Tot Emimescu stia, cu muuuulti ani inainte de mine si tine, care este raspunsul la chestiuni de aceasta natura: “Vreme trece, vreme vine/ Toate’s vechi si noua toate”…

  • * sorry for the typo 😀

  • Vacanta Mare si Divertis au suferit de aceeasi chestie: extenuare. Una e sa scoti un show-doua pe stagiune, cizelat, finisat la marele fix, si alta sa torni glume pe banda rulanta saptamana de saptamana.
    Un contra-exemplu ar fi, sa zicem, the daily show cu Jon Stewart, ce scoate 20(-5 interviul) de minute pe zi, 5 zile pe saptamana. Dar ei lucreaza cu materialul clientului, adica fac satira/pamflet la stirile actuale (fake-news).
    In fine, poate V.M. si Divertis pur si simplu nu au fost suficienti de buni pentru televiziune.
    G.

  • Îmi place Robert Turcescu când îl mai ascult la Europa fm. Dezbate el fel de fel de discuţii cu persoanele care îndrăznesc să sune. Evident, oamenii mai au tendinţa să se piardă în detalii, să ajungă de la A la Z prin mii de alte cărări şi Turcescu, cum e în criză de timp, le-o taie imediat.
    ”Bun, dom`le, bun, da`…..”
    Şi reuşeşte repede să îşi găsească ideile în funcţie de ce spune fiecare ascultător.
    Poate nu prea am mai ascultat eu prea multe emisiuni foooarte grăbite sau e omul ăsta în special foarte grăbit, dar îmi place.

  • Krossfire, ce e in spatele lui , in viata personala,il priveste. Pe mine ma intereseaza intervalul ala de timp cat e pe ecran.Iar atata vreme cat are curajul sa le spuna, eu una il admir. Imi place umorul lui si nu e tocmai oarecare pentru ca se observa undeva dupa, ceva cultura. Prost nu e deloc. Insa repet, ce este mai departe de ceea ce vad eu pe micul ecran, este problema lui.

  • Ion : Emisiunile de-afara sunt conduse de oameni destul de inteligenti.Cristoiu nu mai are credibilitate in interiorul celor din bransa sa. A facut foarte multe greseli si a incalcat destule coduri jurnalistice. Si altii au facut-o, nu neg, dar el se dadea un vajnic aparator al acestor drepturi.

    Sodium : Total de acord.

    Geo : Da, Divertisii chiar se plangeau de asta. Vacanta Mare aveau mai multe showuri decat Divertis si in prima faza le-a priit trecerea pe tv. Apoi au redevenit vulgari.

    Dida : E inca un om destul de de credibil

    Silvy : Daca le-ar spune cu mai multa moderatie si s-ar mai uita si la propria persoana (este dator vandut si legat de Intact si Voiculescu- asta ti-o spun din surse sigure) ar fi mai ok omul din perspectiva mea.

  • L-am adaugat si pe Cristian Tudor Popescu la gasca 🙂

  • eu zic sa mergi sa votezi petitzia Pro-Uwe Boll de pe imdb ca au votat deja cam multzi petitzia Anti-Boll. Ar fi pacat ca Boll sa dispara de pe scena si Mircea Badea sa ramana.

  • Aron : Am boala pe ambii.

    Silvy : Cultura ?

  • Gheorghe o sa plece in Italia sa devina directorul Realitatea TV Italia [ http://tiny.cc/GheorgheInItalia ] 😉

  • Adevarat :)) Ai punctat unde trebuia

  • si Buzdugan e un mic brandulet pe radio. el a fost primul cu farse, cel putin asa stiu eu, si cel care le-a facut celebre. insa este cel mai nasol dintre toti si tare as vrea sa-i vad astuia brandu’ mort.

  • Londra, ploaie, Badea rezista. Nu stiu cat, dar omul asta o sa reziste destul. Pentru face parte dintr-o tipologie umana un pic…aparte. Am mai intalnit oameni ca el si au talentul sa se bage si sa ramana. Plus ca pana si eu ma trezesc razand la unele glume de-ale lui. Desi mi-e antipatic, te atrage sa te uiti la enervarea unui om care face ca toate alea. E un spectacol uman.

    Cat despre OTV, Dumnezeu cu mila, dar eu am senzatia ca se dezvolta…

  • Ai uitat să scrii despre Oreste, Andreea Marina Junior Banica, Andreea Raica şi Raduleasca. Eventual şi despre Monica BarlaDEANca. 🙂

    De notat evoluţia pe val a ălora doi de dimineaţa de pe Antena, unu Dani şi altu nu mai ştiu cum, plus a tipului cu glume fake de la OTV: Fătu.

  • Gheorghe + Turcescu in Italia = un esec de piata gata branduit. S-a mai discutat despre sansele acelei televiziuni.

    Programare Sociala : Oreste n-a fost brand, mai mult subiect de mistouri. Raduleasca se tine inca bine (deci nu e un nume mort) – vezi cartea iar Barladeanu a fost pe val o scurta perioada de timp, la fel ca cei amintiti de tine.

    Cropcircles : Stiu ca uneori e simpatic, dar nu e destul.

    Buzdugam inca se tine bine la Radio 21. E vorba de ”morti” aici 😀

  • Şi se mai pot adăuga şi alte nume, nu ar fi acestea singurele, dar lista stă fără probleme în picioare. Aştept să se mai mărească, mai sunt la coadă suficienţi inutili.

