Cultura jelaniei si colindele apocaliptice

O sa incep cu o declaratie la fel de surprinzatoare precum sexualitatea lui Elthon John :  de ani de zile nu mai suport colindele. Astept socul incredibil produs de o dezvaluire citita in ultimii ani pe zeci de bloguri. Nu am pretentia ca motivul meu sa fie mai bun decat al altora dar pur si simplu Sarbatorile ortodoxe imi par invaluite de un aer funebru. Majoritatea colindelor auzite in ultimii ani se inscriu intr-o infinita doina de jale. Nu sunt nici ”calde” (precum multe dintre colindele vestice) si nici vesele (gospelul, cantecele de Craciun clasice). Sunt pur si simplu niste bucatele muzicale deprimante si intens religioase.

Epifania asta m-a lovit de mai multe ori, fapt ce o descalifica de fapt de la titlul de epifanie. Colindele ma prost dispun pur si simplu. Intr-o discutie recenta cu un membru al familiei, care se plangea de acelasi lucru, mi-am amintit si de acuzatiile conform carora piesele de-afara sunt legate de ”’Mos Craciun”, nu de Iisus. Ok, inteleg cum Deck the Halls, Jingle Bells sau Santa Claus is Coming to Town evita explicit fenomenul religios. Si da, in bunul spirit South Park, ziua de nastere a lui Iisus ar trebui sa fie ceva mai importanta decat alte evenimente.  Totusi, chiar e nevoie de piese in care se deplange frigul din iesle si saracia Mariei ? E nevoie de piese precum Hristos de nu se nastea sau Sfanta Liturghie, ambele interpretate de leromaniacul Stefan Hrusca ? Desi prima are un ritm ceva mai bine inchegat si identic cu tot ce a scos Hrusca in ultimii zece ani, mesajul este unul contrastant cu presupusul Spirit al Craciunului.

Facand rabat de la logica si convingeri, vom considera ca undeva , in ”ceruri” exista o manifestare a divinitatii care a murit pentru noi. Credeti ca asta ar vrea sa auda ?  N-ar fi logic sa ne bucuram putin ? Pana si ”O ce veste minunata !” suna ca un preludiu la o partida de plans. Daca nu mi-o scoteau pe nas afonii care ne colinda de ani de zile, as fi dat drept exemplu pozitiv ”Domn Domn sa-naltam’!”. Baza religioasa a colindelor nu le obliga pe acestea sa pastreze solemnitatea cantarilor clasice. Cultura jelaniei ne este specifica, asa cum am mai precizat si-n alte posturi : avem o balada populara cu iz testamentar (Miorita) si un imn care indeamna resemnat la desteptare. Daca aruncam putin ochii pe imnurile Ungariei, Frantei sau Italiei vom vedea o atitudine vag diferita. Colinde apocaliptice gasim in destule culturi insa rar vezi sa prolifereze in asa masura incat orice CD de colinde te poate deprima o saptamana.

Pe post de concluzie, as ramane doar cu urarile de bine. Nu de alta, dar crestini sau nu, perioada asta inseamna in general o pauza iar o pauza este mereu binevenita, cu sau fara aportul lui Hrusca. Deci, La Multi Ani cui s-a nascut in perioada si la mai multe pauze (eventual platite).

P.S : Citeam  zilele trecute despre falimentul iminent al editurii Nemira, unul din bastioanele devoratorilor de literatura S.F din Romania. Nu ca ar conta, dar articolul ce anunta asta facea loc, intr-un ziar vazut la tarabe, unui interviu. Cu cine era interviul ? Cu Mitica Dragomir care ne povestea cu pentru el criza nu e o problema…

P.S 2 : Ma distreaza si in acelasi timp inspaimanta tupeul lui Ion Iliescu. Chiar si acum, dupa ani de zile are curajul sa spuna zambind ca habar n-are cine a tras la Revolutie. E ca si cand in eventualitatea supravieturii si a evitarii executiei, Hitler & Co ar fi iesit la 20 de ani dupa WW2 sa explice cum se aruncau oamenii de nebuni in camerele de gazare pentru ca asa era trendul atunci.

krossfire
  • krossfire
  • Un simplu haiduc al cuvintelor.

