Câinii războiului, mici extremiști și mari țepari
Cu un asemenea titlu, articolul ăsta nu putea fi decât o analiză politică furibundă sau o altă trecere în revistă a unor filme…
Din păcate, analiștii politici depășesc numeric orice altă specie a mediului online, motiv pentru care am decis să vorbesc, din nou, despre apariții cinematografice. Cum articolul zace de ceva vreme nepublicat, sunt șanse ca multe titluri să fi dispărut din cinematografe la momentul publicării (dar am cumva senzația că, dacă vă interesează ceva, vă veți descurca, deși nu sunt un susținător al alternativelor).
Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children (2016)
Un film de Tim Burton, cu Eva Green și Samuel L. Jackson, film prin care mai apar Judi Dench și Terence Stamp. Deși trailer-ul arăta altceva, Miss Peregrine nu este o clonă de X-Men, ci mai degrabă un basm regizat frumos și pus în valoare de o distribuție necunoscută sau subevaluată, în cazul Evei Green. Povestea se axează pe încercarea unui puști de a-și căuta originile într-o lume populată atât de oameni, cât și de un set de mutanți (peculiars) mai apropiați de curiozitățile de carnaval, decât de personajele Marvel. Din păcate, în ciuda cadrelor intersante și a vinietelor „de epocă”, filmul este inspirat dintr-o carte pentru pre-adolescenți și urmărește să deservească același public. Nu e chiar un film care să te miște, deși Samuel L.Jackson chiar arată înfiorător cu pupilele complet albe și cu dinții bine ascuțiți.
War Dogs (2016)
De la regizorul filmului The Hangover, ajutat de câțiva oameni care au văzut The Wolf of Wall Street, vine War Dogs, un film cu actori buni și o poveste interesantă, dar fără un scop și cu mai multe găuri în scenariu decât are România în buget. Miles Teller și Jonah Hill interpretează doi foști prieteni din copilărie care se reîntâlnesc întâmplător și care pun la cale o afacere nu tocmai morală: subcontractori de servicii pentru guvern… adică traficanți de arme pentru armata SUA. Pe lângă chimia dintre seriosul David (interpretat de Teller, deși în film apare și David cel real) și labilul Efraim (interpretat de Jonah Hill, care aici pare să joace același personaj din The Wolf of Wall Street), în film se remarca și Kevin Pollack, dar și Bradley Cooper, amândoi cu apariții scurte, dar memorabile.
De fapt, singura prezență deranjantă este Ana de Armas, o domnișoară drăguță (care a mai apărut și în Knock Knock), dar care are tot atâta treabă cu actoria, câtă are și cu limba engleză. Acum că v-am pisat inutil cu distribuția, ar merita să amintesc și ce nu merge la film. În primul rând, ar fi lipsa unui fir narativ unitar. Da, abordarea din War Dogs este una similara filmelor lui Martin Scorsese, adică o poveste a ridicării și decăderii, doar că scenele alese nu au mereu legătură între ele. În al doilea rând, ar fi momentele inutile și exagerate, precum scena plecării lui David în Albania, scenă filmată aproape integral în România (are inclusiv niște cadre trase printre ruinele Casei Radio). Și nu, afirmația asta n-are treaba cu naționalismul, ci doar cu faptul că regizorul îngrămădește zeci de clișee în câteva cadre aiuristice, deși filmul este bazat pe o poveste reală. War Dogs? E un film pe care nu-l regret, dar pentru care regret că am plătit cumva biletul la cinematograf. Era mai degrabă ceva de văzut pe un post TV generalist, într-un weekend.