  • si carcotasii pot intra in lista…

  • Cica n-ar fi tocmai morti. E discutabila treaba la ei 🙂

  • Vacanţa mare în vremurile bune.. ehe, ce frumos mi-aduc aminte!

  • Carcotasii sunt mai morti decat Mihai Viteazul. Ca unii mai au nostalgii de pe vremea cand lui Gainusha chiar ii mai pasa de Huidu si ii mai scria 2 fraze de doamne-ajuta, da, insa realitatea si perceptia publicului este alta.

    Te intreb, Krossfire, mai iti amintesti de acum 2-3 ani cum vorbea lumea de carcotasi? Nu pierdea nimeni nicio emisiune, iar pe Mircea Badea il confunda lumea cu Mircea Radu. Acum rolurile s-au inversat…

    Insa,

    Mircea Badea si-a inceput ascensiunea, conform spuselor sale acum 4 ani. Oricat de fan as fi, trebuie sa recunosc insa ca nu mai are mult. Subscriu si eu la “maximum 1 an…” , iar faptul ca deranjaza pe multi si ca nu i se intampla nimic, nu e ceva nou. Ganditi-va ca are in spate cei mai mari securisti ai Romaniei.

  • Marius : De acord cu tine. Audienta Carcotasilor nu o mai stiu pentru ca n-am mai avut timpul si rabdarea sa urmaresc (urmaresc mult online si audientele le iau de pe doua site-uri). Cert este ca, daca ar fi sa comparam cu celelalte productii prima, Carcotasii si Megastar sunt singurele emisiuni care inca mai intra in grilele de audienta !

  • Care sunt site-urile cu audiente?

  • Eu in general ma uit prin ziare dar Hotnews si inca vreo doua mai au obiceiul de a publica asa ceva . Brat (brat.ro) functioneaza pentru presa scrisa si mai nou pentru internet si uneori poti gasi date si pe filiera IMAS (desi site-ul lor e jenant, mai baga cate o ”audienta relativa”). Inainte consultam audientele din revistute gen TV Mania, fostul Apropo TV..

  • Interesant e că ai găsit branduri moarte relativ tinere, eu m-aş fi dus până la Tatulici sau Iosif Boda. Succesul lui Dan Diaconescu, cu cadavrele şi cu Elodiile lui (ce renume nedrept pentru albumul Lacrimosei!), e însă în mod paradoxal în ton cu brandurile astea moarte: necrofilia românească e multilateral dezvoltată. Ce dacă-s expiraţi? Lumea cască în continuare gura la ei.

  • Bine punctat. Ma mir totusi ca n-ai scris si de Mihaela Radulescu sau Andreea Marin. Din cate am auzit, nici ele nu o duc prea bine.

  • Odeena : Andreea Marin e un brand mort intr-adevar. Poate voi face o continuare postului. Raduleasca inca mai iese in public cu ale sale colaborari + cartea.

    Radu : Tatulici da…Boda nu cred ca a fost pream ulta vreme ”un brand”.

  • Analiza ta este pertinenta. Acu’ problema este care a fost brand si care nu. Dupa aceea vine partea cu “expirat sau actual”.

  • I-am catalogat ca fiind branduri pe cei care au ramas multa vreme ”pe sticla”.

  • de acord cu tine

  • Cum rămâne cu Andreea Raicu?

  • Si cine ar fi Andreea Raicu :)) ?

  • Păi mai nou şi-a făcut blog 😛

  • Semn de declin la ea…

  • De Andreea Marin nu poti spune acelsi lucru? sau in fine de eimsiunea ei… nu cred ca in ultima vreme mai era asa de vizionata.

  • Ba da, dar am si precizat ca nu le-am inclus pe toate.

  • Sunt curios care ar fi contra-brandurile, o lista de personalitati vii si in plina efervescenta. Well?

  • Iulian : Media romaneasca este in criza. Nu o spun eu o spun ei. Exista inca cativa indivizi gen Badea, Razvan & Dani si alti clovni cu mare priza la tineri insa sunt ”branduri” trecatoare. Putini sunt cei care s-au mentinut si oricum nu sunt oameni din sfera televiziunii.

  • Pe Ion Cristoiu il tine pe linia de plutire asocierea cu Antena 3, prezenta lui constanta in Tagma Anti-Basescu de la talk-show-urile tarzii.

    Popularitatea lui Dan Diaconescu se datoreaza emisiunilor pe care le face. De-aia trebuie specificat ca are popularitate in randul unei categorii de public 🙂

  • Pe Cristoiu il tin si datoriile la Marius Tuca 😀

  • Ai mare dreptate, Vacanta Mare chiar a pierdut si ultima farama de farmec. Perioada cea mai buna a fost intr-adevar pe vremea cand traia Dan Sava, dar au mai avut parte de glorie si ceva timp dupa.
    In orice caz, deja s-au prostit in ultimul hal, nu mai au haz, nu mai au “parfumul” acela care ne-a atras cu ceva timp in urma.

    Dan Diaconescu este genul de om care imi irita auzul, fara un motiv anume.

  • Era poate si sistemul mai generos cu sursele de umor.

  • Probabil ca da.

  • uite ce-ai declanşat. ai zis că Tucă e brand mort şi acuma el se câcâie să demonstreze că încă trăieşte:
    http://www.jurnalul.ro/articole/124112/
    “bloggerii din România nu sînt altceva decît nişte rîme care au ieşit la suprafaţă”… ai auzit?

  • Neah, nu merita sa-l citesc.

One Pingback

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • krossfire
  • Un simplu haiduc al cuvintelor.