Subscribe
Notify of
guest

53 Comments
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
Sabina

Inseamna ca tu ai ceva cu ortodoxia in general.

Sabina

Ortodoxia oricum este dubios de sumbra. Ne cere sa avem frica de Dumnezeu, nu sa-l vedem ca un sprijin. Muzica ortodoxa nu mai zic, cred ca deja stii exemplul din “Eyes Wide Shut”. Primirea din bisericile noastre (nu tu scaune, dar slujbe cu orele) e la fel de “calduroasa”. Preotii nu mai zic. Era normal sa se reflecte in colindele religioase. Dar mai avem si din folclor (care si asta e, la randul sau, cam sinistru) unele ceva mai saltarete, cum ar fi “Iata vin colindatori”

Drace

Haha, astea numite de tine nu sunt colinde, adica majoritatea sarbatorilor le-am prins pe la tara si nu am auzit genul asta de poezii inchinate Lui, doar Plugusorul, Mos Ajunul, Vasilca, Capra, Ursul, Sorcova… chiar si Lazarul cantat de Pasti nu are o incarcatura religioasa prea evidenta, mai curand tema acestuia a fost prealuata si de religie, la fel ca si in multe alte cazuri. Cred ca maximul de intruziune al religiei in cotidian s-a produs in tarile hispanice, oarecum de inteles avand in vedere vecinatatea comunitatilor crestine cu cele musulmane si iudee si marea adversitate dintre ele, de exemplu nu Mos Craciun, Santa Claus sau in versiunea spaniola Papa Noel, aduce cadouri copiilor, ci Cei 3 Crai de la Rasarit, totul transformat intr-o lunga procesiune (cam toate sarbatorile au parte de una).

Ana

Nu stiu daca mi-au placut vreodata 😛 Poate si pentru ca n-am deloc voce si toata perioada dinainte, perioada in care se forma corul si se tot faceau repetitii era mereu un cosmar pentru mine. Si tot ce face prea multa referire la religie mi s-a parut mereu “spooky”

Drace

Nu stiu daca de 3x, dar avand in vedere ca sosirea nu coincide banuiesc ca primesc cadouri atat de la Papa Noel pe 24 cat si de la Regii Magi (Cei 3 Crai) pe 6 ianuarie… plus bomboane, in timpul procesiunii participantii arunca, in functie de amploare, pana la tone de dropsuri… depinde si de regiune, in Tara Bascilor, cel care aduce cadouri copiilor se numeste Olentzero si este un miner cu basca, murdar de carbune si cam betivan (nu mi se pare greu de iterpretat), se zice ca originea lui e precrestina.

Mekone

Tu nu mai suporți colindele pe care le auzi peste tot fără să vrei și le numești cultura jelaniei – aceleași lălăieli. Învățată de părinți, când eram mică cântam cu soră-mea ”O, ce veste minunată” care , cântat în ritm normal, cu voci de copii nelucrate, mie mi se pare și acum frumos.
Dar sunt de acord cu tine (ceea ce Sabina nu înțelege) – ortodoxia noastră te cam împinge la tristețe și fatalism. Am admirat întotdeauna la catolici seninătatea și verticalitatea în biserică, vorbesc de sentimentul general, nu intru în detalii. Dar n-aș merge până la ”cântece de Crăciun clasice” – sunt clasice și vesele, dar țin de altă cultură, nu seamănă cu noi. Cine vrea colinde adevărate românești, găsește …
Dar, total de acord cu tine: decât lălăială, mai bine lipsă – oarecum referitor la perioadă am scris și eu ceva http://wp.me/pyera-8h

WhiteWolf

Si cu tote astea, cu toate acestea (de mai sus) spuse si chiar comentate, unii continua sa simta.
Si nu ma refer aici la Ticaela Matzu si-al ei De 3 ics nu stiu ce

animaloo

“un imn care indeamna resemnat la desteptare”
asta romanesc?
unde?

animaloo

poi la nivel mental, cam aia era la momentu cela starea: aide bre, mutati si voi neuronu.
da imnu e destul de muncitoresc asa 😀

animaloo

poi da. da putea sa fie:
cine nu sare
cine nu sare
ori e ungur
ori turc
ori tigan
ori e gay
sau prost de moare!

