Nu fi “tigan”…

Cu fiecare incident care implica minim un membru de alta culoare, se redeschide vechea dezbatere despre “tigani”. Da’ ce-s dom’le tiganii?

Unii i-ar identifica repede drept un grup etnic cu apucaturi deloc convenabile, mai ales pentru o tara pierduta pe harta. Daca la baza definitia  nu e gresita, zona in care bate autorul  e una pe care am vizitat-o si eu cu ceva timp in urma. Situatia actuala ne arata ca am depasit perioada in care “tiganii” erau un grup clar delimitat, imposibil de integrat, in capul caruia puteam arunca toate mizeriile (la propriu). Tiganii au devenit de multa vreme un grup social, unul cu reguli neclare si cu trasaturi ceva mai greu de identificat. Ca exista o problema, e  clar. Solutia in schimb, s-ar putea sa nu mai fie la fel de clara sau radicala.

De ce spun ca barierele etnice au fost rupte de multa vreme? Pai, sa aruncam numai o privire in DEX. Faptul ca “a fi tigan” nu mai tine de multa vreme de etnie sau culoare se reflecta in expresiile intrate de zeci de ani in limba. Daca trecem peste definitii si peste celebra cacofonie “a te ineca ca tiganul la mal” (expresie careia ii e greu sa-i gasesti etimologia), ajungem la formulari cel putin curioase. Pe langa analogii precum “a se muta ca tiganul cu cortul“, dictionarul ne pune la dispozitie si ciudata expresie  “a arunca moartea in tigani” (aparent inseamna “a da vina pe altul”). Tot “tigan” este si “un epitet dat unei persoane brunete” sau “un epitet dat unei persoane cu apucaturi rele”. Deci, cine sunt tiganii?

Daca plecam de la o alta expresie din acelasi dictionar si anume “tot tiganul isi lauda ciocanul”, ajungem la ideea ca tiganii ar fi oameni cuprinsi de cultura bunului , centrati pe avutia imediata si pe impactul ei. Am stabilit intr-un articol precedent ca astfel de oameni au clar legile lor (si nu, nu ma refer la “stabor”). Deducem din expresiile de mai sus ca vorbim despre oameni nestatornici, fara intentii prea bune. Daca aprofundam, descoperim un grup social zgomotos si agresiv verbal (“a te tigani/a te certa ca la usa cortului”), dar mai ales, un grup insistent (“a cere ca tiganul“). Limba romana e plina de perle in care tiganii devin uneori subiect, alteori predicat, dar in general, parte secundara de propozitie.


(Bonus: Doua stereotipuri intr-unul)

Cu toate astea, daca eliminam indiciile vizuale care nu sunt mereu de incredere (tot ce e negru e fie tigan, fie ninja), ajungem la concluzia ca e destul de greu sa incadrezi etnic grupul “tigani”. Palatele, Mertanele si cocosii de aur sunt acelasi lucru cu vilele roz, Audi-urile tunate si teancurile de euro. Pentru niciunele n-a fost platit vreun impozit. Case parasite ocupa ambele etnii, iar traditiile tiganesti originale au cam disparut (au ramas cele superficiale). Dintr-un grup de 5 indivizi dubiosi care vand celulare la galeata, care e tiganul autentic? Cand ii zici cuiva ca “e tigan”, radacinile indiene sunt ultimul lucru la care te gandesti. Indiferent cat ar insista unii autori, nu e chiar atat de usor sa sustii ca un individ e “distinctiv rasial”. E ca atunci cand vorbesti despre tarani. Nu te referi la oamenii care-si rup mainile pe sapa, ci la toti oamenii care scuipa seminte de parca-s fachiri si se sterg la nas cu trotuarul.

Vrem nu vrem, tiganii sunt un grup social in sensul larg al cuvantului. Stiu, nici rasismul nu mai e ce a fost. E mai practic sa fii suparat pe imbecilul care ti-a furat bicicleta, decat pe regele Cioaba. Sincer, daca te urmareste o gasca de tembeli noaptea, conteaza mai putin in ce limba te injura. La fel si daca un angajat iti trage o teapa. Pana si plastica expresie “cioara” a devenit o simpla injuratura, nu un indicator rasial. Paradoxul e ca, daca expulzam cam toata populatia pe care o identificam in mod clasic a fi formata din “tigani” in Sahara (copyright Adrian Cioroianu), ramanem in continuare cu vreo doua milioane de “tigani”!

