Hai aici, că-s taxe mici!
De vreo șase-șapte ani, când rămâne fără muniție de întărâtat opoziția și fără discuții despre pensiile speciale, Guvernul ne amenință cu singura temă care face atât socialiștii cât și liberalii să sară de pe canapea: impozitarea progresivă.
Pentru început, aș menționa că nu am calificarea necesară să abordez subiectul. Asta nu înseamnă însă că nu o să-mi dau cu părerea, la fel ca ăia pe care din păcate i-am votat și pe care îi plătim regește pentru a fi inutili. Altfel, dacă simțiți nevoia să mă corectați la nivel de cifre, nu ezitați, ba chiar insistați să o faceți. Până atunci însă, să ne întoarcem la subiect.
Deci, într-o țară în care peste 45% din populație se scaldă în analfabetism și sărăcie, unde impozitele se plătesc doar cu dedicație și unde corporațiile fac ce vor ele, este musai să avem impozitare progresivă? Răspunsul multora ar fi “da”, pentru că o astfel de măsură ar mai regla inegalitatea și mobilitatea socială și aduce mai mulți bani la buget. În plus, poate fi și o metodă de igienă socială: dacă de la un punct în sus impozitele te forțează să te oprești din strâns, poate te gândești și la altceva decât la un Bentley nou, nu?
Desigur, mulți oameni din sectorul financiar ar spune că nu e o idee bună, în condițiile în care România are o fiscalitate foarte complexă și este incapabilă să-și colecteze TVA-ul, cu atât mai puțin să gestioneze un sistem de genul ăsta. În plus, banii aduși la buget prin impozite sunt deseori risipiți, iar mediul antreprenorial e lovit din toate părțile de taxe și impozite. Un răspuns mai corect ar fi însă că… e complicat. De fapt, este chiar foarte complicat, în cazul României. Prin urmare, hai să analizăm puțin fenomenul, că poate între timp se hotărăște și Guvernul de ce parte a baricadei se află.
Impozitarea în stil românesc
Marea problemă în discuția despre impozitare este că celebra cotă unică, pe care mulți o laudă ca fiind o idee excepțională, nu prea există. Nu avem de fapt un singur tip de impozit, așa cum susține codul fiscal de prin 2005 (2015 în actuala formă), ci multiple cote pentru întreprinderi, microîntreprinderi, salariați din anumite domenii și așa mai departe. Nu putem vorbi deci despre o cotă unică, ci despre o cotă “reper”, care a fost și rămâne 16% de ani de zile. Cu toate astea, UE ne-a cerut recent să ne aliniem directivelor europene care cer o cotă minimă de 15%, cel puțin la nivel de profit. De ce au considerat că nu eram aliniați? Pentru că, în practică, acel 16%, indiferent la ce sunt aplicați, aproape că nu există, demolând argumentul că o cotă unică ar fi simplificat fiscalitatea.
Nu de alta, dar prin 2018 a fost implementată o directivă care reduce cota de impozitare la 10% pe salarii. În plus, pentru IMM-uri cu cifra de afaceri sub 300 000 de lei, impozitul este 1% din cifra de afaceri (deci nu din profit), iar pentru cele între 300 000 si 2.5 milioane de lei, de 3% (ce interval urias!). Mai mult, dacă nu ai angajați pe foaie, poti primi scutiri suplimentare (de TVA, de taxe de import) și, dacă studiezi bine legea, vei găsi destul de multe astfel de scăpări intenționate. În fine, s-au scris zeci de pagini despre cum poți fenta impozitul standard, unele fiind de fapt ghiduri pentru companiile din afară care vor să se stabilescă aici. O să revenim la problema asta mai târziu, dar concluzia e că puține companii plătesc 16% impozit pe orice.
Asta l-a făcut inclusiv pe gloriosul nostru prim-ministru să se vaite că impozitarea este neclară și că “avem cea mai mare impozitare pe muncă și cea mai mică pe capital” din Europa. În traducere, haosul din impozitare împovărează grav angajații, dar permite multor firme să ruleze capital prin România. Nu e o concluzie chiar greșită, doar populistă și arogantă. La fel, legat de “cea mai mare impozitare a muncii” din Europa, cifrele îi dau dreptate lui Ciorapu’. România chiar are una dintre cele mai mari cote de impozitare a muncii din UE, dar nu datorită celor 10% impozit pe venit, ci datorită contribuțiilor sociale (pensie, sănătate) care la noi se aplică neplafonat.