Grădinariu

Cum, nu eşti amator de astfel de simboluri ale identităţii naţionale? Trădătorule de neam şi ţară! Faptul că subscriu într-o măsură semnificativă la opinia ta (îmi rezerv dreptul de a crede că aceste colinde surprind trăiri ale poporului român a căror rememorare nu înseamnă neapărat aprobarea, ci mai degrabă ritualizarea lor) nu ar trebui, totuşi, să te mire, ţinând cont de cât de puţină muzică îmi place, în general.

Sabina

@Mekone: Sabina aia, care nu intelege, a zis de ortodoxie exact ce ai zis si tu.

Garm

Sarbatori fericite man, si chiar daca nu iti plac colindele ti-l trimit pe Halford pe cap.

http://www.dailymotion.com/video/xb4hkn_halford-new-video-get-into-the-spir_music

brontozaurel

La capitolul asta ma amuza foarte tare Twisted Sister 😀 cu Twisted Christmas. Am ras cu lacrimi prima data cand am vazut partea cu Mosu’ fara nadragi 😆

magul de la rasarit

Si eu eram specialist in colindat , dar nu colindam din astea de jelanie , sa ne ia lumea la bataie .

Am fost si cu capra si cu ursul si cu plugusorul .

Programare Sociala

Eu am sesizat că în toate hypermarketurile de cum intri te izbește melodia de sărbători. Altceva nu dau ăia, să bage și ei ceva mai săltăreț, să înceapă omu să arunce produse în coș.

O tot behăie, doar doar mă plictisesc și nu mai cumpăr nimic. 🙂

richie

Te inteleg perfect tot asta discutam si eu cu blogerii timisoreni azi dimineata. Cata tristete e in imnul nostru si cat de pline de patos sunt colindele. E drept ca asa e spiritualitatea romaneasca, dar poate cu timpul ne mai desprindem si noi. Nu zic ca sunt rele colindele astea dar sunt toate prea triste, cu excepia lui Domn Domn sa-naltam care chiar daca tu te-ai saturat de ea, mie imi place s-o cant.
Anyway am gasit un radio online cu cantece de Craciun vesele si ala imi umple camera :)).

Chestia cu Nemira ma deprima mai tare decat colindele astea… sper sa se reorganizeze si sa iasa din gaura. PLM nu se gaseste nici un miliardar dinasta sa bage bani intr-o editura, chiar daca numai ca sa-si faca imagine de sustinator al culturii.

Emil

Ion Iliescu ar trebui tras la raspundere pentru cate a facut ROmaniei. Dar asta este deja un lucru pe care il sustin multe persoane. Mi s+a parut hazlie afirmatia ca pentru el ar iesi lumea in strada. Se vede ca este deconectat de realitate, in “matrixul” personal.

Neliniştitu'

Nea Haiduce, să fii iubit, bre!
Şi să ai şi fericire-n sărbători! 🙂
Să fii sănătos şi să-ţi fie bine! 🙂

[…] Cultura jelaniei si colindele apocaliptice. Sa fie colindele romanesti cele care explica cel mai bine starea romanului? Plans, jale, mila, victimizare.. De ce se face apel la istorie si de ce colindele vestice sunt diferite? Conteaza gradul de dezvoltare? […]

vlaicu

ca tot e vorba de asta, uite ceva frumos
http://www.youtube.com/watch?v=ICRrgxndWoc&feature=related
ca tot vorbeai tu de ei acum cativa ani

Catalin

Nu sesizasem nuanta asta apocaliptica, dar nu sunt nici eu mare fan al colindelor in ultima vreme.
Îmi pare rău, totuşi, ca aseară am refuzat singurul grup de colindatori care a ajuns la usa mea. 😐

Catalin

Ai avut remuscari pe urma? 🙂

cartim

Krossfire iti doresc sa ai un Craciun BUN ca Fericit nu poate fi , iar ce iti doresti tu sa se implineasca macar o treime 😛
Be happy , man ! 😛

