”Usability” si dreptul de a fi frustrat
Voiam sa va anunt ca n-am uitat de promisiunile electorale si ca un vot de incredere dat in finala Nenea Cosmos va va aduce pe culmile gloriei bloggeristice (da, tre sa votati din nou). Adevarul e ca nu prea inteleg eu cum e cu concursul asta dar cum la Roblogfest n-am dat nici macar un link, am zis : fie, Link !
Acum, sa revenim la titlu. Postul de fata porneste de la niste premise enuntate intr-o discutie cu A.Faith, partial purtata prin comentarii. Controversa aparuse in urma unei previziuni a instaurarii Linuxului ca sistem de operare generalizat in urmatorii cinci ani. Evident, am dezmintit puternic aceasta afirmatie si ma voi intoarce la discutarea ei imediat dupa ce-mi enunt scopurile.
Uzabilitatea si egonomia sunt doi termeni care au bantuit industria IT inca din anii 80′ . Daca ergonomia are un sens mai larg si se refera la proiectarea si gandirea unui sistem (de orice natura) in concordanta cat mai mare cu nevoile si obiceiurile umane (adaptarea rapida), termenul de ”usability” este mult mai centrat si mult mai vehiculat in IT. Uzabilitatea pune un mai mare accent pe satisfactie in sine si pe rezultatul final, implicand un ciclu care porneste de la design, trece prin usurinta de utilizare si ajunge la ceea ce o sa-si spuna utilizatorul dupa ce si-a indeplinit scopul cu produsul tau. Conteaza mai mult obiceiurile de utilizare decat usurinta in utilizare anticipata de vreun expert din capatul vestic al Californiei. Nu mai amintesc de ”optimizare” pentru ca se subaintelege.
Jakob Nielsen , un contestat dar foarte apreciat expert in ”usability” enuntase niste parti componente ale uzabilitatii ca parte a ”utilitatii” : curba de invatare, eficienta, memorabilitatea, numarul de erori facute de utilizator si satisfactia. Pana la urma, uzabilitatea tine de cat de repede si e eficient iti poti face treaba cu un produs/platforma software. Nielsen a pus mereu in conferintele sale accent pe satisfactie. De ce ?
Pentru ca un consumator are intotdeauna dreptul de a fi frustrat , dupa cum bine a punctat la un seminar unul dintre cei mai respectabili oameni de BTL din Ro.Da domnule, am dreptul de a fi frustrat in urma folosirii oricarui produs. Ma face asta prost sau ignorant ? Pe mine, poate. Pe cei care-ti alcatuiesc tie publicul , NU. Multe companii au facut greseala asta, de la producatori auto la companii din industria IT si mai toate au sfarsit-o prost. II poti spune tu unui mare scriitor ca daca nu-ti intelege site-ul sau bucata de software este un idiot ? Nu, pentru ca ala ar putea fi clientul care te scapa din faliment…unul singur este suficient. Daca eu plec frustrat pentru ca nu am inteles politica de preturi a unui retailer de componente hardware nu e vina mea (ca sunt obosit dupa job si nedormit sau poate doar nedumerit), e a voastra ca n-ati putut sa ma faceti sa inteleg ! (Am pus un tag more, deci mai e)
Intotdeauna vor exista si consumatori care intra in categoria ”idioti totali” insa niciodata nu trebuie sa pleci de la premisa ca urmatorul tau client ar putea fi unul. Ca opus al satisfactiei, expertii in usability aduc pe primul plan frustrarea (big surprise!). In mod ciudat, unii nu inteleg ca principiile vechii ergonomii nu sunt suficiente, ca oamenii nu vor sa li se arate totul ca unor imbecili ci uneori prefera scurte tutoriale care sa le ofere satisfactia de a fi invatat ceva, de a li se da impresia ca invata. Altii, vor simplitate dar nu o simplitate condescendenta care sa le arate ca tu esti cumva superior. Ermetismul este o eroare prea veche pentru a mai fi adusa in discutie insa de-aici porneste totul : Unii sunt alesi, altii nu ! (Si aici ti-ai cam pus capac vanzarilor)
Sa revin la partea cu Linuxul, ca sa nu para ca am lasat discutia in aer. Am incercat vreo 20 de distributii de Linux si am cochetat cu ideea vreo doi ani (colaboram chiar cu o revistuta si distribuiam CD-uri Ubuntu). Am folosit in paralel si Windows-ul si pana la urma am ramas la el ? De ce ? Nu pentru ca e atat de vulnerabil si de putin customizabil sau pentru ca Microsoft are o politica de marketing ce le va aduce intr-un final sfarsitul. Ci pentru simplul fapt ca in ciuda foamei de resurse, isi face treaba si ma ajuta sa-mi fac treaba fara sa fiu nevoit sa invat comenzi de consola si desktop environments, pentru ca exista suficient de putine variante ale lui (maturand sub pres Vista).