Practic, din salariul tău, Statul ia în jur de 42.6%, asta mai ales de când lucrătorii in IT, construcții, agricultură și industria alimentară nu mai sunt scutiți de impozit pe venit, decât dacă au salarii foarte mici. Aici o aplicare progresiva a contributiilor sociale ar îmbunăți considerabil situația. Personal, aș mai adăuga și faptul că de banii tăi nu primești aproape nimic la nivel de servicii, ceea ce face taxele și mai puțin suportabile – poate doar garanția că nu vei fi călcat de ANAF, dar uneori nici aia. Impozitele românești sunt mai degrabă o taxă de protecție decât o investiție.
Între timp, marile întreprinderi și corporațiile, deși au fost afectate parțial de noile măsuri fiscale (țintite spre microîntreprinderi, deja vulnerabile) au în continuare destul spațiu de a fenta taxele. Mai mult, au avantajul că deseori Guvernul închide ochii la șmecheriile lor, ceva ce n-ar face pentru Nea Ionel, proprietarul de magazin care n-a dat de trei ori bon. Deci, marile companii sunt vinovatul, nu? Nu chiar: ele sunt o parte din problemă, dar nu sunt o parte atât de mare precum companiile falimentare (şi falimentatoare) de stat sau miliardele din TVA necolectate (v-am mai spus că suntem fix ultimii în Europa la asta, nu?).
Deci, cine e de vină?
Abuzurile corporațiilor există, însă la fel de bine există și argumentul că ele aduc extrem de mulți bani la buget, dacă nu prin chirii sau impozite pe profit, măcar prin taxele plătite pentru salariile angajaților. Prin urmare, strict dintr-un punct de vedere economic (deși ar mai fi și altele), corporațiile și marile companii trebuie să-și poată continua business-ul în țară. Dar aici apare o altă problemă: noi ăstora ce le oferim de fapt? Nu serios, în afară de taxe mici, ce oferim unei companii nou-intrate în România?
Infrastructura rutieră e praf, că altfel nu ne-ar fi cerut Ford și Renault autostrăzi de 12 ani. Orașele în care găsești oameni formați sunt puține și foarte aglomerate. Oricum, oamenii formați sunt excepția nu regula, pentru că nu ai școli profesionale (dacă cineva ar vrea muncitori calificați) și nici facultăți în topul universităților europene (dacă cineva ar ține cont de asta). Să nu uităm de procentajul ăla de analfabetism funcțional despre care vorbeam mai sus: o companie mare ar vrea oameni măcar minim educați, care vorbesc cel puțin engleza și pot utiliza un PC.
În plus, aproape orice ai vrea să faci în România, știi că Statul își va băga nasul și nu pentru a te ajuta. De-asta țările din jur câștigă mai des “licitațiile” deschise de marile corporații. Dincolo de dedesubturile fiecărei tranzacții de gen, ele sunt pur și simplu mai ofertante la nivel de condiții și infrastructură. Tot de-asta se produc mai multe Dacii la Casablanca și Tanger decât în România, în ultima vreme – Tangerul e aproape de strâmtoarea Gibraltar și, cu ajutorul unei autostrăzi scurte și a unui port masiv, poate livra sute de Dacii la Marsilia într-o zi. Noi, cu ajutorul unei autostrăzi inexistente, nu putem livra două Dacii la Oradea în două zile.
Prin urmare, e cam greu să joci dur cu marile companii, când știi că peste 40% din populația lucrătoare a țării depinde de ele, iar bugetul pe care-l furi tot de-acolo vine. De fapt, îmi închipui că multe negocieri la nivel înalt cu investitorii sunt mai degrabă niște chicoteli și ghionturi de la ai noștri care le zic pe sub mustață: “Hai, bă, aici, că facem să fie bine! Aranjăm cu taxele, ești nebun?”. De-asta suntem și priviți de sus de unele companii globale, care preferă să aibă aici centre de suport tehnic și filiale secundare, nu laboratoare de cercetare sau centre de dezvoltare.
Da, corporațiile nu sunt grozave, dar avem nevoie de ele și nu prea avem ce să le oferim în afară de reduceri de taxe. Poate de-asta îi și sperie pe managerii locali perspectiva unei impozitări mai dure sau a uneia care să țină cont de profiturile făcute în România.
Și totuși, cum rămâne cu impozitarea progresivă?