In loc sa sugeram politici extremiste sau sa aruncam cu bani in ONG-uri   poate ar trebui sa decidem exact de ce parte ne situam. Putem face un profil coerent al populatiei “tiganesti” (indiferent de etnie), o putem identifica “in teren” si de-acolo putem incepe sa construim coerent, fara aberatii de tip “locuri la facultate pentru tigani”. A doua varianta ar fi o excludere din viata civila, in baza unor standarde minime si canalizarea eforturilor spre atingerea lor. Niciuna dintre ele nu tine cont de etnie, ci doar de un grup despre care majoritatea a decis ca “ne deranjeaza”. E grupul fata de care ne putem simti “superiori”…

P.S: Expresii si studii se mai gasesc online, dar, daca urmariti link-ul, va trebui sa inotati prin muntii de sirop aruncati de autori in text.

36 Comments

  • Pentru ca tiganii sa nu mai fie “o problema”, ar trebui sa evoluam catre o mentalitate gen “melting pot” – si nu cred ca asa ceva e posibil in Romania. Cel putin, nu inca… Asa ca ramanem la aratatul cu degetul.

  • Si la propus “solutii” pe care alte natii ni le sugereaza noua.

  • Pe vremuri era o delimitare clara – chiar nu era cazul sa te joci cu tiganii ca te alegeai cu o urechiala, nu era cazul sa cumperi seminte de la tiganci ca ti le arunca imediat si in nici un caz sa nu fi mers prin cartierele de tigani ca te elegeai cu un “ce-ai cautat pe-acolo ?” de il tineai minte ! Poate ca acum, in vremurile astea “noi”, ideea s-a mai “estompat”, si mi se pare normal : o buna parte din tiganii “la vedere” au schimbat cocioabele cu palate, carutele cu merţane, vandutul de seminte si perje cu afaceri grase. S-au “integrat” in aspiratiile stilului “nostru” de viata, au luat (la propriu si la figurat, mai mult la propriu) cate ceva de la “noi”, iar “noi” am luat cate ceva de la ei : am “integrat” o buna parte din apucaturile lor in comportamentul nostru. Nu ca am fi fost la cine stie ce “departare”, dar nici nu ne-am prea opus “abandonarii de sine”.

    Tiganii nu vor fi vreodata “dati pe brazda”. Au ei o gena a “nelinistii” care i-a facut sa bata drumul tocmai de unde a intarcat mutu’ iapa catre cele patru zari. Si au si o gena pe bune pe care au transmis-o si au si “integrat-o”.

    Este vorba despre “integrare”.

    Integrare, integrare, dar nu este usor sa uiti si ca se spune ca “Tiganul este tigan si in ziua de Paste” …

  • Integrare, integrare, dar nu este usor sa uiti si ca se spune ca “Tiganul este tigan si in ziua de Paste” …

    Motiv stupid. Din câte se pare, un oarecare Adrian Născase era atât de bine integrat încât publicul l-a ales deputat de 5 ori în şir.

    ~Nautilus

  • Glass & Iron, Nautilus: Problema e ca romanii “tigani” si romii “tigani” au ajuns sa semene atat de mult, incat poti avea partide intregi pline de ei, fara sa poti pune degetul pe vreo etnie clara.

  • Krossfire : Asta spuneam – ne-am “omogenizat”, ne-am “integrat” unii in altii, nu catre un nivel superior ci spre in jos, tot mai in jos.
    “Tiganul este tigan …” este o completare la sirul de exemple pe care l-ai dat, care definesc un anumit comportament.

  • De fapt, “ţigan” e ceva abstract – din punct de vedere genetic, Dr. Ciocâlteu e ţigan, dar e un renumit medic român, ca şi Ion Voicu, pe statuia căruia scrie muzician român, în timp ce fi-su Mădălin Voicu e genetic doar 50% ţigan, dar după cum se poartă şi vorbeşte e mai ţigan decât ţiganii adevăraţi, iar pa Adrian Cioroianu l-aş întreba câte ceva despre neamul lui şi cum şi-au căpătat ei numele de familie… 🙂

    E o chestiune de perspectivă, cum spunea George Orwell când a scris Drumul spre Wigan Pier cu 75 de ani în urmă (ceea ce ar putea să însemne că noi suntem cu vreo 75 de ani în urma Angliei…): motivul pentru care orice englezoi cu un dram de şcoală din vremea lui ura clasele inferioare şi îi numea împuţiţi stătea în faptul că tipul se temea ca de Dracu’ să nu fie confundat cu ei. El era un tip trecut pe la public school, nu un “Tommy” (porecla recrutului englez tipic) care dă cu lopata, dar în sărăcia de după Marea Criză asta nu se vedea suficient de clar, trebuia să o precizeze la fiecare pas.

    ~Nautilus

  • Cum spuneam: e imposibil si deloc productiv sa mai identifici pe cineva in Romania pe criterii exclusiv etnice sau rasiale.