Nine Lives (2016)
De ce ar încerca cineva în 2016 să facă o comedie fix ca în anii ’90 nu e chiar un mister. Epoca filmelor simpluțe, de familie, pare să fi revenit în forță odată cu Netflix și alte rețele online. De ce au acceptat Kevin Spacey, Christopher Walken și Jennifer Garner sa apară în el, încă nu înțeleg. Nine Lives pornește de la premisa „egoistului pedepsit” și se axează pe aventurile unui corporatist obsesiv transformat în mod miraculos în pisică. Cel puțin așa început filmul. Zece glumițe fizice și șapte meme-uri mai târziu, totul s-a terminat cu bine, deși nu cred să fi reținut cineva din sală ceva din filmul ăsta. Nine Lives a fost atât de generic, încât l-aș putea revedea chiar și într-un calup de Crăciun, cu senzația că-l văd pentru prima dată. Probabil și atunci m-aș întreba de ce miaună Kevin Spacey.
Imperium (2016)
Deși nu e un film prost, Imperium ar fi putut fi un film clasic, dacă își păstra atmosfera creată în prima jumătate de oră. Cu puțin efort ar fi fost chiar de pus în cutie undeva alături de American History X. Centrat pe povestea unui polițist sub acoperire (interpretat de Daniel Radcliffe), Imperium explorează lumea bizară și fascinantă a grupărilor extremiste americane. Și, pentru o scurtă perioadă, combinația chiar funcționează: filmul e presărat cu personaje colorate, dialoguri halucinante, citate din Hitler (bine, e doar unul) și multă xenofobie. Radcliffe joacă puțin peste mână, dar se potrivește, iar Toni Colette mestecă impresionant de multă gumă.
După o vreme însă, regizorul uită complet de cadrul creat și se avântă într-o poveste polițistă care ajunge să arunce la gunoi mai toate pistele create anterior, pentru un final neașteptat, dar nu și dorit. Inclusiv jocul actoricesc se deteriorează, odată cu personajele care devin din ce în ce mai puțin credibile. Ca de obicei, Rotten Tomatoes se extaziază și dă o notă uriașă filmului, însă adevărul este tot prin vecinătatea lui „așa și așa”. Imperium avea toți caii la start, dar a preferat să încalece o zebră și să pornească în sens opus. Altfel, dacă e musai să vedeți neonaziști bizari și periculoși, puteți oricând să revedeți Green Room.
The Legend of Tarzan (2016)
Pe lângă mirările esențiale (De ce? De ceee?), ultimul film cu Tarzan ne lasă cu multe alte întrebări nerăspunse și cu niciun fel de dorință de a le elucida. The Legend of Tarzan are actori excelenți (Chrisoph Waltz, Samuel L. Jackson, Djimon Hounsou, Margot Robbie și Alexander Skarsgard, care e o surpriză plăcută), are cadre și efecte speciale de nota zece și… nimic altceva. Povestea e ridicolă, atunci când nu e absurdă, scenariul e extrem de siropos, iar actorii sunt prost folosiți, mai ales aparițiile feminine. Nici nu are sens să vă spun despre ce e filmul, ci doar să vă recomand ca, dacă-l urmăriți accidental, să o faceți pentru efectele vizuale.
Hunt for the Wilderpeople (2016)
Taika Waititi e un regizor și actor neozeelandez ușor ciudățel, destul de amuzant și al naibii de talentat. Cam toate filmele lui (Boy, What We Do in the Shadows, Eagle vs. Shark) amintesc de un Wes Anderson care a scăpat în borcanul cu amfetamine. Deși sună bizar, ăsta e un lucru foarte mișto. Neozeelandezul ne arată cu fiecare film cum ar fi putut fi cinematografia românească dacă ar fi avut cu adevărat umor (și dacă ar fi avut proiecții cu sala plină, nu doar cu panoul juraților de la Cannes).
Hunt for the Wilderpeople este o poveste clasică despre o prietenie atipică: un puști orfan și certăreț și un moșuleț antipatic și antisocial (interpretat aici de Sam Neill) pornesc într-o călătorie riscantă prin munții Noii Zeelande. Mulțumită regizorului însă, aventura lor este presărată cu umorul lui Simon Pegg, culorile lui Wes Anderson și imaginile lui Peter Jackson. Ce încerc să spun este că, deși nu e un film surprinzător, Hunt for the Wilderpeople este un film frumos și satisfăcător din toate punctele de vedere. Un detaliu mai mult decât interesant, având în vedere ca Taika Waititi a scris și scenariul pentru Moana și va regiza și… Thor: Ragnarok pentru Marvel. Un film de pus pe rană cu un regizor de pus pe generic.
