Eurovision poate intra in normalitate ?

Acum vreo cateva zile, am primit o subtila atentionare ca anul asta norvegienii sunt pusi pe fapte mari. Despre ce-i vorba ? Despre acelasi creuzet de manele pop care ne face sa ne injuram vecinii in fiecare an, despre minunatul Eurovision.

Ei bine, dupa ce in 2006 o trupa de clovni amatori de hard rock (Lordi) aduceau un loc I Finlandei, aproape in fiecare an ne-a fost dat sa vedem macar o trupa rock printre participanti. Fenomenul s-a bazat pe modul in care Lordi luasera premiul : pe langa vizibilele afinitati politice, votantii satui de topaieli cu iz balcanic alesesera trupa in semn de protest.

Anul asta, trupa cu cele mai mari sanse (in viziunea publicului) de a reprezenta Norvegia este o trupa de metal extrem si anume Keep of Kalessin. Trupa s-a calificat deja intre cei opt finalisti ai competitiei norvegiene iar in 3-4 zile vom afla si daca intra sau nu in competitia mare. De ce ne-ar pasa de trupa asta si de ce ne-ar pasa de Eurovision ? Pentru ca tristetea asta de concurs este cam singurul cu o asemenea acoperire si pentru ca de ani de zile musteste de non-talente scabroase. Nu spun ca KoK ar fi in varful piramidei genului, nici pe departe. Inceputa ca o trupa de black metal, Keep of Kalessin a evoluat spre un sound mai melodic si a ajuns sa fie incadrata in mai generalul ”metal extrem”. Corul piesei de fata este cantat curat iar intro-ul este suficient de accesibil incat fanii clasici ai trupei sa se simta dezamagiti.

(Piesa poate fi ascultata la o calitate mai buna si pe pagina de MySpace a trupei)

Importanta participarii trupei asteia sta chiar in genul abordat , metalul extrem/black metalul melodic. Nu ansamblele folclorice, nu genialul Jan Gabarek si nici trupele de indie obscure sunt favoritele publicului. Black metalul a fost , din fericire sau din pacate, cel mai bun produs muzical de export al Norvegiei.  Nebunia a inceput cu incendierile de biserici si crima de care s-a facut vinovat Varg Vikernes in 1993 si a continuat cu noi valuri ale unui gen intens dezbatut. Considerat de multi o culme a ermetismului in timp ce altii il condamna pentru lipsa de melodie si simplitate, black metalul a fost subiect de multiple documentare. Discutia este prea larga si nu are sens dar cert este ca norvegienii nu au probleme in a spune : asta ne reprezinta ! Desigur, faptul ca educatia muzicala  din tarile nordice produce sute de trupe (din care un anumit procent devin faimoase) este o cu totul alta discutie.

In atare conditii de ce ne mai miram de insuccesul Elenei Gheorghe, de plictisul vomitiv al duo-urilor gen Nico & Vlad Mirita sau de tristul plagiat al trupelor gen Todomondo. Sa fie vina spectatorilor care au impresia ca Holograf e muzica elitista si fac semnul crucii cand se baga chitara electrica in priza ? As indrazni totusi sa spun ca nu-i doar vina lor. Pe de-o parte e vorba de lipsa generala de cultura muzicala si pe de alta de juriile care selectioneaza astfel de piese. Fosila Moculescu, aspirantul Barbera, vesnicul liceean Despot sau crucisatorul plagiatului, Marius Moga, nu au competenta sa judece. Ce sa mai spun de Adi Ordean, Cornel Fugaru sau Calin Geambasu.Sa inteleg ca nu mai exista profesori la conservator si ca marii jazzmani din Romania erau ocupati ?

Moldovenii erau pe punctul de a trimite un oligofren, noi ar fi trebuit sa trimitem un tigan. Da, pe nea Salam ala cu balada lui gretoasa si cantata intr-o engleza stalcita. Tot se plangea ca-l urmaresc reincarnarile lui Hitler. Nu ne reprezinta ? Mai bine de 80% din populatie asculta fie manele, fie populara stalcita (etno) fie house/trance si muzica de batut pisica. Bine, nu-l trimiteti pe Salam. Trimiteti-i dom’le pe Inna si pe Fizz.  De acord ca se voteaza pe baza de interese politice insa asta se aplica la primele 2-3 punctaje mari. Restul merge la piesele care aveau cat de cat ”ceva”.

