Egoism minoritar

Am fost foarte ocupat zilele astea  , da’ nici Romania n-a stat degeaba. Am aflat pe propria piele si pe propriul timp ca Duminica trecuta a fost ”Maratonul Bucurestiului”. Daca nu stiati ca Bucurestiul a intrat in circuitul maratoanelor Federatiei Internationale de Atletism , felicitari ! Sunteti inca ancorat in realitate !

Indignat de schimbarea traseului unor autobuze, mi-am permis sa fac o remarca rautacioasa cu privire la evenimentele de genul asta. Evident, printesele ecologiste au sarit cu gura si m-au facut sa inteleg ca am o gandire obtuza. In Bucuresti, faptul ca lumea nu da suficiente ture ale Casei Poporului sta la baza traficului infernal, jegului, cainilor si poluarii.  Daca oamenii care lupta de la 8.00 la 20.00 ca sa-si tina copiii la scoala ar alerga mai mult in boxeri, autostrazile ar creste precum iedera.

Tot la categoria importanta de gradul 116 se situeaza si mania bicicletelor , marsurile ecologiste si infrumusetarea urbana. E vorba de un egoism al unei minoritati, un egoism generat de lipsa viziunii de ansamblu. E un egoism pe care-l practicam zilnici.  Nu e vorba de o minoritate sexuala sau religioasa ci de orice individ sau grup atat de obsedat de o problema minora incat o vara obsesiv in agenda publica.

Stai cu fundul intr-o masina de 30 000 de euro si ai trei apartamente ? Atunci principala ta problema, pe langa trafic si alte probleme reale s-ar putea sa fie lipsa unei curatari constante a strazii din fata blocului tau. Diferenta e ca pentru oamenii care muncesc cinci ani ca sa-si ia Logan, problema ta nu este deloc relevanta. Din pacate, daca se intampla sa fii vreo personalitate media cu iluzii de grandoare sau vreo nevasta de parlamentar sunt mult mai multe sanse ca ”irigarea” strazilor sa treaca inaintea semaforizarii si traficului.

Solutia problemei tale personale nu este o solutie aplicabila oricui. Daca pui 7 milioane de pensionari pe bicicleta nu vei transforma Romania in Olanda. Pot aprecia pasiunea unora pentru biciclete dar nu voi considera niciodata ca pistele pentru biciclisti si numarul de masini din Bucuresti  sunt probleme prioritate. Infrastructura, imbecilitatea unor soferi si semaforizarea nu se vor remedia brusc daca 1 milion de oameni se avanta in trafic pe bicicleta.

Tot la fel functioneaza si milioanele de articole, editoriale si talk-showuri politice din ultima vreme. Pe langa falsii lideri de opinie exista si multi oameni care stiu ce vorbesc. Din pacate, pentru ei notiunile de finete sunt o problema. Cand majoritatea populatiei nu face diferenta dintre dreapta si stanga politica, fapul ca se irosesc mii de cuvinte pe probleme de suprafata nu e un semn bun.

Nu ma astept ca cei ajunsi sus sa-si doreasca altruist sa-i ridice si pe altii. Mai mult chiar, admir spiritul unora de initiativa desi nu este mereu bine canalizat. Stiu ca lumea nu va realiza subit ca acomodarea persoanelor cu dizabilitati trece inaintea  unei legi pentru vidanjarea prunelor. Visez insa la o zi cand nu li se va mai da atentie alora care cred ca marea problema a  Romaniei este lipsa unei taxe pe pungile de plastic.

P.S  : Daca la fel ca mine va irositi fortat viata in RATB, e imposibil sa nu fi observat reclamele de pe  LCD-urile interioare. Intr-una dintre ele, Vizante imi spunea candid ca are un copil.Vizante are copil. Morala ? Sterilizeaza-ti cainele si sterilizeaza si cainii din jur ! Nici nu ma trezisem bine din socul penibiliului, ca apare pe ecran o bunicuta de mahala. Respectivul personaj se plimba printre camere cand deodata observa ca a ars o camasa. Morala ? Aparatele lasate in priza pot cauza catastrofe ! Felicitari Ministerului si agentiei responsabile pentru bancuri mai seci decat politica romaneasca.