(Susan Godfrey avea un post despre ”masinariile Ruby Goldberg” sau despre aparatele prea complexe care incearca sa rezolve probleme simple si la indemana)
De ce Ubuntu, o distributie subtire bazata pe Debian a crescut numarul de utilizatori Linux cu pana la 3% ? Pentru ca are o investitie in spate (lucru care n-ar fi imposibil nici pentru altii) ; pentru ca are o strategie de marketing ; pentru ca a folosit un SINGUR mediu desktop foarte simplu (prostut, dar simplu) ; pentru ca are suport tehnic l pentru ca nu ies o suta de variante pe luna si pentru ca ocupa un singur CD de pe care si ruleaza in Live CD mode. Pe scurt : Pentru ca daca-l pornesti fara a-l instala, de cele mai multe ori nu este nevoie sa faci cu nimic mai mult decat ai face intr-un Windows cu Help Mode. Atata timp cat multi altii vor crede ca Linux este un sistem pentru ”cei alesi” si ca lumea nu-l apreciaza pentru ca este prea greu, va ramane un concurent imaginar pentru Windows.
Aceleasi ar fi motivele si pentru care noul VLC Player indeparteaza utilizatori si pentru care exista un Open Handset Alliance (alianta intre producatorii de smartphone-uri si componente pentru a instaura Android drept sistem unic/open de operare).
Care-i concluzia din tot exercitiul meu de grafomanie ? Pe scurt : Consumatorul are intotdeauna dreptate chiar si atunci cand nu are dreptate. Fie ca marii directori de multinationale vor sau nu, consumatorii au DREPTUL DE A FI FRUSTRATI. Deci, mentineti lucrurile SIMPLE, dar niciodata SIMPLISTE !
P.S : Am primit de pe blogul medianight o leapsa insa nu cred ca puteam raspunde intr-un articol complet (desi mi-ar placea sa revin in viitorul apropiat). Leapsa se referea la primii trei jurnalisti cu care ai bea o bere. Ei bine, dezgustat fiind de peisajul media din RO, nu cred ca as putea alege chiar trei jurnalisti dar stiu un om de televiziune cu care as sta la taclale cu saptamnile : Catalin Stefanescu de la Garantat 100% . Pentru ca spre deosebire de altii are si coloana pe langa cultura si pentru ca e un om caruia niciodata nu i se va raspunde cu ”Trei , in pula mea !”. Ahh, si e si din Valcea !
Imaginea aia a ta cu servetelul imi aduce aminte de primul meu site in Dreamweaver. Ca sa ajungi la pagina about dadeai vreo cinci click-uri si chinuiai conexiunea aia prin dial-up in prostie.
Ohh..that brings back memories ! Primul meu site folosea culorile galben deschis, negru si verde fluorescent cu efecte …se numea ”The Army of Darkness – Truth about aliens, masonry and The Iluminati” (clasa a opta spre a noua , se iarta)
corecta constatarea. si cu atat mai valoroasa in era on-line, unde orice click poate fi consumator de timp, pentru ca o aplicatie ce depinde de servicii web nu poate rula niciodata ca una client, locala.
Da, si din nou, ajungem la frustrare si la faptul ca zece clickuri pentru a afla o stire aflata pe prima pagina o genereaza.
mai bine decat vlc ai folosi mplayer sau gom player (cel mai bun pe care-l stiu).
nu vreau sa intru in detalii tehnice, insa iti dau dreptate: clientul trebuie sa aiba mereu dreptate si tu ca si comerciant trebuie sa-i vinzi un produs care sa-i satisfaca nevoile sale, nu sa-i vinzi ce iti aduce tie mai mult profit si poate candva el va folosi nu stiu ce chestie de acolo.
Folosesc KM Player in general 😉
bai…deci te-a prins campania pe bune…ia scoate hai..sloganu…hai cu logoul…hai cu echipa de guvernare..hai cu planu marshall…hai….la inaintare…
Daca o sa castig o sa am serioase probleme in legatura cu cei cu care voi face Guvernul !
ramai dator 😉
Well, tot sunt la moda ”ministrele” educatiei 🙂
Deci clientul are dreptul de a conduce o Dacie pentru că nu vrea să înveţe cum se conduce un Lotus Elise?
Stefan : Clientul are dreptul de a fi frustrat pentru ca nu poate invata sa conduca un Lotus 😛
Tind sa cred ca intr-o perioada , totusi mai mult de 5 ani, Linux-ul va depasi Windows.Poate pentru ca Google isi baga coada, pentru ca Ubuntu devine din ce in ce mai bun(si mai stralucitor), poate din cauza compizului.Toate astea cred ca vor reusi sa depaseasca nevoia utilizatorilor de a fi frustrati pe cineva.
