Seria cu jocurile de alta data tinde sa devina de departe cea mai longeviva de pe blogul meu. Din pacate, motivul nu este dorinta extraordinara a cititorilor de a citi aceasta serie, ci volumul imens de informatii pe care l-am strans si lipsa de timp si chef. Pana acum am primti doar cateva mailuri si comentarii de la cei care ar vrea sa vada seria incheiata.

Ca o scurta recapitulare : Seria ”Jocurile de alta data” are pana acum patru parti care pot fi citite aici. Au fost tratate principalele epoci ale jocurilor pentru PC si s-a inceput descrierea asa numitelor ”bijuterii uitate”, a jocurilor care au schimbat ceva. Am foare multe sugestii si propuneri pentru astfel de jocuri si voi incerca sa le comprim in patru parti. Sper sa-mi iasa.

Articolul de fata trateaza jocurile de tip point’n click adventure sau ”graphical adventure” si mai ales, unul din exponentii lor de seama, seria ”Sam and Max”.

Aventurile de tip poin’n click, bazate pe actiunea coordonata de mouse, au devenit extrem de celebre la inceputul anilor 90′ din trei motive : Erau intuitive (adica necesitau IQ), nu consumau multe resurse de sistem (grafica era pre-rendered in general) iar personajele si atmosfera erau foarte bine gandite.

Principalele companii producatoare de astfel de bijuterii erau Sierra On-line si Lucas Arts. Amintim din colectia Lucas Arts : Day of the Tentacle (unul dintre cele mai bune point’n clickuri facute vreodata), Sam & Max Hit The Road, Grim Fandango (locul 15 in topul celor mai bune jocuri ale tuturor timpurilor), Monkey Island (cu toate continuarile de rigoare), Full Throtle, Legend of Loom. Din colectia Sierra On-line merita jucate : Space Quest (cine ar putea uita o combinatie de simulator de zbor, glume bune si point’n click), King’s Quest si nu mai putin celebrul Leisure Suite Larry.

Din pacate, niciunul dintre studiourile mari de adventurerui point’n click nu mai exista. Sigur, Sierra si Lucasarts inca produc jocuri insa diviziile respective au fost inchise. Aventurile de acest tip aveau un mare avantaj : Se apropiau mult de romane si ofereau un grad enorm de imersivitate, similar RPG-urilor.

Dupa 2000, genul a renascut prin cateva titluri mari precum Syberia sau The Longest Journey. Ambele folosesc o combinatie de grafica pre-rendered si mult mai modernele engine-uri 3D.

Revin la titlu : Sam & Max Hit the Road a fost un joc foarte jucat la vremea respectiva. Bazandu-se pe o banda desenata din 87′ a lui Steve Purcell si folosind ultimul motor grafic LucasArts al perioadei, jocul a reusit sa prinda o categorie mult mai mare de public decat obisnuitele joculete pe PC, inca in perioada lor de dezvoltare. Chiar si acum, jocurile de tip graphic adventure sunt mult mai gustate de jucatorii ocazionali si majori.

Sam & Max aveau acelasi umor debordant al jocurilor de gen, beneficiind de un plus pentru cele doua personaje : cerebralul caine umanoid Sam si iepurele psihopat, Max sau ”politia liber-profesinista”, asa cum se autonumeau.Discutiile dintre personaje erau mai mult decat ilare.

sammax2.jpg
(The first incarnation of the game)

Desi au incercat, Lucasarts nu au fost in stare sa scoata o continuare ca lumea la joc, chit ca anuntasera deja ”the next episode”.Cei care au fost insa in stare sa cumpere franciza si sa faca o continuare reala a jocului au fost Telltale Games, cunoscuti si ca ”Aia care au facut CSI”.

Baieti destepti, Telltale Games s-au prins ca nu vor avea prea mult succes daca scot un singur joc, distribuit clasic, asa ca au scos mai multe, respectiv mai multe episoade dintr-o noua saga Sam&Max. Distributia s-a facut exclusiv pe Internet, prin download si platire a codului de deblocare sau prin reteaua Steam. Pretul e in jurul a 9 dolari de episod, majoritatea putand fi comandate inainte de aparitie. Dupa sase astfel de episoade, a iesit si o varianta ”de colectie” care le cuprindea pe toate sub egida ”the first season’. Cum sezonul doi este ”in progress” (exista deja doua jocuri), Telltale s-a gandit sa dea posibilitatea creeri unui abonament la serie. Afacerea le iese de minune, iar motivele le voi enumera mai jos.

sam.jpg
(Varianta Telltale de Sam & Max)

Ca sa nu lungesc si mai mult postul , o sa incerc o abordare simplista, in stilul +/- sau ”De ce da, de ce nu” cum spunea colegul Constantin. Sa incepem cu plusurile, pentru ca ele domina evident :

+Fanii Sam&Max se pot bucura : Umorul este la locul lui, vocile sunt ok (desi Sam suna cam defazat uneori) iar povestea este excelenta. Seria a revenit in forta.
+Amatorii de grafica 3D se vor bucura la randul lor : Sam & Max au capatat o a treia dimensiune, fara a pierde din aspectul de desen animat. Cerintele de sistem nu sunt mari insa primele doua episoade par a cauza ceva probleme la detalii si rezolutie maxima desi nu vorbim de un super engine grafic. Muzica este si ea la inaltime.
+A treia categorie de bucurosi va fi cea formata din jucatorii noi initiati in tainele aventurilor point’n click : Jocul este simplut la nivel de interfata iar questurile au dificultate medie, deci nu aveti nevoi de walkthrough
+Dialogurile fac toti banii iar sistemul de dialoguri ”la dublu”, similar RPG-urilor este un plus demn de remarcat.
+Cateva minijocuri precum cel in care poti conduce masina, arestand oameni pentru tot felul de tampenii precum ”Condusul vehiculului fara a fi raton”. Atentie, mini-jocurile de gen au de multe ori implicatii in jocul principal.

La capitolul minusuri am doua lucruri de reprosat : Questurile au dificultate medie pentru cei neinitiati, dar sunt usurele pentru jucatorii vechi. Durata unui episod este relativ mica, si s-ar putea ca acele cateva ore pe care le veti petrece intr-un episod sa se datoreze faptului ca in primul sezon personajele nu pot fugi.

As fi vrut sa iau fiecare episod din primul sezon la rand si sa-l descriu pe larg insa nu le-am terminat pe toate si oricum nu stiu daca-mi permite timpul cititorului. In orice caz, primul sezon (primele sase episoade, sau jocuri) se axeaza pe doua motive : conspiratia si hipnoza. Eh, macar sunt amuzante. Cei de la Xtreme PC par a fi facut o pasiune din recenzarea lor. Al doilea sezon il indica pe Mos Craciun ca fiind inamicul numarul unu al duo-ului exploziv.

P.S : Sunt niste jocuri excelente pentru birou si pentru oamenii ocupati in general. Cum la randu-mi m-am jucat foarte rar in ultimii ani (si nu neaparat din cauza timpului limitat), joculetele astea sunt ”a breath of fresh air”. Producatorii mai au o serie bazata pe acelasi engina intitulata Bone, o combinatie de arcade si adventure.