33 Comments

  • Aliluia, un strop de pertinenta!

    Loc in blogrolu’ UtopieiBalcanica ti-ai cistigat.

  • Eu cred ca principala problema este lipsa de civilizatie si cred ca problema traficului nu este rezolvata daca ne deplasam toti pe biciclete !

  • hmm, ai dreptate şi nu prea.
    în sensul că într-adevăr, nu putem obliga pe toată lumea să folosească bicicletele (nici nu cred să fi intenţionat cineva până acum). sunt multe dezavataje: cel mai mare e riscul de a fi lovit în traficul haotic( şi totodată unul dintre motivele pentru care ai mei au ameninţat că îmi pun lacăt pe bicicletă, dacă mai ies ca o descreierată pe şosea cu Ţigla). apoi, o bicicletă poate fi furată mai uşor ca o maşină, aşa că te poţi trezi pieton dacă stai departe de ea câteva minute. şi multe altele…

    pe de altă parte, activităţile pe care le susţii tu (înlesnirea traficlui, probabil prin şosele suspendate sau ceva de genul, ori semaforizare) solicită prea multă energie, bani, efort, organizare, creier, corectitudine. lucruri de care nu abundă ţara, cel puţin la ora asta. “pur şi simplu e mai simplu” să te plimbi pe bicicletă şi să dai din gură la te ve, decât să faci asemenea proiecte şi să le mai pui şi în practică.

    apoi, de ce neapărat egoism minoritar? nu că ai o gândire obtuză, doar că prinţesele nu fac niciun rău. poate or fi având o oarecare stări de suficienţă, nu ştiu, dar pot fi uşor ignorate, nicidecum privite cu răutate.

    în legătură cu p.s.-ul, mă întreb eu acum: dacă aparatele lăsate în priză pot cauza catastrofe, degetele lăsate în priză ce pot cauza (înafară de coafura a la vadim) ?

  • Eu cred ca pentru fluidizarea traficului este nevoie de o autostrada suspendata !

  • Ia să încep să mă plimb cu RATB-ul, că uite ce lucruri drăguţe vezi tu pe acolo 🙂 Una peste alta, sper să nu apuc să văd şi-n metrou de-astea, deşi sunt suficiente şi plasmele alea să mă enerveze 🙂
    PS – Cât despre toate celelalte, uneori sunt tare prost înţelese lucrurile astea legate de ecologie. Sau făcute fără nici cea mai mică idee despre cum ar trebui să fie…

  • CErt este ca daca toti pensionarii s-ar sui pe biciclete, sistemul de pensii ar colapsa rapid.
    Iti dai seama cat ar trai daca ar fi sanatosi?

  • Imparatul : Sper sa intorc favorul pana pe seara, cand o sa fiu iar in fata propriului laptop.

    R.Inedit : Da, dar asta cu problema de civilizatie e destul de larga.

    Miruna : E egoism minoritar pentru ca e o problema care priveste o categorie slab reprezentata de oameni din RO.

    Demaio : Da, e o reala placere sa te plimbi cu Ratbul, e o buna metoda ca sa-ti amintesti ca ”In Romania se poate mereu mai rau”.

    Lup Alb : La tara inca se foloseste la greu dar tot lipsa medicamentelor le vine de hac.

  • @krossfire – :)))

  • RATB, simti ca traiesti ? =))

  • Mie imi pare rau ca nu avem aceasi pasiune pentru biciclete ca si olandezii sau nemtii.
    Dar din pacate, la noi pentru a merge cu bicicleta trebuie sa dai dovada de abilitati de cascador.Am fost un pasionat biclist , pana cand mi-am autosuspendat carnetul de biciclist pentru ca nu ma maisimtema in siguranta.
    Cand spun “carnet de biciclist” vorbesc foarte serios; la 14 ani am dat un test, un minitest, asemanator cu cel pe care il dam pentru carnetul de conducere, fara acel test nu as mai fi putut circula prin oras cu bicicleta. Pe baza acelui test am primit un carnet de bicicist.
    Din cate stiu acseasta tampenie s-a aplicat doar in Timisoara.
    Si eu ma consisder ecologist doar ca la noi in tara acset lucru nu este o prioritate, atata timp cat nivelul de trai este atat de scazut.
    De regula incepi sa te gandesti la planeta si la incalzirea globala dupa ce ti-ai asigurat nevoile de prima necesitate.
    Mai este mult de “de lucru” la modelarea mentalitatii poporului nostru…