În teorie, conceptul rămâne pe tavă pentru că s-a dovedit eficient în țări mai dezvoltate (Belgia, Germania, Danemarca, Suedia, Norvegia, Canada…). În practică însă, impozitul progesiv este o ecuație foarte complexă, care necesită o gândire la fel de complexă pentru a o aplica. Suedia, pe care tocmai am dat-o exemplu, are cam cele mai mari impozite din lume (după o anumită sumă), însă populația pare destul de mulțumită de ce primește în schimb. E destul de clar că în spatele implementării au stat oameni mai inteligenți decât am avut noi la putere în ultimii 80 de ani (din 1944, practic).
Impozitul progresiv presupune că tu ești capabil să colectezi eficient taxe, ceea ce noi nu suntem. În plus, o impozitare complexă trebuie contrabalansată de o birocrație minimală, parte la care iarăși eșuăm. Mai important însă, un impozit care crește odată cu veniturile personale sau ale companiei trebuie să se reflecte în servicii. Nu poți să-mi ceri de trei ori mai mulți bani, sub pretextul că banii ăia s-ar duce în zona de antreprenoriat sau de asistență socială, cât timp tu furi din căminele de bătrâni!
În plus, vechiul adagiu cu “trebuie să cheltui bani, ca să faci bani” funcționează și aici. Banii chiar trebuie să circule, dar asta e imposibil când tu ai miliarde de lei blocați în averi ilegale, imposibil de confiscat, și cât timp nu ești capabil să colectezi ceva atât de esențial precum TVA-ul. Practic, găleata bugetului de Stat curge prin zeci de găuri, iar soluția “aleșilor” este să stoarcă orice strop de apă de la populație, doar pentru a nu o lăsa să sece. Asta când nu se împrumută cu dobânzi exorbitante pe care le plătim tot noi, fraierii impozitați cu cote unice.
În final, o altă piedică în fața fiscalității occidentale o constituie lipsa unei piețe interne. România are o economie în principal de consum, iar reglarea ei depinde deseori de raportul nostru cu moneda europeană – un raport pe care BNR îl manipulează artificial, doar pentru a nu pica prost în fața populației sau a FMI. Fiscalitatea este intenționat complexă, pentru a putea fi manipulată în funcție de situația momentului.
Concluzii
Din păcate, avem atâtea puncte de bifat la nivel guvernamental și social, încât îmi e greu să cred că suntem în fața unei decizii ferme cu privire la impozitare. Vorbim despre un Guvern care tocmai a implementat haotic semnătura electronică (la patru ani de la termenul limită) și în care aproape niciun membru nu se exprimă corect gramatical. Un Guvern care are nevoie de declarații unice, pentru ca nu-şi poate centraliza coerent şi la timp taxele. În fine, vorbim despre un Guvern (dintr-un lung șir de guverne) care nici acum nu știe prea clar care ar trebui să fie cota aia unică despre care vorbim din 2005 și pe care au impus-o tocmai pentru că sistemul diferențiat anterior era prea complex.
Într-adevăr, e greu să negi beneficiile unei impozitări progresive executate corect, dar uitându-ne la modul în care arată România astăzi, simt că vorbim despre un concept de la vârful piramidei. Noi culegem încă mere cu mâna din pădure și le băgăm în gură, dar vrem să avem o dezbatere cultă despre cel mai bun tip de plăcintă. Ce să zic, poftă bună!
P.S: Aș fi curios, după voi, care ar fi niște praguri corecte pentru impozitarea progresivă în România? De la ce salarii și ce venituri organizaționale ați schimba placa? Sursa Imaginii.
Când mă ocupam cu asociația agricolă eram vizitat de către băeții de la stat mai des ca mormântul lui Arsenie de către drept credincioșii ortodocși. Veneau la comandă că nu eram afiliat politic. S-au săturat când au văzut că nu au de ce să se agațe. Celelalte asociații erau vizitate doar pentru plic, masă, curve. Cam așa stau în teren lucrurile.
Mda, am tot auzit povesti cu ITM-ul care “nu exista cand vreo firma de stat avea 30 de muncitori fara forme legale, dar se infiinta imediat cand unuia dintre soferii tai ii expira carnetul in ziua aia.”