    Si da, “tiganii” sunt o categorie incerta pe care o folosim drept termen de comparatie, lucru care rezulta si din expresiile de mai sus.

  • Nautilus: Comentariul tau si raspunsul meu de dupa au dat un alt final articolului :)) (fizic, am mai adaugat o propozitie)

  • Problema este ca tiganii de azi nu mai sunt tiganii de alta data si de asta romanii s-au tiganit in procesul de complicatul proces de integrare al cetatenilor de etnie roma.

  • Sa fi tigan este un mod de viata, nu o caracteristica etnica. Doar ca acest mod de viata este foarte bine insusit de o parte din cetatenii de etnie rroma.

  • Ce sunt tiganii?

    Acei oameni care se ocupa in principal cu infractiuni(marunte sau nu) si care sunt in doua treimi din cazuri oameni mai “bronzati” de fel. De acord cu faptul ca destui romani s-au tiganizat din pc de vedere al comportamentului insa asta are de-a face cu primitivismul nostru.

    Dupa 26 de ani in tarisoara asta, din care am vazut destule locuri, am ajuns la urmatoarea concluzie: Romanii sunt un popor destul de primitiv in apucaturi dar care mai are o bruma de civilizatie trecuta peste el si asta inca se mai vede(desi se duce si asta cu timpul). Tiganii sunt primitivi si atat. Daca vreti, romanii sunt pe la 1600 toamna ca mentalitati iar tiganii undeva pe la 1200. Beleaua este ca destui romani sunt atrasi modul “si mai primitiv” de-a fi al tiganilor si rezultatul sunt acele “2 milioane” de romani tiganizati, care pot fi “arieni” ca infatisare dar se comporta ca ultima zburatoare din ferentari. Se intampla o nivelare in jos care ne distruge tara incetul cu incetul.

    Cat despre integrarea lor, eu unul nu cred in ea. Am stat de vorba cu destui tigani in viata asta, am intalnit si cativa foarte muncitori dar per total, impresia mea a fost ca majoritatea fug de munca si iubesc smecheria, chiar mai mult ca romanul. Romanul de rand vrea sa se lipeasca de ceva, daca ma intelegeti, dar intre timp inghite si isi un job, iar daca va putea fura mai tarziu sau prosti un prost o va face(din experienta mea 2/3 din cei care acuza politicienii de furt spun ca ar face si ei, macar partial, daca ar fi in pozitia lor) insa intre timp macar mimeaza functia sociala. La majoritatea tiganilor nu este asa, ei fac 5-10 copii, iau ajutoare sociale, fug de munca de zici ca-i apa cu sapun, fura, dau in cap, conduc clanuri mafiote, iar chestiile astea nu au cum sa-i faca placuti pentru societate, indiferent de care societate vorbim.

    Am zis ca noi romanii suntem destul de primitivi insa uitati-va la problemele pe care le au francezii,italienii,alte popoare europene mai avansate cu tiganii. Multe apucaturi tiganesti sunt pur si simplu impotriva societatilor in care traiesc(furtul,cersetoria,activitatile criminale in general) si daca nici altii mai avansati nu pot sa-i integreze(mai usor e sa le dai 300 de euro de caciula si sa se care inapoi in estu europei) ma indoiesc ca noi o vom putea face.

    Iar cand vezi aberatii d-astea iti vine sa te crucesti(nu stiu daca sunt permise link-urile):
    http://www.antena3.ro/externe/curtea-de-casatie-italiana-a-decis-cersetoria-face-parte-din-traditia-culturala-a-rromilor-59003.html

    Nu poti integra pe cei ce nu vor sa fie integrati. Tiganii care traiesc decent in societate(curati,cu un job) sunt vazuti ca fraieri de tiganii de pe strada, chiar daca ala cu job are ceva bani si nu sta in cocioaba. De ce sunt vazuti ca fraieri? Ptr ca nu se mai comporta ca tigani si se stie, doar fraierii muncesc. Fiind din zona Indiei/Pakistan, tiganii le aveau cat de cat cu metalurgia dar s-a dus dracu si ultimul(si cam singurul) mestesug pe care il avea aceasta etnie.

    Traditiile moderne ale majoritatii tiganilor sunt furtul,cersetoria,diverse activitati criminale, manelele, casatorii d-ale kinderilor, doar chestii rusinoase pentru o societate moderna. Si majoritatea nici nu vor sa intre in acest secol din pc de vedere al mentalitatii.

    Asa ca intreb din nou: cum sa integrezi asa ceva?