Stiu ca n-are sens sa ma agit pentru o competitie irelevanta si majoritar retarda. Din pacate, e cam singura in care muzica romaneasca ar putea (macar odata) sa spuna ceva. Concursul se adreseaza totusi majoritatii , iar majoritatea are preferintele muzicale ale unei legume fierte. Oricum ai lua-o, nu are gust. Chiar si asa, aparitia unei trupe de black ar fi un semn de insanatosire. Nu-mi dau seama cum dar nu ar strica sa se mai auda din cand in cand si cate un instrument muzical. Pustiul cu vioara  de anul trecut a demonstrat ca se poate, chiar daca a facut-o intr-un mod foarte subtire.

P. S   : Pana cand o sa inteleaga si pseudocompozitorii romani ca e posibil sa aderi la un concurs fara sa folosesti o balada sau o piesa pop, va las cu incununarea a zeci de ani de muzica latina : Mini Daddy – El Nino Ma Bonito

Later Edit : Trupa a intrat in ultimii 4 superfinalisti insa a fost depunctata in defavoarea unui act mai conventional.

56 Comments

  • Relaxeaza-te.. Asculta-i pe cei care canta frumos si da-i naibii pe conationalii nostri cu cantaretii lor cu tot. Dupa mine exista doar cativa muzicieni adevarati in Romania, numarati pe degete… Life’s too fucking short to make it even shorter…

  • Cu Jaga-Jaga luam premiul cel mare 😀

  • Celor neacomodaţi cu genul, le sună foarte extrem KoK… ce nu înţeleg compozitorii, mai ales cei români, este că nu poţi avea şanse cu o piesă în mod prea evident creată special pentru Eurovision.

  • Drace : Nu mi se par extremi, nici pentru neobisnuiti. Vocalul e putin extrem dar piesa e destul de ”melodica”.

    Razvan : Ba nu-l luam, ca e o piesa ruseasca.

    Ghost : Nu ma stresez, tocmai…dau afara niste nervi 🙂

  • Da, dar cuvintele e bune, mâncați-aș pormoneul matale buierule. :))

  • Da, e de vis..atat de romanesti 😛

  • Ma uitam la tine in blogroll si nu sunt. 🙁

  • Ba erai la preteni ca scriai rar. Stai sa ma uit

  • LInkul e , dar ”furasesti” alt nume 😀 (Am schimbat)

  • Eu il vreau la Euro pe acest pui de cabral, febletea mea.

    http://www.youtube.com/watch?v=vjTQqTGa3dQ

  • stie cineva, noi cu cine ne prezentam? eu am observat ca Paula Seling a participat la preselectie?
    Daca ar fi din Romania, eu as vota pe tipul ala din Moldova cu “Eurovision-ul” lui. Suna atat de reprezentativ pentru noi, si oricum nimeni nu ar intelege ce zice omu’.

  • Imparatul : Dar e chiar catchy ”Da da da-ul” maurului 😛

    Khazak : Da, exact ! Ala si manelistii, asta e muzica de suflet. Oricum Paula Seling nu ma incalzeste cu nimic.

  • piesa asta e suficient de frumoasa incat sa ma faca sa caut prin calculator ceva suparari, ca tot nu am mai ascultat de mult asa ceva…

  • am optat pentru atocity 🙂

  • Am reascultat piesa, nu cred ca are nici o sansa la Eurovision. Lordi sunt simpatici, au imagine, si piesa lor era foarte catchy. KoK sunt doar o trupa de black metal. Acuma pe bune, tu ai vrea sa ne reprezinte la Eurovision Negura Bunget?

    Sincer nu cred ca black metalul reprezinta cu adevarat poporul norvegian, asta este doar o teza promovata in presa de heavy metal. Din punctul meu de vedere cel mai important grup muzical din Norvegia este A-HA. Daca vrei sa ne referim strict la metal cred ca Theatre Of Tragedy sau Sirenia sunt mai importante decat Mayhem si Immortal.

