More is more

Cu o saptamana in urma citeam pe bloguri mai vizibile o apriga discutie despre natiunea noastra de olimpici neapreciati. Boala a venit ca de obicei de la comentatori, unde autorii virasera inspre ”avem rezultate remarcabile si am avut intotdeauna”.

Revoltele adolescentine pe tema ”lucrurilor care nu merg” sunt mai putin utile decat baxurile cu apa plata la o serbare campeneasca. Discutia adevarata tine de sistemul de invatamant si despre rezultatele lui. Problema nu e ca Romania n-are elevi cu rezultate, ci ca Romania are elevi foarte buni, in cantitati foarte mici.

Clivajul enorm dintre cei de la varf si ”restul” e dovada clara ca sistemul nu functioneaza. Cand intr-un liceu ai 2-3 clase bune si 4-5 elevi exceptionali nu ai un liceu bun. Valabil si pentru facultati si alte unitati de invatamant. La fel ca vechiul regim care, datorita enormei presiuni sociale, ajungea sa produca arta, un sistem educational prost conceput produce rezultate exceptionale. E practic o incercare de rupere de sistem, de evadare disperata. Pentru putinii care vor ceva mai mult (adica ciudatii care ”vor sa invete”), nu exista alta alternativa decat efortul sustinut si agatarea de putinii profesori dispusi sa-i ajute. Sa ne miram ulterior ca parasesc mediul care le-a ”adus” performanta?

Sa ne intelegem totusi. Nu vorbesc despre oamenii care iau doua trei olimpiade la romana si matematica prin generala sau liceu. In situatia asta am fost si eu si stiu ca n-am fost singurul. Am avut destule premii si rezultate notabile, dar n-am ajuns sa iau triplu aur la olimpiada internationala de astronomie. Asta e intr-adevar semnul unei performante deosebite, semn pe care sistemul actual de invatamant il ignora. Mai mult, in multe cazuri pare a fi semnul unui ”hobby” in care nu se investeste. Cei care fac performanta in domeniile slab dezvoltate (de la patinaj la fizica Pamantului) trag de fapt un semnal de alarma asupra potentialului pe care il are domeniul aici.

Acum serios, hai sa-i dam la o parte pe cei care au picat BAC-ul pe motiv de ”trac de camera”. Ce ofera actuala educatie academica unui absolvent de liceu cu performante deosebite? Cu exceptia unei sesiuni speciale de BAC (o glumita, sincer) si a unor locuri gratuite in super facultatile romanesti, cursurile specializate si profesorii dedicati lipsesc. Oamenii astia vor fi tratati la fel ca restul si, daca ambitia ii mai lasa odata cu varsta, la un moment dat vor ajunge ”ca restul”.

Pentru cei care inca se holbeaza la titlu: e vorba aici de o analogie cu sistemele educationale mature. Sistemul finlandez de exemplu, unul dintre cele mai bune, daca nu cel mai bun din Europa, produce mii de elevi si studenti ”buni”. Nu, nu sunt niste genii, nu strang tone de medalii, dar sunt considerati bine pregatiti de majoritatea universitatilor/locurilor de munca din tara de bastina si de pe-afara. Mai mult, studiile mai vechi plasau pustanii finlandezi in topul inteligentei europene. Asta nu se datora unor varfuri, ci mediei. Media lor era foarte ridicata.

In Romania si, din fericire (!?) in alte tari balcanice, media este foarte slaba. In aceeasi clasa poti avea oameni care citesc trei carti saptamanal si elevi care cred ca oamenii si dinozaurii au trait in aceeasi perioada. Scopul nostru este ridicam media si sa protejam varfurile, nu sa protejam mediocritatea si sa ignoram varfurile. Solutii s-au tot propus, dar din pacate, chiar daca lucrurile se schimba, ani buni vom culege roadele unui sistem educational esuat. Cativa indivizi superdotati nu inseamna nimic la cateva milioane de australopiteci. Uneori, mai mult chiar inseamna mai mult…

P.S: Daca tot am intrat in discutia asta sforaitoare, dati-mi voie sa mai constat un fenomen: dispar profesorii ”memorabili”. In generala, in liceu si in facultate, am avut contact cu destule figuri ”memorabile”. Fie ca aveau mici ticuri, fie ca erau extrem de pasionati, un lucru ii unea pe toti: erau profesori buni, isi transmiteau coerent materia.  Ei bine, vorbind cu ceva pusti de liceu, constat ca masa ”profilor” devine din ce in ce mai amorfa si mai usor de demonizat.