X-Men: Apocalypse (2016)
Al X-lea film din seria X-Men, Apocalypse aduce la un loc o bună parte din distribuția ultimelor două producții, dar și pe regizorul Bryan Singer, în speranța că lucrurile se vor încheia frumos pentru cohorta de mutanți care ne-a populat copilăria și adolescența. Din păcate, deși pe afiș sunt oameni ca James McAvoy, Michael Fassbender și Rose Byrne (dar și Jennifer Lawrence și alții de care ne puteam lipsi), X-Men: Apocalypse reușește să fie un plictis de două ore și jumătate care nu face decât să răspundă unor întrebări vitale precum „De ce are Storm părul alb?” sau „De ce e Charles Xavier chel?”.
Problema lui X-Men: Apocalypse nu e că filmul ar fi feminist (chiar nu e) sau că inamicul principal ar fi prea slab, ci că tot ceea ce fac mutanții în filmul ăsta este să vorbească. Cu mici excepții, ultimul X-Men se rezumă la monologuri clișeistice și plictisitoare despre voință, viață, unicitate și alte prostii care prind la adolescenți, dar nu și la oamenii care își plătesc biletul la cinematograf. Să fim serioși, nimeni nu se așteaptă ca filmul să fie total fidel benzilor desenate sau ca X-Men să fie o producție profundă. Nici nu cred că ar fi avut cum… deci măcar de „divertisment” să fi avut parte. În schimb, X-Men: Apocalypse seamănă cu o ședință de luni dimineața dintr-o corporație care-și plătește prost angajații.
The Conjuring 2 – The Enfield Poltergeist (2016)
Primul film din seria The Conjuring avea două atuuri care l-ar fi ținut în picioare, chiar și dacă nu ar fi pus alte ingrediente în omletă. Este vorba despre cuplul Patrick Wilson – Vera Farmiga și despre rețeta de film horror clasic, similară mai vechilor producții The Exorcist și The Amityville Horror. Pentru a nu risca inutil, malaezianul James Wan folosește pentru The Conjuring 2 exact aceeași rețetă, acțiunea mutându-se de data asta într-o casă din nordul Londrei. Povestea este bazată tot pe investigațiile din viața reală ale lui Ed și Loraine Warren, investigații greu de probat, dar numai bune de așezat pe peliculă. Pentru fanii lui Patrick Wilson și ai seriei de filme Insidious, The Conjuring 2 pică la fix. În plus, în film apare și Frances O’Connor, o actriță de rol secundar excelentă. Deci, dacă vă plac horror-urile clasice, cu demoni, fantome și aluzii religioase, The Conjuring 2 este pentru voi și, chiar dacă filmul nu o să vă rezerve mari surprize, măcar n-o să simțiți că ați pierdut complet timpul.
P.S: Din păcate, s-a făcut iar „târziu” și n-am apucat să scriu și despre seriale. Pe de altă parte, aș fi scris despre The Night Manager, un plictis teribil, cu o distribuție excelentă, despre simpaticul Son of Zorn și despre Westworld, care a început bine, dar mă feresc să-i dau un verdict. Deci nu, n-aș fi scris mai nimic interesant.
M-ai facut curios cu Miss Peregrine’s.
In rest, am vazut X-Men, incredibil de slab si am avut neplacuta surprindere sa vad ca s-a incadrat perfect la ciorbe reincalzite. Trist.
Ca sa zic asa, Nine Lives mi s-a parut chiar bun fata de X-Men, nu ca ar fi cine stie ce comedie. Cred ca target-ul sunt copiii, desi… eh.
