Se spune ca fiecare Like dat din politete provoaca o criza de Alhzeimer unui inger.

Nu e un secret ca retelele sociale deverseaza rauri de stima de sine in oceanul autosuficientei. Nu e un secret nici ca exprimarile mele pretentioase ascund uneori o acuta lipsa de idei. Asta nu schimba cu nimic faptul ca oameni cu salturi de gandire demne de Jocurile Paralimpice isi vad zilnic produsul mintii validat. Si zau ca m-am obisnuit sa fiu spamat cu citate, poze cu bebelusi si perle de gandire. E absolut in regula. Din motive care tin si de relatiile din viata reala, am ales sa suport niste oameni asa cum altii au ales sa ma suporte pe mine. Nu ma mai mira ca oameni altfel rationali au uneori stapanirea de sine a unui pui de cimpanzeu. In exact aceeasi padure merg si eu sa ma joc in namol. Binecuvantata fie optiunea “Hide”!

Lucrul cu care nu ma pot obisnui insa este avalansa de artisti si talente care ne pandesc din spatele fiecarui status kilometric, al fiecarui grup fictiv si al miilor de poze cu banalitati in sepia. Artizani ”hand made”, fotografi, designeri, pictori, muzicieni de Soundcloud, dar mai ales artisti ai cuvantului simt nevoia sa fie validati, laudati si ”dati mai departe”. Multi au deja pagini proprii dedicate ”artei lor”, pagini cu sute de Like-uri si comentarii mai lipsite de substanta decat programele doctorale ale Universitatii Ecologice.

Sa descindem deci in lumea facinanta a artistilor digitali carora le dam Like din plictiseala, prostie sau pentru ca “sunt la inceput si merita incurajati” (fac pariu ca asta au zis si primii nemti care au auzit discursurile lui Hitler). Vom folosi deci aventuri fictive, bazate pe proaste reale.

Marioara Caprescu a fost, este si va ramane o domnisoara mediocra din toate punctele de vedere. Toate mai putin fundul, o sclipire de geniu a evolutiei, o picatura de divin intr-o mare de Corina Chiriac. La cei 27 de anisori, Marioara are un job irelevant, intr-o firma cu capital strain, dar populata de incompetenti romani. O firma care-i pretuieste capacitatea de a trimite mailuri si de a completa tabele printr-un salariu mic, dar compensat de suficient timp pentru a scrie constant pe Facebook. Si Marioara chiar scrie pe Facebook! La inceput, spama doar cu imagini si citate din Smiley. De ceva vreme insa, lucrurile s-au schimbat. De cateva zile, Marioara are sperante si viziunea unui viitor luminos. Un viitor de poeta. Mai mult, si-a tras si un nume pe masura, in ciuda faptului ca fratele Facebook a cam strambat din nas.

Totul a inceput acum cateva zile, cand, pocnita in pancreas de muza, Marioara a scris asta:

Marioara-Sakura2

Poezia o scrisese simplu, din pura traire, dupa un episod cu-adevarat emotionant din Romanii au Talent. Titlul insa a necesitat intreaga pauza de cafea si o discutie prelungita cu femeia de serviciu. Nici in visurile ei cele mai indraznete, Marioara nu putea anticipa ce va urma.

Primul a fost Dudu, programatorul de la ea de la firma. Like-ul lui nu a fost un Like efectiv, ci o erectie. Orice postare a domnisoarei ii provoca lui Dudu o febrila trecere prin albumele colegei sale, colega al carei fund relevator surclasa cu mult oferta Pornhub. Dudu a fost urmat la scurta vreme de Martin, colegul expat de birou al lui Dudu. Martin nu stia limba romana, dar vorbea perfect pasareasca.

Dienuta nu o prea suporta pe Marioara. Dienuta a decis insa sa-i dea Like Marioarei, alaturi de un comentariu sarcastic. Din pacate, Dienuta nu a fost suficient de inteligenta incat sa inteleaga conceptul de sarcasm, asa ca replica ei subtila a iesit cam asa:

Comment

Ignorand gramatica, Marioara a fost de-a dreptul impresionata ca rivala ei din pauza de masa o aprecia. Motiv pentru care si ea ii da Dienutei un Like la comentariu. Nu apuca insa sa termine bine operatiunea, ca Sorin de la contabilitate a deci si el sa aprecieze opera de arta initiala. Sorin nu citeste niciodata nimic, dar da Like si comentarii pentru a simula viata online. Fix din acelasi motiv a inventat-o si pe Madi, prietena lui imaginara care-i da uneori SMS-uri si-i face pachete de pranz semnate Mega Image.

Gigel a vazut ca Ionel si Martin au dat Like. Marioara i-a dat la un moment dat un biscuite cu tarate, deci clar fata merita un Like. Gigel a scris un roman acum cinci ani despre viata in general si despre cat de grea e a lui, in particular. Gigel e autoritatea literara a biroului, un Mihai Petre al capsatoarelor. Un Like de la el valoreaza cat o mie de cuvinte in Excel.

Costi e hater-ul de 22 de ani al biroului. Are par lung, deodorant ieftin si se contrazice cu toti. E complet convins ca are dreptate si ca americanii n-au fost niciodata pe luna. Ca orice barbat, o apreciaza pe Marioara. Ca orice hater, trebuie sa lase un comentariu. Pentru ca sub poza Marioarei de Facebook scrie ”It’s complicated” Costi executa un balet gratios intre verticalitate si tâţe.

Comment 2

Marioara nu se supara, ba chiar ii da Like. Costi e mai mic si nu stie ce spune. E simpatic el asa, cu tricoul ala lui cu trupa Nightfish. In plus, dupa 15 Like-uri si vreo patru comentarii, poezia ei a ajuns topic de interes pe Facebook. La acest maret succes au contribuit comentariile si share-urile lui Haine Ieftine Italia si ale lui Coco Blues, vecinul pervers de la patru. Dar mai ales, la acest succes a contribuit Desdemona, prietena cea mai buna a Marioarei.

Desdemona este, la fel ca Marioara, o fata simpla cu atuuri simple. Din share-ul ei iubitor, poezia Marioariei a beneficiat de mult dorita expunere. Pentru ca, vedeti voi, si Desdemona pregateste ceva, mai ales de cand a invatat sa cante la tastatura…

Si uite asa, din aproape in aproape, cariera Marioarei se apropie de inceput. La nici doua zile dupa prima poezie, Marioara a scos-o pe-a doua, urmand ca in weekend, coplesita de share-uri si aprecieri, sa isi termine primul volum. Like daca sunteti de acord!

P.S: In timp ce voi citi plictisul asta de articol, adevarata Marioara chiar cauta editura pentru un volum. Surpriza e ca poezia ei n-a fost prea mult schimbata pentru a fi inclusa in articolul de fata. Felicitari, popor Facebook! Ati ajutat la nasterea unei artiste!