Subscribe
Notify of
guest

38 Comments
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
miruna

profii memorabili nu dispar, sunt doar înlocuiți de… cum le spuneai? australopiteci. profi de bio care cred că digestia începe prin anus, profi de română care se laudă că au avut 10 la matematică ”deci nu mă învăța tu pe mine ce e aia ontogonie”, etc. e clar că din oamenii ăștia nu ai cum să scoți ceva memorabil, prostia capătă un caracter grețos și efemer. dacă stăm să ne gândim, e un fel de cerc vicios în învățământ: profesor nu se va mai face decât prostu care n-a găsit în altă parte și care trăiește cu impresia de ”geniu pustiu” despre sine, condamnat la 7 milioane jumate pe lună (deși unii n-ar merita decât să li se deconteze naveta, la cât predau); elev nu se mai face decât un mediocru, mai mult pentru numărul de prezențe (restul, dintr-o categorie mai răsărită, ori se bazează pe pregătiri, ori pe concursuri(=premii pentru școală= punctele de performanță= salarii mai mari pentru profi= motivarea tonelor de absențe ale elevului premiant); acest mediocru va ajunge mai apoi un profesor mediocru și tot așa. procesul ăsta prin care scade constant nivelul (după văicărerile profesorilor, care cred că de la an la an ne tâmpim mai… Read more »

Vlaicu

size does matter after all

Dorin

Size matters indeed și cînd vine vorba de salariu. Contează foarte mult în ideea că acum presupunerea de la care se pornește este că elevii sunt pe lîngă orice înseamnă școală și învățare.
Dar, kross, zic eu că te orientezi prea mult spre vindecarea unui sistem care nu a funcționat niciodată. Orice modificări i-ai face sistemului nu are cum să funcționeze acum – ai nevoie de cel puțin una, două generații pentru a desțeleni mințile armatei de profesori care încă predau cu nostalgii comuniste în minte.
Am vorbit foarte mult despre treburile astea în ultima vreme. Școala produce (dacă urmezi fidel cursurile școlii) inadaptați social. Olimpicii sunt niște inadaptați social și niște pierzători, în general, pentru că ‘răsplata lor e în ceruri’ adică afară din țară (asta dacă nu clachează sau nu iau premiu la ‘română’ caz în care dincolo înseamnă Republica Moldova).
Mă tot gîndesc la soluții. Dar fiecare idee pe care o am se lovește de corupția sistemului, prea adîncă și prea gravă pentru a mai putea fi vindecată acum. :-<

valeria

bine ca esti tu destept :))))
nu e spusa la misto replica , ci doar fiindca articolului tau ii lipseste doar o mica doza de umor .

romania inedit

Si eu am participat la olimpiade pana in clasa a -XI-a si cred ca am ridicat media .
Problema invatamantului romanesc este ca Romania este condusa de comunisti .

Dorin

: E imposibil ca toți profesorii să fie chiar atît de dezastruoși. Mi se pare că e statistic imposibil ca lucrurile să meargă așa, pe de altă parte am văzut cum sunt promovate pe linie academică dezastrele deci nu mai comentez.
Inadaptarea socială vine din faptul că pentru a face performanță România e cel mai prost loc; nu de alta, dar nicăieri în lume nu am văzut mediocritatea mai încurajată, mai cerută, mai impusă. Pînă și obsesia cu cultura generală (subliniez, generală) care nu poate să creeze decît mediocri. Cel care face performanța trebuie să devieze de la mediocritatea generală pentru a opta pentru specializare.
Și da, elevii buni la toate nu sunt buni la mai nimic de fapt. Urăsc olimpicii de profesie care erau supra-încărcați cu bullshit și care clachează la examene corecte. De exemplu, la olimpiada din clasa a XII-a de mate au forțat trecerea la județ a 9 elevi din liceul meu pentru că unul din ‘campionii’ care ar fi trebuit să ajungă pe țară nu luase nota suficient de mare 😀

Vlad

Sistemul de educatie in sine este una dintre “vine”. Asa cum varfurile au posibilitatea sa faca performanta intr-un sistem prost, asa si media ar putea fi in stare de rezultate bune. Un rol important il joaca parintii si educatia copilului extra-scolara.

Din punctul meu de vedere, aici ar trebui sa se lucreze. Un copil care vrea sa invete, va invata si intr-un sistem prost. Asa cum si un copil care vrea sa joace fotbal, se va juca si pe un teren langa o centrala de bloc, cu pietre in loc de porti si nu va pretinde gazon, plase si arbitrii.

Problema asta cu vrutul sau vointa sa-i zicem o gasesc eu mai importanta decat sistemul scolar in sine. Evident, asta nu inseamna ca este un sistem bun, departe de mine gandul asta, si va dura mult pana va fi, asta daca va fi vreodata si tocmai din acest motiv, ar trebui sa vorbim mai putin despre el si mai mult despre atractia copilului spre invatatura, atractie care trebuie sa inceapa de acasa.

stefan

de ziua ta, un comentariu pe blog si un like pe facebook.

p.s: ba, tu esti nebun? selectia naturala e sfanta.

Dorin

: respectul față de muncă e într-adevăr disproporționat, dar la școală nu cred că asta ar fi problema – ci pur și simplu faptul că în școală depinzi niște automatisme absolut inutile. Olimpicul e fantastic la carte, și va fi incapabil să 1) realizeze ceva practic, 2) explice într-un mod simplu ceea ce face el. Va putea să dea însă explicații de manual și lanțuri de gîndire exagerat de complexe.
Dar ieșit din universul școlar, el e inutil. La asta mă refeream cînd ziceam inadaptare socială. Unde nu mai pui că pentru a face față rigorilor școlii trebuie să dedici incredibil de mult timp și energie ei – iar școala e cel mai prost loc unde îți poți forma reperele în viață.