  • In Romania nici politicienii nu realizeaza ca ar trebui sa fie o diferenta intre stanga si dreapta… m-ar distra sa merg pe bicicleta, dar sunt egoist, nu vreau sa aiba mai mult loc in trafic cei cu BMW-uri, asa ca fac si pe dracu’ si tot imi iau o Dacie 1300… sau 1310. 😛 Asta cu maratonul in oras mi se pare o tampenie, pe langa ingreunarea traficului, sportivii sunt nevoiti sa respire un aer poluat, etc… am nimerit si eu in plin eveniment in Madrid, cand am mers la Malevolent Creation, i-am si descris, probabil prea subtil pentru ca nu s-a remarcat, de-abia se mai tarau, asta e nivelul lor: alearga mult fara sa se opreasca, ridica pietre, doboara copaci (asta nu, ei recileza), au capul mare si “bascile” si mai mari. :))

  • Bre nici macar clasa politica nu face diferenta intre stanga si dreapta. Vrei un exemplu elocvent? PDL – fost PD – fost FDSN (sau FSN nu mai stiu exact 😀 ). Astia au fost intai de stanga, dupa aia de centru stanga, centru, centru dreapta si acum se pretind de dreapta.

    Curatenia este o problema man, la fel si lipsa spatiului verde din oras. Sincer in putine orase am vazut un aer mai mizerabil ca in Bucuresti.

  • Câţiva giga portabili de metale mă fac, de cele mai multe ori, să uit rahatul, aproape zilnic, din reatebe. Oricum, îl prefer traficului infernal trăit în maşineta personală!
    Şi eu visez că o să trăiesc într-o Germanie. :))

  • Ktx : O slogan excelent 🙂

    Cartim : Eu n-am o pasiune pentru biciclete sincer. Nu suport senzatia de nesiguranta generala.

    Drace : Un Lastun nene 🙂

    Garm : FSN inca exista in 2001-2002 in zonele de tara, erau activistii batrani 🙂

    Nelinistitu : Cam asta folosesc si eu ca medicament.

  • Eu în autobuze sau tramvaie (sunt la Iaşi nu ca voi) îmi place să admir diverşii, adică toţi oamenii care se preocupă cu ceva, cu viaţa lor, iar eu am ocazia să îi văd pentru câteva minute, să asist. Pentru mine e ca şi cum aş privi la TV şi mă întreb cum poate regizorul şi scenaristul să creadă că e dramă ce face el, iar actorul să şi-o i-a în cap cu rolul.
    Pe mine mă amuză pentru că îi văd pe toţi nefericiţi, supăraţi pe ceva, lipsiţi de pace şi linişte în minte, şi nu mă văd pe mine că zâmbesc ca un schizofrenic ce aude bancuri cu nebuni sau altceva …
    Cred că mă transform în ceva ce unii nu vor putea înţelege 🙂
    Apropo,
    PS: ce articol de duzină 🙂

  • Nu e chiar asa. Iti inteleg sentimentul de nesiguranta generala ca biciclist in Bucuresti, dar nu vad cine ar avea ceva rau de spus impotriva mersului pe bicicleta, chiar daca el nu rezolva niste probleme de fond ale orasului. Pe bicicleta se poate merge si in siguranta, si elegant. Prin urmare, nu cred ca e vorba de un egoism al unei minoritati, ci de o incercare de popularizare a unui obicei cat se poate de sanatos. Chiar daca pretul platit poate deranja, temporar, pe cineva (recte, devierea traseului unui autobuz), castigul ar putea fi pe undeva mult mai substantial.