  • Vlaicu : Atrocity aveau stil la un timp 🙂

    Garm : Pai da, Lordi erau un fel de pop-rock cu pretentii de hard (hai ca-s rau). Negura Bunget ar fi excelenti daca ar concura contra Keep of Kalessin.

    Sirenia nu-s nici pe departe importanti sau relevanti. Sunt micuti si in tara lor. A-Ha si THeatre of Tragedy au fost vizibil mai influenti pe termen lung (pana la urma si Aqua aveau membri norvegieni) dar marile vanzari si cele mai multe trupe au venit din zona black. Explicatia ajunge tot la educatia muzicala, la faptul ca oamenii astia sunt in majoritate obligati sa invete un instrument in ceea ce noi numim scoala generala. Asta se intampla si in Finlanda, campioana invatamantului european. Evident, odata ajunsi la rebeliunea adolescentei, pustii care stiu sa tina cat de cat o chitara in brate se apuca de genuri mai agresive si din 500 de trupe, tot exista 20 bune.

    Zic de black pentru ca in anii 90′ (la injceput mai ales) MTV-ul incepuse sa le difuzeze piesele iar albumele de black s-au vandut obsesiv timp de cativa ani. Nu mai spun de black metalul spalacit ala Dimmy Borgir care se vinde inca excelent.

  • Man A-HA au vandut cat toate trupele metal la un loc. Si aici ma refer la toata scena black metal nu doar la cea norvegiana (acum eu sunt un picut rau 😀 ). Conform Wikipedia “A-HA is the best-selling Norwegian music artist in history”.

    Imi aduc aminte ce “scandal” s-a iscat in scena black cand Dimmu au atins 100.000 de exemplare. Toti i-au acuzat ca s-au vandut, ca au tradat scena si asa mai departe. Cred ca daca vindeau atatea discuri in 94 pateau si mai rau.

    La inceputul anilor 90 MTV a difuzat piese black mai mult in contextul Headbangers Ball, erau difuzate 2-3 piese la sfarsitul programului. Dupa ce Headbangers Ball a devenit Superock iar Vanessa Warwick a fost inlocuita cu o blonda (Julia nu stiu cum) blackerii au cam disparut de la MTV. Spre sfarsitul anilor 90 probabil ca au inceput sa difuzeze Cradle Of Filth.

    Cat despre numarul mare de trupe black din Norvegia, cantitatea nu inseamna si calitate. Din pacate simplul fapt ca o trupa provenea din Norvegia ii asigura din start o oarecare popularitate.

    La ora actuala singurele trupe din Norvegia care conteaza in industria muzicala sunt Dimmu Borgir si Satyricon.

  • Aia da, se poate dar nu cred ca au vandut cat toate trupele black la un loc pentru simplul motiv ca grosul vanzarilor lor a fost in perioada de glorie a anilor 80′. Nu ca n-ar fi imposibil. Chiar si asa, pop-ul & pop-rockul e normal sa vanda (ca asta erau in primii ani, cel mult). Ultimele albume au deviat spre sonoritati placute si spre ceva mai inteligent, motiv pentru care n-au mai avut acelasi volum in ciuda popularatii. De exemplu, Hunting High & Low a avut aproape 9 milioane de bucati vandute pe cand Lifelines (superior la orice nivel) nu s-a apropiat nici pe departe de cifra asta uluitoare.

    No, a fost perioada aia cu ”Burzum slashed Euronymus”. Se dadea inclusiv in programul zilnic, era un fel de pseudorebeliune a MTV dar le-a trecut repede.

    Cantitatea da nastere si la calitate intr-un final. Asta n-are treaba cu Norvegia ci cu toate tarile nordice. Tot spunem ca metalul de calitate vine din scandinavia. Pai vine, dar ce vedem noi e cam 2-3% din ce e acolo la nivel de valmasag de trupe. Tin minte ca-n liceu ascultasem un interviu cu Tuomas de la Nightwish si tipul zicea ca la nivel de aranjamente si compozitie avea competitie serioasa in primii ani ai trupei (gen vreo 7-8 trupe locale pe genuri similare). In Romania in afara de Magica, Tiara si de trupe fara forta, competitia a fost cam 0 pe sectorul power cu vocal feminin/gothic.