Putin Offtopic:
Ai observat cum straluceste KDE4?Daca Ubuntu o tine tot asa va fi o distributie numai si numai pentru utilizatorii non-Linux.
Gentoo FTW.
1. Toate distributiile de Linux au un window manager default, nimeni nu-ti bifeaza si Gnome si KDE din start.
2. Majoritatea distributiilor mari ofera suport.
3.Ubuntu are cel mai rapid release cycle lucru care-l face extrem de instabil, de multe ori apar pachete beta pentru ca developerii au alte prioritati fata de Ubuntu.
4. Cam orice distributie are si un Live cd.
5. Daca ai trece de la alt OS la Windows ar trebui sa inveti cum sa folosesti window managerul (si ceva comenzi pentru CLI daca esti power-user)
6. In 5 Linux nu o sa aiba market share > 10%
5 ani 🙁
Vlad : Si eu sper 🙂
Polonicul Mov : 1.De acord, dar nu am contestat asta. Gnome este mai prietenos pentru utilizatorii Windows. 2.Cele de la Novell, Ubuntu si cele sub umbrela Fedora\Red Hat…si, cam atat pentru sectorul de normal users. Cele pentru servere nu au legatura. 3.Odata la 6 luni nu e rapid atata timp cat in urmatoarele sase luni nu va trebui sa stau cu nasul in forumul producatorului sa aplic tot felul de patch-uri. 4.De acord, dar depinde de cat de prietenoasa este interfata. Eu car mereu un Slax cu mine. 5.Daca…dar rar se intampla sa nu pui mana pe un Windows mai intai sau cel putin pe un Mac OS pana la Windows. Nu insist asupra motivelor. 6.Linux nu prea are market share are mai degraba ”user share” pentru ca nu vinde decat pe sectorul pro (servere, admin in general). Aici se descurca foarte bine cateva distibutii insa este vorba de o micropiata cu maxim 1-2% din piata totala care niciodata nu va depasi nivelul asta pentru ca asta ii e limita. Pentru restul, exista Linux pentru geeks adica open source..deci nu vinde => no real threat or market share. Daca tinem cont ca majoritatea au si un PC sau partitie cu… Read more »
adauga si mandriva si debian si ai atins toate distributiile majore, toate ofera suport. Debian are o lista cu consultanti pentru suport, dar nu ofera direct.
Toata lumea are o partitie sau o masina care ruleaza Windows pentru ca majoritatea aplicatiilor nu au si versiuni pentru Linux. Microsoft nu mai poate sa doarma ca vine Steve Jobs sa le fure utilizatorii. Windows 7 e doar un facelift la Vista nu vor fi modificari majore. Si ce daca nu costa nimic nu conteaza?
6 luni e mult prea repede pentru un release si in cazul Ubuntu vei sta de multe ori sa cauti update-uri.
Uitasem de Mandrivar iar Debian e deja plaftorma pentru unii la cate distro-uri bazate pe el exista. Nu cred ca fura Jobs utilizatori de la Microsoft din moment ce multi posesori de MacBook mai nou ruleaza Windows pe ele. Microsoft fura utilizatori de la Microsoft dupa mega esecul Vista care i-a fortat pe baietii din Redmon sa ”vanda” downgrade-uri pentru prima data in istorie.
Eu ubuntu am tinut cam un an pe o partitie si nu m-a dezamagit dar nici incantat in mod surprinzator…exact ca Windows 😀
ai un typo: subaintelege.
revenind: într-adevăr, în mare parte, ai dreptate cu multe lucruri pe care le spui în acest articol.
dreptul de a avea frustrări ori dreptul de a refula sau nu, reprezintă câteva exemple.
cât despre Ubuntu, dacă te pasionează subiectul, îţi recomand blogul scris de Beranger. Înarmează-te cu răbdare şi înţelegere, omu’ e foarte deştept şi are multe de băgat în frigiderele ăstora care se ocupă de Linux. e un critic foarte foarte foarte acid al lor, în special al Ubuntu. check beranger.org
în final, dă-mi voie să îţi spun că articolul ăsta intră într-o listă de documentare pentru un proiect la care lucrez acum 🙂 felicitări.
Yay, in curand voi fi citat ca sursa bibliografica :))
keep dreaming :)) io sunt jmecher şi nu-mi citez sursele. de ce s-o fac? 😀
Pentru ca in curand voi fi singura sursa disponibila pe tot netul ….muhahaha !
îmi şi închipui că peste 20-30 de ani, o să văd pe stradă tricouri cu “Krossfire it!” 😛
[…] Usability si dreptul de a fi frustrat – Un articol peste care s-a trecut prea repede cu vederea […]
[…] rand tie, cumparatorulurmaritorul ziarului. Am dreptul de a fi frustrat cand mi se livreaza un produs inferior canlitativ. Din aceleasi motive nu am inteles de ce s-au revoltat unii cand blogosfera a criticat o reclama […]