  • In niciun caz “legalizand” cersetoria 🙂
    Asta ma irita si pe mine: daca vrei sa “integrezi” pe cineva, il faci sa se adapteze treptat legilor tale, nu te adaptezi tu legilor lui.

  • Din pacate si din observatii proprii, mie imi rezulta tristul adevar ca romanii de fapt se tiganizeaza! Imprumuta muzica si modul de comportare. Bineanteles ca au si modele – cum drak sa te porti altfel cand la televizor vezi numai tigani imbogatiti pe care nu-i intreaba nimeni de venituri?
    Italienii, nu stiu faza cu cersetoria, dar oricum, la legislatie sunt destul de slabi, pt mine o dezamagire profunda, pt ca cica sunt una dintre tarile puternice din Europa, dar eu cred ca e vorba doar de marime, pt ca la nivel individual…in fine. Nu am vazut multi cersetori, ca sa nu mai zic ca cersetorii pe care i-am vazut nu erau tigani, unii mai si cantau, ca sa nu mai zic ca o parte din cersetorii pe care i-am vazut erau tigani romani.
    In alta ordine de idei, tiganii sunt tinuti in campus-uri, unde sunt cat de cat controlati si unde primaria le plateste din banii fraierilor evident, curentul si alte utilitati. Primaria prefera sa faca acest mic cadou, decat sa-i stie raspanditi pe cine stie unde. Nici italienii nu sunt prea incantati de tiganii lor, darmite sa-i mai abe pe cap si pe ai nostri.
    Nu-s de unde ideea ca vin din Pakistan,- stiu si eu chestia asta cu India/Pakistan,- intrucat eu cunosc pakistanezi si ii vad foarte des, dar o asemanare cu natia tiganeasca n-am vazut, nici macar la fizic. N-am vazut nici o pakistaneza/indianca cu bani in par si nici sa faca vraji. Nu cred ca au avut asa ceva vreo data, doar sunt marturie o gramda de filme vechi, de pe vremea cand tiganii nostri erau inca nomazi. Le vad doar cu bijuterii, la maini, la picioare, desene henna, bijuterii pt frunte, pt par, etc. In afara de faptul ca au portul colorat, eu nu vad vreo asemanare. Cred ca cineva incearca sa le construiasca la greu o origine. Asa cum se mai lansase intr-un timp ideea cavin din Egipt, sau chiar cum auzisem de teza unui american, ca sunt de pe teritoriul Romaniei, etc.

  • Muzica nu de la etniile vizitatoare am imprumutat-o. E un melanj de turcisme si “manele” locale 🙂

  • Parca anul trecut era mare tevatura cu modificarea sensului cuvantului “tigan” din DEX pe motiv de discriminare.Cica prea era peiorativ.Mama ei de corectitudine politica.

  • Sa-l inlocuim cu ceva aleatoriu?

  • Ţiganii nu provind din rândul populaţiei obişnuite de pe subcontinentul indian, ci din neamurile nomade-pastorale (Banjari, Rabari şi Domba), care erau respinse de populaţia stabilă, sedentară, fiindcă erau nomazi, nu făceau parte din caste şi nu practicau agricultura în mod organizat.

    De fapt, Banjarii moderni seamănă cel mai bine cu ţiganii tradiţionali, sau cel puţin cu viziunea culturii populare despre ţiganii tradiţionali, care este foarte idealizată (dacă în secolele trecute populaţia europeană obişnuită era decimată de molime şi de boli cronice, e uşor de înţeles ce ravagii făceau printre nişte nomazi cu un mod de viaţă şi mai murdar decât al publicului obişnuit şi cum arătau aceştia).

    În mod curios, deşi au fost tot timpul nişte nomazi proscrişi în subcontinent, Banjarii şi Rabarii pretind că fac parte din casta războinică Rajput, parte a aristocraţiei tradiţionale 🙂

    ~Nautilus

  • Asta cu castele m-a dat intotdeauna pe spate. Am auzit povesti despre studenti indieni si iubiri interzise, despre europeni deveniti automat paria si despre lucruri care, la fel ca unele obiceiuri din Orientul Mijlociu, te miri ca mai exista in 2012.