    Satyricon au luat contractul ala cu o casa mare (si nu prea mai sunt black de ceva vreme) dar fii sigur ca sunt destule trupe de black care pot vinde. Oricum, in raport cu alte genuri, pana si in Norvegia blackul e vazut ca ceva accesibil muzical (cu sau fara talentul membrilor, muzica e simpluta) dar inaccesibil cultural.

  • Habar nu aveam că A-HA sunt din Norvegia! 😀

    Poate că atunci când rosteşti Norvegia, black-metalul nu e cel dintâi lucru la care să te gândeşti, deşi mie asta îmi trece prima data prin minte, dar cu siguranţă când spui black-metal, spui Norvegia înainte de toate! 🙂 Norway’s Finest Tourist Attraction

  • Eu am tot evitat sa comentez , dar trebuie sa scriu ca trebuia sa-l trimitem pe Florin Salam , Adi Minune sau cel mai bine pe Guta !

  • @Drace – Astazi sunt rau, asa ca iti atrag atentia ca termenul de black metal a fost inventat de englezi, iar cea mai influenta trupa este suedeza (Bathory). S-ar putea sa ai totusi dreptate in legatura cu atractiile turistice :)).

    Ca tot veni vorba, ieri ma gandeam cum ar fi sa ma duc in Islanda sa vad Dimmu Borgir 😛

  • Norvegia chiar joaca iar o carte interesanta. Dar trupa de care vorbesti nu s-a calificat inca.
    Legat de prestatia romanilor am avut si perioade mai bune – Sistem si Luminita Anghel, Traistariu – si cu juriul ce sa spun. Muzica romaneasca obtine “succesuri” cu un dance extrem de usor ca rezonanta a mesajului si ritmului.

  • Garm : Venom, evident. Dar nici n-am spus ca ar fi altceva. Termenul le apartine, nu si genul. Bathory (R.I.P Quorthon) n-au fost niciodata cea mai influenta trupa a genului. Pur si simplu omul a inovat intr-o serie de genuri (inclusiv viking/folk – mai larg, in ”pagan”) si per total a fost extrem de inspirat. Ultimele materiale Bathory sunt pur si simplu ”must listen”.

    Totusi, la nivel de influenta au fost multe, de la elvetienii Celtic Frost pana la Mayhem (unde sinuciderea lui Dead si moartea lui Euronymus au fost efectiv responsabile pentru aducerea genului in ”mainstream”).

  • Bine, pentru ”Everyone can play black metal” tot CoF sunt responsabili.

    Emil : Vedem zilele astea. Luminita si Sistem au avut avantajul ineditului si au fost votati. Tipa forteaza mult vocea dar chiar si asa, a fost altceva.

  • @Garm: Normal că a fost inventat de englezi, ca mulţi alţi termeni, altfel s-ar fi numit “svart metall”. :))

    Islanda, sună bine, sper să ajung şi eu cândva pe acolo! 🙂

  • Good point la faza cu Venom. Cat despre Bathory m-am referit la primele albume, albume citate drept influenta principala de majoritatea trupelor din al doilea val de black metal (Emperor, Immortal and co). Mayhem au avut si ei un rol foarte important mai ales datorita influentei lui Euronymus.

    Good Point si la faza cu CoF 😛

  • Islanda are mai multe de oferit 😀 (Inclusiv trupe gayutze gen Sigur Ros :P) + niscaiva peisaje geniale

  • Pentru ca atunci cand vorbim de eurovision normalitatea inseamna blackmetal. :))

  • Normalitatea inseamna diversitate, lucru pe care nu l-am mai vazut de ani de zile la magaria astia de concurs.

  • De regula tarile nordice au trupe bune fie ca sunt rock sau nu. Intr-adevar in zona respectica mai toata lumea stie sa jongleze la un instrument.Cultura lorr e net superioara fie ca ne referim la muzica sau la politica privind mediul inconjurator.
    Noi nu o sa castigam in veci “Eurovision Song Contest” cata vreme melodiile pentru concurs sunt selectate pe criterii de pile sau pe criterii valabile acum 30 de ani. Anghel si System au fost exceptii.
    Elena Gheorghe a fost lamentabila de la prestatia artistica pana la vestimentatie, pana si la Eurovision se face distinctia clara intre o imbracaminte sexy si una vulgara.