  • Nu sunt impotriva merslui pe bicicleta dar ar fi sinistru sa deviezi un autobuz din cauza unor pasionati si a catorva hipioti. Nu e o problema, pur si simplu. Inteleg ca nu sunt piste si infrastructura Bucurestiului nu suporta asta dar v-ati gandit ca pentru a se intampla toate minunile astea sunt lucruri MULT mai presante de rezolvat ?

  • Ai punctat corect. Mare parte a celor care lupta pentru astfel de scopuri stiu ca este ca o furtuna intr-un pahar de apa. Mentalitatile nu se schimba asa usor dar nu le poti spune sa nu incerce.

  • argumentezi inedit si m-ai luat nitel prin surprindere, dar nu pot fi de-acord cu tine. si eu “militez” (de la distanta, e drept 😀 ) pt biciclete, si la cat par am pe picioare, numa’ printesa eco nu-s.

    uzul bicicletelor nu va (ar) rezolva toate problemele de trafic, dar ar ameliora in mod sigur dezastrul care este traficul bucurescilor. care este.

  • Bogdan : Ciudat, si eu simt asta dar nu vad ce-i lipseste.

    Zamolxis : Mizam pe faptul ca nu vor fi multi de acord.

    Dragota : Da, dar energia lor ar putea fi folosita in scopuri mai serioase.

  • las’ ca ne face oprescu autostrada suspendata :))

  • Da, si serviciu de taxiuri cu elicopterul.

  • Krosfire stiu ca nu ai o pasiune pentru bicclete 😛 Eu ziceam ca “imi pare rau ca nu avem aceasi pasiune pentru biciclete ca si olandezii sau nemtii” nu de alta dar am fi mai sanatosi si ma putin sedentari.
    Dar pana la a face piste pentru biciclisti, sunt mult mai multe probleme de rezolvat in tara aceasta.

  • Pai da, dar altii au o pasiune pentru biciclete si n-am nimic cu ei. Olandezii si nemtii au rezolvat intai problemele presante si apoi au inceput cu educarea.

  • Gata, nu mai las iar sa treaca atat timp pana la urmatorul post.

  • E clar ca nu ne putem schimba infrastructura peste noapte ca sa ajungem la nivelul celorlalte tari din uniunea europeana. Lor le-au trebuit ani buni ca sa implementeze niste chestii, noi mai avem pana acolo.

  • Da, ani in care au facut ceva…

  • Inteleg cauza ecologista, dar eu, care trebuie sa ajung dintr-un capat al altuia al Bucurestiului zilnic, ce fac?

    Sau femeia care trebuie sa ajunga in 15 minute de la serviciu sa-si ia copilul de la gradinita…

    Oricum, fac unii mult caz… dar majoritatea (unii chiar nu sunt ipocriti) fac tam-tam doar la nu stiu ce zile. Doar ajungi merg pe jos, cu bicicleta, vocifereaza, si a doua zi urca fundul in masina.

    PS: M-am saturat de aia care fac jogging sau merg cu bicicleta, doar pentru ca asta e noua moda. Asta si cumparatul de carti…

  • Noi vrem totul peste noapte si cu mentalitatea asta apar doar peticiri…

  • Diana : Exact, dar tu…dar noi, dar aia doua milioane de Bucuresteni non-eco ?

    Marius : Forme fara fond, as always.

  • io sunt fan bicicleta. ma deplasez zilnic cu ea la serviciu. e o adevarata aventura. si asta pt ca n-am pe unde merge decat pe carosabil. problema e ca la cate masini sunt si la cum sunt strazile nici nu au cum sa faca niste piste de biciclisti serioase.

    e o adevarata fauna in trafic. se vede altfel de pe o bicicleta.

    sper sa apuc si eu momentul in care sa avem ceea ce au nemtii pentru biciclisti. dar pt asta cred ca tre sa fie si orasul nostru ras si pornit de la zero.

  • Si eu m-am gandit la bomba mica pe ici pe colo 🙂

  • eu as vrea sa vad macar jumatate din auto-“turistii” care bat Botosaniul dintr-o parte intr-alta a propriului bloc sa renunte la masina si sa-si ia bicicleta. nu se rezolva problema traficului asa, dar nici nu se complica mai tare.

2 Pingbacks

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • krossfire
  • Un simplu haiduc al cuvintelor.