  • Exact de tiganie dai cand stai cu roanmi. Multi au dat de gustul banilor si au impresia ca sunt regii lumii. Insa astia sunt sub orice standard. Sunt de 5 ani in UK si n-au habar de nici macar o boaba de engleza, bajbaie si intreaba prin casa ce inseamna una-alta. Imi zicea EA mie ca sa nu fac copii. Era sa ma scap: cum ti-i faci, asa ii ai. De mutat ori mai curand pt un job de babysitter/housekeeper live-in ori mai intr-o luna-doua-trei cand om avea bani. Acum starea noastra financiara e in orice scritica.Oricum, mai am povesti despre perlatii astia cu care stam,asta a fost scurta ca am scris-o de pe telefon in timp ce faceam mancare )Multumesc mult pentru incurajare >:D

  • National Geographic a făcut o anchetă în India cu câţiva ani în urmă şi au demonstrat că India modernă, urbană, a blocurilor, computerelor, fabricilor, porturilor şi armatei nu prea mai ţine seama de caste (de fapt, armata modernă organizată după plecarea britanicilor a fost prima instituţie care a încercat pe scară largă să elimine conflictele de castă. “A soldier is above politics and should not believe in caste or creed” – citat de la Mareşalul comandant al Armatei Indiei de atunci).

    Însă tot ei au demonstrat că India rurală este exact opusul – roasă de conflicte de castă, încăierări, banditism, sărăcie, analfabetism, sclavie modernă, până în punctul în care ţăranii migrează în masă la oraş pentru a scăpa de rasismul şi opresiunea locală. Ceea ce e ruşinos pentru un stat care se crede modern.

    ~Nautilus

  • Valabil si pentru China moderna, desi urbanizarea in China e putin mai sus decat in India.

  • În mod curios, toate discuţiile despre rasismul românesc şi ţigănesc fac ce fac şi se învârt în jurul cozii cu chestiunea “implicării autorităţilor” – de ce pe Dorel îl caută ANAF, Garda Financiară, poliţia, miliţia şi serviciile în cur şi alte organe ori de câte ori au ocazia şi îl îndoaie impozitele inventate de un oarecare premier Porcescu-Măgăriceanu, iar pe Parpanghel îl văd cum se dă cu Merţulanul cu număr de Spania de la poarta vilei cu marmură, inox şi curent electric furat şi îl ignoră? (Exemplu de la VisUrat: http://www.sebastianbargau.ro/2011/06/16/o-mica-poveste-despre-rasism/ – el a vorbit de infracţiunile băeţaşilor care este ei jmecheri, n-a pomenit de impozite, publicul a făcut-o 🙂 )

    …Şi dacă noi punem întrebarea asta despre ţigani, cum o pun vesticii când e vorba de musulmanii radicali care i-au invadat ca lăcustele?

    Partea foarte ciudată şi de neînţeles la prima vedere pentru o minte normală (dar perfect inteligibilă pentru minţile sucite cum sunt cei doi evrei Levitt şi Dubner, autorii lui Freakonomics 🙂 ) stă în faptul că pentru autorităţi nedreptatea este uneori cel mai firesc lucru, la fel cum în unele împrejurări deţinătorii autorităţii se hotărăsc în mod deliberat să piardă, chiar dacă au victoria în mână, ca să evite complicaţii şi mai mari.

    Un exemplu e modul în care a fost pierdut războiul din Coreea – prima economie şi forţă militară a lumii, adusă într-un punct în care nu mai putea înainta, în ciuda superiorităţii tehnice şi a faptul că era condusă de unul din cei mai competenţi comandanţi militari din istorie, Douglas MacArthur. Exista oricând posibilitatea de a răspunde cu una sau mai multe lovituri nucleare, mai ales ştiind cât se poate de bine că inamicul chinez nu are aşa ceva pentru a răspunde, în timp ce Inamicul (care se ştie cine era, se recunoaşte după culoarea roşie, seceră şi ciocan) era prea departe şi oricum nu ar fi riscat un război nuclear pe care nu-l putea câştiga. De fapt, exista deja planul de a folosi 30 până la 50 de bombe atomice pentru a pulveriza bazele aeriene chineze şi nord-coreene.

    În acest punct, Preşedintele Truman îşi demite cel mai bun general pe care îl avusese vreodată SUA şi se retrage încet-încet cedând terenul. În mod paradoxal.

    Fiindcă victoria ar fi avut implicaţii prea periculoase: “planul nuclear” era practic rezultatul unei lovituri de stat (MacArthur aducându-i pe şefii Statelor Majore ai SUA să voteze transferul puterii de a folosi armamentul nuclear de la Preşdinte la el însuşi), organizată de un general deosebit de popular acasă, împotriva blocului comunist care cuprindea jumătate din planetă… oare ce s-ar fi întâmplat dacă ar fi fost pus în practică? Sigur lucrurile nu s-ar fi încheiat cu o victorie militară. Victorie militară ar fi însemnat China costieră devastată (Coreea de Nord nu ar fi existat, dar ăsta e doar un amănunt), ruşii ar fi rămas să îşi roadă unghiile şi să se fortifice între graniţele lor, şi SUA triumfătoare.