Discutia despre impozitul progresiv si ce misto este acesta a aparut de foarte multe ori pe firmament. De cele mai multe ori fie ca o distragere a atentiei de la alte povesti, iar mai nou ca diverse recomandari de la niste institutii care daca ne raportam la era pre-covid erau un reper, acum sunt niste glume. Cred ca pandemia si razboiul ne-au aratat cat de slabe si uneori inutile sunt anumite institutii. Revenind la discutia despre taxare in Romania, lucrurile sunt simple. Munca este taxata cel mai mult pentru ca este cel mai usor de colectat, restul sunt pur si simplu la latitudinea ta daca vrei sa te conformezi. Asa ca impozitarea progresiva daca va fi sau nu o sa vizeze intai angajatii si abia apoi celelalte categorii de contribuabili. Ceea ce se va traduce in revenirea fenomenului platiilor la gri adaptat acestor vremuri. La toata povestea asta adauga faptul ca ANAF are o problema in sine cu tot ce inseamna sistem informatic, care s-a vazut acum cu e-factura cat de slab este. Asa ca ma indoiesc ca o sa apara in urmatorii 2-3 ani impozitarea progresiva. Ca se poate implementa ceva rudimentar nu neg, insa daca asta se va… Read more »
Asdad2005:Nu doar ca unele institutii sunt inutile, dar si consuma extrem de multe resurse si nervi (ai nostri, nu ai guvernantilor).
Cat despre platile gri, inca sunt la mare moda, desi eu personal nu m-am mai lovit de ele. Povestea un amic ca acum cinci ani erau toti pe PFA intr-o ditamai corporatie.
Merci fain pentru informatiile despre Suedia – nu cautasem nimic atat de granular. In orice caz, cam aia ziceam si eu: au impozitare progresiva, dar oamenilor le convine. Pentru ca, asa cum subliniai si tu, pragurile sunt umane si decente si pentru ca simti ca primesti ceva de banii aia. Dai o taxa catre localitate, dar stii ca localitatea arata ca o localitate, nu ca o parcare construita pe ruine.
Inteleg ca stai in Suedia, nu 🙂 ?
De ceva timp sunt mutat in Suedia(credeam ca se vede dupa IP). Inainte sa ma mut aveam o oarecare idee asupra modului in care se taxeaza diverse chestii. In Romania oricum salariul il discutam la nivel de salariu brut ca eram masochist, insa cand am vazut ca la acelasi salariu brut in Suedia imi raman mai multi bani decat in Romania mi-a sarit un pic mustaru pe toti care imi arunca marota cu impozitarea progresiva. Si apoi am inceput sa ma uit prin diverse tari si calculez cam ce salariu net ai comparativ cu Romania si efectiv am ramas socat de nivelul impozitarii din Romania. Acum la nivel istoric daca ne raportam dupa 89 situatia impozitarii in Romania a fost complicata. Ai avut impozitare progresiva pana in 2004, prin 2000 ai bagat exceptia numita IT din 2005 ai trecut la cota unica. Apoi au inceput combinatiile pe cas si cass care a fost modul statului roman de a creste taxele prin povestea ca noi nu marim taxele ci doar adaugam chestii deci nu marim. PFA, microintreprinderile au aparut ca raspunsul nu la impozitul pe venit ci la faptul ca plateai cas si cass. Cand guvernul a observat asta a inceput… Read more »
Daca faci calculul de la salariul brut la salariul net, pentru orice tara din vest, pentru situatii standard, vei vedea ca in RO vei ramane cu mai putini bani in cont. Si cu servicii mai proaste. De ex, amic in belgia, are 3955euro brut si ramane cam cu 2700 euro net (cu deduceri, etc etc). In cazul clasic ar ramane cu aproximativ 2515 euro. Daca faci calculul in Ro, 2313 euro. Si Belgia este recunoscuta pentru taxele mari.
Eu am o firma mica si, de la 1% anul trecut, as fi trecut la 3%. Dupa calcule am ales sa trec la 16%. Si de la salariu minim am trecut la un salariu mai mare pentru ca sunt pe plus chiar daca dau taxe mai mari la stat. Si mai sunt chestii de optimizat.
Eu as considera 100k euro pragul pentru micro cu 1 sau 2% impozit. Si o singura micro de persoana si doar pentru anumite coduri caen unde avem deficit.
In rest, 16% pentru orice venit. Dar cu plafonare de contributii la dividende, etc. E o aberatie acum sa platesti pentru 3-4 tipuri de venituri, neplafonat.
De bine de rău, la corporatiile astea salariul este trecut tot pe cartea de muncă, unde mai pui că ai parte de toate beneficiile legale, in schimb, la patronii romani încă se poartă banul în plic iar sărbătorile legale există doar in calendar, nu și la muncă. Da, munca este impozitata extraordinar de mult in romania. Eu consider că o impozitare progresivă fără o reformă a aparatului bugetar este fix degeaba. Nu putem cei mai multi bugetari din UE raportat la populația țării, basca vreo 5 milioane dintre noi sunt plecați în vest.