Dorin

Nu e vina lui. E adevarata victimă a sistemului, credul, probabil cu părinți și mai creduli. E tragic, pentru că există mult potențial, și prea puține șanse pentru astfel de oameni.

miruna

krossfire, prietenul tău probabil n-a avut pilele necesare să ”nimerească” unde trebuie(mai cunosc cazuri). la un liceu bun, cum este cel la care am învățat, copiii sunt destul de ok la creier, iar, dacă are cine să-i atragă, învață cu plăcere și merg și la pregătire. îmi pare rău de profesorul respectiv, era poate o speranță pentru învățământ, la fel cum am mai avut și eu vreo doi-trei profi tineri, care din păcate pentru noi au plecat cu burse afară. dorin, accentuezi mult pe ”inadaptarea socială” a olimpicilor. acum nu știu din care unghi privești, dar eu una, care am stat între ei, fără să fiu neapărat un olimpic de performanță (cum zicea și krossfire, n-am luat medalie la internaționala de astrofizică), cred că faci o mare greșeală când spui că olimpiada se bazează pe memorarea automată a unor date care nu pot fi folosite nicicând. din contră, există o obsesie nemaipomenită de punere în practică a tuturor cunoștințelor: de la colegii de geografie care analizează asfaltul și problemele de mediu întâlnite pe stradă, până la olimpicii la informatică dornici oricând să îți explice algoritmul pe care îl faci când te așezi pe un scaun. și te asigur că olimpicii… Read more »

Dorin

@miruna: am o părere foarte proastă despre olimpicii la informatică și asta din experiența personală. Am lucrat cu ceva olimpici, și din păcate dezamăgirea a fost generalizată. Olimpicii la informatică sunt aproape inutilizabili în IT, și nu am văzut nici un astfel de om dînd rezultate reale. Ce se întîmplă cu ei? Sunt recrutați de firme mari (pentru că trec de un interviu disproporționat, bazat pe toceală de algoritmică, de exemplu), unde li se dau pe mînă resurse extraordinare și fac mai puțin decît trebuie.

Dorin

Îi felicit, atunci, că și-au revenit 🙂 Cei pe care-i cunosc eu nu au ajuns foarte rău, dar nici nu pot să mă laud cu ei 🙂

Garm

Profesorii buni dispar pentru ca nu sunt apreciati de elevi/parinti la adevarata lor valoare. Profesorii buni sunt aia care mai dau si un 3-4 din cand in cand, care mai lasa si corijenti, care nu sunt neaparat tineri si cool si in general sunt aia pe care ii injura marea masa a elevilor.

Sincer nu cred ca profesorii sau programa scolara sunt marile probleme, problema este societatea asta manelista in care traim. Personaje “colorate” sunt in toata lumea, dar din ce am vazut eu parca nicaieri nu sunt atat de promovate ca la noi. Nu cred ca ai cum sa ridici nivelul cultural al elevilor sa ii mobilizezi sa invete cata vreme la noi modele de reusita in viata sunt Gigi Becali si Daniela Crudu.

Garm

Dap si o mare parte dintre ei se invata ca “merge si asa”. Eu am fost surprins (neplacut) sa aflu ca exista o adevarata industrie care vinde lucrari de licenta. Ce valoare are diploma unuia care nici macar lucrarea de licenta nu a fost in stare sa o faca?

Garm

Cam care sunt preturile?

Dorin

: cît făcea? 🙂 Chiar sunt curios, nu de alta, dar eu vreau să-mi refac lucrarea de licență și să o dau la liber pe net, nu ca lucrare de licență ci ca și chestie informativă.

Dorin

Ah, ieftin, dacă aș fi avut nevoie mi-aș fi permis să o iau, mai ales dacă era bună 😛

Diana

România îi călește pe mulți, poate și asta e ceva. Și din păcate, singurul sfat bun pe care îl pot primi vârfurile din partea profesorilor dedicați ce mai sunt pe aici e… să plece.

Adi generala nr2

@kross: pe cand un nou concurs cu premii? 🙂

trackback

More is more – Krossfire-s Blog…

Diferentele intre cei foarte multi needucati si cei foarte putini foarte competenti din liceele de azi se vor traduce in aspre inegalitati economice in zece ani….

Haine Outlet

Si se mai intreaba unii de ce nu ajunge un tanar din popor presedinte 😀

mia

@VLAD:
“Un copil care vrea sa invete, va invata si intr-un sistem prost. Asa cum si un copil care vrea sa joace fotbal, se va juca si pe un teren langa o centrala de bloc, cu pietre in loc de porti si nu va pretinde gazon, plase si arbitrii.”

La un alt nivel, poate gasiti de interes o alta perspectiva:
http://doxosophia.files.wordpress.com/2011/03/professorial-capital.pdf

38
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x