    Dar imediat după aceea incompetentul şi puţin popularul Preşdinte ar fi fost eclipsat de popularitatea lui MacArthur (conflictul dintre conservatori şi liberali a făcut ca omul nostru să intre într-un con de umbră, dar pe vremea când era activ era mult mai aplaudat decât Ceaşcă şi Gorbaciov la un loc, şi în mod sincer!). Gazul ar fi curs pe focul furiei anticomuniste a anilor ’50. SUA s-ar fi transformat într-o semi-dictatură militaristă. Politicienii URSS şi-ar fi văzut coşmarul favorit, complotul capitalist împotriva lor, revenit la viaţă, şi asta i-ar fi stimulat să fie şi mai tiranici ca în realitatea pe care o ştim. Conflictele dintre comunişti-pacifişti-stângişti şi orânduirea politică tradiţională ar fi sfâşiat ţările europene proaspăt ieşite din sărăcia de după 1945. Războiul din Vietnam nu ar mai fi avut loc, şi odată cu el ar fi pierit şi sămânţa conflictului politic care a dus la lărgirea drepturilor civile pentru americanii de rând. Ideea că armamentul nuclear e perfect legitim în război ar fi făcut ca oricine are acces la el să îl folosească, indienii, pakistanezii, chinezii şi oricine altcineva. Până la urmă, lumea modernă nu s-ar mai fi putut naşte şi ne-am fi ales cu cine ştie ce “despotism luminat”, cum au grijă să ne bată la cap unii că ar fi făcut Ceaşcă în prima parte a domniei lui.

    E uşor de ghicit că dacă europenii ar decide să folosească “puşca lui Breivik” pe musulmani, nu numai că ar stârni un război mondial cu milioane de victime, dar şi victoria ar aduce un regim social mult mai rău decât cel mai mare rău pe care l-ar putea face nişte arabi bătăuşi prin Bruxelles sau nişte pakistanezi hoţi prin cartierele mai păguboase ale Londrei. Au decis că în acest caz e mai bine să piardă. Tolerarea lor e mai profitabilă. Prezenţa lor, conservatorismul lor de Ev Mediu Întunecat, aduce avantaje.

    Cum ar fi spus un comentac de-al Moldovencei cu blog: agresivitatea ţiganilor e percepută fiindcă ei te fură, dar ceea ce înţelegem prin “comportament ţigănesc” se reduce la asta, furtişaguri, jafuri, scandaluri sau câţiva pumni. “Ţiganii” obişnuiţi, mai ales cei săraci, au mania persecuţiei, se aşteaptă la fiecare pas să fie ei cei acuzaţi, şi atunci folosesc limbajul ăla binecunoscut “hai, boss, să-ţi dau o nokie, ieftin, dom’le, hai c-o las ieftin, nu vrei şi nişte parfumuri, uite am aciia parfumuri etc” (spus pe tonul lor specific, mieros-unsuros).

    Unul care n-ar fi “ţigan” şi ar şti că pe el nu îl bănuieşte nimeni “că el are faţă de om cinstit” cum s-ar comporta? Nu şi-ar umfla muşchii? N-ar crede că toţi cei din jurul lui sunt nişte rahaţi, nişte pigmei pe care poate să-i calce cu maşina şi în capul cărora azvârle chiştocul de la un Hoyo de Monterrey (nu coji de seminţe ca ţiganii…)? S-ar rezuma la un furtişag sau o spargere, sau ar lua puşca precum Breivik să masacreze pe oricine se uită urât la jmecherul dă jmecher care este el?

    Uite de asta nu o să facă nimeni nimic împotriva ţiganilor, arabilor, pakistanezilor, afganilor şi altor neamuri care se joacă prea mult cu cuţitul când te prind noaptea pe vreo alee mai dosnică, şi tot de asta o să plăteşti la impozite pe case, maşini, venituri şi pe orice altceva până o să te plictiseşti, în aplauzele viteazului Zoso.

    ~Nautilus

  • Ai inceput cu Visurat si ai terminat cu Zoso, cand ii puteai foarte bine exclude din propozitie.

    Dar in fine, revenind la argument: nu mi se pare neaparat ca, in cazul tiganilor, autoritatile evita actiunea exclusiv dintr-un viziune “prevazatoare”. Simt mai degraba ca oamenii sunt chiar descumpaniti in legatura cu metoda de actiune. Se pot vedea diferente uriase intre expulzarile franceze si incercarile de subventionare ale tarilor germane. In 2012, problema minoritatilor care “nu produc” (de orice natura ar fi ele: etnice sau religioase) este destul de sensibila. Austriecii au patit-o in anii 90′, in baza declaratiilor liderului lor de-atunci.