Roxana

N-am să mai spun ce s-a scris aici, România oricum o duce prost şi exact de asta nu pot dormi eu noaptea. 🙂
Dar îţi las un link care o să-ţi aducă zâmbete pe buze în legătură cu Hruşcă şi emo-colindele lui:
http://www.hruscafacts.ro/
Enjoy it! I know you will. 🙂

[…] Cultura jelaniei si colindele apocaliptice – Metehne romanesti de Sarbatori […]

[…] Cultura jelaniei si colindele apocaliptice – Metehne romanesti de Sarbatori […]

Pinocchio

…și totuși scrii “Sărbătorile ortodoxe” cu S mare, sau mi se pare mie? (hihihi…)

Dojo

HNY si tie 🙂

Pe mine ma scot din papuci colindele astea, ca imi vine sa pun mana pe o lama si sa imi tai venele. Unele sunt frumoase, dar atat de triste, ca iti sta sarmaua in gat. Sa nu mai vorbim de SUPRA-saturatie, ca si asta este o problema.

Mi-au placut mereu cantecele de Xmas de la “altii”. Eagles, Wham (pop, dar e misto piesa), Elton John, Chris Rea, sunt atatea piese care “dau” pe la ideea de Craciun, dar sunt frumoase si mai putin apocaliptice. Nu mai vorbim de “gospel” ca ala e alta discutie deja. Sa mor daca n-as merge la beserica, daca s-ar canta din astea si nu prohodul obisnuit.
Oricum, sa fim noi sanatosi 🙂

Valeriu

In primul rand iti doresc cu toata sinceritatea ca anul 2010 sa-ti aduca numai evenimente fericite,impliniri si sanatate deplina.
Referitor la cele expuse si unle comentarii,desi nu fac parte din categoria credinciosilor,cred ca sarbatorile de iarna si Craciunul in special e un moment al reimpacarii si al sperantei intr-un ,viitor mai bun.Reuven Feuerstein (nascut in Romania),un celebru psiholog,cunoscut in intrega lume mai ales pentru ca a demonstrat ca inteligenta se poate preda si invata,spunea:”In societatile traditionale fiecare moment al vietii asuma o semnificatie simbolica,aminteste de un continut transcedental,e bogat in emotii(cantece,imagini,etc)care garanteaza ca mesajul nu va fi uitat.Popoarele care-si pierd sarbatorile,riturile,simbolurile,traditiile,isi pierd caracteristicele,dispar din punct de vedere cultural,supravetuiesc sub forma de grupuri individuale izolate,fara traditii si fara identitate”;iar filozoful francez Bernard-Henry Levy,observa:”Perioadele cele mai intunecate ale istoriei noastre sunt legate de neincrederea in traditii”

Hekate

..dar Miorita chiar este un “colind de moarte”, adica se canta in zona Mehedinti in loc de “Zorile” la inmormantari. Face parte din cantecele rituale de inmormantare, cu forma fixa, cu vechime imemoriala (in timp ce “bocetele” si “versurile” sunt de data recenta si personalizate ).
In rest, pe buna dreptate: colindatorii-jeluitorii din mijloacele de transport in comun, de la usa blocului etc.etc. folosesc colindul ca pe o modalitate mai putzin jenanta de a cere de pomana – de aceea au prea putzin de a face cu spiritul Craciunului. Dar daca la TV ne “educa” in spiritul manelelor (a se vedea execrabila emisiune de Revelion), la ce va asteptati de la cei care intr-adevar au nevoie de o bucata de paine ?!
“Paine si circ” = “Paine si manele” …doar suntem “urmasii” Romei…

Iar in legatura cu un anumit tovaras sus-mentionat, nu inteleg exact de ce va mirati, cand minciuna face parte din structura intrinesca a pertidului respectiv…

Sabau George

si eu sunt un pasionat al poeziilor, frumos blog 😀

[…] Sa nu ma intelegeti gresit: ar fi culmea sa pozez in aparator al Craciunului, cand cu ani in urma disecam colindul romanesc. Stiti voi, cantarea aia minunata, blocata intr-un perpetuu […]

[…] să apreciezi artificiile, să pleci de acasă de Anul Nou şi să te forţezi să rezişti asaltului auditiv al colindelor şi pieselor de […]

53
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x