De Tarzan nu cred ca aveam nevoie si e iarasi trist de observat trend-ul asta de hai sa facem filme ca de ce nu. Si ca marii actori chiar accepta aproape orice, de dragul castigurilor.
La seriale, iti recomand Black Mirror, sezonul 3, nu ma asteptam dar se pare ca Netflix a facut treaba buna, desi am vazut doar 2 episoade.
Red: X-men e o ciorba reincalzita si servita cu putina smantana, la categoria “Gourmet”.
Black Mirror am vazut, dar nu si ultimul sezon. De fapt, trebuie sa reactivez Netflix-ul cat mai repede (vreo doua luni n-am avut timp de nimic).
Nu m-am uitat la filmele mai mici, dar Tarzan m-a surprins neplacut si pe mine, desi titlul de “faima” al acestei versiuni ar fi fidelitatea la povestea originala. Dar da, daca treci peste sau nu observi penibilul unor situatii, lots of eye candy, in special daca-ti plac abdomene masculine incadrate de suvite de par blond. 🙂
Eye Candy la mine au fost cadrele filmate pe rau, dar cam atat 🙁
Ziceam “daca-ti plac” la modul general, pentru oricine citeste, nu pentru tine personal. Adica n-am spus ca esti gay. Not that there’s anything wrong with it! 🙂
Oricum, felicitari pentru rabdarea de a te uita la filme cu low rating, eu nu reusesc sa ma uit la nimic mai jos de 7 pe imdb, si pierd multe chiar cu 7+.
Pai nu ma suparasem, ca-mi dau seama ca jumatate din target este unul feminin sau de alta orientare (mai ales ca exista o scena cu un sarut “simbolic” intre personajul lui Skasgard si al lui Waltz, scena eliminata la montaj, aparent).
krossfire: X-men e o ciorba reincalzita si servita cu putina smantana, la categoria “Gourmet” Nu degeaba a spus americanul, cu 2 generaţii în urmă, că 90% din toate operele dintr-un domeniu sunt cretinătăţi, dar românii le devorează fiindcă la ei n-a ajuns încă vestea 🙂 Un contraexemplu. Serge Brussolo. Să fi fost adolescent în anii 1990 şi să nu fii brussolez era la fel de improbabil ca a fi adult fără FSN. Adică nu erai din cei 85% din populaţie, intrai la “şi alţii”. Trecând brusc de la atitudinea politically-correct a comuniştilor la monştrii umani şi cei mai puţin umani ai franţuzului, aveai impresia că e un geniu neînţeles, după Bacovia. De fapt, poveştile lui nu sunt SF, sunt parodii. Ironii la adresa unor clişee, manii şi obiceiuri, în primul rând din lumea anglofonă şi, după anii 1990, din lumea globalizată. Spre exemplu: -“Coşmar de închiriat” e o parodie după romanele lui Stephen King. Faptul că a apărut în 1990, în perioada în care lumea devora poveşti fantastice de genul “Cimitirul animalelor” (şi se uita seara la Twin Peaks) ar fi trebuit să fie relevant; -”Haita” e o ironie la adresa culturii ”outdoorsmenilor și survivaliștilor” și pretențiilor acestora (surpriză, mai… Read more »
Nautilus: Or fi stiind, dar vad ca actualelor generatii de francezi nu le-a prea folosit, nu prin prisma alegerilor lor politice si sociale 🙂
Evenimentele din ultimii 4 ani de la ei sunt o revenire la mass-media din anii 1990.
Mai ales că incidentul cu camionul de la Nisa aducea destul de bine cu “scena cu cisterna” din Terminator II 😛
Da, doar ca in Terminator II mor mai putini oameni nevinovati 🙁
[…] este o comedie cu supereroi simpatică, dar neglijabilă. M-am bucurat să-l revăd pe puștiul din Hunt for the Wilderpeople (un puști care se tot răpește singur) și m-am întristat că Morena Baccarin a fost (spoiler) […]