    Asa cum bine spunea un prieten (wpolitik) programul de integrare ar trebui sa fie unitar si implementat la nivel european. Divide et impera 😛

  • PS Tipul care a scris Inteligenţa Emoţională s-a trezit din nou şi a decis că mai există şi inteligenţă socială, prilej pentru nişte comentaci d-ai noştri să pretindă că românii au inteligenţă individuală, dar nu şi inteligenţă socială sau de turmă. (Ceea ce e o stupizenie, fiindcă IQ-ul mediu de la noi e de 94, mai mic cu 4 puncte ca media americanilor care au reputaţia de a fi proşti, iar apartenenţa la turmă nu te face inteligent, ci doar o oaie.)

    De fapt, se caută tocmai să fii parte a turmei şi să îţi abandonezi de bunăvoie IQul testat la cabinetele de psihopaţ… psihologi, fiindcă uneori trebuie să pierzi în faţa necesităţilor sociale (sau cum le spunea bărbosul slinos de Marx, “necesităţilor istorice” 🙂 ).

    Spre exemplu: ce le reproşăm “aşa-zişilor ţigani”?

    Că ne cântă manele? Că se ocupă cu furtişagurile şi contrabanda? Că fug de impozite? Că au locuri la facultate unde totuşi nu se duc? Că ne contaminează cu obiceiuri de mahala şi de şatră, aşa cum spunea englezul lui Orwell că fac “clasele inferioare care put”? În cazul ăsta s-ar putea răspunde imediat: “Dacă vrei să nu te contamineze, de ce pula mea faci ca ei?”

    Din punctul de vedere al hipstăraşilor care salvează Hala Matache, gestul stupid unui oarecare Ceaşcă (cazarea ţiganilor în case naţionalizate) era îndreptăţit: hipstărul e socialist, generos cu banii altora, milos cu cei pe care îi vede doar la TV, ţiganii erau săraci, proprietarii caselor erau “nişte trădători care a fugit din ţară în Izraiel şi burgheji care iecsploatează”, deci era cel mai natural lucru din lume ca regimul comunist să facă un bine oprimatei clase a ţiganilor cazându-i în Buzeşti şi în Centrul Isteric. Altfel ce erau să facă, unde să stea, la cort, pe maidan, la “Groapa” de care pomenea Eugen Barbu?..

    Astfel, un bun socialist îşi bagă ceva în proprietate, în urbanism, în arhitectură, în salubritate, lasă Buzeştiul să ajungă ce ştie toată lumea că a ajuns, adică o cocină, e de acord să piardă pentru ca toată lumea să pară că are o locuinţă, că aşa e în socealizmu’ multilateral dezvoltat, în teorie nu există homleşi şi nici “ţigani”, ci doar “cetăţeni ai patriei socializde”. A pierdut un cartier care arăta acceptabil cu decenii în urmă şi a câştigat consens social, pentru binele turmei.

    Încerci să restitui proprietăţi, să cumperi proprietăţi, să construieşti, să faci bulevarde, să muţi Hala devenită closet public, câştigi ceva, dar te trezeşti cu dezavantajele, faţa cealaltă a monedei: ai pe cap o ceată de “ţigani” care au rămas fără case şi fără mijlocul lor obişnuit de trai, mica ciordeală şi micul negoţ la tarabă, o ceată de hipstări care ţipă cât îi ţine gura că “e necivilizat să se modernizeze oraşul şi să se încurajeze traficul auto”, şi o propagandă în favoarea “primarului constructor Oprescu” care îl face să pară un nou Ceaşcă şi care aproape sigur îl va propulsa în funcţia pe care a avut-o cândva vechiul Ceaşcă, la alegerile din 2014, ceea ce de altfel a vrut de la bun început.

    Ai câştigat “eliminarea ţigăniei şi jegului din centrul Bucureştiului” şi vezi că dintr-o dată rezultatul e mai complicat decât dacă ai fi lăsat “ţiganii” acolo (deci Ceaşcă pe care lumea îl credea prost, căpos şi tiranic era de fapt un politician tare şiret şi pervers, care ştia când să facă un compromis şi să piardă precum Truman).

    ~Nautilus

  • Asta cu inteligentele emotionale, sociale, sexuale sunt similare cu aia cu “ne folosim 10% din creier” (ideea ca ar mai fi pe undeva un potential neexploatat care acum sta sa iasa la suprafata, desi n-avem nici cultura si nici experienta necesara pentru a fi “diferiti”).

    Mie nu mi se mai pare oricum ca in momentul asta “problema caselor pentru tigani” se mai sustine in vreun fel.

  • Nu numai că problema se auto-susţine, e crucială.