Așa că, problema tot la stat este pentru că – i nereformat și așa va rămâne până ne carăm toți din romania. Atunci chiar ar fi amuzant să vedem ce porumbei mai scot pe gură ciolacu, ciuca și alți tâlhari aflați la conducerea țării.
Sau mai bine să plece corporatiile si atunci o să die si mai bine. Vom rămâne cu ale noastre de genul bancorex, banca agricola, banca religiilor, fni.
Daniel: Bine, aici e si discutia costurilor suplimentare (chirie, administratie, alte taxe) care sunt mai mari in Vest. Pe de alta parte si salariile sunt ceva mai mari in Vest (zic “ceva”, pentru ca in pozitia mea si pentru nivelul asta de experienta, nu e un salt incredibil), iar mancarea mi se pare ca a devenit mai ieftina decat in Romania. In Viena poti cheltui mai putin pe mancare mai ok decat in Romania.
Bim: Da, si asta e o treaba. Am intalnit si patroni romani fair play, insa am tot auzit povesti horror – culmea, majoritatea de la Stat. Acelasi stat care nu e capabil sa genereze profit nici macar prin intreprinderile care sunt chipurile axate pe asta (ma refer la vechile industrii “strategice” care ne-au mai ramas in posesie).
O problema mai mare decat reforma in sine e incompetenta alora care ar trebui sa o puna in aplicare. Practic, daca nu intervine vreun birocrat UE, orice reforma ne va lovi in freza.
@kross
Impozitarea progresiva daca va fi implementata in Romania o sa fie echivalentul scaderii veniturilor unui segment mare de populatie sau al tuturor. Acesta este singurul motiv ce sta in fata acestei solutii. Asa ca cine vrea aceasta metoda de impozitare joaca la uzura in speranta ca vor mai fi ramas oameni care sa sustina asta.
Asa ca joaca va fi un joc de uzura pana cand povestea asta se justifica….
Asdad2005 – Iti disparuse comentariul despre Suedia. Sorry, n-am idee de ce – si nu, nu prea verific IP-uri, decat daca ma injura cineva constant si trebuie sa dau block :)))
Legat de impozitarea progresiva – in Romania vor fi net scaderi de venituri pentru ca se va abuza de ea. Facuta corect si intr-o tara cu venituri decente, poate fi o treaba pozitiva, dar noi suntem departe si de “venituri decente” si de “corectitudine” :)))
[…] Hai aici, că-s taxe mici! […]
Excelent articolul, pe mine m-a lamurit. Ce pot sa mai completez: la partea de venituri din chiriii. In primul rand locuiesc in Craiova (asta deja este un minus la civilizatie, educatie, violenta pe strazi si impozite locale). Ofer in chirie un spatiu comercial, aflat in cladirea unde locuiesc. Am calculat grosier si totalitatea taxarii este undeva pe la 40 si ceva la suta. Pentru ca locuinta are folosinta duala, platesc o suma suplimentara foarte mare la impozitul pe cladire (in afara impozitului legal pe venit). Despre serviciile finantate de taxele locale pot sa spun ca sunt la nivelul de batjocura
Kilroy: Din pacate asta e motivul pentru care foarte multe locuinte si spatii inchiriate nu sunt inchiriate cu un contract legal (cel putin daca cei care le inchiriaza nu deschid vreun magazin sau vreo afacere care sa le necesite – pentru locuire sau depozitare, de exemplu, nu ai probleme de gen). Sunt taxe mari si netransparente, din pacate.
In teorie, impozitul progresiv inseamna sa taxezi mai putin veniturile mici (de ex cele aflate aproape de minimul pe economie) si ceva mai mult veniturile peste media pe economie. Ideea fiind sa nu iei pielea de pe ala care abia traieste de la o luna la alta, sau sa ii iei cu o mina prin impozite si sa ii dai cu alta prin tichete de caldura, tichete de energie si alte forme de ajutoare care aduc multa birocratie. Pe sistemul asta, impozitul progresiv NU aduce mai multi bani la buget, mai ales intr-o tara ca Romania, unde foarte multe salarii sunt in zona minimului pe economie (pe hartie, cel putin). Pur si simplu se produce o redistribuire a impozitarii, in care se ia mai putin de la cei cu venituri mici si mai mult de la cei cu venituri medii si mari. Prin vest e alta poveste, acolo majoritatea veniturilor sunt in zona medie. Si atunci, veti intreba, de ce toata foiala asta cu progresivul? Prima explicatie ar fi, da, distragerea atentiei de la alte subiecte. A doua explicatie: socialistii nostri vor un alt fel de impozit progresiv. Ei vor ca impozitele pe salariile mici sa ramana la fel ca… Read more »
Florin: Asta cu mai multi bani la buget depinde intr-adevar de contextul economic – in tarile mai dezvoltate chiar a insemna mai multi bani la buget. In Romania ai oameni cu sase vile care au salariu de femeie de serviciu pe cartea de munca.