    PS.Nu am mai trecut demult pe aici din motive pur tehnice 😛

  • Nu-i problema. You’re always welcome. Si eu ma misc greu (deh, sesiune)

  • Vorbim totusi de un concurs muzical de popularitate. DIversitatea e ok dar nu vad ce sanse poate avea o piesa care nu se incadreaza in stilul “pop”, catchy, facil si saltaret.

  • Problema este ca tocmai diversitatea lipseste de la Eurovision si cine a avut curaj sa joace o carte diferita a iesit in evidenta.

  • RInedit : Merge

    Pixu : Are sanse 😛

    Emil : Pai pe-asta merg si eu.

    Cartim : Nu cred ca de vulgaritate era vorba cat de piesa.

  • Ca sa-ti raspund la titlu: nu. Acolo se voteaza orice altceva decat calitatea piesei si/sau a interpretarii.

  • Da, dar daca nici tatele fufelor noastre nu atrag atentia…

  • Gata! Ai intrat si in povestea lui Make. 😀

  • Aia cu “compozitorii romani” mi se pare putin ultra-uber retro.Daca imi permiti sa ma exprim asa.
    Cu agaricii de Barbera si Geambasu, chiar m-ai facut sa rad 🙂 iar Titus Munteanu, saracu’, oricata cultura muzicala si buna-vointa ar avea, vrand-nevrand, a ajuns out of time la randul lui.Si tocmai pentru ca discutia e ampla si aproximativ inutila, trec direct la exemple 😛
    Hanno Hoefer – guitars, harmonica,washboard, vocals
    Octavian Barila Andreescu – bass guitar
    Jimy El Lako – guitars, violin, viola, talkbox
    Ovidiu Condrea – drums
    Geza Grunzo – keyboards
    Stau destul de mult pe afara (dar si in Bucuresti) sunt ocupati, mult prea ocupati cu tot felul de cantari ca sa mai aiba timp si sa se inscrie la competitiile de genul celor in discutie si probabil ca va ramane mult mai mult dupa ei (sau de la ei incolo) decat dupa vreun inscris ori calificat la Eurovision
    De ce pe facebook, youtube sau dailymotion si nu la TVR ? De ce in Toronto si nu la Eurovision ? Poate sa fie din vesnicul “it’s all about the money”, poate sa fie la fel de bine din cauza ca cei de la minister vor sa le ia taxe si impozite si se dau undercover 😀 dar, mai ales, cred ca nu stam rau la muzici si muzicieni cat la organizare si promovare de imagine. Indiferent, turism, Eurovision sau orice altceva, e mai mult ceva de tipul “scapa cine poate” decat vreo strategie pe termen mediu sau lung
    Si-atunci, zau, de ce sa ne miram ca ies in fata arivistii sau fripturistii la fel ca si in cotidian ?

  • Razvan : Da…si vad ca-s haiduc 😀

    WhiteWolf : La Hanno m-am gandit si eu multa vreme. Am si doua albume originale si am avut si onoarea de-al vedea in concert.

    Cat despre ‘stat bine” la muzici, nu-ti pot impartasi viziunea. Stam groaznic. Artistii de gen nu depasesc maxim 30-40 de oameni…100 in cel mai bun caz. In Norvegia , tara cu 4 milioane si ceva de oameni, educatia muzicala (scolara!) face ca un procent de peste 20% din tara sa fie implicat muzical, procent din care sigur exista un 0.5-1% decent sau cu viitor.

  • eh, iti cam place norvegia… nu compara mere cu pere. romanii canta tot timpul. manele canta foarte frumos pentru ca atata educatie au. gandeste-te la brazilia sau la mexic cu care ne asemanam la educatie. eu mi-am amintit acum de muzica pop japoneza si am realizat ca adi minune canta bine. atata parere am avut si eu. mercic.

  • Ehh, in Japonia e alta mancare de peste cu totul (desi ei le-au facut staruri pe Cheeky Girls, alaturi de pustoaicele englezoaice). In Brazilia sunt si cateva trupe maricele (Sepultura, Angra) pe sectorul metal, trupe cu incasari mari. Ce ma irita in Romania este ca in afara de un album Negura Bunget, suntem vazuti ca fiind complet stersi de pe harta muzicala, fie ea de jazz (unde avem niste oameni superbi dar care sunt slab incadrati si promovati ça fiind ”romani”), metal sau pop.