    Exemplu: alegerile locale 2008. Ghici cu ce a ieşit în faţă primarul “brun ca ursul” Marean Daniel Paranghelie? Cu mici? Cu găleţi? Cu tricouri? Cu taxa pentru gunoi, de la Robert Negoiţă citire?

    Nu. A ieşit cu un singur mesaj, repetat pe afişe şi panouri:

    “Mă lupt cu sistemul de interese”.

    În tumultul bulei imobiliare din 2006-2008, acele categorii ale publicului care stăteau fără acte prin colţurile mai dosnice ale Ferentarilor sau în ghetoul din spatele Pieţii Rahova au înţeles mesajul. Ştiau foarte bine ce înseamnă sistemul de interese şi înţelegeau ce se întâmplă când baronul imobiliar te scoate din cocioabă cu buldozerul “ca să facă el acolo un cartier rezidenţial”. Fiindcă “oricum acolo e o ţigănie, dacă îi demolăm se mai civilizează zona” zice omul obişnuit.

    Concluzia: Paranghelie reales, la al treilea congres.

    ~Nautilus

  • Vanghelie a fost recent reales cu mesaje de tip “tu esti familia mea” si cu aceeasi tactica a cartelelor aruncate peste gard si a pungilor cu salam.

    Altfel, “sistemul de interese” e mai extins decat poate un primar de sector sa inteleaga (care ofera ajutoare in Buzau).

  • Cu ani în urmă am primit de la un om de-al lui în piaţă o pungă roşie cu o şapcă şi un frisbee roşu, toate trei tipărite cu mesajul lui, chestie care m-a făcut să mă întreb: frisbee-ul însemna că trebuie să-l arunci pe Paranghelie cu tot cu mesaj electoral cât mai sus şi mai departe? 😀

    ~Nautilus

  • La noi au venit la usa cu salam, zahar si faina. Au fost socati cand i-am refuzat pentru ca fuseseram primii pe ziua respectiva 😛

    Buna aia cu frisbee-ul, desi al naibii de ciudata in context.

  • Cred ca pana la urma un om ar trebui definit pe baza modului sau de a se comporta, de a vorbi, de calitatile si defectele sale, si in niciun caz pe baza etniei, religiei, orientarii sexuale etc.
    Cu toate ca Romania se afla, as zice eu, in plin proces intercultural, prin “contopirea” cu tot diverse alte etnii, este foarte interesant cum inca avem o retinere in raport cu tiganii.
    Si ei tot oameni sunt, la fel de “speciali” sau “nespeciali” cum ar trebui sa fie un neamt, grec, spaniol etc.
    Imi place sa cred ca in timp vom invata sa acceptam oamenii pentru ceea ce sunt, sa ii acceptam si sa contribuim in mod real la integrarea lor.

  • Stereotipurile, pe langa faptul ca nu sunt deloc echitabile, sunt utile din punct de vedere evolutiv. Ne ajuta sa evitam efortul mental atunci cand timpul sau situatia nu ne permit acest lux. Ni se ofera practic o catalogare catalogare de-a gata.

    Din pacate, etnia in cauza confirma constant niste stereotipuri deloc magulitoare. Prin urmare, acei oameni cu-adevarat deosebiti care ii apartin trebuie sa faca eforturi destul de mari pentru a le fi recunoscute meritele.

  • Un comentac de pe Hotnews despre renovările şi reconstrucţiile din Centrul Isteric dez-ţigănizat:

    “Ma gandesc ca zona respectiva ar putea deveni, fara a exagera prea mult, un fel de Fifth Avenue sau Ginza al Romaniei, o zona de shopping si divertisment pentru brand-urile internationale, care oricum sunt in dificultate de a gasi spatii pe masura cerintelor lor, atat ca suprafata cat si ca locatie.(…)Pana la urma, zona respectiva nu se doreste a fi doar o zona istorica ci o zona comerciala cu “tenta” istorica, ceva care sa imbine trecutul zonei cu afacerile de azi. “

    Nu cumva tocmai asta au încercat să împiedice alde Ceaşcă, atunci când au ţigănizat cu bună ştiinţă cartierul ăla dă burgheji ?.. 😀

    ~Nautilus

  • Las ca o sa gaseasca hipsterii alt “Centru Vechi” (desi recunosc ca mi-ar parea rau de o cafenea de-acolo).

  • http://adevarul.ro/news/societate/ziua-fustelor-colorate-1_5162a08700f5182b85975fb0/index.html

    Un ţigan despre obiceiurile ţigăneşti şi felul în care s-au împrăştiat în rândul populaţiei, de la Cioabă la Vadim Tudor.

3 Pingbacks

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

krossfire
  • krossfire
  • Un simplu haiduc al cuvintelor.