Intr-adevar, pentru multi (vezi IT-istii acum) zona gri a devenit iar o zona viabila, mai ales cand multi patroni sunt siguri ca ANAF-ul nu e tocmai capabil sa-i taxeze.
Romania deja a ajuns cu taxarea unica la nivelul taxelor pe veniturile cele mai mari din tarile cu impozitare progresiva. Asa ca, daca s-ar introduce impozitarea progresiva si la noi, ar trebui de fapt reduse taxele pentru cei ce castiga putin, nu marite pentru cei cu venituri mari.
Pe de alta parte, pe cat de mare e impozitarea muncii, pe atat de inexistenta e taxarea pe capital. Mostenirea nu se plateste in primi 2 ani (in alte tari e 30-40%), taxele pe proprietate sunt o gluma, nu te pune nimeni sa justifici averile. Daca vor mai multi bani la buget, taxarea ar trebui sa fie mai echilibrata. Nu sa ii incarce la maxim pe cei care muncesc, si sa faca paradis fiscal pentru restul.
Asa dispare clasa medie – cu toate problemele ce vin de aici.
O alta chestie pe care am omis-o este ca atunci cand se discuta de impozitarea progresiva imediat apar in functie de interes deducerile. Lucru care suna misto in acte, insa in realitate este doar o deschidere si mai mare catre complicarea inutila a sistemului. Este misto pentru ca in functie de situatie tu poti face ceva cu niste bani care sunt ai tai scazandu-ti valoarea taxelor platie la final. Este foarte nasol pentru ca tot acest mecanism ajunge sa fie extrem de reglementat, iar la final ajungi sa platesti expertiza specializata si cand tragi linie vei vedea ca este extrem de multa munca pentru prea putini bani. Exemplul cretin care-mi vine acum in minte este cel din SUA unde oamenii cu niste venituri peste un anumit prag, fac o optimizare agresiva la nivel fiscal pe cand oamenii de conditie medie nu o pot face. Sigur mai stiam de cazuri de cupluri care au divortat stabileau o pensie alimentara mare pe care unul din soti s-o plateasca celuilalt(de regula cel care era impozitat mai mult) si ei continuau sa traiasca, pensia alimentara fiind exlcusa din baza impozabila. Foarte pe scurt impozitare progresiva plus deduceri rezulta o complicare extrema a tot ce… Read more »
Dan: Nu chiar. In teorie da, poti plati “maxim” mai mult decat salariatii altor tari si taxele pentru tine, salariatul, sunt imense, dar la nivel de corporatie/companie medie, taxele nu sunt atat de mari pentru ca sunt foarte multe exceptii. Doar companiile mici platesc in prostie si sunt verificate la greu. O companie uriasa de afara plateste mult mai putin aici decat prin alte tari (inainte, Irlanda de Nord era raiul lor fiscal, dar s-au iritat noii lor politicieni). Altfel, sunt total de acord cu ce spui legat de taxarea pe capital. Romania e chiar un rai pentru aia care vor sa mute averi ilegale. Asdad2005: Pai aia e, ca fix din cauza exceptiilor, deducerilor si scutirilor nu avem de fapt o taxa unica, la fel cum nu am putea mentine nici o impozitare progresiva – practic, s-ar imbogati contabilii care te pot ajuta sa eviti fiscalitatea excesiva. Pe-aia cu divortul nu o auzisem, dar deducerile pentru bogatani sunt extrem de exploatabile in SUA – un exemplu sunt chiar acele PAC-uri (Political Action Commitees) si ONG-urile. Multe sunt create de miliardari pentru a-si “dona” parti din averi in ele, desi in esenta le apartin. Era un tip care se scutise… Read more »
[…] Kross nu mi-ar fi trimis link-ul cu albumul italienilor apărut în 2022, mai mult ca sigur că l-aș fi […]