  • Barbera din Hanna-Barbera?! Cum aspirant, nu-i consacrat? 🙂
    (habar n-am cine-i, dar suna cunoscut)

  • Zamolxis, nu-i desenatoru’ celebru. E berti 🙂
    Incearca bertibarbera.com ca sa vezi putirintza semi-docta a unuia care (naiba stie cum) s-a agatat de Nicu Patoi, un tip care chiar stie jocul cu chitara, doar ca sa-l creada si pe el lumea ..muzicolog
    E un fel de Ogica al rock-ului
    @Krossfire, in afara de Hano mai aveam band leaderi care tin alaturi tigani zicatori din frunza ? 🙂

  • Da, e un mare artist. Omul se crede un geniu al jazzului doar pentru ca avea o emisiune pe tema (Taverna).

    White : Stii ce ma irita, apropo de band leaderi ? Ca unii incep bine doar pentru a se duce in oala asta a indie-ului spalacit & all. Ajunsi aici, vor considera in continuare ca fac ”muzica’elitista”.

  • domnilor astia doi de va stiu eu si de aia va zic domni. stiti ce ma enerveaza pe mine? ca certati elitistii in timp ce vorbiti elegant si elitist despre jazz, goth, black sau in baie music.
    aloooooo! norilor!? reveniti si voi pe pamant? mai radem si noi sau ne laudam in cine numele de tata a lu sharon den adel? in fine, a luuuu… andy ghost nah.
    hai mai radem si noi. ce e incordarea asta?

  • Piesa nu imi place, dar nu conteaza ce imi place mie ci ce anume a fost decis…. Cred ca esti constient ca se stie dinainte ce tara va castiga Eurovisionul. Piesa nici nu conteaza…
    O zi minunata iti doresc

  • piticugras : radem, radem dar parca nu mai e asa fun de pe locul 24.

    James : se poate, dar asta nu inseamna ca nu ne meritam locul codas.

  • Eurovizionul era interesant cand aveam vreo 7-8 ani si-l priveam cu interes de la mare, intr-o sala comunista si mica de holbat la un TV aproape (dar nu destul de) color, dupa o zi lunga de zbenguiala pe plaja.

    Hm, cred ca ala era Cerbul de Aur. 😀 In extrasezon pe litoral. Dada.

    Mie-mi place balacareala ante si post eurovizion. Imi place asa, dupa modelul paine si circ. Nu-mi place, in schimb, cum conduc niste obositi muzica usoara romaneasca. Cum conduc, vorbesc prostii- cum o dirijeaza dupa propriile interese, o data pe an. (Marinarita e neschimbata!)

  • Well, this is it. Oamenii au intrat in ”cei patru super finalisti” insa aici au fost depunctati in defavoarea unui act mai conventional. Chiar si asa, Norway has balls !

  • Au fost depunctati in favoarea unui act mai potrivit pentru Eurovision. Oricum KoK si-au atins scopul:
    http://www.carteadenisip.ro/stiri/keep-of-kalessin-vrea-la-eurovision-actualizare/2793

  • Tocmai aia e problema. De ce ”mai potrivit pentru Eurovision” ? Taranii aia nu trebuie educati si ei cumva 😛 ? (Pe abordarea : Uite Ioane, stiu ca tie iti place Maria Lataretu’ dar mai e si niste baieti prin Nord care le zice blac metal bai !)

  • Decat sa ii educi cu Blec Metal, mai bine incerci cu Korpiklaani. Vodca si Beer Beer sunt mesaje ce pot fi intelese de toata lumea. Iar clipul de la Wooden Pints este zic eu reprezentativ pentru orice taran 😛

  • Da, dar Korpiklaani e mai complecsi la aranjamentele muzicale care este.

  • Depunctarea a fost un act de sabotaj, s-au tras sforile ca sa poata sa castige Pavel Turcu marele premiu in finala Eurovision! Clar :))

  • Las ca-si gaseste maestrul loc in partenonul marilor artisti europeni.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

krossfire
  • krossfire
  • Un simplu haiduc al cuvintelor.